Miroslav Čepický: Absurdní kolotoč přijímaček na víceletý gympl – je dobré se toho účastnit?



Drama kolem přijímaček na víceletý gympl ve mně zanechalo rozporuplné pocity. Procházíme tím mistrovstvím po dvou letech znovu, nejdřív jsme ho dali s dcerou, teď se synem. Na víceletý gympl a přípravku chtěly děti samy. Dcera se dostala, kam si přála, a je už druhým rokem na nové škole opravdu ráda. To je ta dobrá stránka věci. Ale ten přijímací proces je tak fascinující, že si k tomu píšu pár postřehů. A budu rád za vaše. Rovnou přiznám, že my doma úplně nevíme, co si o tom myslet.

„Nejlepší výkon dcera podává po pár dnech volna, takže krátce před finálními zkouškami už to nebudeme hrotit,“ říkal mi kamarád. Mluvil o náročné domácí přípravě a znělo mi to, jako by šlo o tréninkový plán ligového hokejisty. Skoro jsem měl pochybnosti, jestli má naše dcera se svým o dost volnějším přístupem vůbec šanci. Potkali jsme se před Gymnáziem na Zatlance na pražském Andělu, kam jsme oba vodili dcery na systematické doučování.

Na pravidelné testy nanečisto je každou sobotu před Zatlankou fronta lidí. Skoro jako na banány za socíku. Rodiče se tam mezi sebou hádají, kdo přišel dřív, protlačují své děti na přední místa, aby si zabrali co nejlepší třídu s dobrým učitelem. Už teď je to slušný mazec a s blížícími se zkouškami ještě přituhne.

Mlaďoši celou sezónu vyplňují testy, které obsahují mnohem víc informací a znalostí, než které se děti – minimálně ty naše – učí na základní škole. Některé otázky máme se ženou problém zodpovědět i my, oba vysokoškoláci. Víte třeba, co je to podstatné jméno látkové? Nebo bezrodé zájmeno? Myslím z hlavy, na Seznamu nebo Googlu si to umí najít skoro každý. Ty testy nejsou vůbec snadné ani pro hodně chytré děti.

Jsme v tom, ale zároveň pořád pochybujeme, jestli to celé má smysl. Bere to dost času a energie a víme, že doháníme něco, co mají děti umět ze školy a zároveň do nich lejeme znalosti, které by se měly učit později.

Co mě na tom doučování na Zatlance ale zaujalo, jsou učitelé. Děti o nich mluví s radostí, dávají pozor, když je něco učí, a dokonce se do té doučovací školy těší. V sobotu! Ne pokaždé, protože je toho moc, ale těší se často. Je na nich taky vidět velké zlepšení. Za několikanásobně méně hodin na Zatlance se obě naše děti naučily víc než za půl roku ve škole.

Zatlanková sezóna jednoho dítěte může vyjít klidně i na více než 20 tisíc, k tomu spousta času a úsilí. Peníze jsou relativní, ta částka je pro někoho velká, pro někoho malá a pro dost lidí na tento účel možná i nedosažitelná. My si říkáme, že je lepší to dát za vzdělání než za cokoli jiného.

Ale ty přijímačky bereme jako zlom v dětství našich dětí, který přichází až moc brzy. Ten velký tlak na děti v jedenácti letech podle mě není dobrý. A máme s ním spojených spoustu dalších otázek, na které pořád hledáme odpovědi.

Co, když se syn na gympl po tom, jak se tomu věnoval, stejně nedostane?

Jak ho ovlivní zklamání?

A bude to dobře, nebo špatně?

A co když se dostane?

Neměli jsme děti z celého přijímačového kolotoče radši vynechat, rozmluvit jim to?

Je zrovna gympl ta správná cesta na cestě k práci, která bude děti bavit?

A jak vůbec bude vypadat trh práce, až na něj vstoupí?

Nic z toho teď nevíme.

(Tento příspěvek vychází z postu na blogu autora Práce baví).

Miroslav Čepický vystudoval VŠE v Praze a nejdřív pracoval jako finanční kontrolor v Nestlé, pak se stal novinářem pro Hospodářské noviny a Aktuálně.cz. Později přešel do byznysu a po několika letech na pozici šéfa korporátní komunikace Vodafonu se rozhodl podnikat na vlastní triko. Pomáhá s interní a externí komunikací různým firmám. Je 14 let ženatý, s manželkou Markétou mají dvě děti, Klárku (13) a Samuela (11).

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
lea
lea
4. 3. 2019 09:31

I mě se to zdá absurdní.Řekla bych,že základní pochybení je už v nastavení těch přijímacích testů.Proč se nepoužívají třeba scio testy pro zjišťování studijních předpokladů?Stávající testy spíše zjisťují,kolik detailních informací je dítě schopno vstřebat,případně,kolik je rodič do toho vstřebávání ochoten investovat.Určitě je to docela dobrý byznis.

Vašík
Vašík
5. 3. 2019 09:17
Reply to  lea

Netuším, jak dnes přijímačky vypadají, ale mé děti absolvovaly testy od SCIA a na ty se moc připravit nešlo. Pokud testy vyžadují nějaké otázky předpokládající nějakou speciální přípravu, je to špatně, v čemž s vámi plně souhlasím.

maxa
maxa
4. 3. 2019 11:15

Proces jsem obsolvovala dvakrát. Podle mého mínění je přechod na 8-leté gymnázium dost náročný. Děti v páté třídě jsou opravdu ještě děti. Málokteré z nich už má vyhraněné ambice. Já i mé děti jsme zvolili gymnázium 6-leté. Takže synové si v páté třídě přijímačky vyzkoušeli, aby za dva roky věděli, do čeho jdou. Podle mne to bez přípravy nejde. Časový limit na matematiku je při počtu a složitosti úloh opravdu hraniční. Dítě musí přesně vědět, jak postupovat, nemá čas se nejprve orientovat.

Hanka
Hanka
7. 3. 2019 15:56
Reply to  maxa

Máte úplnou pravdu. Mám stejnou zkušenost – příprava dětí je potřebná ne kvůli biflování, ale odhalení slepých míst z běžné výuky, seznámení se z různými atypickými zadáními v matematice ( a to můj syn úspěšně absolvoval matematické soutěže od 2. třídy) a potrénovat práci z časem a stresem. Přijímačky nanečisto na Zatlance jsou k nezaplacení. V sedmičce si vybral jednu školu se SCIO a druhou s CERMATem (poslední volitelný ročník). Připravit se dá na všechny typy testů a mám dojem, že SCIO na gymnaziální obory s rozšířenou jazykovou výukou byly dělány na míru nebo alespoň typově pro ně. Důležité je, když dítě a potažmo rodiče chtějí. Ale hrozné je, když rodiče kvůli tomu své děti psychicky až týrají. Pak není divu, když se děti při skutečných přijímačkách sesypou.

jana
jana
4. 3. 2019 14:12

Proč ten údiv, kolik se toho dítě naučí za krátkou dobu na přípravce? Učit nadané, zaujaté děti, tedy v podstatě homogenní skupinu, totiž není nic složitého ve srovnání s běžnou třídou, kde je úrovňových skupin několik, nyní navíc řada dětí „inkludovaných“. Co třeba třída, kde má 9 dětí IVP +3 cizinci,+2 autisté? /vlastní zkušenost/

Petra
Petra
4. 3. 2019 14:56
Reply to  jana

Bohužel je to pravda. V dnešním systému není prostor pro nadané děti a jeden učitel i s 10 asistenty nemá možnosti ani časové ani organizační, rozvíjet nadané děti, když se musí věnovat podpůrným opatřením apod. Pak se rodiče dle slov pí. ministrině chovají pragmaticky a nastává tento šílený kolotoč….V některých lokalitách je to hlavně útěk na ještě trošku normální a slušnou školu, kde si za vložený čas ještě děti mohou odnést aspoň nějaké znalosti….Také jsme tím prošli, ale ne tímto stylem. Stáhla jsem pár testů spíše pro formu, aby jsme viděli jakým stylem asi, koukli se na ukázky testů z předešlých let a dost. Dcera to dala a je spokojená, ale tvrdím, že nemá cenu se nějak extra biflit, protože buď to v sobě mají, nebo se budou od prváku zase jenom biflit a to se nedá vydržet dlouhodobě.Ale souhlasím, že to dětství o ty 4 roky zkrátí.Hodně i záleží na tom, jak škola připraví ten přechod pro děti….

Alena
Alena
4. 3. 2019 17:02
Reply to  Petra

Bohužel pravdu nemáte. Jednou ze skupin, které mají nárok na podporu v rámci inkluze jsou nadaní a mimořádně nadaní žáci (nejen intelektově, ale také sportovně, umělecky aj.). Osobně mám intelektově nadaného syna (IQ mezi 130 a 150, diagnostikováno PPP a SPC) s poruchou autistického spektra, ADHD, epilepsií a poruchou příjmu potravy. Již druhým rokem studuje na osmiletém gymnáziu a bez podpory, kterou umožnila inkluzivní vyhláška (především asistenta, částečné domácí výuky) by to nešlo. Dcera nastoupila předčasně školní docházku v 5 letech a 4 měsících z důvodu mimořádného intelektového nadání (IQ v pásmu geniality, čili nad 150 – stanoveno PPP), v tuto chvíli probírá látku druhého ročníku, na anglický jazyk dochází s druháky. Opět – zaplaťpánbůh za inkluzivní vyhlášku – s podporou aisistenta pedagoga, protože jinak by to pro školu byla extrémní zátěž (i přes to, že jsme pečlivě volili školu s malým počtem žáků ve třídě).
Nadaní a mimořádně nadaní žáci mají nárok na podporu. Jen se o tom běžně moc neví a školská poradenská zařízení (PPP a SPC) často tyto žáky odsouvají na druhou kolej. Bohužel proto často jedinou cestou pro ně je víceleté gymnázium. I v případě mého syna, kde je situace velmi komplikovaná autismem, jsem velmi ráda, že může být ve třídě se žáky s podobným nadáním, tedy často i zájmy a potřebami. Ve srovnání se ZŠ je zde velmi spokojen, i když náročnost a tlak na výkon je zde velmi velký.

Vašík
Vašík
5. 3. 2019 09:31
Reply to  Alena

Ale kolegyně Petra asi neměla na mysli mimořádně nadané děti, které asi výuku moc nezdržují, jen srovnává běžnou školu s výukou skupiny nadaných a motivovaných dětí a vcelku má pravdu.

Petra
Petra
5. 3. 2019 14:01
Reply to  Vašík

Děkuji, přesně tak. Mám na mysli obyčejné jedničkáře a dvojkaře, kteří určitě také v něčem vynikají, ale nikdo to u nich nezkoumá. Jen k málo početné třídě: dejme tomu 14 žáků, z toho 2xPO 3stupně s asistentem, 2x PO 2stupně,1xcizojazyčný bez asistenta, čili 5x IVP. To je slabší varianta, jsou třídy s 30 dětmi a více jak polovina PO. Hodina má 45min:14žáky=3minuty a kousek na jednoho. Kdo by to nechtěl…

Petra
Petra
5. 3. 2019 13:20
Reply to  Alena

Takže bohužel mám pravdu….Váš syn se dočkal podpory protože není jenom nadaný, ale je tam i jiný problém….Pokud by byl „jen nadaný“ ,jediné podpory, které by se mu dostalo z SPC či PPP, by byl fascikl okopírovaných cvičení navíc z matematiky a češtiny…To je ta druhá kolej v praxi….

Romana
Romana
4. 3. 2019 15:13

Mám několik poznámek:
1) testy nezkouší, co se dítě naučilo na základní škole, ale to, jak jsou inteligentní děti schopné reagovat na složité úkoly a zadání a vyřešit je. Jistě nikdo nepředpokládá, že by měli všichni stihnout vypracovat za 60 minut každý jeden příklad z matematiky. To je totální nesmysl, zadání jsou opravdu těžká, loni jsem přijímačky absolovovala se starším synem. Opravdu si nemyslím, že příprava na přijímací testy rovná se dohánění učiva, které základní škola nenaučila. Tento názor je vůči základním školám nefér. Což souvisí s mojí další poznámkou …
2) naprostý souhlas s paní Janou – asi si nikdo (kromě učitelů samozřejmě) nedokáže představit dvě neporovnatelné skutečnosti – učit třídu s několika inkludovanými žáky, několika nezvladatelnými, několika bez sebemenšího zájmu a hrstkou šikovných na základní škole a učit třídu dětí inteligentních, z nichž se ještě velká část nové věci prostě a jednoduše učit CHCE. Na gymnáziích neučí geniální pedagogové (mimochodem jsem rovněž učitelka na menším gymnáziu v pohraničí), ale jsou tam bystré děti, které zvládají rychlejší tempo a jsou šťastné, že je nikdo nebrzdí…
3) zklamání, když se dítě nedostane? Rodina musí vytvořit takové prostředí, aby ho to zklamání do budoucna nějak negativně neovlivnilo. Jinak si ale myslím, že selhání či neúspěch je běžnou součástí života a byť by i mne jako rodiče dost mrzelo, kdyby se můj potomek po svědomité přípravě na gymnáziu nedostal, přece jedním nezdarem svět nekončí a naopak leckdy dokáže pořádně nakopnout.
4) ano,i já mám ohledně přijímacích zkoušek na gymnázia smíšené pocity, ale i moje děti jsou jejich součástí. Jak už jsem psala, učím na malém gymnáziu v malém pohraničním městě s neuvěřitelnou skladbou obyvatel (slušně řečeno – v populaci jednoznačně převažují méně vzdělané až negramotné sociální vrsty). Upřímně si nedokážu představit, že by moji synové zůstali na druhém stupni základní školy…

Vašík
Vašík
5. 3. 2019 09:34
Reply to  Romana

Moje děti kdysi děly přijímačky od SCIA, tam skutečně nešlo o nějaké znalosti „navíc“, netuším ale jak vypadají přijímačky dnes.

SiSi
SiSi
6. 3. 2019 11:35
Reply to  Romana

nemám čerstvou zkušenost s přijímačkami na 8G, má starší dcera na ně dělala zkoušky před několika lety v době, kdy si školy dělaly přijímačky svoje (oba dcerou vybrané 8G měly přijímačky od SCIO). tehdy o doučování na ZŠ nenaučeného opravdu šlo. dcera chodila na přípravku na vybraný gympl (asi za tisícovku celkem), ve které postupně prošli veškeré znalosti, které budou k přijímačkám potřeba a s některými jevy se na ZŠ vůbec nesetkala. konečně, právě proto jsme ji na přípravku na doporučení její učitelky ze ZŠ přihlásili. učitelka nám tvrdila, že nesmí na 8G připravovat, že ředitel školy nechce, aby mu odcházely děti, takže spousta podstatného učiva je odsunutá až na dobu po přijímačkách a holce by chyběla. CERMAT testy dělala teď mladší holka na odbornou SŠ, v rámci toho měla v ruce i nějaké CERMAT testy na 8G a 6G a rozhodně mi nepřišlo, že oproti tehdejším SCIO testům byla situace nějak diametrálně odlišná, i tady děti musí mít učivo probrané a kdo ho nemá, je v nevýhodě.

Ivana
Ivana
4. 3. 2019 16:49

Jsem učitelkou matematiky na základní škole v krajském městě, naše škola má poměrně dobrou pověst mezi rodiči, většina z nich nepovažuje za průšvih, když se jejich dítě na víceleté gymnázium nedostane a pokračuje dál v základní škole.

Mám dva postřehy:
1. Mnoho let jsem připravovala děti v pátých třídách na přijímačky – nejedná se o doučování toho, co učitelé na 1. stupni nenaučí – jejich práce si velice vážím a obdivuji je. Součástí přípravy na přijímací zkoušky je naučit děti reagovat na úkoly, které jsou jiné, než řeší ve škole, zbavit je obavy vrhnout se do problému a vyřešit ho, naučit se pracovat s časem. Vypracováním mnoha testů děti získají jistý cvik a větší jistotu, ale přijímací zkoušky jou opravdu těžké, takže v nich bývají úspěšní ti opravdu nejlepší a je to tak v pořádku.

2. Moji, dnes již dospělou dceru, jsem na víceleté gymnázium po zralé úvaze nepřihlásila (při testech v PPP v deváté třídě zaměřených na další profesní volbu jí bylo naměřeno nadprůměrně vysoké IQ, takže by zřejmě studium bez problémů zvládla). Vystudovala s dobrým prospěchem čtyřleté gymnázium a lékařskou fakultu, pracuje jaké lékařka. Za moje rozhodnutí – nechat ji do deváté třídy na základní škole – je mi vděčná. Prožila čtyři roky v klidu, v dobrém kolektivu, věnovala se svým koníčkům, dodnes se kamarádí se spolužáky ze základky, a to nejen s těmi, kteří vystudovali vysokou školu, ale má za kamaráda například i bývalého spolužáka – dnes automechanika. Pro zdravý vývoj dítěte považuji za velmi přínosné setrvat během základního vzdělávání v heterogenním kolektivu, a to i s tím, že riskuji, že moje „supernadané“ dítě občas pomalejší spolužáci budou trochu brzdit. To je prostě život.

lea
lea
4. 3. 2019 17:36
Reply to  Ivana

Souhlasím s Vámi.Dítě se studijními předpoklady „nic nepropásne“ na základní škole.Čtyřleté gymnázium ho na studium VŠ připraví stejně dobře.

Ludvík
Ludvík
5. 3. 2019 08:38
Reply to  Ivana

S vaším názorem souhlasím a vážím si ho.

Míša
Míša
5. 3. 2019 11:30
Reply to  Ivana

Děkuji!

Petr
Petr
5. 3. 2019 21:36
Reply to  Ivana

Asi to všude nefunguje stejně, ale úplně nevidím v přechodu na gymnázium žádné nepohodlí či neklid. Syn má na gymnázium menší zápřah na než ZŠ. Na základce skoro každý den 2 domácí úkoly atd. Na gymnázium má domácí úkol vyjímečně, zajímavější výuku a učitelé děti respektují mnohem více než na ZŠ.

Jana
Jana
6. 3. 2019 06:50
Reply to  Ivana

Napsala bych to úplně stejně, mám podobnou zkušenost,syn veterinární lékař, gympl čtyřletý,užil si dětství,nic mu neuteklo.Udivuje mě ambicióznost rodičů,tlak na výkon již v dětství…

anonym
anonym
4. 3. 2019 18:22

Tuto hysterii nechápu. Platit dvacet tisíc, aby se dítě nadrtilo nazpaměť věci, jejichž význam nechápou ani jeho rodiče? To dítě bude na gymplu jen trpět. Učím na osmiletém gymnáziu a jde tam krásně rozeznat, který žák je chytrý (a na přípravné kurzy ani nechodili) a který se opravdu intenzivně nadrtil, ale teď selhává i v tom nejzákladnějším logickém myšlení, které jeho spolužáci dávají „levou zadní“. Takže ano, osmileté gymnázium skutečně nemá smysl, pokud na něj dítě narvete násilím, stresem a finanční zátěží skrze přípravné kurzy.
Rodiče by si mělo uvědomit, že ne každé dítě se na osmiletko hodí. A také, že druhý stupeň základek není žádné stigma. Možná dnes v době inkluze jsou na základkách horší podmínky, ale aspoň ze zkušeností z mé rodiny: všichni máme základku a čtyřletý gympl a všichni v rodině máme i alespoň jeden vysokoškolský titul. To, že jsme nešli na osmiletko, nám rozhodně žádné dveře v životě nezavřelo. Ale chápu, že než si připustit, že naše dítě prostě nebude vystudovaný doktor s červeným diplomem, je pohodlnější to hodit na zlé přijímačky, které dítěti v páté třídě zkazily život, že….

Káča
Káča
5. 3. 2019 21:21
Reply to  anonym

Paní učitelko, lépe to snad ani nešlo napsat. Po přečtení článku jsem nabyla dojmu, že, na osmileté gymnázium chodí pouze děti s pološílenými rodiči. Jinak se ani nedají nazvat lidé, kteří jsou ochotni absolvovat s desetiletými dětmi takové šílenosti, tj. kurzy. Chytré dítě nepotřebuje žádný kurz. Omlouvám se tímto všem rodičům, kteří obráží s dětmi kurzy, ale takto to vidím já.

Zdeněk
Zdeněk
4. 3. 2019 18:57

I já jsem se stal, jako bývalý učitel matematiky, součástí přijímacího řízení. Když jsem si přečetl testy z roku 1916 a 1917, bylo mi jasné, že tady chce někdo, na 10,5 letém dítěti, vnučka šla do školy dříve, něco co se absolutně vymyká učivu z 5.třídy. Pak jsem si přečetl, jak se připravují zájemci o studium a začalo mi být jasné, že bez speciální přípravy to nepůjde. Strávil jsem několik hodin vymýšlením, jak podávat žákyni 5.třídy výklad k příkladům, které jsou v testech a také mě zajímala praxe v jiných státech. Bohužel se ukázalo, že vyložit příklady dítěti, které není nadáné na matematiku je velmi těžké. Je ji spíš přítěží, že mimo svou mateřštinu ovládá angličtinu a studuje němčinu. Zajímal by mě názor, co dělat s takovým dítětem. Evidentně je jazykově nadané, ale přes zkoušky z matematiky se těžko dostane. V cizině, konkrétně v Anglii, testují děti z učiva, které se probíralo ve škole.

lenka
lenka
4. 3. 2019 19:20
Reply to  Zdeněk

Dodržujte, prosím, pravidla diskuse uvedená nad komentáři….

lenka
lenka
4. 3. 2019 19:22
Reply to  Zdeněk

To je asi chyba 1916 a 1917?

Ladislav
Ladislav
4. 3. 2019 19:48

Ja jsem absolvent 8 leteho. Nyni vysokoskolak, mam cerstve vystudovanou techniku. Myslim, ze v te pate tride na zakladce nikdo z nas nevedel, kam doopravdy leze, minimalne ja urcite ne. Cele to besneni a dramaticnost, ktere nabira ten proces dostat deti na viceleta gymnazia me taky pomerne zajima. Zvlaste v dobe, kdy se vi, ze VS studentu je uz moc, stolaru a elektrikaru malo a stejne o to vic se zase pujde na VS. Ale dobre, ja bych to delal taky tak, na ucnak bych stejne dite neposlal, pokud muze studovat.
My jsme meli v 5. tride snad par doucovacich hodin z matiky a cestiny na nasi zakladce, odkud jsme se hlasili a to bylo vsechno. Nic vic. Na 8. lety gympl se nas hlasilo 120, brali 60.
Zajimavy fakt je mozna ten, ze o co vic jsme nabrali behem prvnich 4 let na gymplu, o to vic se pak polevilo v dalsich 4 letech. Samozdrejme ne vsichni, ale obecne vzato. Ti namotivovani, kteri prisli z 9. trid zakladek, nas ve vsech oblastech dohnali, nekde i predbehli, takze studijni vysledky ke konci byly zhruba stejne pro vsechny. Az na AJ. Tam osmilety gympl nauci rozhodne nejvic.
Zaverem jeste jedna vec. Ta saskarna, kdy se v 6. tride na gymplu dite svedomite jiz pomalu chysta na studium na VS, je naprosta ptakovina. Dneska jde na VS kde kdo a jestli uspeje nebo ne, tak o tom rozhoduje plno ruznych faktoru, rozhodne ale ne drill v 6. tride. Zbytecna dramaticnost a hrani si na neco zbytecneho ze strany 8 letych gymnazii. Ale treba se uz situace zmenila, nevim.

Káča
Káča
5. 3. 2019 21:29
Reply to  Ladislav

Musela jsem se zasmát Vašemu tvrzení, že jste na tom byli lépe z angličtiny. Vzpomínám si, že když šel můj syn na gymnázium tak jsme řešili dilema. Neměl rád německý jazyk, ač ho studoval od 4. třídy, angličtinu měl od 7. třídy. A když měl vyplnit dotazník, který jazyk je dominantní (tj. který se učil déle) tak jazyky obrátil. Budete se divit, ale neměl s tím jediný problém, ale je jazykově nadaný. Zvláštní je, že jazyk uměl lépe než ti z osmiletého gymnázia. Jeho spolužáci, kteří šli na osmileté gymnázium jen stěží odmaturovali na rozdíl od něj, který měl samé jedničky. Vůbec si nemyslím, že na osmileté gymnázium chodí nejlepší ze třídy, alespoň u nás tomu tak nebylo. Nejlepší student ročníku byl chlapec ze čtyřletého gymnázia. Bohužel. Motivace rodičů bývá mnohdy mnohem důležitější a musím vám dát za pravdu, zbytečně se dramatizuje.

Hanka
Hanka
7. 3. 2019 15:30
Reply to  Ladislav

Situace před 10 lety a nyní je hodně odlišná. stejně jako rozdíl mezi okresním městem a Prahou. V Praze se hlásí, uspěje a odchází na víceletá gymnázia tolik dětí, že ve třídách na základkách zůstávají a významně převažují děti (a rodiče) s nevalným zájmem o vzdělání a představou, že mít nějaké nároky na děti je příliš nebo nesmysl. A promítne se to i v chování dětí mezi sebou a často i vůči učitelům (negativně). Takže pokud tam dítě s ambicemi (svými nebo rodičovskými) na kvalitní vzdělání zůstane, tak prchá nejpozději ze sedmé třídy a rodiče jsou ochotni i dosti zaplatit, jen aby tam dítě nemuselo zůstat. Toto se všeobecně ví. Ale řešení, že „zakážeme“ nebo omezíme přístup ne víceletá gymnázia je nesmyslné, protože ta část dětí a rodičů, kteří si přejí velmi dobré vzdělání a děti neváhají pro něj pořádně pracovat, jsou Ti, kteří táhnou a budou táhnout společnost dopředu. Rezignovat na kvalitu je cesta do pekel pro všechny.

Chim.
Chim.
4. 3. 2019 20:38

Já asi moc nechápu, v čem je problém. Můj starší syn bude letos maturovat na osmiletém gymnáziu. Přijímačky tedy dělal v oné páté třídě (scio testy). Na žádnou přípravku jsem s ním nechodila a ani doma jsme se spolu neučili. Věnovala jsem mu podporu při učení v prvních třech letech školní docházky, pak už byl samostatný a podporu ani nechtěl. Přijímačky udělal a dostal se bez potíží na obě gymnázia, kam se hlásil, takže si mohl vybrat. Dělal je v klidu, bez jakéhosi „přijímačkového kolotoče“, o němž píšete. Kdyby neuspěl, taky by se svět nezbořil. Mladší syn nemá tak univerzální intelekt a na gymnázium se ani hlásit nebude. Proč by měl někdo stresovat své děti přijímačkami na školu, která je nad jeho schopnosti? Těším se, že budeme mít v naší intošské rodině třeba truhláře, zedníka nebo jiné řemeslo. Hlavně v klidu 😀

Dara
Dara
4. 3. 2019 22:55
Reply to  Chim.

Dobrý den, stačí si srovnat porodnost v roce 2000 a 2008. Pokud seženete příslušná data, tak si můžete srovnat i to, kolik dětí se hlásilo 2011 a kolik letos. A vyjde Vám odpověď. Aneb za dob přijímaček Vašeho syna se dostaly na 8letý gympl i děti, které by dnes neměly vůbec šanci. Mám 2 děti téměř přesně v tomto rozmezí a rozdíl je obrovský.

Vašík
Vašík
5. 3. 2019 09:11
Reply to  Dara

Rozdíl může být značný, ale to neznamená, že je nezbytně nutné se na přijímačky nějak zvlášť připravovat. Je asi potřebné aspoň tušit, jak ty přijímačky vypadají, ale asi nic víc. Otázky zpravidla jsou dost obtížné, protože přijímačky mají být určitým sítem, ale stejně tak se asi nepředpokládá, že děti budou mít úplně všechno správně.
Samozřejmě s vyšším počtem uchazečů se snižuje pravděpodobnost přijetí, ale pokud budou toho typu, jako měly mé děti, jde spíš o schopnosti než o znalosti.

Petra
Petra
5. 3. 2019 13:38
Reply to  Chim.

