Nemá stát hlídat kvalitu všeho, co produkuje, zvlášť, když se jedná o děti, a oslovit pro tvorbu oficiálních učebnic opravdové odborníky? FOTO: Štěpán Barták

Štěpán Barták: Náš prvňák vyfasoval učebnice. Jsou tak ošklivé, že se bojím o jeho vkus

Syn nastoupil letos v září do školy a dostal první učebnice, do kterých bude několik let koukat. Vyfasoval něco neskutečně šeredného. Představte si, že se do dětí snažíte odmala vetknout trochu toho dobrého vkusu. A pak přijdou do školy a tam takový fujtajbl. 

"Když cvičebnice otevřete - ze všeho čouhá snaha dostat toho na každou stránku co nejvíc, vzniká z toho jeden velký grafický guláš."
“Když cvičebnice otevřete – ze všeho čouhá snaha dostat toho na každou stránku co nejvíc, vzniká z toho jeden velký grafický guláš.” FOTO: Štěpán Barták

Je to špatně úplně celé: od ilustrací přes typografii a barevné kombinace až po kompozici stránek. Někdo by mohl namítnout, že je to subjektivní pohled. Pravda, vyrostl jsem na knihách ze 70. a 80. let, které byly ilustrované mistry oboru, jako je Born, Šalamoun nebo Mrázková, proto mám laťku možná trochu jinde. Práci těchto autorů poznáte téměř okamžitě, kdežto hlavní problém současných učebnic je, že postrádají jakýkoli rozpoznatelný styl. 

Na obálkách je jakýsi globalizovaný, na počítači vybarvený unifikát, který zcela postrádá cit pro míru barevnosti. Je to plácání jedné barvy na druhou, nemá to žádný smysl a gradaci ve vztahu k odstínům a jejich kombinacím. Takhle to obvykle dopadá, když se někdo snaží ušetřit na ilustrátorech. Barevného balastu je strašně moc – přitom děti začnou ve škole také výtvarnou výchovou, co? 

Lepší to není ani tehdy, když cvičebnice otevřete – ilustrace, které k sobě neladí a vykrádají nepříliš zdařile kdeco z minulých dekád. Ze všeho čouhá snaha dostat toho na každou stránku co nejvíc, vzniká jeden velký grafický guláš. 

Někdo může argumentovat, že před rokem 1990 byly dětské knihy esteticky také výše než tehdejší učebnice. To asi ano, ale po revoluci tady byla jasná ambice dělat to líp, než jak to dělali komunisté. Tak po třiceti letech to lépe neděláme a je to ostuda. 

Mimochodem, jeden z nejznámějších slabikářů z období před rokem 1990 je ten s ABC na obálce. Ilustroval ho Ota Janeček, což bylo nějaké jméno. Nebo i ten proslavený Ferdův slabikář od Ondřeje Sekory – to je vlastně vyprávění komiksem a ten Sekora uměl, jakkoli napodoboval americké vzory od Disneyho. Ale i tak poznáte jeho styl na první pohled. 

This slideshow requires JavaScript.

V současných cvičebnicích je v tiráži uvedena spousta lektorů, odborných dozorů, recenzentů a grafiků. Vysokoškolských titulů nepočítaně. Copak je všem těmto odborníkům jedno, čím jsou děti „obohaceny“ při vstupu do školy? Nemá stát hlídat kvalitu všeho, co produkuje, zvlášť, když se jedná o děti, a oslovit pro tvorbu oficiálních učebnic opravdové odborníky? 

Už 30 let se stát vymlouvá, že na nic nemá peníze. Ač si o těchto řečech myslím svoje, na tohle by peníze najít měl. Zvlášť v zemi, která má letitou tradici skvělých ilustrátorů a ilustrátorek a vychovává si ročně mnoho desítek grafických designérů a designérek na státních fakultách. 

Škola by přece měla jít příkladem. A zaplatit pořádně upravené učebnice je součástí starosti o vzdělávací systém. 

Dále by samozřejmě mohla následovat debata třeba o nábytkovém zařízení škol. Jako designér bych za ni byl moc rád, ale pojďme nejdřív vyřešit ty učebnice.

