Iva Babincová: Všechna napomenutí, důtky a dvojky z chování dáváme my učitelé jen sami sobě

Učím na gymnáziu a tento týden se mi stala zajímavá věc. Doprovázela jsem “velmi problémovou” třídu do divadla. Při chůzi mě oslovil jeden z „největších sígrů” a zašeptal: „Moc si vás vážím.” Musím říct, že se mi z toho podlomila kolena. V divadle jsem zapadla do sedačky – záměrně jsem si sedla na kraj, vedle mě zbyla čtyři prázdná místa. Najednou slyším dusot osmi nohou. Další „sígři“ si sedají kolem a vtipkují se mnou… Dobře, učím je hudební výchovu, a ano, vycházíme spolu, ale i tak mi tady něco nehraje.

Brzy se dozvídám, odkud vítr vane: mezi děti se dostala interní informace z pololetní porady. Mimo jiné jsem na ní řekla, že napomenutí, důtky a dvojky z chování dáváme v této třídě sami sobě, protože problémové chování nedokážeme pedagogicky podchytit v samém počátku a necháme ho zbytečně eskalovat. Represe není řešení, tyto děti jen volají o pomoc, apeluju na kolegy. Při hlasování o konkrétních kázeňských opatřeních zvedám ruku proti, nejistě se přidává jedna další kolegyně.

U kolegů jsem zřejmě klesla na samotné pedagogické dno, přesto se chci ještě jednou přimluvit za všechny „sígry“ v České republice. Když jsem tuto třídu v září přebírala, doporučení kolegyně znělo jasně: “Všechno bojkotují, nemá cenu s nimi cokoliv praktického dělat, když se tě nebudou bát, tak tě do konce roku zničí.” A jak to vypadá v lednu? Zpíváme, hrajeme na hudební nástroje, s velkým nasazením prozkoumáváme současné hudební styly, účastníme se pěveckých soutěží a jako bonus dostávám pozvání na koncerty, kde jsou tyto děti hlavními hudebními hvězdami.

Takže: učitelé, nelamte si zbytečně hlavu nad tím, JAK NA NĚ (napomenutí, důtky, dvojky z chování…). Přemýšlejte, JAK S NIMI!

Iva Babincová pedagogicky působí na gymnáziu a terapeuticky ve své vlastní praxi. Ve volném čase je nadšená permakulturistka a řidička veterána.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

12 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Jirak
Jan Jirak
7 měsíců před

potom, že se mají učitelé špatně

Ru Šedesátsedm
Ru Šedesátsedm
7 měsíců před

Zajímalo by mě, jestli by paní učitelka hudební výchovy měla stejně úžasné komunikační výsledky i v hodinách matematiky.

Jaroslav Macek
Jaroslav Macek
7 měsíců před

Já Vám paní učitelko držím palce a také věřím , že pouze zaujetím žáků pro věc je cesta jak jim ukázat způsob k hledání informací. Dokonce si troufnu říci , že i v matematice se můžeme uchýlit od osnov a pokud příběh , vyprávění a ponaučení jim vnukne myšlenku , že si sami začnou hledat informace , to každému zůstane v hlavě na celý život. Důležité je pak umět ocenit a pochválit. Nemusí Vás milovat , ale pokud Vás uznávají je to první krok ke změně.
Děkuji.

Hugo Pilný
Hugo Pilný
7 měsíců před

Ježíš je zpět! Tentokráte v podobě učitelky HV, která svou autoritou plně pochopila problémy současného školství, a nezištným příkladem vede ty pomýlené kolegy a kolegyně údolím nenávistného systému klasifikací vstříc zářným zítřkům Pravdy a Lásky… Jinak jde zjevně o osobu bez hlubších znalostí problematiky nejen školství, ale protože se v dnešní době dá slušně uživit na vlně dotované propagandy, mnozí si tuto možnost nenechají ujít. :-(

Ajka Vacková
Ajka Vacková
7 měsíců před

Výborně!!! Celý život jsem byla učitelkou i ředitelkou. Moc paní učitelce držím palce. Svoji práci jsem milovala, s některými sígry se dodnes zdravíme a objímáme…je to náročné, ale úžasné povolání.
Šla bych do toho znovu. Jen bych rodičům zkrátila hřebínek. Neuvědomují si, že stálým obhajováním svých dítek si na sebe šijí bič.:)

Karel Úbl
Karel Úbl
7 měsíců před

Konečně jeden rozumný názor učitele, děkuji. Zatím všude čtu jen to, jak za nízké mzdy nelze lépe učit. Marně jsem několikrát s třídním mé 13-ti leté dcery diskutoval o tom, že ji nesrovná 10 poznámek za týden a dvojka z chování. Já to s dcerou řeším po několika hodinách po prohřešku a to je pozdě. Učitel je tam na místě v tu chvíli a má možnost to vyřešit hned – bez poznámek. Inflace poznámek pak jen vede k otupění nás rodičů i dětí.

Marta Buclova
Marta Buclova
7 měsíců před

Autorka je také terapeutka. To znamená, že zná metody, které na pedagogice neučí. Velkým problémem současného vzdělávacího systému je absence výuky motivačních technik a koučování. Dnes je všechno závislé talentu a zápalu vyučujícího. Podotýkám, že tim nejzapálenější nejdříve vyhoří …

Radomír Menšík
Radomír Menšík
7 měsíců před

Takových učitelů bysme potřebovali více. Nedávno jedna paní učitelka na církevní škole vymyslela slogan že každá chyba je prospěšná protože nás posunuje dopředu a děti nemají z chyb strach. Učitel který neumí děti zaujmout,přispívá k tomu že se děti nudí a tím pádem zlobí. Zapálené děti nezlobí. Před všemi učiteli smekám. Učit by neměli introverti.

Melly Mellys
Melly Mellys
7 měsíců před

České nevinné děti v českém vězení…aneb Strašení čertem už je neúčinné… Školský Horor ve Vamberku rok 2019 Vamberecký zpravodaj 7-8 2019 56.ročník Neznalost zákona neomlouvá v praxi Minulý týden absolvovala 9. Třída zvláštní exkurzi. Využili jsme nabídky Vazební věznice v Hradci Králové a mohli jsme si prohlédnout toto zařízení zevnitř. Termín prohlídky byl stanoven s ohledem na věk dětí.Podmínkou bylo 15 let a platný občanský průkaz nebo pas. Prošli jsme část zařízení, byli jsme seznámeni s historií i současností vězenství, se životem odsouzených a jejich povinnostmi. Měli jsme i možnost prohlédnout si celu. Devátáci byli až nápadně potichu, roztržití, zmatení.… Číst vice »

Uklid Pe
Uklid Pe
6 měsíců před

Ani nemusím být psycholog, abych pochopil, o co tady jde. Dětem se povedlo to, o co se často snaží i v rodinách: rozděl a panuj. Právě proto, že jsou inteligentní pochopily, že musí někoho získat na svojí stranu.