Peter Chvojka

Peter Chvojka: Jak naše Meda dostala čtyřku za obrázek hada aneb Vyžeňme už z českých škol ten odlidštěný chlad

V půlce září přišla devítiletá dcera Meda ze školy a provinile oznamovala, že se jí na výtvarce nepovedl obrázek a dostala čtyřku.

„Tys to nestihla dodělat?“

„Stihla.“

„Tak sis povídala s kamarádkou a rozzlobila jsi učitelku?”

„Ne.“

„A tobě se obrázek líbil?“

„Asi se mi nepovedl. Paní učitelce se nelíbil.“

„Ale já se neptám, jestli se líbil paní učitelce. Ptám se, jestli se líbil tobě.“

„Jo, ale asi se mi nepovedl.“

Připomnělo mi to repliku z filmu Páni kluci, kdy učitel říká hlavnímu hrdinovi: „Jestlipak víš, proč tě teď seřežu?” „Protože jste silnější.“ Zkrátka jsem nemohl uvěřit tomu, že by za známkou mohl být jen jiný estetický vkus paní učitelky. Že je obrázek hotový, vytvořený se snahou, zaujetím, a přesto dá dítěti 4? Blbost.

Jel jsem obratem do školy a chtěl obrázek vidět. Cestou jsem se připravil na leccos. Kulantně řečeno – nemyslím, že Meda bude vynikat uměleckým projevem, omalovánky oproti dalším třem dětem nezvládala dle představ výrobců. A pak jsem ten obrázek viděl! Byl fascinující, imaginární, skladba barev se mi zdála tak rafinovaná.

Medin had. Za čtyři

Zkusil jsem s paní učitelkou vést konstruktivní polemiku o smyslu známkování výtvarky, o jedinečnosti estetického soudu. Jenže dialog je ohnivá hra, a když se nedaří zapálit první sirku, neohřejete se. A to se nám stalo. Pochopil jsem, že mé vidění učitele, žáka, dětského výtvoru jsou s vizemi paní učitelky neslučitelné, že na ni mluvím z jiného světa a ona mi nerozumí, že snad chápe slova, nastavení, ale jádrem střetu byl kulturní šok dvou cizinců.

Mezi jejími slovy o „nesplněném zadání“ a „zaostalé technice neodpovídající věku dcery“ jsem spatřil převozníka, co mě zve na vor jedoucí do mého dětství. Nechal jsem se na vlnách učitelčiny dikce unášet do ZŠ Květnového vítězství na Jižním Městě raných osmdesátek minulého století, mých osmi deseti let. Jen jsem čekal, jestli se mě opět pokusí rozsednout, tak jako naše korpulentní paní učitelka v první a druhé třídě, nebo jako ve třetí a čtvrté mě drapne za chloupky u uší – však ona ví, kde to bolí nejvíc – a vynese toho smrada bez respektu za vstupní dveře školy! Ze snového retrovýletu mě probral budík, ne, školní zvonek to byl. Ale jako bych se nemohl z veletočivé časové eskapády probrat, dokonce mě napadlo, že není správné řídit po tak intenzivním opiovém zážitku. Konečně jsem v městském parku procitl a ze souostroví Gulag klestil cestu opět k dnešku.

Medě, aby se nebála, jsem doma vysvětlil, že z výchovy nemůže propadnout, z čehož logicky rychle vyhodnotila, že v tom případě dostala nejhorší známku, co mohla. Tak jsem rezignoval na slovní chlácholení a přinesl obrazy van Gogha (kopie). Jen zvolala: „Jé, to je hezký!!“ „A jestlipak víš, proč má uříznuté ucho? Protože namaloval třeba tuhle mazaninu s názvem Havrani nad obilným polema paní učitelka mu to ucho uřízla. Tak nebuď smutná, čtyřka je sice blbá, ale uříznuté ucho je horší.“ Meda poznala, že si vymýšlím, a začala se smát. Lépe jsem ji ze situace vyvést neuměl.

Který rodič to nezažil? V prosinci pobíhá dítě plno nadšení s aktovkou kolem vánočního stromečku a musíme ho přemlouvat, ať ji alespoň na noc sundá, aby během prvního měsíce v české škole přišlo o iluze. Jen zíráme, jak je jeho přirozená touha a snaha po vědění čtvrcena napřed mračouny za nepřesné obtažení nějakých spirál a záhy je mrskáno trojkami, čtyřkami za zákonité omyly mláďat. Jako bychom chtěli zmrskat hříbě, že se mu po narození klepou nohy a stojí málo elegantně!

Nikdy nám nemůže být odpuštěno, že za plného vědomí o nesmyslnosti stávajícího stavu dusíme kus po kuse neomezenou dětskou vůli po vědění. Cejchujeme je nějakými čísly a jim nezbyde nic jiného, než vrůstat do tohoto světa kvantifikace a výkonu, prostého jakékoli sociální solidarity či respektu k estetické rozmanitosti. Nerozumím tomu, jak mohou lidé (třeba já!) v tichosti přihlížet, jak člověk s nižším empatickým prahem uniformuje jejich dítě do pasivního článku naší zamračené společnosti.

Začali jsme s manželkou vážně přemýšlet o alternativní škole pro naše děti. Nakonec jsme došli k závěru, že první dcera měla vynikající učitelku, která byla bez nadsázky prodlouženou rukou rodičů, že platíme daně, žijeme v nejbohatší části planety a prostě budeme tlačit zevnitř. Tato společnost je natolik zabezpečená i kulturně vnímavá, že není důvod, aby neměla ve školách elitu společnosti, aby nedokázala rozlišit, kdo na školu patří a kdo nikoli, a aby pedagogická odbornost a didaktický talent nebyly rozpoznány a ohodnoceny jako ty nejprestižnější dovednosti i v české kotlině.

Medy obrázek s jejím příběhem jsem uveřejnil na internetu a ohlas mě naprosto šokoval. Text se stal virálem. Skrze sociální sítě se do naší domácnosti vlomila druhá tvář české mentality – bryskní postřeh pro demaskování dogmatismu, činorodost i krutá ironie, která ničí tupost vtipem. Musíme založit iniciativu rodičů, ale i učitelů a vytěsnit ten odlidštěný chlad, který sálá z českých škol.

Peter Chvojka vystudoval mediální studia a žurnalistiku na Fakultě sociálních studií MU v Brně a doktorské studium dějin novější české literatury na ústavu bohemistiky FF JU v Českých Budějovicích, kde nyní působí jako pedagog. Zabývá se hermeneutikou, tzn. teorií rozumění a interpretací uměleckého textu. Životem na venkovském statku, domácností bez televize a každodenním vyprávěním jednoho příběhu čtyř potomkům ve věku 5-15 let polemizuje se zaběhlými hodnotami moderní společnosti, zvláště s českým školstvím.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

700 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Marek Krhovják
Marek Krhovják
2 let před

nejsem zastáncem alternativního hodnocení , známka je známka, ale u výchov ať již tělesné či výtvarné bych hodnocení zrušil úplně. Obrázek samotný je úžasný, závidím um a fantazii autorce.

Marie
Marie
2 let před

Obrázek je perfektní. Kompozice, barvy – nádhera. Zajímala by mě motivace k výtvoru. Výsledek je ale bezvadný.

Joseph
Joseph
2 let před

Za 4 přehnané. Maximálně 3-

Eva Lišková
Eva Lišková
2 let před

Nádhera….jsme stále všichni v klecích myslí…děti ne…Díky Bohu

Eva Sádecká
Eva Sádecká
2 let před

Obrázek se povedl.

Traud
Traud
2 let před

Já měl zas ve školce období, kdy jsem furt kreslil kostry. Starší ségra mě doma často strašila kostrama, tak jsem si tu fantazii přenesl ve školce na papír. Úča mě ztřískala. Normálně mě rozflákala. Přitom to byla fajn kostra.

Roman Salátek
Roman Salátek
2 let před

Myslím, že mluví o něčem podobném viz odkaz.

Traud
Traud
2 let před

Souhlas, škola naprosto zabíjí touhu po vědění. Mě by zajímalo, kolik lidí si kvůli škole představí pod pojmem matematika místo krásy a dokonalosti vesmíru řvoucí úču a stres před čtvrtletkou. Vím, že si teď trochu žehlím mindráky, ale i tak. Díky naše VI. základní školo na periferii města za všechno! Díky, že mě nic nebaví, a že jsi mě naučila akorát mít strach se zeptat, abych náhodou nevypadal jak blbec. Úča: “Má někdo nějakej dotaz?” Já “Já, já nechápu, kde se tam z ničeho nic objevil ten zlomek v té rovnici” Úča oči v sloup a už ječí “Vždyť jsme… Číst vice »

Tomáš
Tomáš
2 let před

Hodnocení obrázku? Jednak podle vkusu, jednak: co očekáváte od devítileté dívky…. Asi, když je zadání: namaluj realisticky -co nejvíc podobné, tak asi neohodnotíte kreativnost a imaginace….Nevím, nejsem výtvarný pedagog a nebyl jsem na místě. Každopádně pan Chvojka je mistrem jak co nejkrkolomněji popsat jednoduchou věc tak, abyste si o článku pomysleli jediné – ten člověk chce být asi zajímavý… Nevím, jestli je největší děs chování učitelky, obrázek, nebo popis onoho emotivního odpoledne

Eva
Eva
2 let před

Dobrý den, máme podobnou zkušenost u syna ( 14 let ). Chodí do normální ZŠ s výborným prospěchem. Malování ho baví, navštěvuje i výtvarný kroužek. Nějaký ten ” talent ” má. A když donesl z VV za 4 jen proto, že nakreslil plaměňáka, který se zdál paní učitelce ” málo ” růžový byla jsem překvapená. Příroda má mnoho odstínů, navíc barva plaměňáků, tedy jejich peří je odvislá od množství příjmu určité složky v potravě…., tak proč ? Ptám se. Další 4 za to, že syn použil při zadání : Barevný knoflík – pouze 8 barev…. Zadání splnil, knoflík byl barevný.… Číst vice »

Monča
Monča
2 let před

Tak paní učitelka učí výtvarku proto, že nic jiného očividně neumí. Pokud by měla talent, tvoří, takto je to asi zatrpklá …paní, která se snaží utlouct v dětech veškerý elán, jak se to nejspíš stalo v minulosti jí samé. Dobře jí tak, takového člověka lze pouze litovat. A holčičku chválím, mně se obrázek líbí :)

Hana
Hana
2 let před

Tak trochu se mi zdá, že se bojíte říct, že obrázek skutečně není nic moc. Zdá se mi, že dítě si neví s tématem rady, práce ho moc nebaví, chce to mít rychle za sebou s co nejmenším počtem barev (jejich namíchání dá přeci jenom práci a možná jich ani víc nemá). Klade je nahodile na plochu a přes sebe a mnohdy z nich vznikne spíše špinavá čmouha. Obrázek pak působí celkově ušmudlaně. Na 1. stupni základních škol není mnoho učitelů, kteří mají specializaci pro výtvarnou výchovu. Často si lidé myslí, že výtvarka je okrajový předmět, který si nezaslouží zvláštní… Číst vice »

Martina
Martina
2 let před

Já tam toho hada vidím. I můj desetiletý syn ho vidí. Paní učitelce chybí fantazie. Mám tři děti a v naší škole se výtvory dětí známkami nehodnotí. Kluci žádným výtvarným talentem neoplývají , každý měl jinou vyučující a žádná tyto výchovy neprožívala. Dnes jsou hromadně nazvány jako pracovní činnosti. Paní učitelka nám vysvětlila,….pracoval? Ano pracoval, na konci roku dostane jedničku.

Lucie Černá
Lucie Černá
2 let před

Tak kdyby jí byly tři, bylo by to supr, ale v devíti letech to je tak na členství ve Hvězdné pěchotě. Mimochodem většina slavných abstrakních malířů byli výborní kreslíři a k abstrakci došli až po důkladném studiu a se znalostí řemesla.

Jan Švanda
Jan Švanda
2 let před

Já tam toho hada vidím taky. Dokonce mám pocit, že se na mě dívá. A malá Meda má smůlu, že nemá na výtvarku mou učitelku před padesáti lety. Já nikdy neuměl dobře kreslit a malovat, ale najednou jsem měl obrázek na školní výtvarné nástěnce, protože, jak to učitelka vysvětlila rodičům, jí ohromil výběr a kombinace barev. Byla to kantorka, která učila výtvarné vidění, aby dítě porozumělo i abstrakci, aby z něj nevyrostl dospělý, pro kterého je nejkrásnější realistický obrázek koťátek v pastelových barvách koupený v obchoďáku.

Jindra
Jindra
2 let před

Dobry den, v Cechach jsem pracovala jako ucitelka, momentalne ziji v Nemecku a pracuji v materske skolce. Naucila jsem se tu jinemu – novemu pristupu k detem, ke kreativite, k sobe same. Pedagogika pro materske skoly je tu z meho uhlu pohledu na vysoke urovni. Co vim, tak ve skolach se to take zacina menit. Uz jsem poznala mnoho pedagogickych pristupu. Jsem toho nazoru, ze je jedno, na jake skole, v jake skolce dite je – Waldorf, Montessori… kazdy system muze jit do extremu a muze byt “zneuzit”. Podle me zalezi na ucitelich, na tom, co ztelesnuji, jake zaujimaji hodnoty,… Číst vice »

Pepa
Pepa
2 let před

Kdyby moje dítě vytvořilo něco takového, byl bych na něj pyšný, a hned by to viselo na zdi.

Martina
Martina
2 let před

Na první stupeň zajímavá abstrakce :-) Otázkou je, co bylo dětem zadáno, jestli byly dostatečné instrukce. To jsem se v článku nedočetla. Každopádně pokud dítě usilovně pracuje a snaží se, hodnocení 4 nechápu. Jo, známkovat výchovy je prostě problém.

Josef Běláč
Josef Běláč
2 let před

Jenomže paní učitelka nechtěla výtvor přibližující se van Goghovi. Jejím ideálem je Zdeněk Burian.

Ivana
Ivana
2 let před

Jsem proti známkování výchov , někdo rád zpívá – bohužel falešně, jiný je naprostý talent ve sportu, druhý není schopný udělat kotoul, zatímco moje vnučka vezme pastelku a každý pozná, že namalovala koně, já byť se snažím napaluju něco mezi kočkou a nevím čím, prostě každý člověk má talent na něco. Ve škole by se měl rozvíjet nejen talent, ale i láska k činnostem, které dětem nejdou. A žádná čtyřka nikoho nenaučí malovat, zpívat, cvičit…

Jana
Jana
2 let před

Četla jsem jen názor otce. Ráda bych také četla názor učitelky. Rodiče jsou často zaslepení dokonalostí svých dětí. Přestože je pro mě obrázek zajímavý a líbí se mi, tak nevím, jaké bylo vlastně zadání práce. Znám několik učitelek Vv a všechny jsou kreativní, nadšené prací s dětmi a veškeré zajímavé výtvory dokáží ohodnotit. Takže malá slečna zřejmě bohužel narazila na jednoho z nepříjemných lidí,s kterými se ve svém životě setká ještě vícekrát.

Roman Švejda
Roman Švejda
2 let před

Hodnotit obraz známkami je divná věc sama o sobě. Ve výtvarné výchově se jistě známkují jiné věci, než kvalita díla – mohou se známkovat nabyté vědomosti o tvůrcích, o technikách, o dějinách umění obecně a podobné disciplíny. V případě Medy neznáme zadání (tedy kromě toho, že bylo třeba zobrazit hada), nevíme tedy co bylo cílem práce. Mohlo jít o schopnost reálně zobrazit existující předmět pouze na základě paměti. Pak tento obrázek obstát nemůže a čtyřka je namístě. Zadáním ovšem mohla být vlastní interpretace hada – jak vidím hada. Pak je tento obrázek jistě vydařený, má energii spontánnosti.

Jiří Švehla
Jiří Švehla
2 let před

Osobně si myslím, že není úplně nutné na základě jednoho hodnocení u obrázku hned kritizovat celé školství. Hodnocení Vv je dost problematické a opravdu bych známce 4 za tento výkres nefandil, ale vážně je hned nutné tím nadpisem očernit práci všech pedagogů v ČR?

Vratislav Myška
Vratislav Myška
2 let před

Je to obraz dětské mysli. Paní učitelce jen chybí fantazie a vidět svět očima svých žáčků. Bohužel to je problém pro ty žáčky, ne pro vyučující. Určitě Vás nepotěším když řeknu, že je dost učitelů, kteří, ač věkem mladí, nemají již 25 let učit. Momentálně školám nejde o vzdělání, ale o odlišení se od ostatních ZŠ. Odbornost a erudice vyučujících není ani na druhém místě, co se týče důležitosti. Ale to je již politika. Za mě to je krásný obraz a píši Vám jen proto, že kdysi dávno, to mi bylo asi deset let, mě vyloučili ze soutěže v kreslení… Číst vice »

Johan
Johan
2 let před

Tak hada tam fakt nevidím, ale čtyřka? Aspoň snahu měla učitelka hodnotit. Za mě za 3 (dobře).

Altan
Altan
2 let před

Ten obrázek mne fascinuje. Nazval jsem ho “Had v ráji”

Simona
Simona
2 let před

Mám syna magistra umění, vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou
v Praze. Od tří let chodil do ZUŠ na výtvarku, v dětství i v dospělosti vyhrál několik soutěží. V 6. třídě jsem reklamovala dvojku na vysvědčení z výtvarky u jeho učitelky ZŠ.
Ta si jeho nadání a talentu jako jediná nevšimla. Život přináší různé paradoxy.
Ať se holčička nenechá otrávit a maluje dál!!!!

van
van
2 let před

Jsem učitelem, neučím sice výtvarnou výchovu, ale známka za 4 je pro dítě značně nemotivující a nedal bych ji. Dívenka pravděpodobně nesplnila úvodní zadání (asi reálný obrázek) a namalovala si něco podle sebe. Pan rodič s několika VŠ by mohl vědět, že např. když se budou v matematice učit násobit a dítě předvede perfektní sčítání, nebo v tělocviku se budou třeba dělat kotouly a dívenka se ukáže jako rychlá běžkyně ……… atd. nesplnila zadání. Nevím jestli jako VŠ vzdělaný člověk mohl u zkoušek mluvit místo třeba o věrozvěstech o současné literatuře. Možná, že na VŠ které studoval ano. Možná proto… Číst vice »

Aťa Kubenová
Aťa Kubenová
2 let před

Nádherny obrázek! Kdyby byl na prodej, koupim si jej :). Také mi doma pobíhají 4 nádherné děti. Také dostaly na Vánoce aktovku a také po prvních měsících se přestaly do školy těšit. Tedy až na tu nejmladší, tam jsme volili jinou školu. Nejdramatyčtější to bylo u Abiho. Za první pololetí druhé třídy donesl kolem 50 poznámek typu: “nezpívá na hodinách HV” “hrá si pod lavicí s dlouhým pravítkem” a pod. Nepomohlo vysvětlení, že Abi s námi doma nikdy nezpívá a my jsme rádí, protože on to bral vždy jako soutěž, tedy kdo dřív skončí, že tedy s radostí vydržíme jeho… Číst vice »

petr
petr
2 let před

Má devítiletá dcera řekla,že to není hezké.A kdo má teď pravdu?Učitelka je ve škole ,aby učila a známkoval.Myslím si,že se zde jedná více o otce, než o malou kreslířku.

Simona
Simona
2 let před

Tak krásně sepsaný článek se spoustou vzacně používaných výrazů jsem dlouho nečetla. A ještě to téma. Vydržel jste, ale já bych selhala. Smutná realita utvrzuje v přesvědčení o alternativním vzdělávání našich už tak okolím zatěžovaných dětí. Ale kde ty školy brát?

Bubetka
Bubetka
2 let před

Paráda, má to dynamiku. Ten obrázek. Jen by mě zajímalo, proč ta paní učitelka vůbec učí? A výtvarku ke všemu.

Zdeněk
Zdeněk
2 let před

Jen zíráme, jak je jeho přirozená touha a snaha po vědění čtvrcena napřed mračouny za nepřesné obtažení nějakých spirál a záhy je mrskáno trojkami, čtyřkami za zákonité omyly mláďat. Jako bychom chtěli zmrskat hříbě, že se mu po narození klepou nohy a stojí málo elegantně! Možná byste změnil názor, pokud by Vás operoval chirurg, který “nepřesně obtahuje spirály”. Zákonité omyly mláďat bez korekce dospělých vedou k radosti predátorů, kteří ke spokojenosti svých žaludků umějí chyby mláďat využít. Mnoho neusměrněných chyb vede k mnoha uloveným mláďatům a tedy k zániku druhu. Ostatně hříbě, kterému se po narození klepou nohy a stojí… Číst vice »

Josef Brhel
Josef Brhel
2 let před

Obrázek je v pohodě. V pohodě není Lucie Černá. Asi vím proč.

Jenda
Jenda
2 let před

Wow!
Jaky skvely clanek a uvahy? Myslim, ze Vase dcera ma skveleho rodice.
Diky!

Mirek
Mirek
2 let před

Ten had leží v trávě plné rozkvetlých květin na kterých jsou i stonky vidět. To že si “paní učitelka” neumí představit hada jinak je její problém a v tomto případě by se měla jen kochat a neprojevovat svou omezenost známkou at už jakoukoliv

Květa
Květa
2 let před

Výchova, kde vychovává dospělý člověk dítě, je proces – s cílem vychovat u žáka kladný vztah k VV, TV, HV apod. Jsem pro slovní hodnocení tohoto procesu formování.

Jana S.
Jana S.
2 let před

Jako apstraktni umeni super :) ….Ale popravde,zeptat se me co je na obrazku a ja nevedet,tak reknu,rozsypane kulicky v trave ,nebo mozna barevne listi a to modre voda?Hada tam opravdu nevidim… Pochopi deti ve skolce,ale tohle…pokuddcerka opravdu nema vlohy jakotreba Van Gogh,nebo podobny malir,tak je to proste jen hodne zvlastni obraz neceho… Urcite ale nesouhlasim s ucitelkou.Za vytvarku by mela davat bud jednicky,hvezdicky,nebo nejake body tem nej.Jako pedagog videt a poznat talent…Ale jinak nehodnotit.

Mirek
Mirek
2 let před

Také si vzpomínám že mi ve tenkrát ve škole docela šel sloh českého jazyka. Jednou nám paní učitelka rozdala papíry , abychom prý na obě stránky A4 napsali slohouvou práci na kterou jsme měli možnost se 3 týdny předem připravit. Téma libovolné. Samozřejmně že jsem na přípravu zapomněl a hledící na prázdný list papíru a ostatní žáky již píšící , začal přemýšlet o čem budu psát… Díky tomu, že jsem technický typ a značky českého automobilového průmyslu jsem se zajímal , rozepsal jsem tehdy na prázdný list papíru o výrobci vozidel značky TATRA , již ten rok slavila 100. leté… Číst vice »

Karel Louda
Karel Louda
2 let před

Podstatný je, že ta učitelka, na kterou tady všichni kydáte, hodnotí ( a musí hodnotit) podle nějaké(své) škály, nějakého žebříčku. Takové krasobruslení či gymnastika ve škole. K tomu abych, mohl uznat, že autor má pravdu, bych musel vidět pro porovnání výtvor dětí z té třídy a z té hodiny za jedničku, dvojku, trojku a pětku. A stejně bychom nejspíš jeden druhého o své pravdě nepřesvědčili. Takhle je to jen výkřik rodiče spokojeného se svým dítětem. Ovšem na druhou stranu mám trochu opačnou zkušenost. Na základce sme měli učitelku výtvarky nadšenou z každého. Rozpil se mi obrázek vodovkama a ona :… Číst vice »

Martina
Martina
2 let před

Souhlasim

Martina
Martina
2 let před

Četla jsem pár komentářů a nevím co si myslet spíš o komentujícich než o samotném článku… Za mne bych opravdu předměty typu VV, TV, Pracovní činnosti vůbec neznámkovala… Na co? Kreativita ve výtvarce je super… A to, že někdo nezvládá kotrmelec… No, bože… Autor chtěl vykreslit očividně to, že školství v klasice se zase tolik od dob našeho dětství tolik nezměnila… A to je škoda… Není učitelka jako učitelka… Autor myšlenku bezvadně podal, malé slečně přeji spoustu kreativity k rozložení učitelský ho stereotypu… A pokud Medě vydrží chuť tvořit abstrakce, těším se na další dílka… Ps. Ani jedno z mých… Číst vice »

alf
alf
2 let před

Na jedné škole v Kolíně je známkování tzv. váhou, tedy známka má dle náročnosti zadání různou váhu 1,2,3, tedy dítě dostane 5-tku váha 3 a má tedy tři pětky. Učitelky angličtiny to však dovedly do absurdního konce, když známku 4- ve váze 3 zapisovaly jako 4,4,4 a 5,5,5, což vypadá logicky, ale v kontextu s předchozí známkou např. 1,1,1 je potom lepší dostat čistou 5 než 4-.
Při takto přesných vážených známkách (zde zase z ČJ) bych očekával, že při průměru 2,4 dostane žák na vysvědčení známku 2, ale ouha bylo to 3. Co k tomu dodat?

Břetislav
Břetislav
2 let před

To má být had??? No potěš koště….

Ema
Ema
2 let před

Milá paní učitelko, v dnešní výuce , jste předvedla, jak jste nezralá osobnost a také to, že jste buď zapomněla, že jste byla také dítětem, a to se všemi nadějemi, radostmi, kreativitou apod… anebo jste se vědomě rozhodla stát ” zabíječkou” dětské fantazie-duše!! Děti přece z fantazie žijí, živí je, je jim hnacím motorem v životě. PROTO: Navrhuji abyste si opětovně přečetla Komenského spisy či v hanbě odešla ze školství!! Jinak tatínku a Medi-cítím s vámi. Stalo se nám to samé, s tím rozdílem, že po důrazném rozhovoru s paní učitelkou jsem neoblíbená nejen já, ale i má dcera, která… Číst vice »

Mama
Mama
2 let před

Ráda bych se vložila do diskuze a podělila se s našimi zkušenostmi se školním systémem v Bavorsku, kde dcera navštěvuje ctvrtou třídu. Známka 4 je zcela normálním ohodnocením předmětů jako je VV nebo vyrábění. Paní učitelka nemá problém dát na vysvědčení z těchto předmětů 3. Moje dcera, v Praze jednickarka, byla ohodnocena trojkou z vyrábění a její kamarádka trojkou z HV, v podstatě dostat z výchov jednicky na vysvědčení se povede pouze jednomu nebo dvěma dětem z cele třídy. V Německu se jede pouze na výkon a jaké následky to nechá na dětské duši, nikoho nezajímá. Důležité je vysvětlit dětem,… Číst vice »

Roman
Roman
2 let před

Nechal bych p. učitelku nakreslit taky hada pak umístil na fb a jiné sociální sítě oba obrázky vedle sebe a bez detailů nechal zhodnotit veřejnost který obrázek je hezčí. Pokud by vaše dcera dostala ó 90% méně kladných hodnocení než p. Učitelka uznal bych znamku 4 jako odpovídající. Max bych napsal k těm obrázkům jméno věk a zadání. Ten obrázek je úžasný i když bych si nepřečetl ten článek líbil by se mi.

Franta
Franta
2 let před

Pozor došlo k záměně obrázku.
Toto není ten na téma “had”, ale na téma minulé hodiny výtvarné výchovy “Vdolky naší holky”.

Markéta
Markéta
2 let před

Vždycky mě hrozně zamrzí, když si přečtu takový článek. Rozumím tomu, jak jste se cítil, ale prosím věřte, že tato zkušenost neznamená, že je celé školství takové, že všichni učitelé jsou takoví, ani že většinový přístup je takový. Je to prostě špatná zkušenost. Tak, jako narazíte na špatného řemeslníka, špatného úředníka, špatného politika… narazíte i na špatného učitele.
Myslím, že se to bude stávat vždycky.
Tím titulkem, který zevšeobecňuje, jste se dotknul určitě především těch učitelů, kteří se snaží, seč jim síly stačí (být dobrými, empatickými, moderními učiteli). Minimálně mně je to velmi líto. Hezký večer.

Josef Partl
Josef Partl
2 let před

Moc krásný obrázek, vaše dcera má úžasnou představivost.