Pavla Koucká: Přijde mi nefér, že stát chce plnou platbu za ZUŠ, které běží jen na půl plynu. Napsala jsem ministrovi 


ZUŠ, jež na platbách za žáky přímo závislé nejsou, požadují úplatu v plné výši s odkazem na ministerstvo, instituci, jež je navíc za jejich uzavření spoluzodpovědná. FOTO: Archiv Pavly Koucké

Rodiny se školou povinnými dětmi to dnes věru nemají jednoduché. Ta naše má dvě děti na distanční výuce, druhačka chodí do školy. Když větším dětem skončí on-line hodiny, přivedu nejmladší, dáme si oběd a vyženu všechny ven. On-line judo, sbor, tanečky a výtvarku nepovažujeme za důvod, proč trávit další hodiny před obrazovkou. To radši ať jsou děti chvíli venku, dokud je světlo.

První pololetí se v tomto módu překulilo ve druhé. Organizátoři volnočasových aktivit našich dětí vracejí část peněz za minulý půlrok a ptají se jak v příštím. Navrhují slevy, posuny lekcí až do konce června. Stávající situace litují, těší se na děti a jakmile to bude možné, začnou se setkávat ve venkovním prostředí. Chápu a děkuji, také se těšíme. A pak přijde e-mail ze základní umělecké školy: suchá žádost o platbu za vzdělávání v příštím pololetí – v plné výši. Odepisuji s otázkou, zda neplánují slevu či vratku za minulé pololetí, však všichni víme, jak to vypadá: od 5. října, s velmi krátkou předvánoční přestávkou, platí zákaz osobní přítomnosti žáků v základních uměleckých školách a nic nenaznačuje, kdy by se to mohlo změnit. Dostávám další suchou odpověď: nejde to, ZUŠ jsou zařazené do státního vzdělávacího systému a jako takové podléhají vyhláškám a nařízením ministerstva školství, či vlády.

Jde o pár stovek, svým způsobem maličkost, ale principiálně mi to vadí. Distanční výuka (v našem případě výtvarné výchovy a sborového zpěvu) není ani zdaleka adekvátní náhradou osobní přítomnosti žáka ve škole.

Obracím se tedy na kancelář ministerstva. Po pár dnech dostávám odpověď od paní ministerské radové. Odkazuje mě na § 8 odst. 1 vyhlášky č. 71/2005 Sb. o základním uměleckém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Výuka je distanční a úplata za vzdělávání se nevrací, i když žák nabídky nevyužije. Na příští pololetí platit nemusím, pokud písemně oznámím ukončení vzdělávání dítěte v ZUŠ.

Jde o pár stovek, svým způsobem maličkost, ale principiálně mi to vadí. Distanční výuka (v našem případě výtvarné výchovy a sborového zpěvu) není ani zdaleka adekvátní náhradou osobní přítomnosti žáka ve škole. Navíc je paradoxní, že soukromé organizace, které zajišťují volnočasové aktivity dětí, standardně vratky a slevy nabízejí, ač je jejich živobytí přímo závislé na platbách za žáky. Naproti tomu ZUŠ, jež na platbách za žáky přímo závislé nejsou, požadují úplatu v plné výši s odkazem na ministerstvo, instituci, jež je navíc za jejich uzavření spoluzodpovědná.

Většině českých rodin stát omezil finance. Řada rodičů nemůže vydělávat, protože musela zůstat s dětmi doma; řada rodičů nemůže vydělávat, protože musela uzavřít své provozovny. A teď máme platit za vzdělávání dětí, které ani uspokojivým způsobem neproběhlo, neprobíhá a probíhat nebude ještě kdoví jak dlouho. Přijde mi to neadekvátní a neférové.

A tak jsem napsala ministru Robertu Plagovi otevřený dopis, v němž jeho úřad žádám, aby příslušnou vyhlášku změnilo, aby do ní začlenilo vrácení peněz za výuku, jež se rozhodnutím vlády (či ministerstva) neuskutečnila, nebo proběhla v omezené podobě. Těším se na odpověď. Kdy asi tak přijde a jaká bude?

Pavla Koucká je psycholožka a autorka konceptu uvolněného rodičovství. Pracuje v azylovém domě pro matky s dětmi a ve své soukromé praxi. Provozuje stránky www.skupinyprorodice.cz.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Lucie Krejčí Svobodová
Lucie Krejčí Svobodová
2. 2. 2021 09:09

Tak s tímto na 100% souhlasím. Ja za 2 deti platím za pololetí v ZUS přes 5000,- a výuka ačkoliv nějaká online je, je velice slabá náhrada. Některé učitelé jsem do online vyuky dotlacila, protože učit deti třeba hudební nauku opravdu nezvládám. Ukončit vzdělávání na ZUS nechci, tak co rodiči dal zbývá než platit….. Dekuji za iniciativu!

Petra Nimui Zmeškalová
Petra Nimui Zmeškalová
2. 2. 2021 09:27

Ráda bych článek doplnila jinými informacemi. Naše ZUŠ na druhé pololetí úplatu asi o 20% snížila. S rodiči neustále komunikuje vedení i učitelé. Výuka i na dalších ZUŠ probíhá u naprosté většiny žáků a podle mého srovnatelně jako na ZŠ – někde lépe někde hůře. Ani jedna varianta nenahradí živá setkání. Z jiných ZUŠ vím, že třeba výtvarka probíhá živě, nejde jen o zadávání úkolů, ale probíhá i korigování a výsledky nejsou vůbec zlé. Ano, je to další hodina u obrazovky, ale to už je právě na rodiči, zda z nepovinné části vzdělávání dítě odhlásí nebo ne. System ZUŠ je unikátní a není pravda, ne nejsou závislé na platbě za žáka – pokud se totiž odhlásí, nedostane od státu skutecne školné. Tedy úplata za vzdělání přímo souvisí se schopností ZUŠ přežít… opravdu výuka online není jednoduchá, na žádném stupni. A umění se online učí blbě… chce to oboustranné pochopení.

Ivana Velebná
Ivana Velebná
2. 2. 2021 10:59

Souhlasím s Vámi.

David Schreiber
David Schreiber
2. 2. 2021 10:40

Dobrý den, paní Koucká,
přečetl jsem si Váš článek na webu „EMUzín“. Předesílám, že jsem ředitel základní umělecké školy.
Velice mne mrzí, že používáte zkreslená tvrzení, která nejsou obecně relevantní. Mrzí mne, že jste si nedala tu práci, abyste si nastudovala problematiku, o níž píšete. Jste psycholožka, tedy předpokládám, že víte, jak silnou moc má informace sdělená prostřednictvím internetu, sociálních sítí a podobně… Tím spíše nechápu, že chcete vést „boj“, aniž víte proti čemu a proti komu vlastně máte bojovat.
Hned ve druhém odstavci používáte manipulativní, generalizující obrat „však všichni víme, jak to vypadá…“ s přidanou informací, že osobní účast žáků na výuce je zakázána. Čtenář, který se v dané problematice neorientuje, může z takovéto formulace nabýt dojem, že výuka v rámci ZUŠ neprobíhá, což samozřejmě není pravda. Výuka probíhá distančním způsobem a jediné, co Vám může nevyhovovat, to je způsob výuky právě na „Vaší“ ZUŠ. Pokud máte pocit, že je distanční výuka na „Vaší“ ZUŠ vedena způsobem, který Vám nevyhovuje, pak prostě máte možnost ze studia odejít. Osobně jsem si vědom, že případy, kdy distanční výuka probíhá pouze jaksi formálně, existují. Nicméně naprostá většina ZUŠ vyvíjí maximální úsilí, aby svým žákům nabídla v rámci daného stavu co možná nejvyšší kvalitativní úroveň výuky. Psát o tom, že vzdělání „uspokojivým způsobem neproběhlo, neprobíhá a probíhat nebude ještě kdoví jak dlouho“ je zobecňující tvrzení, které není založeno na jakémkoli relevantním výzkumu alespoň malého vzorku poskytovatelů uměleckého vzděláváním a je zároveň velice nefér vůči subjektům, které se svým studentům věnují naplno, byť se shodneme, že distanční výuka nikdy nemůže plnohodnotně nahradit výuku prezenční.
Další vaše nepřesnost je srovnání ZUŠ s poskytovateli volnočasových aktivit. ZUŠ v žádném případě nejsou „volnočasovou aktivitou“, bez ohledu na to, jak se to jeví Vám. ZUŠ jsou školy a poskytují vzdělání. Jistě, vzdělání nepovinné, ovšem nepovinné je jakékoli vzdělávání nad rámec vzdělání základního. Navíc co se týče právě těch „volnočasových aktivit“, většinové procento poskytovatelů není soukromých, ale řízených státem. Zpravidla se jedná o příspěvkové organizace měst a obcí (tyto informace lze najít například v magisterské práci Michaely Rudolfové, MU Brno, 2017).
Naprosto skandálním a zavádějícím tvrzením je vaše úvaha o tom, že ZUŠ nejsou závislé na úplatě za vzdělávání. Evidentně nemáte ani nejmenší představu, jak funguje financování uměleckého školství. Provozní náklady, které ZUŠ vznikají, jsou sanovány především právě z úplaty za vzdělávání. Všechny konkrétní nákladové položky Vám zde uvádět nebudu, je jich skutečně velké množství (za všechny jmenuji alespoň pořízení hudebních nástrojů, notového materiálu, energie, služby). Myslet si, že ZUŠ v současné chvíli provozní náklady nemají, případně že jsou tyto náklady nějak dramaticky nižší, je naprosto bláhový omyl.
Chcete do vyhlášky začlenit vrácení peněz za výuku, která se rozhodnutím vlády neuskutečnila. Je velikou lží, že se výuka neuskutečňuje a už vůbec ne z rozhodnutí vlády! Výuka (jak jsem již psal) se samozřejmě uskutečňuje a probíhá distančním způsobem, který Vám samozřejmě nemusí vyhovovat. V žádném případě to však nezadává důvod k vrácení, či prominutí úplaty za vzdělávání. Prominout část úplaty může ze své pravomoci ředitel školy, samozřejmě ve specifických případech, které jsou hodny zvláštního zřetele (především ekonomicko-sociální, či zdravotní důvody).
Samozřejmě se snažím chápat Vaše pocity, určitě i jistou míru frustrace ze současné bezvýchodné situace. Přes všechno pochopení však Váš článek (i otevřený dopis) vnímám jako nepřijatelně útočnou osobní „dojmologii“, která postrádá jakoukoli míru nadhledu, odbornosti a informovanosti v dané problematice.
David Schreiber, ředitel ZUŠ Vratimov

Katrin Dvořáková
Katrin Dvořáková
2. 2. 2021 11:15

Dobrý den, velmi vám děkuji za informace, které přispívají k osvete ZUŠ. Přeji hodně sil a zdraví. S pozdravem Katrin Dvořáková, ZUŠ Třešť

Vladislav Bláha
Vladislav Bláha
2. 2. 2021 12:09

Máte plnou pravdu. Jde o populistický názor. Pisatelka se v dané oblasti vůbec neorientuje a vzhledem k tomu, že se výuka dětí a náročnost výuky online týká i oblasti psychologie, tak zřejmě ani v této.

Radek Žitný
Radek Žitný
2. 2. 2021 10:49

Paní Koucká, jakožto dlouholetý učitel ZUŠ s vámi plně NEsouhlasím.

Učím individuálně jeden na jednoho, ale od kolegů s hromadnou výukou vím, že hromadná výuka je problém – neexistují aplikace, kde by se dalo například hromadně zpívat, není možné plně technologicky zajistit výtvarnou činnost a tanec – to je pravda. I když mnoho mých kolegů alespoň natáčí instruktážní videa a snaží se maximálně s dětmi pracovat. To však není problém ZUŠ ani jejich zaměstnanců. To si mají uvědomit „ti nahoře“.

V individuální výuce na ZUŠ NIKDO NEJEDE NA PŮL PLYNU! Všechny nás z počítačů bolí oči, máme karpály, zničené uši zkresleným počítačovým zvukem a hrbatá záda. Jistě, že bychom rádi byli s našimi žáky ve škole, ale prostě nesmíme. Naopak se všichni snažíme dětem dát co nejvíce je v našich silách a mnohdy i tak strávíme přípravou na online výuku mnohem více času, než při klasické výuce – ZA STEJNÝ PLAT – já jsem kvůli tomu více jak 10 hodin denně u počítače a nikdo se mě neptá, jak a kde seženu noty a nahrávky pro své žáky, takže pracuji přes čas, ale PROTO, ŽE MÁM SVÉ ŽÁKY RÁD A CHCI TO PRO NĚ UDĚLAT.

Umělecká činnost, i když teď bohužel distanční, totiž pomáhá velké většině žáků tím, že se jim přepnou hemisféry a rozvíjí své dovednosti jinak, než při povinných předmětech ve škole.

Platba školného jde na provoz ZUŠ, nikoliv na platy učitelů. Ve školách jsou nemalé náklady i teď běhen distanční výuky (energie, topení, opravy, nákupy vybavení, pomůcek a nástrojů /zjistěte si např. jaké jsou ceny hudebních nástrojů, které se dětem půjčují/ + letos nově astronomické částky za nové počítače pro distanční výuku atd.)

ZUŠ nejsou zájmové a volnočasové aktivity, ale státní vzdělávací instituce (vyjma těch soukromých). Vždy máte možnost dát své děti do soukromé hudební školy nebo k jakémukoliv soukromému lektorovi a to se nedoplatíte a ještě budete ráda vzpomínat na „pár stokorun“ za platbu úplaty za vzdělávání (školného) ze ZUŠ.

Neházejte všechny ZUŠ do jednoho pytle. My to nevzdáváme a dětem dáváme to nejlepší, co zvládneme.

Pro malou představu alespoň malá ukázka zde:

Hudební školy kvůli koronaviru mění styl výuky. Hudbu učí přes internet i přes mobilní telefon | Region (rozhlas.cz)

Katrin Dvořáková
Katrin Dvořáková
2. 2. 2021 10:54

Dobrý den, mnoho názoru k zamyšlení najdete na svuj článek ve Facebookove skupine „Učím na ZUŠ“, a to od lidí z praxe. Přeji zdraví do dalších dní.

Ivana Velebná
Ivana Velebná
2. 2. 2021 10:57

Individuální hudební výuka běží distančně normálně podle rozvrhu (když napadl sníh, rozvrh jsme upravili, aby si ho děti mohly užít venku) . Myslím, že i v této době by mohla fungovat nástrojová výuka 1:1 prezenčně a všichni – kantoři, žáci i rodiče by byli radši. Připusťme, že distanční výuka hromadných oborů-tanečního, výtvarného, literárně dramatického a hudebních a pěveckých souborů má logicky svoje – především technická, omezení. Ale všichni moji kolegové dělají maximum, aby výuka probíhala smysluplně. Přípravou (nejen) na hromadné předměty – jakými metodami pracovat, aby online výuka byla co nejefektivnější, teď trávíme daleko víc času. Včetně hudební nauky a zmíněné výtvarky, která se online vyučuje stejně jako třeba čeština. A pokud nejste spokojená s kvalitou distanční výuky, informujte písemně ředitele školy.

Aleš Bořík
Aleš Bořík
2. 2. 2021 11:19

Dobrý den paní Koutská.
Byl bych rád, kdybyste si přečetla diskuzi, jenž váš článek mezi pedagogy vzbudil. Zde přidávám odkaz
https://m.facebook.com/groups/597452513724039/permalink/2159775570825051/

Pavla Koucká
Pavla Koucká
4. 3. 2021 22:11
Reply to  Aleš Bořík
Vladislav Bláha
Vladislav Bláha
2. 2. 2021 11:23

Zásadní nesouhlas s pisatelkou ve všech názorech na tuto problematiku. Třeba ZUŠ dostávají finance dle počtu žáků. I v tomto se pisatelka mýlí. Například manželka učí denně online na ZUŠ a uměleckém gymnáziu (plný úvazek). Sedí denně hodiny soustředěně u PC, a je to více vyčerpávající než přímá živá výuka. To by měla za to mít nižší plat? Navíc řada žáků se na online výuku připravují lépe a podávají lepší výkony. Mj. i proto, že tráví více času doma cvičením a zejména proto, že na ně více dohlédnou rodiče. Paní psycholožka – pisatelka by měla více pracovat hlavou, pokud tuto celou problematiku nechápe tak se asi minula povoláním.

Katerina Polachova
Katerina Polachova
2. 2. 2021 14:53

Přesně tak. Výuku za rodiče platí stát (platy učitelům). Školné jde pouze na provoz školy, např. i nájem budovy, pomůcky, financování koncertů, nájmy sálů atd. Kdyby měli rodiče platit výuku – tzn. práci aprobovaných učitelů – absolventy konzervatoří, uměleckých Akademií apod. tak budou platit za své dítě školné ve výši od 3500 Kč a výš za měsíc. A to, že si paní Koucká plete kroužek – Domovy dětí, kde si může v podstatě učit, kdo okrajově pronikl k výuce toho či onoho a na základě toho se pasuje do role „odbornice“, která bojuje za svoji pravdu, tak to mě utvrdilo, jak je mimo….. Zajímalo by mě jak ona funguje jako psycholog vs platby za sezení. Zametla bych si před vlastním prahem a pak šla kritizovat. Pokud se jí výuka na ZUŠ kam dochází její děti nelíbí, může zvolit jinou ZUŠ. Není nic jednoduššího. Všichni stejně nepracují a konečně by mohla porovnat a rozšířit si obzor v dané věci.

Katerina Polachova
Katerina Polachova
2. 2. 2021 13:52

Já jsem si nevšimla, že bych jela na půl plynu, právě naopak. To pardon. Pokud neznáte práci všech pedagogů na všech ZUŠ, tak nás neházejte do jednoho pytle.
Mě naopak přijdou „nefér“ kritiky lidí, co mají pocit, že do podstaty věci vidí nejlíp a na základě jedné jejich zkušenosti vynáší soudy nad všemi. To je velmi povrchní.
V ČR je umělecké vzdělání jedno z nejpropracovanějších na světě. V zahraničí si platíte vzdělání dětí buďto na speciálních soukromých institucích nebo na soukromých hodinách, kde by vám nestačila půlroční úplata za vzdělání ani na měsíc a ještě by ji x násobě převýšila.

Last edited 3 let před by Tomáš Krásenský
Pavla Koucká
Pavla Koucká
2. 2. 2021 20:00

Hezký den,
vyjádřím se ke komentářům s dovolením najednou, jinak bych se zbytečně opakovala.

1) Titulek je záležitost redakce, „půl plynu“ není mé vyjádření.

2) To, co jste si přečetli a nač reagujete, je názorový sloupek, tedy ze své podstaty formát, který nerozebírá a nenanalyzuje problematiku v celé její šíři. Vyjadřuji se z pozice rodiče k jednomu aspektu dané situace, nedělám si ambice proniknout do detailů financování a postavení ZUŠ, nejsem pedagog ani právník. Za informace nicméně děkuji a ráda slyším, že některé ZUŠ platbu snížily. Z naší přišla zpráva, že to nelze, proto jsem se rozhodla obrátit na ministerstvo.

3) Nemyslím si, že by se učitelé flákali. Vím, že učit distančně je náročnější, než naživo. Efekt pro děti je ovšem, zejména u skupinových hodin, obecně nižší. Bohužel. K tomu se vyjadřuji. Přijde nefér vše hodit na rodiče: sebrat jim příjem, chtít po nich, aby byli doma s dětmi, zajišťovali k výuce materiál a vše další, zajišťovali prostor a klid (co s ostatními dětmi?) – a ještě za výuku o nižší kvalitě (a to opravdu nevyčítám učitelům, distanční výuka má omezení ze své podstaty) platili plnou cenu. Ano, alternativou je dítě odhlásit. Ale je to opravdu řešení? Pro rodiče, děti i ZUŠky? Myslím, že bychom měli hledat řešení mezi těmito krajnostmi. K tomu jsem se vyjadřovala a za tím si stojím. Chce to oboustranné pochopení, jak tu ostatně někdo psal.

Tomáš Rýdl
Tomáš Rýdl
2. 2. 2021 23:03

Vážená paní Koucká,
pokud se tedy budete zabývat také protichůdnými názory..nebudu opakovat, co vám již odvětili kolegové, s jejich názory souhlasím. Opravdu se pouštíte do kritiky něčeho, čemu příliš nerozumíte. Pokud již věnujete svůj drahocenný čas a profesní kvality diskusi s panem ministrem, snažte se spíše na něj zatlačit, aby výuku v ZUŠ (alespoň jeden na jednoho) povolil. Jako psycholožka jistě dokážete odborně posoudit negativní dopad vládních opatření na psychiku dětí, zvláště v situaci, kdy chybí jakékoliv statistické údaje o šíření nákazy na ZUŠ. My, pedagogové víme, že v našich školách ta ohniska opravdu nejsou.
S úctou Tomáš Rýdl, učitel ZUŠ

Pavla Koucká
Pavla Koucká
3. 2. 2021 00:40
Reply to  Tomáš Rýdl

Hezký den pane Rýdle, k nevhodnosti distanční výuky pro děti jsem se vyjadřovala vícekrát, poprvé hned v březnu. Velice mě mrzí, že děti nemohou do školy chodit, vídat se se spolužáky a učiteli. Kéž by bylo v našich silách to změnit!

Klára Smetanová
Klára Smetanová
3. 2. 2021 19:58

Vážená paní Koucká, jsem maminkou dvou dětí, oba chodí do ZUŠ Voborského v Praze 4. S vaším názorem bohužel nemohu souhlasit. Syn chodí na bicí, baskytaru a Bigband, dcera na sólový zpěv. Měla byste vidět a hlavně slyšet, jak se všichni učitelé dětem věnují, opravují chyby, motivují a dělají hodiny zábavné. Hudební nauka také probíhá online a vždy je něčím zajímavá a pestrá. Nemáme peníze na rozhazování, ale vzdělávání v ZUŠ dětem na další pololetí ráda zaplatím, protože jsem přesvědčena o kvalitě, byť bude probíhat stále distančně. Přeji pevné nervy všem a hlavně zdraví. K. Smetanová

Marek Korbélyi
Marek Korbélyi
4. 2. 2021 08:38

Vážená paní Koucká, nevím, odkud se vzala Vaše informace, že ZUŠ běží jen na půl plynu. Možná je taková, pak je na místě kontaktovat jejího zřizovatele a ne jednou zkušeností očerňovat všechny školy. Jsem ředitele ZUŠ a právě v pondělí jsem prováděl hospitační náhledy do on-line hodin. Jediný závěr z těchto mých hospitací je ten, že učitelé ZUŠ učí více než naplno, děti reagují a do hodin se připojují. Je třeba předeslat, že rodiče platí jen příspěvek na provoz ZUŠ. Školy mají velké náklady se zajištěním kvalitní distanční výuky a příspěvek od rodičů je namístě.

David Schreiber
David Schreiber
4. 2. 2021 12:20

Dobrý den všem,
jen tak pro zajímavost níže uvádím informace, které jsou volně dostupné na stránkách paní Koucké. Vadí jí hradit při distančním vzdělávání plnou částku úplaty za vzdělávání (u nás 1.200,-Kč za pololetí).

„Poskytuji též konzultace po telefonu a videokonzultace přes Skype.“

„CENA: 800 Kč za individuální konzultaci (50 minut) a 1100 Kč za párovou konzultaci (80 minut).“

David Schreiber

Mors Vox
Mors Vox
6. 2. 2021 02:32

Ze zákona nelze měnit výši platby v průběhu školního roku. Naše ZUŠ to vyřešila tak, že nechala schválit poloviční školné na rok 2021/2022 radou města a už to oznámila rodičům. C.Ott

Mors Vox
Mors Vox
6. 2. 2021 12:44
Reply to  Mors Vox

Mluvím o běžné výši plateb. Samozřejmě různé úlevy, pokud je rodič ve složité sociální situaci možné jsou, ale to jsou jednotlivé případy a to je v kompetenci ředitele.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.