Rodiče, myslete teď hlavně na to, že je třeba opečovat ty děti, které možná právě utrpěly první bolestný střet se světem dospělých, říká Miroslav Hřebecký. FOTO: Jitka Polanská

Miroslav Hřebecký: Na víceletý gympl se dnes dostane kdekdo, když má tu správnou rodinu

Přijímačky se blíží, v médiích se objevují seznamy škol, o které bude boj. Pokud se ale vaše dítě na vysněný gympl nedostane, nezoufejte. Podle letošního šetření České školní inspekce celá třetina studentů víceletých gymnázií dosahuje horších výsledků než třetina nejlepších děti ze základních škol (kterých je ale mnohem, mnohem více).

Řekněme si to upřímně. Excelentnost žáků u nás do velké míry závisí na rodinném zázemí. Intelektuální nebo ambiciózní střední třída si pohlídá, aby se jejich dítě dostalo na dobrou školu, zaplatí mu doučování, nadriluje ho na testy. Těch třicet procent slabších dětí na gymnáziích ukazuje na tuhle realitu. Dostali je tam ambiciózní rodiče, kteří stojí o to, aby potomek měl dobré vzdělání podle jejich představ. Ale jejich studijní předpoklady nemusí být o nic větší, ba jsou někdy i menší, než u dětí jiných, které zůstaly na základkách. Je to o tom, že na víceletých gymnáziích jsou děti právníků nebo lékařů, ne o tom, že jsou to obecně ty nejtalentovanější děti.

Ve třídách základních škol se vyplatí mít všechny pohromadě. Tam se rodí vzájemná synergie, která se bude společnosti do budoucna velmi hodit.

Což vlastně nemusí být špatná zpráva pro ty, kdo si myslí, že vyvádět talentované žáky ze základních škol na víceletá gymnázia není dobré, neboť to narušuje společenskou soudržnost. Což si já třeba myslím. Ale víceletá gymnázia neplní ani účel, pro který byla do systému zavedena. Nejsou to vzdělávací instituce pro ultraelitu, pro ty nejnadanější žáky. Gymnázia pohltila 10-12 % dětí v regionech a přes 20 % v hlavním městě. Pětina dětí v Praze jde na víceleté gymply. To jistě neznamená, že v Praze žije tolik supernadaných dětí. Navíc, jak už bylo řečeno, třetina z nich má slabší výsledky než děti, které zůstaly na základní škole.

Víceletá gymnázia tedy nepřinesla to, co se od nich čekalo, a ještě napáchala škodu. Jsou jedním ze spolupachatelů špatného stavu, v němž se nyní nachází druhý stupeň ZŠ. Vysávají totiž ze tříd jedničkáře, tedy třídní tahouny. Když někdo druhého v týmu táhne, rodí se u něj pocit odpovědnosti, a ten se bude později u vedoucích pracovníků v pracovním uplatnění hodit. Ten samý člověk může v prostředí víceletého gymnázia zaměřeného na tradiční pojetí vzdělání a na výkon plout v průměru nebo dokonce na rozdíl od dosavadní základní školy najednou bojovat se školním neúspěchem, když se v nové třídě octne na chvostu.

Ve třídách základních škol se vyplatí mít všechny pohromadě. Tam se rodí vzájemná synergie, která se bude společnosti do budoucna velmi hodit.

Miroslav Hřebecký absolvoval Pedagogickou fakultu UK Praha a Centrum školského managementu tamtéž. 18 let strávil ve školství v první linii, jako učitel chemie a občanské výchovy a jako ředitel veřejné základní školy i soukromého gymnázia. Je programovým ředitelem informačního centra o vzdělávání EDUin.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

74 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Zdenka Jarchovská
Zdenka Jarchovská
2 let před

“Ale víceletá gymnázia neplní ani účel, pro který byly do systému zavedeny.” Hezky česky píše pan excelentní pedagog, ach jo.

Otava
Otava
2 let před

Tak nevím, jak je to jinde, ale u nás se na víceleté gymnázium nedostane každý a například naše dítě samo na tuto školu chtělo jít. Je pravdou, že je třeba dítě připravit, jelikož každá základní škola má jiný styl výuky a někde proberou učivo rychleji a jinde naopak pomaleji, což potom dětem chybí u přijimaček. Dnes studuje bez problémů. Čili nelze to brát paušálně. Prostě je to taky hodně o pedagogech, jak jsou na děti náročné.

Lada R
Lada R
2 let před

Naopak, ne víceletá gymnázia, ale právě tito přechytřelí lidé, jako autor článku, jsou spoluzodpovědní za to, že je české školství totálně v prde..i.

Nella
Nella
2 let před

Kdyby nebyly základky samá inkluze, rodiče by děti na víceletá gymnázia tolik neposílali. Co je špatného na tom, když chtějí, aby jejich děti opravdu získali znalosti a byly v prostředí, kde vládne pořádek a slušné chování?
Ale ano, na rodině záleží. Když se rodiče dětem věnují, dbají na jejich rozvoj a výchovu, to opravdu mají potomci větší šanci se dostat na gymnázium.

petra S
petra S
2 let před

Tak ja jsem treba na ZS patrila mezi ty jednickare, kteri by podle clanku meli byt temi tahouny tymu a budovat si pocit odpovednosti…Ale odpovednosti za co? Za vysledky ostatnich spoluzaku??? Nebo vylepsovat prumer tridy v nejake tabulce?? Takovy pocit jsem, nastesti, nikdy nemela. Stejne tak jsem se necitila jako tahoun, protoze tempo vyuky se neprizpusobovalo jednickarum, a myslim, ze ani dnes to tak neni, spise naopak.
A proto jsem odesla na vicelete gymnazium, kde bylo prostredi motivujici a musela jsem se opravdu snazi, abych si dobre vysledky udrzela.. Takze u me vicelete gymnazium ucel rozhodne splnilo

František Sysel
František Sysel
2 let před

Vážený pane Miroslave Hřebecký, absolvente Pedagogické fakulty UK Praha a Centra školského managementu tamtéž, který jste 18 let strávil ve školství v první linii, jako učitel chemie a občanské výchovy a jako ředitel veřejné základní školy i soukromého gymnázia a nyní programový řediteli informačního centra o vzdělávání EDUin, kdo současnou problematiku vzdělávání neřeší a Váše názory ohledně školství jsou první, které kdy zaregistroval, tak Vám snad uvěří. Když to řeknu velice kulantně, tak s Vašimi názory by se dalo polemizovat.

Gabriela Nováková
Gabriela Nováková
2 let před

Fascinuje mě, když pedagog – profesionál kritizuje skutečnost, že jsou mezi námi rodiny, které se svým dětem stran jejich vzdělání věnují. Jsou to podle něj špatné a odsouzeníhodné rodiny, protože nám narušují synergii. Nebývalé. Až po nás budou ve škole chtít, abychom s dětmi doma udělali to či ono (procvičili, zopakovali, připravili), dám paní učitelce tento článek přečíst. Či jinak: fascinuje mě, když pedagog – profesionál s odzbrojující bezostyšností říká rodičům chytrých dětí: jste sice bezcharakterní ambiciozní ničemové, ale koukejte mi své děti navalit, žádá si jich synergie a to je takový morální imperativ, že většího nad něj není. O… Číst vice »

Surcuf
Surcuf
2 let před

Hřebecký Vy jste typický pajdácký osel………….jinak to opravdu nazvat nelze. “Víceletá gymnázia tedy nepřinesla to, co se od nich čekalo, a ještě napáchala škodu. Jsou jedním ze spolupachatelů špatného stavu, v němž se nyní nachází druhý stupeň ZŠ. Vysávají totiž ze tříd jedničkáře, tedy třídní tahouny. Když někdo druhého v týmu táhne, rodí se u něj pocit odpovědnosti, a ten se bude později u vedoucích pracovníků v pracovním uplatnění hodit. Ten samý člověk může v prostředí víceletého gymnázia zaměřeného na tradiční pojetí vzdělání a na výkon plout v průměru nebo dokonce na rozdíl od dosavadní základní školy najednou bojovat se… Číst vice »

Martina
Martina
2 let před

Dobrý den, názor je to hezký, ale trošku mimo realitu. Mám 2 děti, které jsou šikovné, ale ve škole ztrácí jakoukoli motivaci. Ve třídě nemají konkurenci, takže se přestávají snažit využít svůj potenciál. Šanci vidím ve víceletém gymnáziu, snad nám pomůže. Je pravda, paní učitelka bude muset zapojit do vysvětlování látky pomalejším dětem, které se neučí ani slovíčka, někoho jiného a ne mnou dceru.

Jana
Jana
2 let před

Nejsem si jista, zda rodiče, kteří si tolik slibují od přesunu svého dítěte na víceleté gymnázium, nebudou ve výsledku jeho úrovní zklamáni. Je možné, že už jsou pryč ty doby, kdy byl gympl zárukou nejlepšího vzdělání a exkluzivních spolužáků.

Petr R.
Petr R.
2 let před

Asi by stálo za to doplnit, že i mezi těmi gymnázii jsou rozdíly. Jsou opravdu elitní gymnázia (většinou státní), která splňují svůj původní účel . A pak je tu druhá skupina, kam chodí méně talentované děti ambiciozních rodičů. Tato gymnázia jsou často soukromá a platí se tam školné, protože tito ambiciozní rodiče rádi pustí chlup.

host
host
2 let před

ach jo… tak tedy prosím o radu… nejsme ani lékaři, ani právníci, jsme “obyčejní” lidé, kteří mají doma nadaného syna, který se od 1.třídy ve škole nudí…

Jana
Jana
2 let před

Dcera odešla na víceleté gym. jen proto, že už nebyla schopná vydržet ve třídě, kde se neustále učitelé zabývali a zdržovali žáky, kteří byli zralí na zvláštní školu (která bohužel dnes neexistuje). Rozhodla se sama a zažila neskutečnou úlevu. Pro mě jako matku je určitě příjemnější, když mi teď nosí domů horší známky a je s tím sama srozuměná a v pohodě, než když na ZŠ nosila sice samé jedničky, ale byla den co den zdeptaná ze stylu výuky přizpůsobované těm “co se nechají tahat”. Nemyslím, že děti by měly prodělávat na základce výcvik na to, že budou někoho v… Číst vice »

Elena Nováková
Elena Nováková
2 let před

Pane Hřebecký. Já jsem nesmírně vděčná za víceletá gymnázia. Jedině tak má normální dítě šanci uniknout z inkluzní třídy a nemusí dělat tahouna dětem, které by dříve v té třídě nebyly, jelikož by byly ve speciální nebo vyrovnávací. Víceleté gymnázium je dnes jediná spravedlnost ve školství. A zatím si stojím a Vy si můžete říkat co chcete, já s Vámi nesouhlasím.

Liz
Liz
2 let před

Děkuji Bohu a všem, co mají mozek, za víceletá gymnázia. Zbavují “šprty” šikany hokejistů a roztleskávaček. Po třiceti letech jsem se dozvěděla, jak mě tehdejší komunistický ředitel přesadil, jakožto premiantku z katolické rodiny, do nejhorší třídy na škole, abych si také zhoršila prospěch a nedostala se na vysokou. Nepovedlo se. Ale vzájemné synergie jsem si opravdu užila dost. Ve sportovních třídách hledejte protekční dítka z prachatých rodin, ne na víceletých gymnáziích. Můj syn má konečně skvělou partu a poprvé v životě slyším, jak vyrušuje a žvaní při hodině. není to úžasné??? Liz

Jana
Jana
2 let před

A nevyřešila by celý tento problém prostě větší individualizace v přístupu k žákům? Tzn. děti se vzdělávají společně v jedné škole, ale je přihlíženo k jejich individuálním schopnostem. Kdo má např. lepší matematické schopnosti, jde si udělat matematiku vyšší úrovně, kdo chce jazyk vyšší úrovně, přestoupí k rychlejší skupince atakpodobně. Aplikovatelné od druhého stupně…

pavel
pavel
2 let před

no autor jako obvykle mimo místo asi adaptovanej prahák pokud vím tak se dělají zkoušky pod číslem a vím že hodně papalášskejch dětí se tam nedostalo a s tím že vysávaj ty lepší ano to je pravda ale jak se má nadané dítě fungovat mezi těma co jsou opravdu hodně opožděné – výuka jede podle nich a dnešní inkluze to akorát dorazila a ten kdo na něco má prchá ze základky jak se dá ani já jsem nechtěl děti dát na víceleté ale dnes jsem rád že tam byli takže autor je slušně opravdu mimo mísu pokud chce zlepšit výuku… Číst vice »

Tonda
Tonda
2 let před

No nevim. P.učitel předhazuje nějaká tvrzení, která opírá o bůhvíjáké zdroje, já mám na věc jiný názor. Že je rozdíl mezi kvalitou a intenzitou výuky na gymnáziu a základce je prostě fakt, který nepopře ani pár výjimek. Můžu sám porovnat na mých dvou synech. Pokud je dobře, že na základce jedna skupina “táhne” jinou, proč je špatně, že na gymplu je to stejné, jenom ti, kdo by na ZŠ ostatní táhli, jsou teď sami tažení? Mimochodem o “táhnutí” si myslím svoje. Ve skutečnosti je to naopak. Slabší táhnou dolů ty lepší. A ta jeho “synergie” funguje snad i teď. Sám… Číst vice »

jasmina
jasmina
2 let před

Jednoznačně jsem ráda za víceletá gymnázia. Zvláště pro kluky je to jedinečná šance, jak se dostat z přefeminizovaného prostředí základních škol (a z vlivu vystresovaných, deprivovaných či rezignovaných pedagožek) do důstojného, podnětného a mužskými pedagogy oplývajícího prostředí. Oba synové šli na víceleté gymnázium. Základní škola, především její druhý stupeň, je v úpadku, vynervované učitelky neumí děti zaujmout, neví si s puberťáky rady a denně je ponižují. Přesto, že je dnes tito žáci často svými vědomostmi a inteligencí převyšují. A pro nadané děti není smyslem základního ani středoškolského vzdělání někoho táhnout, či přijímat zodpovědnost za méně nadané, ale dostat se na… Číst vice »

Jitka Polanská
Editor
2 let před

Milí přátelé, všem argumentům PRO víceletá gymnázia, nebo spíš pro možnosti, které nabízejí vašim dětem, rozumím. Rozumím i tomu, proč to téma vzbuzuje tolik emocí. Jsem ráda, že jste se s námi podělili osobně, že jste tomu věnovali čas. Nepodceňuju význam vzdělání a rozvoje potenciálu. Téma je složité, kdybych z něj měla ale vybrat jeden tón, jeden akcent, který vnímám, řekla bych ještě toto: když se děti nenaučí už ve škole, a čím dřív, tím lépe, že pomáhat ve svém bezprostředním okolí je přirozené a důležité, že to je právě jedna z hlavních součástí lidského potenciálu, který má být naplněn… Číst vice »

Iva
Iva
2 let před

Dobrý den, obávám se, že pan učitel srovnává jablka s hruškama. Porovnávat výsledky na gymnáziu s výsledky ZŠ v době, kdy nejsou jednotné osnovy je mimo mísu. Zmínka o motivaci, jedničkářů vůči ostatním na ZŠ snad na gymnáziu neplatí? Pokud se premiant na ZŠ dostane na průměr, nebo chvost na gymnáziu, neplní snad úlohu jedničkáři vůči němu stejnou? Zásadně s názorem uvedeným ve článku nesouhlasím. Jsem matka dvou dětí ze střední, nikoliv elitní třídy a obě děti mám na víceletém gymnáziu. Ne protože bych si honila triko, ale protože nenechám dítě ve třídě, kde je z 30ti dětí 11 tzv.… Číst vice »

Jana
Jana
1 rok před

Víceletá gymnázia nepáchají škodu na dětech ani na společnosti, ani tzv. ambiciózní rodiče nejsou vždy tak ambiciózní, jak se může zdát. Jsem matkou čtyř synů s různými charaktery a různým nadáním, všichni navštěvovali tzv. moderní školu, kde jsou uplatňovány různé moderní trendy, z nichž některé po osobní zkušenosti považuji za skvělé, jiné za devastující. Co ale stále postrádám, je individuální přístup k dětem, obzvláště těm, které mají intelektové nadání. Základní školy se aktivně snaží věnovat dětem podprůměrným či s různými problémy, ale nemají čas na děti, které problémy nemají. Pokud je dítě podprůměrné, tak je třeba se mu věnovat a… Číst vice »