Co dělá dobrý učitel v létě? Sdílí zkušenosti a sbírá inspiraci. A hraje únikovky. FOTO: Lucie Fialová

Jak v hodině chemie tříbit hodnoty a postoje žáků? I o tom byla řeč na letní škole pro oceněné učitele

Jsou hraví jako labradoři, záleží jim na žácích a i v létě makají na tom, aby byli ještě lepšími učiteli. Řeč je o třicítce finalistů učitelské ceny Global Teacher Prize CZ, kteří spolu strávili první půlku tohoto týdne na letní škole. Vzájemně si ukazovali, jak učí, a debatovali o tom, jak docílit ve škole wellbeingu. A ve vzduchu byla cítit „bublající energie”. Atmosféru letní školy si můžete prohlédnout ve fotogalerii. 

Potká se pražský chemikář s češtinářkou z Brna a občankářem z Kroměříže… Tak by mohl začínat vtip, ale je to i realita letní školy finalistů všech pěti ročníků ceny Global Teacher Prize CZ

Letní školy jsou poměrně běžnou součástí léta aktivních učitelů, většinou jsou ale oborově zaměřené. Tady – na statku ve středočeských Všeticích – se setkali pedagogové různé odbornosti i typů škol. A moc si to pochvalovali. „Jsem ráda, že jsem mohla nahlédnout do oblasti prvního a druhého stupně vzdělávání, dává to smysl cestě studentů na střední škole,“ říká angličtinářka z olomouckého gymnázia Hejčín Hana Mádrová. „Už když jsem sem jela, měla jsem poptávku od kolegů, abych získala kontakty na spolupráci v různých oborech,“ svěřila se letošní vítězka ze základní školy v Rychnově nad Kněžnou Barbora Heřmanová

Rozklikněte si galerii (článek pokračuje pod ní): 

V ceně Global Teacher Prize CZ letos odborná porota vybírala vítěze už popáté, letní škola pro finalisty ocenění se konala poprvé loni. Cílem bylo kvalitní učitele propojit mezi sebou, nabídnout jim workshopy pro další rozvoj, podpořit vzájemnou inspiraci a spolupráci.  „Nechtěli jsme, aby to, že rozdáme ocenění, bylo cílem samo o sobě, ale spíš prostředkem – abychom kvalitu účastníků pomohli dál šířit jako tu pověstnou sněhovou kouli, která se valí dál a dál a nabaluje vše kolem,“ popisuje manažerka Global Teacher Prize CZ Hana Matoušů. 

Témata, kolem kterých se na letní škole točily diskuse i workshopy, tedy byla mezioborová a většinu programu zajišťovali právě přímo finalisté nebo vítězové uplynulých ročníků. Loňský vítěz Václav Fiala kolegům předvedl ukázkovou hodinu badatelské výuky chemie, která se na první pohled týká ropy, ale jde v ní především o rozvoj klíčových kompetencí včetně hodnot a postojů. Letošní „bronzová“ Pavlína Loňková se věnovala tématu formativního hodnocení na příkladu hodiny, ve které žáky učí fotit.

Při závěrečném zhodnocení zaznívaly výrazy jako pedagogické nebe nebo pedagogická nirvána a angličtinářka Hana Mádrová přispěla výrazem „bubbling energy“. 

Je tu jistá naděje, že v září se kousek této bublající energie přelije i do českých škol.  

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments