Akademie věd nabízí školám například debatu s marsologem nad cestou na Mars, diskuzi s psycholožkou o problematice šikany ve školách, či přednášku s geofyzičkami o zemětřesení či debatu s jazykovědkyní nad podobou současné češtiny. FOTO: Shutterstock

Jak oživit on-line výuku? Žáci a studenti mohou debatovat s vědci z Akademie věd třeba o cestě na Mars

Motivovat děti na on-line výuce z domova nebylo nikdy nijak zvlášť jednoduché. V době, kdy jejich kamarádi už chodí do školy, nebo když mají děti distanční a prezenční výuku po týdnu střídat, se situace určitě nezlepšila. Vědci z Akademie věd ČR tak spustili projekt, který umožňuje pozvat přední odborníky do on-line hodiny. Na tuto možnost upozorňuje spolupracovník redakce Petr Cieslar.

Jak to funguje? Úplně jednoduše. Učitel si vybere experta a téma, které by jeho žáky a studenty mohlo bavit. Napíše vědci e-mail a domluví si termín tzv. „vpádu” do online výuky. Pedagogové mohou vybírat ze dvou typů aktivit. Buď zvolí krátkou přednášku se zaměřením na určité téma (třeba o tom, jak nenakazit mimozemšťany na jiných planetách), nebo diskuzi se studenty a žáky na libovolné otázky (třeba o člověku a klimatické změně), které se pojí s výzkumnou oblastí experta. 

Vybírat pak lze z celé řady vědců i témat. Akademie věd nabízí například debatu s marsologem nad cestou na Mars, diskuzi s psycholožkou o problematice šikany ve školách, přednášku geofyziček o zemětřesení či debatu s jazykovědkyní nad podobou současné češtiny.

Podle webu Akademie věd vědci rádi přizpůsobí úroveň obsahu přednášky a diskuze různým cílovým skupinám. Vědce tak mohou učitelé pozvat do hodin prvního a druhého stupně základních nebo středních škol.

O vědce v on-line výuce je #vskutku zájem

Podle webu Akademie věd nabídku českých výzkumníků už využily desítky učitelů v České republice. Cenné zkušenosti se „vpádem do výuky“ nasbíral například Petr Brož z Geofyzikálního ústavu AV ČR nebo popularizátor Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR. 

Zkušenosti a zážitky s online výukou sdílí geofyzik Brož na Twitteru: „Zatímco paní učitelky mají často obavy, že děti nebudou mít moc otázek, já je nemám. Ještě se mi to totiž nestalo. Naopak často tu vyučující hodinu přetahujeme, otázek je prostě mraky. A někdy jsou fakt těžké, takže musím říct, že nevím…”

Aktivity oceňují i učitelé. „Bylo to parádní, takhle nadšené a aktivní jsem mé páťáky dlouho na online hodině neviděla! Děkujeme za návštěvu,” děkovala na twitteru vědci učitelka Klára Bachová ze ZŠ Brigádníků v Praze 10. 

Kompletní seznam kontaktů na vědce lze najít na webu Akademie věd ČR.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments