Poradna: Může učitelka v mateřské škole nutit dítě do jídla?



Dotaz: Dobry den, nase dcera (6 let) po prestehovani zacala chodit do jine skolky. Obecne ma doma problem s jidlem, ne vse sni, ale vybira si – nerada maso napriklad. Snazime se ji nedavat sladkosti a jine dobroty, ktere by normalni jidlo nahrazovaly. Nicmene, problem je ve skolce, kde ji pani ucitelka do jidla nuti. Dite pak doma place, boji se do skolky jit, chodi za nama uprostred noci s palcem, ze do skolky nechce, protoze na ni bude ucitelka zla a bude ji nutit do jidla. Dite place rano i vecer, se strachem se nekolikrat denne ujistuje, co ma delat pri nuceni do jidla a neustale o tomto problemu mluvi. Pritom ma zdravou postavu, naji se doma dost.
Ucitelka ji sice povoli jidlo nedojist (po nekolikerem napomenuti), avsak sklebi se, krouti ocima a je celkove hruba tak, ze to dite tezce nese. Vnima to jako ponizovani. Tato ucitelka se nam zda i v mnohem jinem dosti hruba, v jednani s detmi i s rodici. V satne, kdyz je tam ona, panuje hrobove ticho, atmosfera strachu. Vcera za beh na koberci dostala trest, ktery znel: zitra budes muset snist uplne vse, svaciny, polivku i jidlo. Dite to bere vazne, vnima ucitelku jako autoritu a velice se boji. Z tohoto trestu byla cely den spatna, vystrasena. Muj nazor na to je, ze se jedna temer o sikanu ze starny ucitelky.
Muzete nam prosim pomoci a poradit, co je pripustne a co jiz prekracuje povolene mantinely a jak se muzeme pripadne branit? Dekuji.

Odpověď: Dobrý den, zcela jednoznačně se jedná o zcela nevhodný přístup paní učitelky v této věci, již jen bráno selským rozumem. Oporu najdete ale i v legislativě: Vzdělávání a výchova v mateřské škole se řídí Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání (=RVP PV) (prohlédnout online či stáhnout si jej můžete zde na této adrese: https://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf). V něm se na straně 33 hovoří o podmínkách, které musí škola plnit, mmj. o životosprávě, kde se říká, cituji: Je nepřípustné násilně nutit děti do jídla.

A o něco níže se vypisují podmínky psychosociální, které jsou v pořádku, jestliže:

  • Děti i dospělí se cítí v prostředí mateřské školy dobře, spokojeně, jistě a bezpečně.
  • Pedagogové respektují potřeby dětí (obecně lidské, vývojové a individuální), reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování (jednají nenásilně, přirozeně a citlivě, navozují situace pohody, klidu, relaxace apod.). Děti nejsou neúměrně zatěžovány, či neurotizovány spěchem a chvatem.
  • Jakákoli komunikace s dítětem, kterou dítě pociťuje jako násilí, je nepřípustná.

Nejspíš jste již zkoušeli hovořit s paní učitelkou. Pokud se tak stalo a nikam to nevede, požádala bych o schůzku ve třech s paní ředitelkou. Snažila bych se konkrétně a v klidu pojmenovat, co dcera špatně snáší a jak byste si komunikaci paní učitelky představovala. Možná bude chtít paní učitelka hovořit spíš o tom, co dcera dělá/nedělá – hovor bych držela ale jen u toho, jak byste ráda, aby paní učitelka s dcerou komunikovala. Vyslechla bych argumenty paní učitelky, jaké má ke svému jednání důvody. A trvala bych na tom, aby byla učiněna „kontrolovatelná“ dohoda.

Lucie Slejšková, Rodiče vítáni

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Komentar
Komentar
13. 1. 2012 07:51

Dekuji za radu, mluvili jsme s pani ucitelkou. Probihalo to jak jste predpovedeli – tema stocila na to, ze na ni dcera dela ksichtiky, na to ze ona dela to a tamto a my de delame nebo nedelame to a tamto ve vychove. Ani slovo o tom, co dela ona a ani sebemensi naznak zajmu toho, jak problem vyresit. Samozrejme, ze tvrdila uplne opak, ze na jidlo deti zcela kasle, ze by ji podobny trest ani nenapadl, proste uplne jiny nazor nez mame od dcery. Doma jsme to dlouze resili a mame zato, ze nam dcera rika pravdu. Tezko poznat, jak to skutecne bylo, je to nazor ditete, ktere milujeme proti nazoru protivne ucitelky, o ktere temer nic nevime. Jeji reakce byla psychologicky dost podivna, zpocatku se nas bala, pozdeji jak nas zacala obvinovat ji stoupala duvera. Pusobilo to na nas tak, ze ji duvera roste tim, jak zaciname verit jejim lzim. Tak nevim co delat. Predpokladam, ze si ted da pozor a nebudeme zbytecne stouchat do vosiho hnizda – jde o posledni rok, tak se budeme asi ritit tim, hlavne to prezit do konce roku. Pokud ale dcera bude dale stresovana, budeme to resit razneji, klidne pres nejakou inspekci. Mimoto, tato pani ucitelka je sama zastupkyne reditelky.

Lucie
Lucie
13. 1. 2012 13:39
Reply to  Komentar

Dobrý den, díky, že jste napsala, jak se situace vyvíjí. Řešila bych to nyní stejně, jak píšete – počkat, zda se komunikace paní učitelka změní (to, že jste se ozvali, může samo o sobě pomoci, to ale ukáže čas). Před inspekcí, což je regulérní prostředek, bych se ale snažila dohodnout nejprve s paní ředitelkou, přesto že paní učitelka je její zástupkyně. Tím, že do školy pozvete inspekci, už vyhlašujete válku 🙁 a poté se na dceru budou asi jen stěží tvářit mileji. Navíc není bohužel jistota, že inspekce nějak pomůže. Důležitá mi přijde pak ta konkrétní ústní dohoda – pokud je něco, co byste měli udělat vy a dcera, nechť to v ní zazní také, a ať je také zřejmé, co směrem k vaší dceři očekáváte od paní učitelky. Nebude lehké takovou dohodu učinit, evidentně na tento způsob komunikace není paní učitelka zvyklá. Docela rozumím tomu, že se paní učitelka nejprve bála – nestává se jí nejspíš často, že by s ní někdo z rodičů jednal partnersky a snažil se konstruktivně domluvit. Držím palce.

Mmch. Chystáme se během krátké doby otevřít diskusní fórum, kde by bylo možné podobné situace probrat i s ostatními rodiči. Mohly by více pomoci zkušenosti dalších lidí – téma tam můžeme obecně nadhodit a uvidíme, co z toho vzejde.

Lucie Slejšková

SKOLKA JENOM DOPOLEDNE?
SKOLKA JENOM DOPOLEDNE?
4. 9. 2012 10:18

DOBRY DEN,CHTEL BYCH SE ZEPTAT MAME 4 LETEHO KLUKA KTERY TED NASTOUPIL DO SPECIALNI SKOLKY,JE HODNE HYPERAKTIVNY,S DOST VELKYM PODEZRENIM NA AUTIZMUS/NA VYSETRENI OD APLLY STALE CEKAME/KLUK BEZ PROBLEMU DOMA ODPOLEDNE SPI,HNED PRVNI DEN VE SKOLCE NAM P.REDITELKA OZNAMILA,ZE DITE V SKOLCE NESPI A BUDI OSTATNI DETI A ZE MUSI ODPOLEDNE DOMU,MY S MANZELKOU JSME OBA V PRACI A NEMA SE O NEJ KDO STARAT,CHCI SE ZEPTAT MUZE REDITELKA TAKHLE KLUKA BRAT DO SKOLKY JENOM DOPOLEDNE?NEVIM CO MAM DELAT, MUSELA BYCH ODEJIT Z PRACE ABYCH SE O NEJ MOHLA STARAT,DEKUJI ZA ODPOVED

dan
dan
4. 9. 2012 14:11

Do speciální MŠ jsou přijímány děti na podkladě pedagogickopsychologického vyšetření a vyšetření odborným pediatrem (popř. logopedem).

Na základě vypracovaných výchovně vzdělávacích plánů vč. Individuálních jsou děti vedeny k osvojování kulturně-hygienických návyků, k správným sociálním vztahům, k rozvoji všestranného pohybu, myšlení a řeči. Základem práce všech pedag. pracovníků je respektování individuality dítěte, navázání úzké spolupráce s rodinou.

Denní režim v MŠ je sestaven tak, aby nejen co nejvíce vyhovoval fyziologickým potřebám dítěte, ale i zásadám zdravého životního stylu. Je důležité dodržovat respekt k individuálním potřebám dětí jako je odpočinek, spánek.

V praxi odpolední odpočinek probíhá uložením dětí na lehátka, kdy například poslouchají pohádku či relaxační hudbu. Dětem se sníženou potřebou spánku je často nabízena klidná činnost, jako je prohlížení knihy, kreslení, puzzle atd.

Režim dne je dostatečně flexibilní, je uzpůsoben věku dětí, jejich činnostem a zájmům. Může být učitelkami upravován dle individuální situace (divadelní představení, výlet, akce pro děti a rodiče, apod.)

Veškerá činnost v MŠ se řídí dle základních právních podkladů:

~ Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), v platném znění a ve znění pozdějších předpisů

~ Vyhláška č. 43/2006 Sb., kterou se mění vyhláška MŠMT č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění a ve znění pozdějších předpisů

~ Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných, v platném znění a ve znění pozdějších předpisů

~ Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, v platném znění a ve znění pozdějších předpisů

~ Vyhláška č. 410/2005 Sb.,o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých.

Z Vašeho e-mailu jsem vyrozuměla, že po prvním dnu v MŠ Vám bylo naznačeno, že chlapec je při odpočinku neklidný a ruší ostatní děti. Doporučovala bych se domluvit setkání s paní učitelkou, která má chlapce ve třídě a tráví s ním nejvíce času. Společně byste mohly dojít několika možným řešením a závěru řešení vzniklé situace:

– Neukvapovat se v hodnocení chování chlapce s přihlédnutím k situaci, nový školní rok, nové prostředí, kolektiv, seznamování s režimem dne
– Klidné prostředí pro dítě, aby nerušilo ostatní
– Pokud je tak možné, jiná klidná aktivita pro dítě
– Předejte pedagogovi veškeré Vaše zkušenosti s dosavadním denním režimem dítěte, zvyky či rituály dítěte, či doporučení pediatra
– Vyjádření z APPLY obsahuje doporučení, dle kterého se pedagog MŠ může řídit. Pokuste se kontaktovat APPLU, abyste získali vyjádření, co nejdříve.
– V získání dalších informací či prostředníka v komunikaci, se můžete obrátit na Speciální centrum ve Vašem kraji

Tereza Hubená, odborná konzultantka pro předškolní vzdělávání



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.