Dagmar Edith Holá: Milý Ježíšku, ať už nemusíme psát nesmyslné domácí úkoly jako třeba “napište Ježíškovi” v březnu

„Mami, nebudu psát dopis Ježíškovi,“ oznámí mi syn naštvaně, jen co vstoupím po práci do dveří. „A proč chceš psát Ježíškovi v březnu?“ nechápu. „Já ne, to škola.“ Jdu se podívat do komunikačního sešitu, co si tam zase přečtu. „Napsat dopis Ježíškovi – učebnice a strana.“

„Já jsem ho ve škole napsal, ale paní učitelka mi ho neuznala. Mám ho napsat znova. Nebudu takovou kravinu v březnu dělat,“ zakoulí očima páťák, který nevěří na Ježíška od čtyř let. „A proč ti ho neuznala?“ „Protože jsem tam měl větu, že si přeju, aby škola vybouchla.“

Vytahuji z aktovky papír s dopisem Ježíškovi a jsem dojatá. Přeje něco našemu kocourovi, něco nám rodičům, jednu věc bráškovi a pro sebe chce… no, to s tou školou.

Milý Ježíšku, byť je březen, v duchu Ti píšu taky.

Milý Ježíšku, dáš mi prosím sílu se konečně vzepřít a říct paní učitelce, že tenhle úkol nesplníme? Že nebudeme psát Ježíškovi v březnu, že nebudeme dělat desátý úkol z převodů jednotek, které procvičují ve škole už měsíc a Jakub to dávno umí?

Má Aspergerův syndrom a je „sluchový“. Stačí mu, aby novou látku slyšel. Klidně může mít zavřené oči, nebo si u toho něco vyrábět. Tak to děláme doma. Během pěti minut novou věc umí a já se nedivím, že se ve škole dalších 40 minut nudí, až z toho úplně vyhořel a školu nenávidí.

Domácí úkoly, které dostává, jsou nejčastěji na opakování již opakovaného. Udělá první tři a pokud je má dobře, nenutíme ho vypracovat dalších deset dvacet. Místo toho doháníme to, co ve škole z nudy prospal. Bohužel pro školu jsme problémoví. V lednu na mě z žákovské knížky vykouklo: „napomenutí třídního učitele za administrativu“. Chvíli jsem myslela, že zavedli nový předmět, ale ukázalo se, že je to krycí název pro domácí úkoly.

Mladší třeťák Matěj je pro změnu obrazový typ. Z vyprávění učitele mu toho mnoho neutkví. O to víc tomu musíme věnovat spolu, doba domácí přípravy se neustále prodlužuje. Potřebuje téma názorně vidět (proč to nedělá škola?), takže hledáme na internetu referáty s obrázky. Domácí úkoly, které dostává od školy, nás zdržují, protože se obvykle nijak netýkají toho, co by Matěj potřeboval probrat a procvičit.

Milý Ježíšku, prosím, řekneš našim učitelům, že děti jsou individuality a každé potřebuje něco jiného? Vysvětlíš jim, že rodič je kompetentní osoba, která ví, kdy na své dítě „zatlačit“ a kdy mu dovolit úkol nesplnit?

Jestli ne, tak ať ta škola raději opravdu vybouchne.

Dagmar Edith Holá je novinářka a publicistka. Založila a vede internetový magazín ATYP s podtitulem “časopis pro lidi s jinakostí a jejich okolí”. Je autorkou dvou ženských románů a spoluautorkou dvoudílné knihy Pohádky pro kulíšky.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

93 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Kristina
Kristina
2 let před

Výborný článek. Děkuji :)

Dagmar
Dagmar
2 let před

Milý Ježíšku, přeju si, aby rodiče, místo fňukání na internetu přišli na třídní schůzku nebo se objednali na konzultaci a probrali vše s paní učitelkou osobně. Většina učitelů není tak zabedněná, aby požadavky zde předkládané nepochopila.
P.S. A kdyby přece jen škola vybouchla, tak ať si, Ježíšku, učí svého potomka doma. Určitě nebude problém, aby dal jeden rodič výpověď v práci a zdarma poskytl svému dítěti vše, co potřebuje. Obzvlášť, když jsou jeho potřeby specifické a on je zná nejlépe.

carnifax
carnifax
2 let před

no konečně. V diskusích se stále nějak opomíjí to, že neudělat DÚ není totéž, jako nepřipravovat se do školy vůbec.

