„Pořád nějaká reforma. Ať už dají s těmi reformami pokoj a pořádně učí. Jen se podívejte, kam to všechny ty změny dovedly, děti toho umějí pořád míň.“ V téhle lidové lamentaci by se dalo vesele pokračovat, i vcelku rozumní lidé mají pocit, že je reforem a změn příliš a kvalitě vzdělávání jen škodí. Je dobré si v tom udělat jasno.
Nemáme za sebou „spoustu reforem“, ale jen jednu. Odstartovala v roce 2005 a je založená na tom, že si každá škola napsala podle pravidel, které stanovil stát, svoje „osnovy“ – Školní vzdělávací program. Takže stížnost, že kvůli „reformám“ děti nic neumějí, míjí cíl. Dnešní patnáctiletí jsou ti, kteří ještě žádnou změnou vyučování neprošli. A obecně platí, že změn je ve školách minimum, protože většina z nich udělala své školní plány tak, že jen ke starým osnovám přidělali učitelé nový nadpis. Jestliže tedy máme pocit, že se kvalita vzdělávání zhoršuje, je to proto, že svět a děti se stále rychleji mění a školy zůstávají víceméně stejné. V České republice je podle mého odhadu nanejvýš několik set škol (z celkových 4 000 ZŠ), které tu změnu opravdu využily a učí efektivněji a pro děti zajímavěji.
Není vám tedy jasné, co se v těch aktivnějších školách vlastně změnilo a v čem ta pořád omílaná reforma spočívá? Nabízím řešení, pokud mu jste ochotní věnovat alespoň půl hodiny. Na stránkách www.dobra-skola.cz najdete videa a texty rozdělené do tří sekcí – co se změnilo pro žáky, co pro učitele, co pro rodiče. Stručné a podle mě srozumitelné. Než začnete zase hudrovat na reformu, podívejte se. Třeba vás tam přesvědčí, že ty změny vůbec nejsou tak špatné, jak jste si zatím mysleli.
Co se děti v dobré škole učí? Jak se změnily cíle a obsah vzdělávání? zdroj: Dobra-skola.cz
Jak se změnila role učitele ve třídě? Jaké metody používá?, zdroj: Dobra-skola.cz
Psáno pro : S dětmi v Praze
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné