Ve školách už se poměrně dlouho nejede podle osnov, ale nemalá část učitelů, rodičů i veřejnosti by je chtěla vrátit zpět. Důvody jsou různé a ani jeden podle mě není pádný. U kořene všech je ale představa, že osnovami by se dnešní složitý svět zjednodušil do přehledného tvaru a vrátil do časů, kdy to tak hezky fungovalo. Ale fungovalo to? Podle mě je to iluze.
Když jsem vyšla před osmnácti lety z fakulty a vešla do třídy, brzy mi bylo jasné, že umím anglicky, ale učit neumím. Na škole jsme neměli skoro žádnou praxi, neučili nás tak základní věci jako strategii řízení třídy, jak si postavit hodinu. Dřív to možná učitelé nepotřebovali, děti jim to usnadňovaly tím, že byly spíše pasivní, takzvaně hodné a uctivé. Dnešní děti jsou jiné. Do škatulek, kde budou tiše sedět a nemukat, se nastrkat nedají. A podle mě je to dobře. Dřív možná byly víc potichu, ale mnohé nenaplnily svůj potenciál. Takže vše bylo v pořádku jen zdánlivě. Tudíž, místo návratu tam, kde jsme byli, je třeba pochopit svět, který se za doby naší školní kariéry proměnil, a didaktiku mu přizpůsobit.
Po třeba 15 letech praxe je to ale těžké – jste v polovině profesní dráhy a najít sílu na to, abyste si přiznali, že změnit se musíte vy sami, to vyžaduje značnou dávku odvahy. Je jednodušší hledat důvody vnější – žáky, rodiče, to, že nemáme osnovy…
Pro mě je škola bez osnov škola, kde má učitel v práci s dětmi větší svobodu. Na dobré škole může učit tak zajímavě, že se mu o tom dřív ani nesnilo. Vždy je ale něco za něco, tuhle svobodu musím naplnit odpovědností, musím se vzdělávat, pracovat na sobě, přiznat si, kde dělám chyby. A stejný postoj přenášet i na své studenty. Nejen jim nalít do hlavy „trepky a měňavky“.
Místo osnov máme rámcový vzdělávací program, který si školy upravují do školního vzdělávacího programu. To je ekvivalent osnov, to slavné ŠVP. Proč je to takto lepší? Rámcový vzdělávací program, což je mimochodem dobře vymyšlený dokument, popisuje ne to, co by se děti měly učit, ale jaké dovednosti by na konci základky měly mít. To je dost podstatný rozdíl. V české národní koncepci vzdělávání už zakotvila představa, že je důležité děti nejen naučit letopočty a vzorce, ale i jak se učit, jak komunikovat, jak vytvářet tým…
A přesto to mnozí studenti, kteří přijdou do naší školy, vůbec neumějí. Přicházejí ze základních škol bez iniciativy a chuti do práce. U patnáctiletých lidí je to již dost těžké napravovat. Pedagogická, ale i široká veřejnost, která si myslí, že vzdělávání jde od deseti k pěti, vám na tohle řekne, že to je všemi možnými experimenty. Podle mě to je naopak dojezd starého pojetí školy, do které ale chodí už poněkud jiné děti.
Petra Mazancová vystudovala učitelství na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové. Učí na Vyšší odborné škole obalové techniky a střední školy ve Štětí. Má čtyři děti. Je předsedkyní Učitelské platformy.
Osnovy měli jednu podstatnou výhodu – učitel měl jasně definováno co má žáka za rok naučit (alespoň v minimální nutné míře reprezentované průměrnou známkou 4) a pak bylo možno měřit a hodnotit to jak učitel danou práci zvládl.
Dnes by fungovali taky jen by to skutečně chtělo měřit jak to ti učitelé a učitelky zvládají plnit – prostě závěrečným jednotným celostátním testem z daného předmětu který by se ovšem nehodnotil v dané škole a podle jeho výsledků následně nastavovat finanční odměny učitelů…
Vypadá to, že slušně vychované děti do dnešní doby nezapadají. Asi proto byla naše dcera se svým “děkuji, prosím, promiň, není zač a schopností tiše sedět a poslouchat” za exota a divnou. Však jí to taky dávaly ty zdravě sebevědomé, drzé a hlasité holky pořádně “sežrat”…kluci ne, těm přišla fajn.
Takzvaně hodné a uctivé…..a co skutečně hodné a uctivé?
Mě spíš přijde, že celé rámcové vzdělávací programy jsou především byrokracie. Učitelé musí vytvářet nějaké dokumnety, kterým často vůbec nerozumí – nejsou na to ani vyškoleni. Dá se předpokládat, že tvůrci osnov aspoň věděli, co píší.
Pak je to taky o jednotlivých učitelích. Dobří učitelé budou učit dobře podle osnov i podle švp. Špatní učitelé budou učit spatně podle osnov i podle švp (a ještě o to hůř, jestli si je sami napsali). Žádna byrokracie navíc na tom nic nezmění – spíš naopak.
Předsedkyně Učitelské platformy by mohla alespoň vědět, že se základní kurikulární dokument školy jmenuje “školní vzdělávací program”: “Místo osnov máme rámcový vzdělávací program, který si školy upravují do školního vzdělávacího plánu. To je ekvivalent dnešních osnov, to slavné ŠVP.” Tak jsou osnovy dnešní nebo dřívější? Autorka neumí ani zformulovat myšlenku…
Největší nesmysl v textu je tohle: “Rámcový vzdělávací program, což je mimochodem dobře vymyšlený dokument, popisuje ne to, co by se děti měly učit, ale jaké dovednosti by na konci základky měly mít.”
Pokud je žák po celou dobu studia na jedné ZŠ, pak je to v pohodě. Mnohokrát se mi už stalo, že přišel žák z jiné školy a v průběhu roku nastoupil do předmětu, jehož obsah,…, z RVP/ŠVP na té druhé škole byl zařazen do jiného ročníku (Nemluvím o tom, kdy “předměty” jsou na obou školách, ale jednotlivá témata jsou ve školním roce poskládána jinak). Získat (Doufám, že nikoho neurazím použitím nevhodných sloves :-)) ) znalosti a dovednosti, které ostatní žáci už v době přestupu měli, bylo vždy velmi těžké, v některých případech nemožné.