Závěrečné práce rodičům ukážou, co se jejich děti ve škole naučily!

Víme, co se naše děti ve škole skutečně naučí? A chtěli bychom vidět hmatatelné výsledky jejich práce, nebo se spokojíme jen s tím, že přinesou dobré známky na vysvědčení?  Žáci prvostupňové pražské základní školy Mohylová si letos poprvé vyzkoušeli napsat závěrečnou práci z češtiny. Na té se totiž mnohem lépe pozná, jak se jim daří shánět informace a napsat jednoduchý text. S výsledky se pochlubili i rodičům při prezentaci, která se konala místo závěrečných třídních schůzek.

Jak vznikne závěrečná práce

Na téhle škole dbají, aby se děti kromě psaní bez pravopisných chyb naučily přemýšlet o různých typech textů, uměly z nich získávat podstatné informace, psaly srozumitelně a byly schopné o tom, co napíší, i mluvit. Proto dostali páťáci za úkol zpracovat jedno téma a představit je spolužákům. Paní učitelky pro ně připravily škálu „odborných“ témat. Třeba počítače, vynálezy, hmyz, architektura, 1. světová válka nebo hokej. Celkem jich bylo sedmdesát.

Žáci si nejprve na papír napsali, co všechno je k tématu napadá a co by při psaní rozhodně neměli vynechat. Pak měli pár dní, aby si sami našli informace, obrázky, tabulky a grafy. Ve škole všechno, co se dozvěděli, poskládali do zhruba dvoustránkového textu. Doplnili obsah, seznam použitých zdrojů a napsali pár slov o sobě. Na závěr nechali několik prázdných stránek, aby jim na ně spolužáci a rodiče mohli napsat, jak se jim práce líbila. Vznikly tak sešitky o rozsahu 5 – 10 stránek, které si děti nakonec vlastnoručně svázaly.

To, že si musely samy k vybranému tématu najít knížky nebo články, rozhodnout se, co z nich použijí, jestli pro ilustraci přidají obrázky či tabulky, a vše nakonec napíší srozumitelně a zajímavě, zaslouží poklonu samo o sobě. Jak říká autorka projektu, učitelka Klára Stuchlá: „Ono umět ostatním říct, proč zrovna tady mám tento obrázek nebo graf a proč je tato stránka modrá, vyžaduje opravdu značné komunikativní dovednosti.“ Takže ruku na srdce: umí to vaše dítě?

Rodiče v roli odborné poroty

Za pozornost stojí i způsob, jak děti představily své práce rodičům. Ti přišli jedno odpoledne do školy, žáci seděli ve třídách, každý u své práce, lavice byly sestavené do obdélníku. Rodiče chodili dokola, u každého se na chvíli zastavili. Dozvěděli se, proč si autor své téma vybral, co se o něm dozvěděl a proč ho popsal právě takovým způsobem. Na oplátku rodiče na volné stránky práci zhodnotili.

Následující den probíhaly obhajoby před spolužáky. Při nich si děti navzájem vyměňovaly lístečky s pochvalou, radou nebo doporučením a nalepily si je na zbývající volné stránky.  Poslední dějství se odehrálo na Zahradní slavnosti pořádané na konci školního roku, kde žáci získali Certifikát o obhajobě závěrečné práce.

Celé je to možná náročnější než pár diktátů, písemek a přezkoušení, ale práce včetně  hodnocení zůstane dětem na památku a rodiče mají díky ní mnohem jasnější představu, co se děti naučily.  I škola je s výsledkem projektu spokojená a počítá s tím, že ho s příštími páťáky zase zopakuje.

 

 

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments