Základní škola Kunovice U Pálenice: 93 % žáků by naši školu doporučilo svým kamarádům



Přinášíme profil další školy se značkou Rodiče vítáni. Je to škola s velkým důrazem na zapojení komunity do školního života. Podle slov pana ředitele Marka Tvrdoně se v ZŠ Kunovice U Pálenice snaží budovat školu orientovanou na dovednosti vycházející ze znalostí. Co přesně to znamená?

„Snažíme se učit tak, aby si děti na většinu poznatků přicházely v zásadě samy, pod metodickým vedením kantora. Role učitele se změnila, jednou provždy. Učitel už dávno není jediným zdrojem informací, je dětem průvodcem po světě informací. Proto se snažíme učit tak, aby v hodině pracovaly víc děti než vyučující, ten má nejvíc práce při přípravě na hodinu,“ popisuje ředitel způsob vedení výuky ve škole.

zdroj: www.zskunup.cz/
Předškolka, ZŠ Kunovice, zdroj: www.zskunup.cz/

Jak se představila škola jednou větou: Škola pro všechny, kde si svůj pocit úspěchu může zažít každé dítě.

Úspěch pro každé dítě
Pocit sounáležitosti se školou, který vnímají rodiče i žáci, je podle pana ředitele naprosto zásadní. Důležitost dobrých vztahů dokládá i systematická spolupráce s rodiči. „Říkáme, že máme tři pilíře, na kterých škola stojí. To jsou žáci, vyučující a právě rodiče. Chceme, aby rodiče rozuměli tomu, co, jak a proč se jejich děti ve škole učí. Aby rozuměli tomu, kam škola směřuje,“ vysvětluje pan ředitel Tvrdoň.

A jaké jsou konkrétní body, na kterých zmíněná spolupráce s rodiči stojí?

  • Rodiče jsou pro školu partnery. Škola tu není pro učitele, ale pro děti a jejich rodiče. Proto rodiče dostávají možnost vyjadřovat se v mnoha anketách k dění ve škole. Hodnotí průběh vzdělávání, atmosféru ve škole i služby školy.
  • Snaží se rodičům poskytnout maximální servis. V rubrice Výuka na webu školy každý týden podrobně píší, co se v jednotlivých třídách a jednotlivých předmětech probíralo, zveřejňují učební materiály i ukázky písemných prací.
  • O studijních výsledcích a chování žáka rodiče informují během pravidelných individuálních konzultací, konaných zpravidla ve trojici žák – rodič – vyučující.
  • Dvakrát během školního roku všichni rodiče dostávají individuální zprávu, která není zaměřena na známky, ale na dovednosti dětí. Jedná se o individuální pohled všech vyučujících na konkrétního žáka. Sdělují například to, zda žák v jednotlivých předmětech dokáže spolupracovat se spolužáky, uplatnit vlastní nápady, zda umí řešit problémy, jestli dokáže hovořit k věci, dodržuje základní pravidla a povinnosti, má základní pracovní návyky nebo to, zda se umí poučit z vlastních chyb. I díky tomu rodiče zjistí, co se jejich dítěti daří, popřípadě kde má problémy. Zprávu doplňují o vlastní pohled žáků, tedy o jejich sebehodnocení.
  • Třídní schůzky doprovází netradičními projekty, obvykle se konají také za přítomnosti žáků.
  • Výsledky práce žáků prezentují v době mimo vyučování (podvečer, večer, sobota).
  • Připravují více (Dny otevřených dveří) či méně tradiční projekty (happening pro školáky i veřejnost). Rodiče s nimi tyto akce často organizují společně, naposledy v květnu při oslavách dvacátého výročí založení naší školy.
  • Rodiče zapojují přímo do výuky. V rámci projektu společnosti Scio Rodiče učí matematiku připravili čtyřikrát během školního roku pro rodiče hodinu matematiky, při které na názorných příkladech spadajících do učiva daného ročníku sami rodiče vysvětlovali, jak moc potřebují matematiku při své každodenní práci. V některých dalších třídách funguje projekt Dnes učí rodiče, kdy rodiče představují dětem své povolání.
  • Budoucnost tvoří společně s rodiči. Zapojují je do tvorby koncepce rozvoje školy na další léta.
  • Škola v malém městě je přirozeným místem setkávání, proto pro rodiče dříve připravovali i vzdělávací kurzy, i když dnes už se jim to tolik nedaří.
zdroj: www.zskunup.cz/
zdroj: www.zskunup.cz/

Žáci se nás mohou na cokoli ptát a rodiče nás chválí za pedagogický sbor
Vstřícnost škola neprojevuje podle slov ředitele pouze k rodičům, ale také k žákům. „Vždy jednou za dva měsíce se všichni žáci sejdou s vyučujícími na společném shromáždění. Cílem těchto setkávání je umožnit žákům ptát se na vše, co je zajímá v souvislosti s děním ve škole, prodiskutovat společné problémy, představit úspěšné žáky, ohlédnout se za děním ve škole,“ popisuje dění ve škole Marek Tvrdoň. Děti se na těchto setkáních navíc samy podílejí prostřednictvím žákovských parlamentů a samy je vedou. Žáci mohou také spolurozhodovat o tom, kam se investuje část peněz, které pro školu při nejrůznějších akcích získávají.

Otevřená komunikace školy, pedagogický kolektiv a kvalita výuky, to jsou dvě věci, za které je prý rodiče nejvíc chválí. Vyplývá to podle pana ředitele z mnoha anket, které (nejen) pro rodiče připravují.

Rada ostatním školám v přístupu k rodičům: „S ostatními školami si velmi rádi vyměníme zkušenosti, radit si ale netroufáme.“
Rada rodičům v přístupu ke škole: „
Největšími odborníky na své dítě jste vy, jeho rodiče. Nezapomínejte na to. Je zbytečné chtít po škole řešit problémy, které mohou, a mají řešit rodiče.“


Profil školy v databázi včetně kritérií, která škola splňuje, najdete ZDE.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.