Romana Lösterová
Romana Lösterová
2 let před

Dost navazujete na to,co se tady probíralo minulý týden,zda-li úkoly ano či ne.Chodila jsem do malotřídky naši učitelé potažmo učitelky stíhaly a přípravou domácími úkoly nás nepřetěžovaly,místo toho se soustředily na volnočasové iniciativy,Sokol,pěveckorecitační kroužek a sním spojené vystupování na všech kulturních akcích,zdravotní kroužek,Sokol,touto generací opovrhovaný pionýr,knihovna,zdravotní kroužek,sběr bylinek.Toto vše jsme absolvovaly se třemi učitelkami,volný čas s klíčem na krku,ale pod dohledem celé vesnice,mobily nebyly,ale o průšvihu se doma vědělo dřív než jsme tam dorazili.Děti už školou povinné nemám,naštěstí,bylo to stresující období a já se fakt soustředila víc na jejich spokojené dětství než některé školní nesmysly,podle jejich názoru měly šťastné dětství.Tak… Číst vice »

Linda Klimentová
Linda Klimentová
2 let před

Určitě jste kompetentní osoba – soudím dle Vaší poslední věty Vašeho příspěvku.

Rottrek
Rottrek
2 let před

Ano a tady to vsechno zacina. Dite je individualita a proto ukol delat nemusi. Misto toho by mel dostat na prdel a udelat ukol stuj co stuj. Pak z nich rostou hajzlove,co si mysli,ze jsou stredobodem sveta, nemaji zakladni navyky zodpovednosti, respektu, povinnosti…ucitelka skutecne nema prostor venovat se kazdemu zvlast,kdyz jich je ve tride pres dvacet. Chce se mi z vas zvracet

Veronika
Veronika
2 let před

Tenhle dopis Ježíškovi bych ráda podepsala taky :-) Vidím to naprosto stejně. Procvičovat látku s dítětem způsobem,který mu nic neříká, když doma mám ten luxus, že můžu přizpůsobit formu jeho potřebám (když už to nezvládá škola), mi přijde zcela nesmyslné.

Miky
Miky
2 let před

Ano – každý z nás je individualita, tedy každý z nás potřebuje v některých věcech jiný přístup … ale … v normální škole je těch žáků více a bohužel není prostor pro to, věnovat se každému jednotlivě – zaplaťe chlapcům speciální školu, kde se jim jednotlivě budou věnovat, nebo jim rovnou zaplaťte vlastního učitele. A máte po problému!! … No a taky po penězích, to je pravda. Takže co je lepší? K poslednímu odstavci – bohužel v dnešní době moc rodičů neví, jak své děti vychovat – je to čím dál více patrné i na tomto článku, kde jsou priority… Číst vice »

Dárka
Dárka
2 let před

Tak zrovna na tomhle serveru bych čekala, že se paní Holé dostane trošku víc pochopení. A k tomu příspěvku, co má nejvíc plusů – ona přímo píše “Milý Ježíšku, dáš mi prosím sílu se konečně vzepřít a říct paní učitelce, že tenhle úkol nesplníme?” A mám dojem, že spousta lidí si ani neuvědomuje, že dítě s AS potřebuje trochu jiný přístup.
A tím končím, protože rozčilovat se stejně nemá cenu.

