Ze školy se stane spíš hlídací centrum, říká ředitel ze Svitav. Jeden člověk nemůže být s dětmi celý den, sestavíme týmy


Ilustrační foto FOTO: Kateřina Lánská

Koncem května by se čeští prvostupňoví žáci měli vrátit do lavic. Někteří ředitelé už nakoupili roušky a štíty pro učitele, jiní jsou plni pochybností a zatím vyčkávají. „Paradoxně tahle kompromisní varianta, kdy do školy mají jít jen prvostupňoví a ještě dobrovolně, je nejhorší. Ze školy se tak stane především hlídací centrum,“ říká ředitel základní školy ve Svitavách Jiří Sehnal. 

Evropské země postupně začínají vracet žáky do škol. Začalo s tím Dánsko, v pondělí 27. dubna se do lavic vrátili i norští prvostupňoví školáci. O týden dřív než čeští maturanti se začnou učit studenti posledních ročníků v sousedním Německu.

Čeští ředitelé, které jsme oslovili, zatím detailnější opatření nechystají a vyčkávají na „manuál“, který ministerstvo školství slíbilo zveřejnit do konce dubna. Většina z nich otevření škol ale vítá. „Myslím, že toto období krátkého návratu dětí do škol ještě před letními prázdninami bude důležité zejména po stránce psychohygieny,“ říká ředitelka základní školy v Trmicích u Ústí nad Labem Marie Gottfriedová. „Budeme mít příležitost znovu s dětmi navázat živé spojení, bude prostor pro reflexi všeho, co jsme v uplynulých týdnech prožívali, budeme pracovat s emocemi.“ Právě z těchto důvodů by nejraději ve škole přivítala i žáky druhého stupně. Stejně jako její kolegyně, češtinářka Jindřiška Waňková. „Pokusím se se svými žáky setkat, i kdyby to mělo být ve skupinkách po pěti. Připadá mi důležité s nimi mluvit o tom, jak všechno vnímali a prožili. Kdybychom se viděli až po prázdninách, už to budou mít překryté jinými zážitky.“

Z notebooků už se nám zvedá žaludek
Ředitelka základní školy ve Stehelčevsi u Kladna by se vrátila do školy klidně ještě dřív, než je plánováno, ředitel ZŠ v Olomouci-Řepčíně dokonce „co nejdřív“. „Zrovna mi říkala jedna kolegyně, že když vidí notebook, zvedá se jí žaludek. Pracujeme nadstandardně, stali se z nás ajťáci, ale ten osobní kontakt, dynamika třídy… to je nenahraditelné,“ říká olomoucký ředitel Jiří Vymětal. I on by byl nejradši, kdyby se do škol vrátily rovnou všechny děti. „Stejně má velká část dětí sourozence na druhém stupni, takže kdyby se potenciálně ve škole nakazily, přijdou domů a tam si to předají.“

Ředitel svitavské ZŠ Jiří Sehnal. Foto: Jitka Polanská, EDUin

Podle Jiřího Sehnala, ředitele základní školy ve Svitavách, by červen ve školách pomohl zařídit lepší září. „Hasit v září několikaměsíční výpadek, a to nejen probírané látky, ale i mentální kapacity a toho, že děti ztratily režim a nepoužívaly hlavu, by bylo velmi těžké. Přál bych si, abychom v červnu mohli co nejvíc snížit tento deficit a do co největší míry fungovat normálně.“

Malé školy mohou mít problémy
Děti by se koncem května měly ve škole potkat v nezvyklém nastavení: ve skupinách maximálně patnácti dětí, které spolu zůstanou až do odpoledne. Zatím není jasné, jak by to bylo s obědy nebo se šatnami, kde by bylo obtížné dodržovat dvoumetrové rozestupy.

Problémy hrozí především menším školám. ZŠ ve Stehelčevsi bývala malotřídkou a do určité míry tak stále funguje. Běžně se učí druháci s třeťáky a čtvrťáci s páťáky, v každé třídě je zhruba čtyřiadvacet dětí. V režimu, který nastínilo ministerstvo, by se ročníky musely rozdělit a scházeli by učitelé. „Prvňáčky má paní učitelka, která bude odcházet na mateřskou dovolenou, tu bych asi nechtěla vystavovat riziku. Jenže je to čtvrtina našeho pedagogického sboru. I kdybych učila i já, což i teď při distanční výuce dělám, byly bychom na prvním stupni tři na pět skupin dětí. Zbytek by tedy asi musely zastat paní vychovatelky,“ říká Šárka Holečková. Škola by tedy patrně nebyla schopna zajistit běžný rozvrh. „Budou potřeba výrazné úpravy a snížení hodin. Přidám asi hodiny tělocviku, kolega je teď nevytížený, tak by si to mohl užít a děti se také vlastně moc nehýbají, mají co dohánět.“

Více než polovina (54 procent) škol by mělo dobrovolné otevření prvních stupňů zvládnout bez větších potíží. Téměř třetina škol naopak bude mít velké problémy. Asi sedm procent škol má pocit, že školní skupiny nedokáže zajistit vůbec.
 
Čtyři pětiny škol se obávají, jestli dokáží zajistit hygienické podmínky o přestávkách, v šatnách či na záchodech. Vláda předpokládá, že by ve společných prostorech školy bylo povinné nošení roušek. Zástupci škol ale již dříve upozornili, že jim roušky i dezinfekce chybí.
 
Nejčastěji školy předpokládají, že by do skupin mohla nastoupit asi polovina žáků. Kolem poloviny dotázaných ředitelů by nejraději dokončilo školní rok jen s distanční výukou. Přibližně desetina souhlasí s plánem ministerstva školství, dalších 12 procent by otevřelo první stupeň povinně a 15 procent by otevřelo i druhý stupeň. Část ředitelů se také vyslovila pro to, aby se umožnila prezenční výuka ještě aspoň žákům devátých tříd - ministr školství Plaga o takové možnosti jedná s epidemiology.
zdroj: anketa Asociace základních škol

Na základní škole v Olomouci – Řepčíně vyřeší personální nouzi fakt, že je škola velmi inkluzivní a v deseti třídách prvního stupně pracuje celkem třináct asistentů. „Už jsem jim všem, a také vychovatelům z družiny, poslal zprávu, aby byli v pohotovosti. Na návratu do škol budeme participovat všichni, aby byla výuka co nejkvalitnější,“ plánuje ředitel Jiří Vymětal. Je připraven i na to, že bude dál pokračovat i výuka distanční. „Někteří rodiče už mi hlásili, že děti do školy nedají, bojí se, a já to respektuju. Zatím to plánujeme tak, že distanční výuku dál povedou učitelé a pro asistenty připraví práci, které se budou věnovat s dětmi ve třídě. Vím ale i o třídě, kam se chtějí vrátit všechny děti. Tam by pak školní výuku mohla vést přímo jejich paní učitelka.“

Ve Svitavách se bude učit týmově
Zajímavou vizi má ředitel ZŠ Svitavy. „Jsem týmový člověk a tak bych rád nominoval takové tříčlenné minitýmy, které by výuku zajištovaly,“ říká Jiří Sehnal. Byly by složené z učitelů, asistentů vychovatelů a učitelů z druhého stupně, kteří se zatím do škol nevrátí. „Myslím, že na jednoho člověka by ta výuka dejme tomu od osmi do patnácti hodin byla příliš. V takovém týmu se učitelé budou moci prostřídat – jeden bude s dětmi, druhý bude odpočívat, třetí bude chystat další aktivity,“ popisuje Jiří Sehnal. Podle něj je zřejmé, že učitelé už do konce školního roku budou fungovat spíš jako družináři. „Paradoxně tahle kompromisní varianta, kdy do školy mají jít jen prvostupňoví a ještě dobrovolně, je nejhorší. Ze školy se tak stane především hlídací centrum.“

Kolik dětí by do školy přišlo, ve Svitavách zatím nezjišťovali. „Bude to záviset na náladě ve společnosti. Dvacetitisícové Svitavy údajně zatím nemají ani jednoho nakaženého, takže věřím, že v tuto chvíli by většina rodičů děti do školy poslala. Stačí ale, aby onemocnělo deset lidí, z nich bude třeba jeden učitel, a nálady se otočí o sto osmdesát stupňů.“ V Trmicích očekávají zhruba poloviční účast. Ve škole, která se nachází ve vyloučené lokalitě, bude roli hrát také zaměstnanost rodičů. „Rodiče bez zaměstnání si pravděpodobně častěji nechají své děti doma,“ míní ředitelka Marie Gottfriedová.

Šárka Holečková je ráda, že se postupně uvolňují pravidla týkající se roušek. „Už teď při dvaceti stupních se v nich špatně dýchá. A děti se s obavami ptají, jestli si spolu budou moct povídat – o to jim jde nejvíc, těší se na sebe. Plánujeme pro výuku využívat i školní zahradu nebo přírodní prostředí naší obce. Bude otevřena zoo, tak třeba pojedeme i na malý výlet, abychom se užili navzájem.“

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Lea Havrdová
Lea Havrdová
3. 5. 2020 21:28

Každopádně je to nejhorší varianta . A úplně nejhorší je, že MŠ, pro jistotu všechno pouze „doporučuje“, ovšem kromě hygienických opatření. Ta se samozřejmě dodržovat musí. Ale zřejmě jen v Zš. Asi není šestileté dítě v Zš stejné, jako v Mš, jinak si to nedovedu vysvětlit. Tak třeba v mateřské škole, kde bude celé dopoledne, dítě mít roušku nemusí, ale na ulici s maminkou ano. Jinak jsou všichni v poho? Docela dobrý experiment,hodný našich „odborníků“.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.