"Klíčem k úspěchu všech dětí je udržování neustálé oboustranné zpětné vazby mezi žáky a jejich učitelem. Celý proces přitom trvá nanejvýš sekundy," říká Pavel Bobek. FOTO: Gabriel Andreu

Pavel Bobek: Odučit, nebo i naučit? Otázka, která může proměnit české školství

Víme to všichni: odučeno ještě neznamená naučeno. Zároveň však máme tendenci tiše akceptovat systém, v němž si učitel odvykládá svou, o pár dnů či týdnů později vyzkouší, oznámkuje – a jede se dál. Nehledě na to, zda si látku osvojila celá třída, nebo jen pár šťastlivců.

Důsledky jsou dalekosáhlé. Představte si, že vedete skupinu dětí hlubokým lesem. Namísto toho, abyste se průběžně ohlíželi zpět a ujišťovali se, zda máte všechny, budete zjišťovat až na konci cesty, kolik dětí do cíle dorazilo a kdo se vám mezitím poztrácel. Přitom každé dítě, které jakoukoli probíranou látku neovládne, lze považovat v tomto smyslu za ztracené. Dlouhodobý neúspěch povede k oslabení sebedůvěry, propadu motivace k dalšímu učení a nakonec i ke zhoršení vztahu k předmětu, vyučujícímu a škole jako takové.

Jak prolomit tenhle začarovaný kruh? Žádejte po ředitelích a učitelích svých dětí, aby učili responzivně. Responzivní výuka, která se v posledních letech stala standardem britských škol, spočívá nejen v podávání zpětné vazby žákům, ale také v průběžném sběru informací o tom, jak se jim daří. Získávat důkazy o učení třicetihlavé třídy několikrát do hodiny není pro kantory snadné, je tu však jeden pomocník: plastová mazací tabulka a fix v každé lavici.

Jak to konkrétně vypadá na jedné běžné londýnské základce? Úvodní opakovací část hodiny je za námi a já dokončuji svých pár minut výkladu o užívání adjektiv. Zadávám krátký úkol: vylepši větu tak, aby obsahovala přídavné jméno. Fixy jsou v pohybu, žáci píší svá řešení na tabulky. Časový limit se blíží ke konci: tři, dva, jedna… teď! Na smluvený signál zvedá celá třída své tabulky nad hlavu.

Třicet tabulek, třicet odpovědí.
Třicet tabulek, třicet odpovědí. FOTO: Frank Noschese

Ve zlomku vteřiny a jako na dlani získávám přehled o učení celé třídy. Palec nahoru, Anayah – ano, takhle to má vypadat; výborně, Sebi, ty ses snažil, vidím velké zlepšení; Sami, tady ještě musíme přidat, hned jdem na to… V rychlosti přemýšlím: Kdo se jak chytá? Jsme ready jít dál? Co většina pochopila, k čemu je třeba se vrátit? Naučeno, nebo prozatím jen odučeno?

Rozhodnutí o tom, jak se má hodina vyvíjet dál a co se bude dít příště, tak nedělám naslepo, ale na základě odezvy celé třídy. Výsledkem bude, že do cíle postupně dorazí přinejmenším většina mých žáků. Motivováni úspěchem se brzy budeme moct vrhnout na další učivo.

A teď zpět z ostrovů do rodných luhů a hájů. Zkusme na chvíli zapomenout na přijímačky a maturity, známkování versus slovní hodnocení, znalosti versus dovednosti a další strašáky našeho školství. Zaměřme se místo toho na každodenní realitu ve třídě a pokrok všech dětí v každé jednotlivé hodině. Skutečná změna se totiž může odehrát stranou velkých programů a vzletných slov. Bude stačit třicet tabulek a fixů do každé třídy a učitelé, kterým někdo řekl, jak s nimi zacházet.

Pavel Bobek učí na prvostupňové David Livingstone Academy v Londýně a dokončuje postgraduální diplom ve vzdělávání na UCL Institute of Education. Je členem Učitelské platformy a o svých učitelských zkušenostech z Anglie píše blog pro Otevřeno.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments