Premiéru si udělám se šesťáky, ti mají ze mě ještě aspoň trochu respekt. FOTO: Jitka Polanská

Blanka Medová: Na jaře jsem hodiny online neměla, ale teď do toho půjdu, jinak mi třída doma zvlčí

Je pondělí, první den nového turnusového režimu „polovina ve škole, polovina doma”. Dnes tu máme šesťáky a osmáky, sedmá a devátá třída přijde příští týden. Pokud tedy školu nezavřou úplně. S touhle možností jsme asi už tak nějak smíření… (Pozn. redakce: Tentýž den večer se o uzavření škol rozhodlo.)

Ráno jsem dozorovala u šaten a poslala domů sedmáčka, který se tu motal a nevěděl, kam má jít. Všechny informace poslal pan ředitel přes Edukit, ale evidentně je sem tam někdo nečetl…

Během hodiny zeměpisu třídám oznamuji, že tentokrát, na rozdíl od jara, budeme mít hodiny online, aspoň jednu ze dvou v týdnu. Musím se to ale před tím naučit. A začala jsem s tím hned dnes. Poprosila jsem svou úžasnou kolegyni matikářku, která už na jaře natáčela sebe nebo svou obrazovku, aby mi vysvětlila základy. Zkoušely jsme to rovnou v její hodině. Já a ještě paní učitelka češtiny, která už má před důchodem a taky si s technologiemi dvakrát netyká.

Hodiny matematiky jsou půlené, takže na nás zírala jen polovina dětí, když jsem na tabuli sdílela svou obrazovku na obrazovce paní učitelky, abych se podívala na to, co se zobrazuje dětem, když něco sdílím. Byla to docela legrace.

Během jarní karantény jsem žádné online hodiny nedělala. Posílala jsem dětem to, co obvykle píšu na tabuli, k tomu kvízy, kontrolní otázky a sem tam i odkazy na zajímavé krátké filmy, třeba o těžbě v kanadských diamantových dolech. Dál jsem nešla. Teď ale vidím, že si toho z jara pamatují daleko méně, než když se učíme ve škole. A to i ti nejšikovnější. A co teprve ti, co si doma sešit neotevřou. Ve třídě se k věcem vracíme několikrát, bavíme se o nich, a to evidentně zanechává větší stopu. Takže jsem si řekla, že nějaká větší aktivizace je nutná a nemůžu se tomu dál vyhýbat.

Premiéru si udělám se šesťáky, ti mají ze mě ještě aspoň trochu respekt. Vyzkoušet si něco, co moc neumím, naostro před třídou je samozřejmě trochu stres, ale jinou možnost nemám. Nemám žádné jiné tréninkové situace. Napadlo mě, že bych mohla poprosit o simulaci vlastní děti, ale ty mají svých starostí dost a určitě by nevymyslely všechno, co se mi pak stane, až budu se svými žáky.

Napsala jsem si postup krok za krokem. Vysílat budu přes Google Meet. Musím dětem na jejich školní email poslat pozvánku, která koresponduje s naším rozvrhem. Máme vytvořené hromadné adresy pro každou třídu. Šesťáci jsou například značka 24 A (budou končit školu v roce 2024 a je to áčko). Na pozvánce je, zda se člověk zúčastní, nezúčastní, nebo ještě neví. „Tohle vyplňovat nemusíte,“ vysvětlovala kolegyně dětem v hodině, kde jsme se to učily i my, učitelky. „Připojit se ale musíte,“ dodala nekompromisně (což mě taky rozesmálo, ale jen vskrytu).

Její vychytávky mi, myslím, přijdou velmi vhod. Třeba jak se vypořádat s vypnutými kamerami. Žákům dává do chatu průběžně otázky, kterými sleduje, zda jsou přítomní a dávají pozor. Malé pauzy na záchod toleruje, ale když žák neodpoví třikrát, je přistižen. Jeden klučík se ale prý přihlásil s tím, že bude muset jít vyvenčit psa. „Ne, Vojto, ty toho psa půjdeš venčit před hodinou, anebo po ní. Kdopak venčí psa, když jsi ve škole?” zeptala se ho. „Nikdo,” odpověděl prý žáček posmutněle. My se té historce pořád ještě smějeme.

Jak to budu dělat, ještě přesně nevím, to se ukáže. Šesťákům řeknu, ať si připraví atlas, a zkusíme společně na dálku něco vyhledávat. A budu se jich ptát, aby místo toho nepařili hry. Až se trochu otrkám, vymyslím, co dál.

Blanka Medová učí na Základní škole Krásovy domky v Pelhřimově zeměpis a výtvarnou a pracovní výchovu. Umí šít i malovat a stará se o hezkou školní zahradu.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments