Jak oživit on-line výuku? Žáci a studenti mohou debatovat s vědci z Akademie věd třeba o cestě na Mars


Akademie věd nabízí školám například debatu s marsologem nad cestou na Mars, diskuzi s psycholožkou o problematice šikany ve školách, či přednášku s geofyzičkami o zemětřesení či debatu s jazykovědkyní nad podobou současné češtiny. FOTO: Shutterstock

Motivovat děti na on-line výuce z domova nebylo nikdy nijak zvlášť jednoduché. V době, kdy jejich kamarádi už chodí do školy, nebo když mají děti distanční a prezenční výuku po týdnu střídat, se situace určitě nezlepšila. Vědci z Akademie věd ČR tak spustili projekt, který umožňuje pozvat přední odborníky do on-line hodiny. Na tuto možnost upozorňuje spolupracovník redakce Petr Cieslar.

Jak to funguje? Úplně jednoduše. Učitel si vybere experta a téma, které by jeho žáky a studenty mohlo bavit. Napíše vědci e-mail a domluví si termín tzv. „vpádu” do online výuky. Pedagogové mohou vybírat ze dvou typů aktivit. Buď zvolí krátkou přednášku se zaměřením na určité téma (třeba o tom, jak nenakazit mimozemšťany na jiných planetách), nebo diskuzi se studenty a žáky na libovolné otázky (třeba o člověku a klimatické změně), které se pojí s výzkumnou oblastí experta. 

Vybírat pak lze z celé řady vědců i témat. Akademie věd nabízí například debatu s marsologem nad cestou na Mars, diskuzi s psycholožkou o problematice šikany ve školách, přednášku geofyziček o zemětřesení či debatu s jazykovědkyní nad podobou současné češtiny.

Podle webu Akademie věd vědci rádi přizpůsobí úroveň obsahu přednášky a diskuze různým cílovým skupinám. Vědce tak mohou učitelé pozvat do hodin prvního a druhého stupně základních nebo středních škol.

O vědce v on-line výuce je #vskutku zájem

Podle webu Akademie věd nabídku českých výzkumníků už využily desítky učitelů v České republice. Cenné zkušenosti se „vpádem do výuky“ nasbíral například Petr Brož z Geofyzikálního ústavu AV ČR nebo popularizátor Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR. 

Zkušenosti a zážitky s online výukou sdílí geofyzik Brož na Twitteru: „Zatímco paní učitelky mají často obavy, že děti nebudou mít moc otázek, já je nemám. Ještě se mi to totiž nestalo. Naopak často tu vyučující hodinu přetahujeme, otázek je prostě mraky. A někdy jsou fakt těžké, takže musím říct, že nevím…“

Aktivity oceňují i učitelé. „Bylo to parádní, takhle nadšené a aktivní jsem mé páťáky dlouho na online hodině neviděla! Děkujeme za návštěvu,” děkovala na twitteru vědci učitelka Klára Bachová ze ZŠ Brigádníků v Praze 10. 

Kompletní seznam kontaktů na vědce lze najít na webu Akademie věd ČR.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.