Markéta Štindlová s dcerami: "Líbí se mi taky, jak dokážou spolupracovat a pomáhat si." FOTO: Markéta Štindlová
Mám tři dcery, dvě chodí do páté a jedna do sedmé třídy. Tedy momentálně chodí už více než rok ke dvěma počítačům v našem malém bytě. Všechny tři jsou dyslektičky, jedno z dvojčat má navíc poruchu pozornosti. Co si budeme povídat, nebyl to snadný rok. Ale naše společné fungování mělo různé fáze a nakonec nejvíc zafungovalo něco, co bych nečekala.
Pustit otěže a nechat holky, ať si poradí samy. To bylo tak…
Čtěte také Některé děti jsme ztratili před pandemií. Teď už musíme vymyslet, jak učit, kdyby škola nebyla povinná, říká učitel filosofie pro děti
Domácí učení nám zabíralo hodně času už před pandemií. Museli jsme holkám pomáhat s úkoly a denně jsme taky trénovali čtení. Vstřebávat úkoly v psané formě je pro ně strašně těžké, mají problém porozumět zadání, s některými věcmi si samy vůbec neporadí. Když začala loni na jaře distanční výuka, hned jsem se lekla, jak to budeme zvládat a moje nejčernější představy se naplnily: učitelé jako by se předháněli, kdo toho víc zadá, holky nestíhaly všechno plnit a já nestíhala ani kontrolovat, co zvládly.
První dva týdny v březnu jsem ještě chodila do práce a vracela jsem se domů v pět, kolikrát jsme se potom mořili s úkoly do devíti večer. Holky u toho brečely, už byly unavené a my taky. Nezbylo mi nic jiného, než zůstat doma. Vedla jsem v té době sociální prádelnu s neslyšícími zaměstnanci. Bylo to velké dilema, jestli je v tom mám nechat. Ale copak jsem v tom mohla nechat svoje děti? A tak jsem si stoupla nad holky jako otrokář s bičem v ruce, často se to neobešlo bez slz a hysterie, ale tak nějak jsme to přežili do otevření škol na konci května.
Samy doma
Když se na podzim školy zavřely znovu, už jsem kvůli věku dvojčat neměla nárok na ošetřovné. Zaměstnavatel mi vyšel vstříc, že můžu chodit do práce až odpoledne, abych se dopoledne mohla s holkami učit. Po třetím zavření škol v lednu už jsem ale doma prostě zůstat nemohla. Měla jsem novou práci, musela se toho sama hodně učit a v třípokojovém panelákovém bytě jsme se navzájem strašně rušili.
Čtěte také Online výuka nemá jen negativa. Někteří učitelé díky ní prohloubili vztahy s žáky, introverti rozvinuli potenciál
Začala jsem tedy odcházet na celý den do práce a holky zůstaly poprvé za dobu pandemie úplně samy. A ono se začalo dít něco zvláštního…
Přišla jsem domů a zjistila, že úkoly jsou hotové a holky si uvařily oběd. A že dokonce něco upekly. Když mi poprvé volaly do práce s otázkou, kde je kypřící prášek, vyděsila jsem se, že vyhoříme. Ale doma mě čekaly muffiny, brownies, a dokonce kynuté rohlíčky. Využila jsem toho a další den jsem si přála bublaninu s rybízem.
S úkoly si teď poradí mnohem líp. Hodně se posunuly i ve čtení, staly se z nich sice pomalé, ale vášnivé čtenářky. Uvědomila jsem si, že jsem jim na začátku možná pomáhala až příliš – když třeba měly za úkol přečíst delší text a něco si z něj vypsat, předčítala jsem jim ho já. Teď už zasahuji jenom v případě nejvyšší nouze.
Nebojí se ven
Od loňska urazily obrovský kus cesty. Tím, jak vytrénovaly čtení, se zvládají lépe připravit na hodiny, takže potom ví, o čem se mluví, a jsou mnohem aktivnější. Johanku začal hodně bavit dějepis a starší Matyldu zeměpis. Naučily se používat Google a pořád něco hledají.
Je strašně příjemný pocit, že mám v holky důvěru. Můžu odejít do práce a v hlavě mi celý den nestraší, jak si asi se vším poradí a jestli bez mé pomoci nezhloupnou.
Líbí se mi taky, jak dokážou spolupracovat a pomáhat si. Když mladší dvojčata tápou během hodiny informatiky, starší sestra, která nemá v tu dobu online výuku, jim pomůže pochopit, co učitel chce. Dodržují i naši dohodu, že odpoledne musí ven, a to za každého počasí. I v tom se osmělily, jezdí na kole po celé čtvrti nebo si zajedou na brusle na Ladronku. Začaly ochotně venčit našeho psa a tenhle týden se chodily do blízkého rybníčku otužovat. Voda prý byla pěkně ledová a ony na sebe byly hrdé, že to zvládly.
S důvěrou
Nechci tvrdit, že je vždycky na růžích ustláno. Občas to zase zaskřípe, třeba dnes jsem se trochu povztekala nad testem z fyziky, který měl být hotový do včera, ale jaksi si toho nikdo nevšiml.
Snažím se mít pochopení pro to, že se holky zodpovědnosti teprve učí a že někdy se jim daří a někdy zase ne. Je pro mě ale strašně příjemný ten pocit, že mám v holky důvěru. Že odejdu do práce a v hlavě mi celý den nestraší, jak si asi se vším poradí a jestli bez mé pomoci nezhloupnou.
Markéta Štindlová pracuje v Pražském inovačním institutu, má na starosti péči o talent a vzdělání. S manželem vychovává dcery Matyldu, Johanku a Andělku.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Co je ovšem zajímavé, když se mají vyučovat děti doma, tak vlastně nevadí, že rodič nemá pedagogickou fakultu, když ale chce například UOZI učit odborný předmět geodesii, tak kvůli kantorským odborářským výtečníkům by měl mít pedagogickou fakultu doslova však na nic. Jelikož geodesie se na žádné pedagogické fakultě z podstaty věci neučí, asi jako podobně oční lékařství. Ale zato, že kantoři fakticky neučí aktivně, jen dělají, že učí, cosi ani ne na způsob doučování soukromě tím, že někdo někomu vypočte úlohy a tím jej naučí o mnoho více, tak přesto dostali přidáno. Pochopitelně z úvěru, který této zdravotní juntě někdo půjčuje. Quod usque tandem.