Tereza Puldová s dcerami Aničkou a Barunkou. Foto: archiv rodiny

Tereza Puldová: Když dítě dostane do ruky dotykáč, změní se. Naše dcery ho ještě nemají, i když loudí

Naše dcery (dcery 9 a 7,5) nemají zatím mobil ani tablet. Ne, nejsme rodina Amišů. Během mateřské jsem pracovala z domova na počítači. Část práce spočívala i v péči o FB stránky různých projektů. Děti od malinka viděly maminku pracovat na počítači i na „chytrém“ telefonu.

A když se jednou vrátily z prázdnin s babičkou a dědou na chalupě, kde byly i jiné děti, začaly najednou mluvit o tabletu. Zvlášť mladší dcera začala loudit a dokázala být hodně „protivná“. Byla sice ještě ve školce, ale urputností by se vyrovnala puberťákovi. „Mami, vysvětlíš mi laskavě, proč já nemůžu mít tablet, když jiné děti ho klidně mají?“ Nebo mi vpálila: „Ty taky pořád něco děláš na internetu, a nám to nedovolíš!“

Neříkala jsem jí nikdy přímo „ne“. Ptala jsem se jí, proč si ho přeje, co by se jí na tom líbilo dělat. Dost často si o tom totiž vlastně chtěla popovídat. Vždycky to skončilo ujištěním, že tablet dostane, až bude umět číst a psát. Jednou se nás přišla zeptat, jestli by podle mě Ježíšek přistoupil na to, že kdyby mu dala všechny svoje penízky (usilovně nastřádaných pár drobných), tablet by jí koupil. Babičku s dědečkem to dojalo a už ho chtěli shánět, což jsme ale my rodiče nechtěli – a tak jsme to vyřešili šalamounsky. Pod stromeček každá z dcer dostala jednoduchý digitální foťák. Zafungovalo to. Berou si ho hlavně na výlety a na prázdniny a tam, kde se jim ho nesnaží vzít mladší bratr. Fotí členy rodiny, detaily hraček a jejich různě instalace. Natáčejí videa, kde hrají plyšáci divadelní představení.

Jednou se nás přišla zeptat, jestli si myslím, že by Ježíšek přistoupil na to, že by mu dala všechny svoje penízky (usilovně nastřádaných pár drobných) a on by jí tablet koupil. Babičku s dědečkem to dojalo a už ho chtěli shánět, aby jí udělali radost, což jsme ale my rodiče nechtěli – a tak jsme to vyřešili šalamounsky.

Mobil je samozřejmě pořád zajímá. Občas přijdou kouknout, co dělám, nebo na fotky z mobilu. Z mého telefonu si povídají s babičkou a dědou, sem tam jim píšou smsky nebo přes whatsapp. Na počítači koukají na pohádky a poslouchají písničky. Často chtějí pustit něco, co se zrovna učí ve škole, abych se to taky naučila a mohli jsme si to zazpívat spolu. Naučila jsem je, jak na mém mobilu zavolají pomoc, kdyby se mi něco stalo.

Tablet nebo smartphone si pořád přejí. Já si ale nemyslím, že by jim to v tomhle věku prospělo. Dokud ho nemají, hrají si spolu divadlo, šijí, pletou, tvoří. Staví z lega domy. Hodně jsou venku, na kole, na stromě na zahradě, u řeky. Do školy jezdí společně a ve vlaku hrají třeba dračák nebo karty. Tohle bych jim nechtěla zkazit.

Tablet nebo smartphone si pořád přejí a průběžně se o tom doma bavíme. Já si ale nemyslím, že by jim to v tomhle věku prospělo. Dokud ho nemají, hrají si spolu divadlo, šijí, pletou, tvoří. Staví z lega domy. Hodně jsou venku, na kole, na stromě na zahradě, u řeky. Do školy jezdí společně a ve vlaku hrají třeba dračák nebo karty. Tohle bych jim nechtěla zkazit.

Dcery chodí do waldorfské školy, která s je v souladu s naším postojem. V mateřské a základní waldorfské škole se telefony ani počítače ve výuce nepoužívají. Ideálně by je děti neměly mít k dispozici ani doma. Škola se snaží rovnoměrně rozvíjet všechny složky osobnosti. Krom myšlení je to i citová stránka, vůle, pohybová a manuální zručnost. V otázce technologií se vychází z myšlenky, že člověk by měl používat takové technologie, u kterých rozumí principu, na kterém fungují. Techniku samu o sobě waldorfská pedagogika nezatracuje, jen chce, aby se s ní člověk setkal ve správný čas svého vývoje. Proto by waldorfský absolvent, než začne s počítači pracovat, měl být schopen na konci střední školy jednoduchý počítač sám sestavit.

Nemáme mobily, tak děláme ruční práce a zpíváme si. Jinak by nás to asi nebavilo.

Ale malé dítě není schopno mobil obsáhnout ani kontrolovat. Děti mohou díky předčasnému vstupu do virtuálního světa zakrnět. Je velké riziko, že se stanou pasivní, závislí, a naruší se jejich vztahy.

Společně s ostatními rodiči se na třídních schůzkách tedy domlouváme na jednotném postupu. Ze zkušenosti víme, že pokud někdo z dětí do školy chytrý telefon nosí, dřív nebo později to narušuje sociální klima celé třídy. Děti pak tajně zapínají mobil ve škole, hrají hry, kolem hrajícího dítěte se shlukují ostatní, scházejí se s mobilem na WC. O přestávkách si přestanou spolu hrát, nesvačí, ztrácí pojem o čase a ráno chodí pozdě do školy.

Máme proto v naší třídě domluvu, že děti zatím mít chytré telefony nebudou. Povoleny jsou maximálně tlačítkové telefony a ve škole jsou vypnuté. Děti si je zapínají až cestou domů.

Některé děti našich přátel už své dotykové telefony mají. Často je to kvůli sociálnímu tlaku, aby dítě nebylo vyloučené z kolektivu třídy. Nebo proto, aby se dítě zabavilo doma, když dospělí pracují. Nebo i z užitečných pohnutek, kvůli výukovým programům angličtiny.

Ale já vidím, že děti, které chytrý telefon dostanou, se velmi často začnou chovat jinak. Některé si přestanou chtít normálně hrát s jinými dětmi a přijde jim to najednou dětinské. Společné aktivity s jinými dětmi chtějí dělat na mobilu.  Volný čas tráví  na telefonu nebo tím, že se na něj chtějí dostat (loudí na rodičích nebo myslí na to, co za nové hry si stáhnou nebo jim je líto, že chybí v nějaké online hře, kterou právě hrají kamarádi).

Ale já vidím, že děti, které chytrý telefon dostanou, se velmi často začnou chovat jinak. Některé si přestanou chtít normálně hrát s jinými dětmi a přijde jim to najednou dětinské. Společné aktivity s jinými dětmi chtějí trávit na mobilu. Tráví volný čas tím, že jsou na telefonu nebo tím, že se na něj chtějí dostat (loudí na rodičích nebo myslí na to, jak by hrály, přemýšlí, co za nové hry si stáhnou nebo jim je líto, že chybí v nějaké online hře, kterou právě hrají kamarádi).

Za sebe si myslím, že čím později dostanou naše děti chytrý telefon, tím lépe. Určitě budeme ale postupovat s ohledem na situaci ve třídách, kam děti chodí. A budeme se dál domlouvat s dalšími rodiči ve třídě. Jakmile má totiž na druhém stupni více dětí chytrý telefon, pak ty, které nejsou na sociálních sítích a chatu, začnou být „mimo partu“. A takto hendikepovat děti samozřejmě nechceme. Domluvu doma s dětmi zatím máme, že až začnou jezdit do školy samy, dostanou tlačítkový telefon na volání a sms. I to pro ně bude nové dobrodružství a výzva.

Tereza Puldová vystudovala na Filozofické fakultě UK výchovu a vzdělávání dospělých, pracovala jako koordinátorka a konzultantka v různých občanských organizacích. Se svými dětmi Aničkou, Bárou a Kryštofem byla dlouho na rodičovské dovolené, nyní pracuje z domova.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

208 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Petr
Petr
2 let před

Přístup dle mě zcela správný, žádný extrém, rozumný. Co mě ale zaráží, je, že děti do školy ještě nechodí samy, obzvlášť starší z dcer už by to bezpochyb zvládla za obě. Chápu strach rodičů, ale každý se musí někdy začít osamostatňovat.

Filip
Filip
2 let před

Respektuji pravo kazdeho rodice vychovavat deti po svem, ale ja bych sve deti takto handicapovat nechtel. Nase deti proziji cely zivot v digitalnim veku a proto odmitam tvrzeni, ze prace s elektronikou zpomaluje ci deformuje jejich vyvoj a vykriky, ze jim dokonce nici mozek mi pripadaji smesne. Mam dve sikovne a chytre deti a od mala jim nebranim v pristupu k mobilum ci pocitacum, prestoze me to uz stalo dost penez, kdyz mi obcas neco rozbily. Obe rozumi a mluvi dvema jazyky (samozrejme na urovni jejich veku) a sami se uci z internetu anglicky. S velmi slusnou vyslovnosti, coz me… Číst vice »

Tereza
Tereza
2 let před

Díky za otázku. Protože do školy dojíždí příměstským vlakem do Prahy. Kdyby jezdily jen po Praze, tak už samy jezdí. Takhle je to chceme postupně naučit. Zvlášť, když letos nastoupila mladší teprve do 1. třídy.

Filip
Filip
2 let před

Take me dost zarazi, ze pani svym detem celkem bezproblemu lze a manipuluje s nimi…..“Neříkala jsem jí nikdy přímo „ne“. Ptala jsem se jí, proč si ho přeje, co by se jí na tom líbilo dělat. Dost často si o tom totiž vlastně chtěla popovídat. Vždycky to skončilo ujištěním, že tablet dostane, až bude umět číst a psát.“…..9 leta dcera uz umi cist a psat. Ja preferuji uprimnost, proste reknu jasne NE a vysvetlim z jakych duvodu.

Martin
Martin
2 let před

Patřím k Husakovým dětem. Když jsem byl na střední škole, internet byl jen na jednom počítači pro celou školu. Táta mi koupil počítač v prváku, i když byl z bazaru, pro rodinu neužitečná věc a zbytečně vyhozené peníze. Vůbec tomu nerozuměl, ale řekl že je nová doba a mně to pomůže ke studiu. Ve třídě jsme byli tři, co jsme měli svůj počítač a byli jsme o hodně dál s vědomostmi o PC než ostatní. Jsem rád, že měl takový přístup. Na PC jsme hrál hry, ale taky jsem chodil ven, chodil na ryby, udělal jsem si v patnácti řidičák… Číst vice »

dobroděnka
dobroděnka
2 let před

„když dítě dostane do ruky dotykáč, změní se…“ – jenže ony nám ty děti prostě rostou a mění se i bez dotykáče, žádná matka své dítě neochrání před tím, co přináší doba a jediné, co může, je děti vést. Moje děti neměly zákaz ničeho – tablet odhodily samy, nebaví se – počítač je výkonnější. Na mobilech nehrají hry, protože počítač je prostě výkonnější, mobil – „dotykáč“ – používají na volání a sms a to ještě sotva, většinou se někde povaluje a účel koupě byl ten, aby si uměly zavolat pomoc, kdyby něco. Mé dítě(15) mi dnes nahlas děkuje, že nezakazuji,… Číst vice »

Václav
Václav
2 let před

„V otázce technologií se vychází z myšlenky, že člověk by měl používat takové technologie, u kterých rozumí principu, na kterém fungují. Techniku samu o sobě waldorfská pedagogika nezatracuje, jen chce, aby se s ní člověk setkal ve správný čas svého vývoje. Proto by waldorfský absolvent, než začne s počítači pracovat, měl být schopen na konci střední školy jednoduchý počítač sám sestavit.“ To zní aspoň na první pohled rozumně, že? Ale opravdu jen na první pohled. Kdybychom přijali toto pravidlo a důsledně se jej drželi, nesmělo by tak 99,9999% populace používat ani obyčejnou kalkulačku. Zajímalo by mě, co se myslí pod… Číst vice »

Kateřina *
Kateřina *
2 let před

Mě jen udivila ta neskutečná nedůvěra vůči vlastním dětem a jejich podceňování. Zajímalo by mě, jestli i to je principem waldorfské školy. To co autorka uvádí, že se děje velmi často, je především u dětí, které nemají lepší program. Myslím, že děti, kor v tomto věku, dají vždy přednost aktivitě s rodiči a nebo kamarády. Naopak si říkám, že čím později se s tím seznámí, tím hůř si pak nastaví mantinely samy a těžko se nechají vést. U nás je jednoduché pravidlo – mobil lze na hraní využívat pouze mezi 7:30-19:30. Děti už si samy hlídají čas. Občas se udělá… Číst vice »

Petra
Petra
2 let před

Paní Terezo, nestíhám žasnout nad debatou, která pod Vaším článkem vznikla. Prosím, nenechejte se zvyklat, stůjte si za svým názorem, velmi si važím rodičů s Vaším přístupem. A vidím, že takových je opravdu málo. A je mi z toho smutno.