Štěpán Barták vystudoval grafický design na Soukromé mistrovské škole uměleckého designu v Praze. Věnoval se grafickému designu, designu multimédií, nábytku i dalších předmětů. V roce 2018 inicioval založení Komise Rady hl. m. Prahy pro design a veřejný prostor, v níž od té doby působí. Věnuje se také designu městského mobiliáře, spolu se svou ženou se stará o uvedení designových vodních prvků do ulic Prahy.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

19 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Ladislava Blažkova
Ladislava Blažkova
11 dní před

Co k tomu dodat??100%souhlas!!

Anna Mudrová
Anna Mudrová
11 dní před

Chtěla bych mít starosti tohoto pána 🙄 stejně učebnice má i moje dítě. Jsou barevné, veselé a hlavně lehké! Netahá hromadu knížek, ale pět základních,do každého předmětů jednu( učebnice i pracovní sešit dohromady) . Takovéhle rodiče musí učitele milovat.

Taťjana Svobodová
Taťjana Svobodová
11 dní před

Nesouhlasim. Zrovna ty od Taktiku jsou nase oblibene (nebo treba Studio 1+1, Lili a Vili atd.), nektere jsou jako encyklopedie, radost pohledet. To se tedy opravdu s temi nasimi z detstvi neda srovnavat, to byla hruza… Jinak myslim vetsina, co ma vyfocene jsou pracovni sesity, do kterych zak pise. A pokud vim, tak ucebnice neprodukuje stat, ale jednotliva nakladatelstvi, to si autor predstavuje, ze “stat” pres nejakou komisi treba s nim v cele vybere nejakeho jednoho ilustratora a toho nakaze vsem nakladatelstvim, nebo co ? Jinak ano, samozrejme, najdou se i dost nepovedene kousky, o tom zadna. Nicmene na trhu… Číst vice »

Mikael Karvajalka
Mikael Karvajalka
11 dní před

Souhlasím, užitečná myšlenka. Je to většinou málo vkusné a málo invenční. Svěřit ilustrace A. Skálové a podobným nápaditějším výtvarníkům by bylo skvělé. Dobří ilustrátoři dětské knihy existují.

Jarka Eberlová
Jarka Eberlová
11 dní před

Děkuji! Zlatá slova.

Monika Hindersmann
Monika Hindersmann
11 dní před

Taktéž jen souhlasím, a to počkejte, až bude syn na 2.stupni, v těch učebnicích je tolik odkazů, pod čarou, za čarou, vedle textu…..nemáte šanci pomoct dítěti s výukou, protože nevíte, jak tu rozcuchanou směs informací učesat do přijatelné naučné formy.

Filip Navrátil
Filip Navrátil
11 dní před

A víte proč to tak je pane Barták? Je tomu tak především protože jsme se v této zemi celých posledních 30 let zabývali distancováním se od komunistů, aniž by nás napadlo se ptát, zda, či jak moc se od nich něčím lišíme. Ty učebnice jsou špatně navrženy, autory kteří jsou přesvědčeni, že za svou, mizerným způsobem odvedenou práci, mají nárok na finanční ohodnocení, jen protože mají nějaké grafické znalosti, popřípadě titul, a jsou schopni nakreslit obrázek. A po vás se pane Barták dnes chce, abyste kapitalisticky pracoval, a socialisticky žil. Protože za co jiného by měly být tyto učebnice považovány… Číst vice »

Věra Maškarincová
Věra Maškarincová
11 dní před

Musím říci, že i mě zarazila směs obrázků a fotografií v některých učebnicích. V jedné učebnici se mísí obrázky od mnoha autorů s fotografiemi a anonymními ilustracemi z nějaké online databanky. Jestli komunistické učebnice něco měly, byla to jednota stylu. Úroveň ilustrací se necítím oprávněna hodnotit, ale považuji je za poplatné něčemu jako “standard Levných knih”. Hlavně aby to bylo barevné a realistické a aby se všechny postavy do široka usmívaly, protože dětem musíme předkládat všechno bez výjimky pestré a usměvavé, jinak by určitě nedospěly ve zdravé jedince… Na druhou stranu to, že jsou stránky přeplněné a snažili se na… Číst vice »

Klara Janouskova
Klara Janouskova
10 dní před

Ano, pane Bartáku, jsou ošklivé a obsahují mnoho chyb ve zpracování různých cvičení. Třeba já nemohu magistrám vysvětlit, že sněženka kvete v zimě. Dle těchto vzdělaných žen prý na jaře (počínaje 21.3.). Dokonce i ta otitulovaná cvičebnice tuto ptákovinu obsahovala, Hlavně, že prvňák má poznat krokus a druhák rozlišit druhy zeleniny..

David Klapl
David Klapl
10 dní před

Tak se podívejte na učebnice od vydavatelství Fraus, to je ještě horší než tyhle. Nesrozumitelný text zadání úloh a o grafické stránce ani nelze snad mluvit….
Vydavatelství Nová škola se apoň snaží propojit několik oborů dohromady – český jazyk, cizí jazyk , přírodopis, zeměpis….ale Frausové nic, vytrhané veci z kontextu, nenavazující témata… děs a hrůza. Pro malé děti chtějí v přirodopise na prvním stupni ,aby věděli že hlemýžď zahradní je hermafrodit (cizí slovo) a na druhé stupní už jim stačí jen obojetník…co to je za logiku???

Lenka Šlezingrová
Lenka Šlezingrová
10 dní před

Dobrý den, dobře si pamatuji, jak jsem se těšila do první třídy, doma jsem měla milionkrát přečtený slabikář s krásnými ilustracemi z roku 1971. Místo toho jsem dostala slabikář z roku 1989. Vůbec ale vůbec se mi nelíbil. Už tehdy jsem si říkala, to ti z nakladatelství nemají vkus, že vydají slabikář s tak (pro mě) příšernými ilustracemi? Byla jsem velice zklamaná. O dalších učebnicích nemluvě. Doma jsme měli spoustu starých učebnic po rodičích a prarodičích s nádhernými ilustracemi.

Andrew Taylor
Andrew Taylor
10 dní před

When reading this article I was quite shocked. Not only is it a very “subjective” view from an individual, it also shows designs (which are to be considered superior to the newer design), but to me look very dated (i.e. 1960’s designs). It does appear that Mr Barták’s tastes do go back to that “Communistic period” for Czechoslovakia. However I do believe that Mr Bartak also has no experience designing childrens textbooks and workbooks. These companies employ graphic designers (who specialise in their field and not in furniture and fountain design) and education specialists (Mr Bartak is not an education… Číst vice »

Verča Verona
Verča Verona
10 dní před

100%souhlasím s autorem článku a dodávám, že ještě můžeme být rádi, že v těchto učebnicích nevkusu jsou alespoň samá česká slova, že tam nená čeština przněna angličtinou jako všude jinde, jako všeobecně. Že se ty malé děti ještě učí domluvit se naší mateřštinou. Mnohem horší to bude v jejich dalších letech. Mnohokrát mne napadlo – CO NA TO MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ A KULTURY? Odpovím si klidně sama: NIC. NEZÁJEM. Zlatí komunisti…

Zuzana Adeniran
Zuzana Adeniran
9 dní před

Mám dceru v sedmé třídě, hodně učebnic je v dnešní době skvělých, mají zajímavý obsah i cvičení, některé skutečně mají i velmi hezkou grafickou strukturu. Nedramatizovala bych to tak. Osobně si myslím, že dnešní děti obecně nemají problém se rychle orientovat. Už naše dvouletá si teď sama přejede v tabletu prstíky na youtube a dle náhledu pohádek z okének si vybere co chce. Netrápí ji , že každé okénko je úplně jiný styl. Větší rozmanitost , možná lepší možnosti pro rozvoj kritického myšlení. Pokud někdo chce tříbit vkus, může mít doma designově zařízený byt, kupovat k tomu laděné knížky, hračky,… Číst vice »

Adela Svecova
Adela Svecova
19 hodin před

Doporučuju nakladatelství Poketo, přesně to zde řešíme:).

Vladimír Kutálek
Vladimír Kutálek
1 hodina před

Pán grafik si chce přihrát malou dom svému oboru.
Nebo chce ministerstvo pro vkus.
Budeme posuzovat, kdo má vkus a kdo ne?
Já mu to na jednu stranu přeji, ale za své na svém. Pojďme na úplnou odluku školství od státu, ať si pán dává své děti do školy, která bude na první místo dávat vkus (a ostatní důležité věci méně), ale nezdražuje školství ostatním, už tak nesmyslně drahé, za (ne)kvalitu, kterou přináší.