Andrea
Andrea
2 let před

A proč by si chlapec nemohl beztrestně přát, aby škola vybouchla? …proč by to vlastně nemohl jednou sám uskutečnit? Běhá mi z toho jako učitelce a hlavně jako matce! mráz po zádech!
Paní Dagmaru sleduji delší dobu, naposledy jsem byla zablokována na jejím FB při vyjádření opačného názoru. Smutné a velmi neprofesionální od někoho, kdo vystupuje jakožto samozvaný ,,šéfredaktor” nadace, kterou jsme původně měli v úmyslu propagačně podpořit :-(

lida
lida
2 let před

Až tyto individuality, které nepotřebují doma psát úkoly přejdou na gymnázium, to se rodiče teprve nebudou stačit divit. Kolik učení se ještě musí udělat doma. Úkoly, referáty, projekty, do toho látka z minulé hodiny atd. Student nezvyklý každodenní přípravy a domácího učení vybouchne velice lehce. Ono je dost těžké umět se učit, a na gymplu poslechová paměť nepomůže. No a když se zvládnou maturity a přijímačky, dostane se student na vysokou, kde je úplně jiný pojem domácí studium. Pak vaše dítě bude na úkoly typu, Co chci od Ježíška s láskou vzpomínat.

Erami
Erami
2 let před

Já se divím, když je paní tak “chytrá”, proč nejde učit sama. Může předvést, jak ve třídě třeba s 25 dětmi bude učit každé individuálně, dle jeho potřeb. Zvlášť se bude věnovat dětem mimořádně nadaným, jiný přístup vyžadují děti “průměrné” a jiný zase děti, kterým dělá učení potíže. To nemluvím o dětech, které mají různé disfunkce…. Ale tato maminka by to určitě hravě všechno zvládla. Škoda, že to nejde, aby takovíto chytrolíni mohli předvést, jak se to má dělat!!! Myslím, že by nezvládla odučit ani jednu vyučovací hodinu. A smekám před učiteli, kteří to všechno dávají…

Sylvia Kotercova
Sylvia Kotercova
2 let před

Úžasný článek… konečně to někdo napsal, dítě je individualita, vždy se musím zasmát když syn přinese úkol protože děti zlobili,za trest……

Pavel
Pavel
2 let před

Po přečtení článku mi přijde, že si paní myslí, že ona a její děti jsou středobod vesmíru, protože jsou jiní, a že se všichni a všechno musí točit kolem nich. Že se paní učitelka má vybodnout na ostatní žáky a věnovat se jenom jejímu synáčkovi. Asi moc nechápe, že je tam dalších +- 20 dětí, které tu výuku také potřebují. A pokud její syn potřebuje speciální přístup, tak si to má zařídit a vyběhat, případně ho dát na jinou školu, kde se specializují na individuální přístup a ne všude brečet, jak jsou na jejího syna učitelé zlí, protože po něm… Číst vice »

Kateřina
Kateřina
2 let před

Je všechno černé, nebo bílé? Jako maminka od dvou školáků vím, že ne vše, co zazní doma, zaznělo přesně i ve škole. Víte určitě, že zadání bylo jen takto vágní? Třeba komunikační sešit nedokáže přenést celé zadání úkolu, komentář učitele, dotazy žáků, diskuzi k úkolu. Slohový úkol často nebývá zadáván jen jednou větou. Je jednoduché kritizovat jednu větu vytrženou z kontextu, ale je to také objektivní? Mluvila jste o vaší nespokojenosti se zadáním s učitelem? Neměly bychom děti učit, že pokud se mi něco nelíbí, komunikuji o tom otevřeně a z očí do očí? Pokud ano a odbyl vás, omlouvám… Číst vice »

Iva
Iva
2 let před

Pro mne zářný případ toho, jak dá “pravda” ohýbat. A zářný příklad toho, jak rodič shazuje svou odpovědnost na všechny ostatní.Sama mám syna Aspergera, ale slepá nejsem. Znám tento případ od své neteře, která s tímto chlapcem sdílí stejnou třídu. Zmíněný chlapec se válí po zemi ve třídě a vykřikuje , že látce nerozumí. Takže žádných geniálních pět minut. :-) Pokud se po něm chce cokoliv -tedy jakákoliv práce, zahraje amok, že musí být vyveden ze třídy. Zbývajících dvacet dětí je neustále rušeno a když je kluk vyveden asistentkou na chodbu , je rušeno vícero tříd najednou,tak je hlasitý. Matka… Číst vice »

Iva
Iva
2 let před

.

Zdeněk
Zdeněk
2 let před

Jsem učitel, proč to neříct. Paní autorka má v něčem pravdu. Některé děti opravdu potřebují především individuální přístup. Domácí úkoly dávám téměř vždy dobrovolné a neznámkuji je, vždy sledují nějaký cíl. Abych ovšem tento cíl podrobně vysvětloval každému rodiči, na to opravdu nemám. Poradil bych autorce, aby sebrala odvahu a šla problém, který popisuje, řešit. Paní učitelka jistě nebude totální k….., jak je tu vylíčena a bude přístupna k diskusi. Bohužel mám z článku pocit, že to je jen další “sběrač palců” a paní autorka s nedočkavostí sleduje kolik lidí jí dá ten vytoužený palec. Spousta lidí si stěžuje na… Číst vice »

svt
svt
2 let před

Vzhledem k tomu, že autorka evidentně nemá problém se zveřejněním fotky svých geniálních dětí na netu, mohla by za určitých okolností (tj. za případného souhlasu i rodičů ostatních dětí ve třídě) souhlasit se zveřejněním audiovizuálního záznamu z průběhu výuky svého syna ve škole, ať máme možnost co nejobjektivněji posoudit, jak kompetentní jsou učitelé ve škole, kde se její synové učí, a zda je vše skutečně přesně tak, jak popisuje ve svém (do značné míry subjektivním) článku…

Havran
Havran
2 let před

Milý Ježíšku, já bych si přál aby lidé pochopili (pochopily?),že všechno se dá vyřešit i bez zbytečného osočování, normální klidnou komunikací.Nejvíce tím trpí děti,protožě tím z nich vychováváme “osobnosti”.

Michal Valenta
Michal Valenta
2 let před

Nějak se nemůžu ubránit dojmu ze nastupuje generace která nezažila dobu kdy byl ještě učitel autoritou. Jak je možné ze jsme přežili naši dobu kdy jsme chodili do školy. Učitele jsou od toho aby naše děti vzdelavali a učili je určitému řádu. Za nás pokud jsem dostal poznámku tak mi rodiče nezjistovali jak si to učitel mohl dovolit ale jakou jsem dal učiteli záminku aby mi ji napsal. Pokud si někdo mysli ze učitele nedělají svou práci špatně tak ať děti učí doma. Každé dítě je jiné a těžko muže učitel ke každému přistupovat jinak. Dnešní děti jsou úplně jiné… Číst vice »

Marta
Marta
2 let před

Ono je to těžké. Mám ve škole žáka s Asperg.syndromem- také sluchový typ. Vycházeli jsme mu vstříc- asi byste byla s námi spokojená. Jenže se ukázalo, že to byla chyba. Učiva postupně přibývalo, náročnost se zvyšovala a náš žák to přestal zvládat. Teď je mu přes 15 a všichni se trápíme. Metodička z centra spec. pedagogiky vyčítá rodičům i nám- škole, že jsme ho nenaučili dělat i to, co ho nebaví, v čem nevidí smysl. Žák by se rád věnoval chemii a fyzice , ale selhává v matematických operacích- neví (nechce vědět), proč by se to měl učit, a tak… Číst vice »

Anna Lukešová
Anna Lukešová
2 let před

Vážená paní Holá,
myslím si, že byste neměla zneužívat profesionálního přístupu mých kolegů a spoléhat na to, že zde díky respektu k Jakubovi nezareagují a neseznámí Vaše příznivce s pozadím jeho vzdělávání.