Petra
Petra
2 let před

Na ZŠ jsme měli výuku práce na PC až v sedmé třídě, manžel je o 2 roky starší, takže ten až na střední škole. Z vrstevníků pouze 3 kluci v té době vlastnili PC. Dnes nepozoruju, že by někdo z bývalých spolužáků měl problém s používáním technologií, většinu to dokonce živí. Argument,že děti o něco přijdou, když jim nevrazím do rukou v ranném školním věku mobil, je rozhodně zcestný.

Jana
Jana
2 let před

Já s vámi souhlasím. Mým starším dětem je 28 a 25 let, takže u nich to nebylo tak aktuální, dcera zvládala ruční práce už v dětském věku, oba chodili do LŠU na výtvarku a na další kroužky. Věčně u nás byli nějací jejich kamarádi nebo oni u nich, hrávali jsme karty, stolní hry, o víkendech cestovali…Nejmladší syn se narodil po deseti letech a jeho spolužáci měli mobil už v první třídě…my vzdorovali do třetí, kdy dostal obyčejný tlačítkový a to především z bezpečnostních důvodů, protože začal sám dojíždět ze školy. Když od šesté třídy začal chodit do sportovní třídy, nastala… Číst vice »

Matisse
Matisse
2 let před

Hlavně, že mají děti mobily nejlépe od narození, aby náhodou nebyli šikanovaný chudinky a aby uměli pracovat s technikou co? Potom ty děti neumí nic dělat, jenom čumět do displeje … Hnala bych je někam znuděný děcka s mobily!

Anonym
Anonym
2 let před

Nejsem sice rodič je mi 18 let, ale podle mě k tomu mám co říct. Já jsem dostal telefon v první třídě kvůli bezpečnosti při dojíždění do školy. Dle mě by děti v tomto věku telefon mít měly. Naučí se tak ovládat technologie a je jejich rozhodnutí zda si ve vyšším věku zřídí nějaké sociální medium (mylně bývá zaměněné za sociální síť, což je i hospoda).Co se tyče počítače je opravdu moc důležité, aby se na něm začali učit co nejdříve neříkám hned v 7 letech ale mezi 8-9 rokem. Mnoho firem momentálně vyžaduje zdatnost na počítači jako práce s… Číst vice »

darina
darina
2 let před

Souhlasím s tim, ze deti mobil nepotřebují a ze technologie zabijí dětskou kreativitu a představivost. Moje dve starší dcery dostaly telefon v 15 letech. Do školy od 3. třídy chodily samy. Nebyly součástí virtuálních diskusi se spolužáky a nijak je to z kolektivu nevyčlenilo. Počítače používaly dle potreby projekty do skoly. Technologie nyní ovládají výborne, chodím se za nimi radit :-) moji synové ( 8 a 12) zatim telefony nemaji. Starší chodi do školy a a kroužku sám. Myslím si, zme všechny moje starší děti diky tomu dokáží spolehnout se na sebe a svůj úsudek, dokáží si v různých situacích… Číst vice »

Jitka
Jitka
2 let před

Všem, kteří zde tvrdě obhajují svůj názor, že dětem ty všechny digitální hračičky a vymoženosti patří do ruku doporučuji knihy Manfreda Spitzera, např. Kybernemoc! nebo Digitální demence. Ke knihám jsem se dostala po jeho přednášce o vlivu všech technologií na děti a mládež, která se uskutečnila na Univerzitě v Hradci Králové. Ten člověk pracuje na univerzitě v Ulmu a celoživotně sbírá data různých vyzkumů ve světě týkající se vlivu technologií na děti. A byla jsem v šoku. A to nejen já. Vzala jsem tam i svoji dceru (15 let), aby to slyšela i od někoho jiného. A i ona byla… Číst vice »

Petr
Petr
2 let před

By mě zajímalo, jestli autorka tedy umí sestavit „jednoduchý“ počítač …. případně nějaké jednoduché auto, pokud jej používá. :-)

Elly Stardust
Elly Stardust
2 let před

Já bych tedy řekla, že umět ovládat techniku by mělo patřit k základnímu vzdělání. Už i na základkách mají často třeba objednávání obědů přes internet, učitelé posílají žákům mailem zadání prací nebo jiné studijní materiály. Čím dřív se to člověk naučí, tím líp pro něj – schopnost pojmout nové věci s věkem klesá. K práci to dnes potřebuje úplně každý. Jde jen o tu míru, ale ono je to jako se vším, prakticky cokoli je dobrý sluha, ale zlý pán. Proto je dobře, že je to v osnovách a mělo by to tam být dřív, než na tom druhém stupni.… Číst vice »

Táňa
Táňa
2 let před

Omlouvám se, ale mám k článku určité výhrady. Začíná jako popis jedné maminky, jak danou problematiku vnímá a řeší u sebe v rodině – fajn, takto bych to zcela brala a nemám s tím žádný problém, plně paní respektuji, pokud to tak cítí a je mi velmi sympatická svým zodpovědným přístupem. ALE já také z článku cítím určitý druh manipulace a paušalizování a to mi vadí. Mohu paní Terezu s klidným svědomím zase ze zkušenosti vlastní i mnoha dalších rodin kolem nás, se kterými se blízce stýkáme, ubezpečit, že se z dětí vlastnících tablet, či chytrý telefon automaticky nestávají asociální… Číst vice »

King4
King4
2 let před

Tak autorka mne dost pobavila. Vlastně to je spíše smutné. Místo aby dětem dopřála výukové programy podle jejich věku a úrovně, tak je distancuje od světa. Jak jinak si vysvětlit její názor: „V otázce technologií se vychází z myšlenky, že člověk by měl používat takové technologie, u kterých rozumí principu, na kterém fungují.“ Když tedy sama pracuje na počítači, ať mi napíše jak funguje protokol HTTP ? Jak fungují tekuté krystaly na displeji ? A pokud má LED displej, jak funguje ten ? Jak funguje programování www stránek ? Protože to jsou všechno věci, které používá. O dalším ani nemluvím.… Číst vice »

Sokol
Sokol
2 let před

Mně je čtrnáct, mám starou tlačítkovou Nokii a nestěžuju si. Občas si ze mě kluci udělají srandu, něco jako „Tohle když ti upadne, tak rozbiješ podlahu“, ale rozhodně se necítím vyloučen z kolektivu. Ostatní ve třídě také zjišťují, že hry na mobilu jsou jen ztráta času. Jako hlavní problém ale vidím například 750 nahraných hodin na jedné hře na počítači. Ano, i takové děti tu jsou. Počítač mi ale připadá lepší než mobil (pokud nemají děti svůj vlastní), protože se čas na něm dá regulovat.

Klementýna
Klementýna
2 let před

Podle mě úplná hloupost.Pokrok světa nezastavíte tím že dítěti tablet nekoupíte ničemu nepomůžete.Jen se děti budou cítit oproti ostatním dětem které tablet mají špatně a hloupě.Víte jak se říká odříkaného chleba největší krajíc.Myslím že jste pokrytečtí rodiče a Vaše děti mají pravdu.Sami počítače a tablety máte a jim to nechcete koupit.

Emilie
Emilie
2 let před

Terezo, osobně vám malinko závidím dohodu s ostatníma rodičema dětí ze třídy, že telefon pořídíte později. Nejen dohodu, i přístup a ochotu o tom debatovat. Uvítala bych to i já v „naší třídě“. A zárověň mě těší, že i další lidé to vnímají stejně jako já. Díky za článek. Nemám k němu výhrady. Máte zdravý a rozumný přístup, vaše holky to ocení.

Petra
Petra
2 let před

Téměř souhlasím s postojem až na větu: „Jakmile má totiž na druhém stupni více dětí chytrý telefon, pak ty, které nejsou na sociálních sítích a chatu, začnou být „mimo partu“. A takto hendikepovat děti samozřejmě nechceme.“
Já bych ráda, aby mé děti byly schopné vzdorovat i tomu, že prostě nemají to, co ostatní. Aby nebyly ve vleku toho, co frčí – telefon, oblečení…. já třeba chytrý telefon nemám a nepředpokládám, že bych ho kdy dětem kupovala.

Boba
Boba
2 let před

Souhlasím s autorkou článku a ještě bych to klidně oddálila. Nabízet volně dětem k dispozici smartphony nebo tablety je trošku jako nabízet jim alkohol a drogy a veřit jim, že je budou používat ve vhodné míře. Proč? Přečtěte si tento článek z oblasti psychologie a pochopíte:

https://medium.com/@richardnfreed/the-tech-industrys-psychological-war-on-kids-c452870464ce?fbclid=IwAR2ihFNJzus_sJ2F0nOKy3BJ8J_LcXLRVOsUZH5wpuktpaldU_dogFNnYe0

Jitka Polanská
Editor
2 let před

Jezdím častěji vlakem ve Francii než tady, ale je tam do očí bijící, že děti už moc nekoukají ven z okna, ale na své malé obrazovky… Nejsou to všechny děti, ale je jich hodně. Není to stejné lákadlo jako kniha, my jsme byli velcí čtenáři, ale pohled z okna byl pro nás vzrušující.