Já si velice vážím Vašeho přístupu. Není nutné nervnit za každou cenu,zkusit to může, ale když se nezadaří nic se neděje. On je toto problém i inkluze, rodič, než by přiznal, že dítě se 2 odklady a stále ve 2 třídě,nenapočítá do 20 a abecedu nezná a hlavně ani nechce, protože mu to nic neříká, by bylo daleko štastnější ve spec.škole, či třídě, kde je daleko větší možnost přizpůsobit i předměty praktičtějším směrem,najít aspoň něco, co by se mu líbílo…..Trápení pro všechny zůčastněné

Lenka
Lenka
5. 3. 2019 09:16

Každý řeší budoucnost svého dítěte sám, respektive společně s dítětem. Mám tři děti, atd. atd. Zkušenosti mám a to nejen ze svého „školního života“- absolvovala jsem gymnázium (- 4-leté – jsem už stará)…..Systém víceletých gymnázií je nesmysl a je škoda, že si tímto „kazíme“ soustavu vzdělávání, která docela fungovala. A inkluze je to samé. Momentálně jsme v situaci, kdy se za dobré vzdělání platí, takže uspějí jen ti, kteří na to mají anebo nadprůměrně chytří, kteří mají štěstí. Přeji nám všem hodně energie a úspěchů.

Marcela
Marcela
5. 3. 2019 10:54

Dobrý den, nemohu soudit ,jak probíhají přijímací zkoušky na jiných gymnáziích , ale můj syn neabsolvoval žádné doučování nebo přípravu a na školu se normálně dostal. A nebylo to ani o štěstí, ani o penězích. Já jsem rozhodně netrvala na tom aby šel na gymnázium, sám si řekl, že to zkusí. Vždy se učil dobře a i na gymnáziu má prospěch výborný. Přechod gymnázium jsme ani nijak negativně nezaznamenali.

Imrich
Imrich
5. 3. 2019 12:09

Ještě, že nemám děti. S civilizací to jde do kopru, o přírodě ani nemluvě… Jsem hrdý mizantrop.

Petra
Petra
5. 3. 2019 15:55

Bohužel takto to hrotí pouze rodiče – udělali si sami pro sebe, ale bohužel i pro svoje děti, z přijímaček dostihy. Dcera se hlásila na gymnázium v páté třídě, protože základní škola nebyla schopná řešit šikanu, byť výuka tam byla na velmi dobré úrovni. Brali jsme to tak, že změna je nutná a buď vyjde gympl, nebo požádáme o přestup do jiné školy. Tři týdny před přijímačkami si řešila doma úlohy z brožury koupené v antikvariátu, t.j. 3 x cca 25 Kč. Na gymnázium jí přijali – nikdy nezapomenu první SRPŠ před nástupem dětí do školy, kde si maminky navzájem sdělovaly skóre z přijímaček a mezi sebou se domlouvaly, kdo s kým bude sedět a kde, protože pochopitelně top „skórařky“ nebudou sedět s dětma „pod čarou“ nebo s dětma „z odvolaček“, a už vůbec ne v zadních lavicích. Seděla jsem vedle vítězné maminky. Náhodou a naposledy. Do dnes si pamatuji útrpné pohledy některých rodičů, kteří nechápali, o co vlastně jde. Bohužel škola nejenže přijala tuto rodičovskou soutěž, ale byla za ní ráda. Výuka probíhala v duchu „sedíš – mlčíš – nemluvíš“, vidím, že žádné dotazy, kdo se ptá, je blbec a je třeba ho zesměšnit. Dobří pedagogové postupně odcházeli a my nevěděli proč. Po dvou letech dcera třídu přestoupila a stejně jako postupně téměř čtvrtina bývalých spolužáků odmaturovala na jiném gymnáziu. Všichni, kdo tuto školu opustili, studují na tradičních vysokých školách u nás, či v zahraničí. „Skórařky“ z valné většiny odmaturovaly „tak nějak“ a usadily se na vysokých školách typu „práva z Plzně“ nebo „jazykovka a uvidíme, co bude dál“, protože opět po pár letech ze sebe vydaly našprtaná data a správně vyplnily standardizované testy. Je smutné, že státní školy jsou vázané na rozpočtové prostředky a na to, že stát jim určuje podobu přijímacích zkoušek a že si nemohou svoje žáky vybírat podle toho, zda děti mají či nemají předpoklady. Je tragické, že kvalitní učitelé odcházejí do soukromých škol, které postupem času upadají do modu „my platíme – vy mlčte“ a v dnešní době je v Praze jen pár gymnázií, kde bych svoje dítě ráda viděla studovat. Za pár měsíců se objeví tradiční mediální téma „chaotické maturity, chyby, nejednoznačná zadání či řešení příkladů, čekání na den, kdy dorazí vytištěná vysvědčení z CERMATU“, kterému jsem nikdy nevěnovala pozornost, dokud jsem doma neměla maturanta. Sleduji dostihový sport zkoušek nanečisto v přímém přenosu, neboť neteř, která v osmé třídě neuměla ještě dělit a psala na svém blogu „vyditelně “ a „gdyž“ tráví již po třetí (pátá, sedmá a nyní devátá třída) několik měsíců nejméně čtyřikrát týdně hodiny dojížděním na přípravné zkoušky, aby o víkendu vždy zjistila, že je opět neudělala ani na 30%. Její urputnost stát se „gymplákem“ mi připomíná slova Vendulky z Básníků „Až budu jednou na ministerstvu, A JÁ BUDU, tak pamatuj, že tam máš známou.“ Současně však každý víkend visí na vývěsní tabuli pořadatele zkoušek stejná jména úspěšných řešitelů, kteří již několikátý víkend měří svoje síly s dalšími uchazeči. Proč někdo posílá svoje dítě opakovaně na takové zkoušky, když prokazatelně patří mezi 30% nejúspěšnějších řešitelů a naopak,proč tam někdo posílá svoje dítě, které není schopno dosáhnout ani 30% úspěšnosti? Něco je špatně a trvá to již příliš dlouho. A můžeme za to my, dospělí. Páťáci si mají hrát a ne šprtat.

Václav
Václav
5. 3. 2019 18:33

Pan Čepický chce vědět, zda je rozumné usilovat o víceleté gymnázium. Pro tento účel ale pokládá poněkud podivné otázky.

Například žádná z těch otázek se nevztahuje cíleně na víceletá gymnázia. Otázky typu „co se stane, když se dítě nedostane?“ a „odpovídá tahle škola zájmům našeho dítěte?“ si pokládají úplně všichni rodiče, bez ohledu na to, kam se jejich dítě hlásí.

Co je ale daleko důležitější – některé konkrétní otázky nevyjadřují pochybnosti ani tak o vybraném typu školy, jako o synovi. To, že si rodiče nejsou u vlastního jedenáctiletého syna jistí, jak zvládne případný neúspěch, když u starší dcery takový problém zřejmě (?) neměli, podle mě značí nějaký problém. Buď v komunikaci, nebo v důvěře.

Pak tu jsou ještě otázky typu „jak bude vypadat trh práce, až z té školy vyleze“. To je nezodpověditelná řečnická otázka. Pokud je jasné alespoň to, že synova budoucnost leží spíše v duševní než v manuální práci, pak může gympl být dobrá volba. Pokud je na to dost dobrý, pak i lepší volba, než setrvávat na základce.

To by ale měli vědět rodiče, takže se vracíme o dva odstavce výše…

lea
lea
6. 3. 2019 18:54
Reply to  Václav

Tyto otázky si kladou,nebo by jistě měli,všichni rodiče,ať dávají dítě na jakoukoli školu.To není nic špatného.Dokonce ani Váš vlastní soud,že pokud je na to dost dobrý,je to lepší volba,nemáte nijak podložený.Podle některých zdejších příspěvků ,většina dětí nikterak neutrpěla,ani když absolvovaly gympl puze čtyřletý.

Václav
Václav
6. 3. 2019 22:06
Reply to  lea

Jaký nepodložený soud? Pokud je dítě dost dobré na to, aby zvládlo výběrovou školu, pak je jeho nucené setrvávání na obyčejné základce (slovem obyčejný nemyslím nic pohoršujícího) pouhé mrhání jeho talentem. To platí nejen pro víceletá gymnázia, ale i konzervatoře a jiné umělecké školy, řemesla atd. – pokud má dítě nějaký talent, pak je lepší dát ho na školu, kde svůj talent rozvine, a nenechávat ho na škole, kde v lepším případě pouze nezakrní.

Na tom není vůbec nic nepodloženého.

Eva
Eva
6. 3. 2019 09:23

Dobrý den, naše dcera i syn absolvovali 8lete gymnázium, bylo to jejich rozhodnutí se hlásit. Dcera přisla s tím, že tam chce kamarádka ze šachu a ona by chtela s ní. Ptali jsme se jak je to náročné na výuku, švagrové, která tam měla už dvě dcery a taky koklegyně z práce. Nakonec jsme svolili. Syn byl na základce asi o něco jestě lepší než dcera, tak to za 2 roky taky zkusil. Oba se připravovali jen z nějakých brožurek doma, sami bez nás a našeho nějakého úsilí. Do žádného placeného doučování nechodili. Kdyby to nevyšlo, tak by šli třeba az na 4leté. Ne všechno je bčhem gymnázia bavilo, hlavně prý to bylo dlouho v jedné škole a skutečně je učení prý začalo bavit až na vysoké, kde se hlavně začali věnovat každý svému vybranému oboru. Dcera má dnes dva obory Mgr, které studovala soucasně a syn ještě pokračuje v doktorském studiu. My máme jen středoškolské vzdělání, oni to vlastní pílí, ne našimi ambicemi dotáhli kousek dál a snad se jim to v životě bude hodit.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.