Ivan Smolka: Státní přijímačky produkují snaživé splňovače, na lyceu potřebujeme objevitele a výzkumníky


"Jsme vyprofilovaná škola, chceme rozvíjet své žáky celostně, v celém spektru jejich osobností, a k tomu si je potřebujeme vybrat. Takové, kteří chtějí objevovat, zkoumat, řešit," říká Ivan Smolka. FOTO: Jitka Polanská

Ministerstvo školství letos umožnilo školám, aby si zorganizovaly přijímací zkoušky po svém. Jednotné testy nejsou povinné. Na Waldorfském lyceu se bez nich moc rádi obejdeme. Bohužel jsme jedni z mála, čemuž rozumím. Učitelé jsou vyčerpaní a distanční výuka – pokud má mít smysl – je velmi náročná. Neustále motivovat a probouzet studenty na dálku, to je jako roztlačovat do kopce těžký vlak. 

Pro nás je to ale zásadní, jednotné přijímačky nás převálcovaly. Jsme vyprofilovaná škola, chceme rozvíjet své žáky celostně, v celém spektru jejich osobností, a k tomu si je potřebujeme vybrat. Takové, kteří chtějí objevovat, zkoumat, řešit. Když mají testy od Cermatu větší váhu než naše vlastní kritéria, je to výhoda pro snaživé splňovače, kteří chtějí slyšet jednoznačné pravdy, zařadí si je do škatulky a jedou dál. Takovým studentům to u nás nemusí vyhovovat a už se taky stalo, že nakonec odešli. 

Letos jednotné přijímačky neukážou, jak je na tom dítě, ale jak distanční výuku zvládla rodina.

Jednotným testům musíme dát při výběru šedesátiprocentní váhu, ale to je iluzorní číslo, které platí možná u škol, kde je nabídka a poptávka vyrovnaná. My máme zhruba čtyřnásobný převis. Když se nám přihlásí 120 uchazečů a my jich vezmeme 32, ti, kteří jen trochu pokazí státní testy, nemají šanci. Například loni jsme si spočítali, že u nás státní testy neměly váhu 60, ale 82 procent. A tak se nám každý rok stane, že dva nebo tři uchazeče, kteří se nám moc líbili u pohovoru a kteří by se na lyceum moc hodili, vzít nemůžeme. 

Jednotné testy jsou špatně i z hlediska toho, kam by vzdělávání mělo směřovat. Pořád se mluví o tom, že bychom měli učit, co budou děti v životě potřebovat a rozvíjet kompetence, ale státní testy prověřují něco jiného. Co vlastně ukazuje, když někdo umí češtinu a matematiku? 

Letos to platí dvojnásob – jednotné přijímačky neukážou, jak je na tom dítě, ale jak distanční výuku zvládla rodina. Bude záležet na tom, jaké mají rodiče povolání, jestli byli trochu doma a mohli dítěti pomoci, nebo jestli se jim hroutí podnikání a měli úplně jiné starosti. 

Jaké budou letos naše přijímačky? 

Základem bude pohovor. Zjišťujeme aspiraci k práci, motivaci, intelektovou a výkonovou kapacitu, sebereflexi, originalitu, zájem o okolní svět, pozorujeme, jak si uchazeč všímá věcí, nakolik dokáže zformulovat své myšlenky, jak zareaguje na nečekanou otázku. 

Čtěte také  Utlum tu hubu a kup tu kupu hub aneb na waldorfském lyceu musíš v hodině poetiky zapojit mysl, řeč i tělo

K tomu si uděláme vlastní test základů českého jazyka a matematiky. Ten se však nebude započítávat do celkových výsledků přijímacího řízení. Jde nám o to, pokud bychom přijali někoho, kdo má v těchto oblastech slabiny, abychom o nich předem věděli a mohli se na ně zaměřit. 

Samozřejmě, že je to náročné, dělat pohovor se 120 uchazeči. Sídlíme hned vedle jednoho gymnázia a tam když zadají státní testy, za dvě hodiny nasypou výsledky do tabulky a mají hotovo. Nám trvá přijímací řízení dva až tři dny. Je s ním spousta práce, ale stojí nám to za to. Chceme, aby uchazeči měli šanci být lidmi a ne jen čísly v tabulce.  

Co do budoucna?

Líbilo by se nám, kdyby letošní situace přinesla diskusi o tom, jestli nenechat větší volbu školám i v příštích letech. Ať jsou připravené státní testy, které mohou využít tam, kde je chtějí. Rozumím, že pro některé školy jsou státní testy ideální, kromě jiného mají ještě tu výhodu, že nejsou napadnutelné rodiči. 

Ať si i nadále školy mohou samy volit, zda státní testy využijí. Nebo ať si alespoň mohou samy nastavit, jakou váhu státním testům dají. Minimum by mohlo být třeba 20 %, a kdo chce, ať si dá víc. 

Ivan Smolka je od roku 2005 ředitelem Waldorfského lycea v Praze.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Soukal
Josef Soukal
15. 2. 2021 21:49

Nevím, čím by pan Smolka doložil svá nesmyslná tvrzení o testech – nikde ani náznak nějakého faktu, analýzy úloh apod. Stejně tak ani náznak snahy konkrétně ukázat, jak jeho škola vyhodnocuje svoji část přijímaček, o která kritéria se při hodnocení opírá, o co jejich objektivitu opírá.
Rozhovor ukazuje, jak vágní a argumentačně slabé je vymezování se vůči centrálním testům, pro seriózní hodnocení přijímacího řízení je nepoužitelný.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.