FOTO: <p><strong>Dotaz</strong>: Dobrý den, před týdnem jsem mluvila s učitelkou z dramatického kroužku, kde mi sdělila, že by raději, kdyby tam syn nechodil. V kroužku má na starosti 12 dětí a syn je dost aktivní, nacvičují vše v malé tělocvičně. Syn je mimořádně nadaný a má diagnostikovanou dvojí výjimečnost "Aspergerův syndrom" jeho rozvoj dle zpráv z poradny je nutný. Je to pro něj i nácvikové pole k začlenění k vrstevníkům a porozumění sociální komunikace. Je pravda, že je s ním více práce, ale výsledek stojí za to. Bohužel nemohu vypomáhat v kroužku vzhledem k mé pracovní době. Už tak jsem si zkrátila úvazek, abychom vše zvládali. Nevím, co mám dělat, ale chci ho v tom podpořit a nezdá se mi dobré ho vyčleňovat z kolektivu dětí. Na asistenta škola peníze nemá - tj. individuální přístup jsme museli ve škole samozřejmě řešit i přes vedení školy- to jde poměrně těžko, když je ve třídě 21 dětí, ale individuálně ho vyčleňovat z kroužků to asi jde. Není to náhodou pochybení vedoucího kroužku, když dítě v kroužků dělá neplechy? Ve škole má IVP a my ho ještě podporujeme doma, ale pak nevím, jak jinak ho už jako rodiče můžeme rozvíjet? Nechci, abychom si to jednou vyčítali skrz takovou blbost.Kroužky pro školu zajišťuje Dům dětí a mládeže, takže s tím škola nemá nic společného. Nevím, jak to mám řešit. Nechci nikomu ublížit, ale nechci aby syn byl diskriminovaný, když za to nemůže. Syn do kroužku chodí rád, měl i dokonce besídku, kterou týden před vystoupením zachraňoval, když onemocněl jeden herec, který měl hlavní roli. Syn se to naučil ihned v kroužku a doma už nic netrénoval. Na besídce jsem slyšela, jak ostatní rodiče říkali, že je fakt dobrý. Proč si vedoucí nějak neporadí, snad jsou také nějak vzděláváni a musejí vědět, jak zpracovat i tyto děti. Já jsem se to také musela naučit. Nechci brát pořád ohled na ostatní a kdo bere ohled na mého syna a na nás rodiče, jak těžké to máme, abychom se postarali o rodinu, domácnost a pracovali na 100 % v zaměstnání? Děkuji za pochopení a vaše náměty, jak byste to vy řešili.</p> <p><strong>Odpověď</strong>: Dobrý den, úplně chápu, jak to je pro Vás náročná situace. To, co napíšu, není snaha vše omluvit, ale spíše nabídnout ještě druhý pohled, který nemusí být hned zřejmý. Speciální vzdělání, jak pracovat s dětmi s Aspergerovým syndromem (či jinými zvláštnostmi) nemají často ani učitelé v ZŠ, natož pedagogové volného času. Důvod bývá často prozaický - starší učitelé si takové dovednosti neměli kde osvojit, v jejich vzdělání se s něčím takovým dříve nepočítalo. U těch mladších strašně záleží na tom, kde vzdělání absolvovali. Tzv. domečky mají velmi napjaté rozpočty, a tak je pro ně často nemožné dovzdělávat své pracovníky v těchto specifických dovednostech. Takže vedoucí kroužku si opravdu nemusí s Vaším synem vůbec vědět rady a její požadavek, abyste syna z kroužku "vzala", je snaha to nějak únosně vyřešit.</p> <p>Napadají mne 2 věci: jednak požádat vedoucí o rozhovor a snažit se taktně zjistit, co jsou hlavní potíže s tím, že jí můžete nabídnout svoje zkušenosti, jak podobné situace řešíte Vy. Nesmí ale získat dojem, že jí tím říkáte "jste neschopná, já Vám řeknu, jak na to" - a to bude hodně o diplomacii ;-). Uvidíte takzvaně, "kam Vás paní vedoucí pustí". Podle toho pak můžete zvážit, zda třeba později nedoporučit nějakou literaturu atd. Také mne napadá, že kdyby byl ředitel/ka celého Domu dětí věci nakloněná a Vám to stálo za to, mohla byste jim nabídnout, že pro ně uděláte malinký seminář, kde byste jim nabídla informace a zkušenosti o dětech s AS.</p> <p>A druhá věc, která mně napadla - hodně by asi pomohl zkušený asistent, kterého ale získat je celá věda (kde a za co...). Pokud byste měla chuť, zkuste položit dotaz na toto téma zde na Metodickém portále - je to portál pro učitele, budou určitě vědět, kde a jak se dá asistent sehnat a jak ho zaplatit.</p> <p>Budu ráda, když se pak ozvete, jak události probíhají.</p> <p>Lucie Slejšková, Rodiče vítáni</p>

Poradna: Vedoucí nechce v kroužku mého syna s Aspergerovým syndromem. Jak byste to řešili?

Dotaz: Dobrý den, před týdnem jsem mluvila s učitelkou z dramatického kroužku, kde mi sdělila, že by raději, kdyby tam syn nechodil. V kroužku má na starosti 12 dětí a syn je dost aktivní, nacvičují vše v malé tělocvičně. Syn je mimořádně nadaný a má diagnostikovanou dvojí výjimečnost “Aspergerův syndrom” jeho rozvoj dle zpráv z poradny je nutný. Je to pro něj i nácvikové pole k začlenění k vrstevníkům a porozumění sociální komunikace. Je pravda, že je s ním více práce, ale výsledek stojí za to. Bohužel nemohu vypomáhat v kroužku vzhledem k mé pracovní době. Už tak jsem si zkrátila úvazek, abychom vše zvládali. Nevím, co mám dělat, ale chci ho v tom podpořit a nezdá se mi dobré ho vyčleňovat z kolektivu dětí. Na asistenta škola peníze nemá – tj. individuální přístup jsme museli ve škole samozřejmě řešit i přes vedení školy- to jde poměrně těžko, když je ve třídě 21 dětí, ale individuálně ho vyčleňovat z kroužků to asi jde. Není to náhodou pochybení vedoucího kroužku, když dítě v kroužků dělá neplechy? Ve škole má IVP a my ho ještě podporujeme doma, ale pak nevím, jak jinak ho už jako rodiče můžeme rozvíjet? Nechci, abychom si to jednou vyčítali skrz takovou blbost.Kroužky pro školu zajišťuje Dům dětí a mládeže, takže s tím škola nemá nic společného. Nevím, jak to mám řešit. Nechci nikomu ublížit, ale nechci aby syn byl diskriminovaný, když za to nemůže. Syn do kroužku chodí rád, měl i dokonce besídku, kterou týden před vystoupením zachraňoval, když onemocněl jeden herec, který měl hlavní roli. Syn se to naučil ihned v kroužku a doma už nic netrénoval. Na besídce jsem slyšela, jak ostatní rodiče říkali, že je fakt dobrý. Proč si vedoucí nějak neporadí, snad jsou také nějak vzděláváni a musejí vědět, jak zpracovat i tyto děti. Já jsem se to také musela naučit. Nechci brát pořád ohled na ostatní a kdo bere ohled na mého syna a na nás rodiče, jak těžké to máme, abychom se postarali o rodinu, domácnost a pracovali na 100 % v zaměstnání? Děkuji za pochopení a vaše náměty, jak byste to vy řešili.

Odpověď: Dobrý den, úplně chápu, jak to je pro Vás náročná situace. To, co napíšu, není snaha vše omluvit, ale spíše nabídnout ještě druhý pohled, který nemusí být hned zřejmý. Speciální vzdělání, jak pracovat s dětmi s Aspergerovým syndromem (či jinými zvláštnostmi) nemají často ani učitelé v ZŠ, natož pedagogové volného času. Důvod bývá často prozaický – starší učitelé si takové dovednosti neměli kde osvojit, v jejich vzdělání se s něčím takovým dříve nepočítalo. U těch mladších strašně záleží na tom, kde vzdělání absolvovali. Tzv. domečky mají velmi napjaté rozpočty, a tak je pro ně často nemožné dovzdělávat své pracovníky v těchto specifických dovednostech. Takže vedoucí kroužku si opravdu nemusí s Vaším synem vůbec vědět rady a její požadavek, abyste syna z kroužku “vzala”, je snaha to nějak únosně vyřešit.

Napadají mne 2 věci: jednak požádat vedoucí o rozhovor a snažit se taktně zjistit, co jsou hlavní potíže s tím, že jí můžete nabídnout svoje zkušenosti, jak podobné situace řešíte Vy. Nesmí ale získat dojem, že jí tím říkáte “jste neschopná, já Vám řeknu, jak na to” – a to bude hodně o diplomacii ;-). Uvidíte takzvaně, “kam Vás paní vedoucí pustí”. Podle toho pak můžete zvážit, zda třeba později nedoporučit nějakou literaturu atd. Také mne napadá, že kdyby byl ředitel/ka celého Domu dětí věci nakloněná a Vám to stálo za to, mohla byste jim nabídnout, že pro ně uděláte malinký seminář, kde byste jim nabídla informace a zkušenosti o dětech s AS.

A druhá věc, která mně napadla – hodně by asi pomohl zkušený asistent, kterého ale získat je celá věda (kde a za co…). Pokud byste měla chuť, zkuste položit dotaz na toto téma zde na Metodickém portále – je to portál pro učitele, budou určitě vědět, kde a jak se dá asistent sehnat a jak ho zaplatit.

Budu ráda, když se pak ozvete, jak události probíhají.

Lucie Slejšková, Rodiče vítáni

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments