Tomáš Feřtek: Patříte mezi rodiče, kterým vadí slovní hodnocení místo známek? Tři věci, které byste měli vědět

Týden stará historka. Povídám si s učitelkou druhé třídy jedné pražské školy. Tak trochu si stěžuje, že k ní přešel kluk z malé školy založené rodiči a to či ono neumí. Třeba hůř čte. „Ale co je zajímavé,“ říká, „učení ho hrozně baví, pořád mi něco nosí a na něco se ptá. Ty moje ostatní děti ve třídě jsou ochotné dělat už jen věci, které jsou na známku.“ To je v pedagogické literatuře po desetiletí známá věc a potvrzuje to v rozhovoru pro Český rozhlas i dětská psycholožka Václava Masáková. Známkování u velké části dětí zabíjí zvídavost. Proto by tolik učitelů chtělo známky zrušit. Pokud se tedy bojíte, že bez známek by se vaše dítě přestalo učit, mnohaleté zkušenosti učitelů říkají, že je to právě naopak.

Dítě potřebuje co nejčastěji, nejlépe každou vyučovací hodinu, dostat informaci, co přesně se mu povedlo a nepovedlo. To ho totiž v učení posunuje. Problém není v samotných číslicích, ale v přesnosti hodnocení. Co znamená, že dostanu trojku ze slohu? Jak poznám, co mám zlepšit? Kdybych ze slohu dostal známek deset, jednu za pravopis, jednu za velká písmena, jednu za bohatost jazyka, jednu za kompozici, jednu za dobré titulky a tak podobně, nebyly by číslice na překážku. Ale není jednoduší tohle dítěti raději rovnou říct nebo napsat? Přesně stejné je to s trojkou z matematiky na vysvědčení. Není rozumnější popis nebo učitelovo vysvětlení, co ve skutečnosti umím a neumím?

Pro některé rodiče je těžší to z napsaného pochopit, proto školy někdy kombinují známky a slovní hodnocení, aby to bylo pro rodiče srozumitelnější.  Ale děti ve fungující škole, která dba na kvalitní hodnocení, ani známky ani vysvědčení moc nepotřebují.

Co znamená, že dostanu trojku ze slohu? Jak poznám, co mám zlepšit? Kdybych ze slohu dostal známek deset, jednu za pravopis, jednu za velká písmena, jednu za bohatost jazyka, jednu za kompozici, jednu za dobré titulky a tak podobně, nebyly by číslice na překážku.

A čím se moje dítě pochlubí babičce, když nebude mít na vysvědčení bič, ale nějaké řeči? Vždyť je to, jako by dospělý nedostal za svoji práci zaplaceno! říkají někteří rodiče. Jenže s tím jde ruku v ruce srovnávání děti – sestřenice má samé jedničky a já už dvě trojky – a to je čirá nespravedlnost. Je opravdu těžké srovnávat známky nejen z různých škol, ale dokonce i z různých tříd jedné školy. Navíc nedávná studie ukázala, že děvčata dostávají za stejné výkony lepší známky než kluci. A právě neustálé srovnávání vede k tomu, že ti žáci, kteří dlouhodobě dostávají špatné známky, prostě na učení rezignují. Připadají si odmítnutí a reagují na to odmítnutím – školy i učení.

Proto se často učitelé snaží známkám vyhnout. Dobří učitelé.

Jak plyne z téhle rozhlasové reportáže z roku 1989, slovní hodnocení u nás není žádná novinka. A jak se dočtete v tomhle článku, i Česká školní inspekce na něm vidí hlavně pozitiva.

Takže až se na vás obrátí vaše třídní učitelka nebo paní ředitelka s návrhem, že by chtěli postupně zrušit známkování, vezměte tyhle argumenty v úvahu.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

11 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Pink
Pink
3 let před

Co znamená, že dostanu trojku ze slohu? Jak poznám, co mám zlepšit? Kdybych ze slohu dostal známek deset, jednu za pravopis, jednu za velká písmena, jednu za bohatost jazyka, jednu za kompozici, jednu za dobré titulky a tak podobně, nebyly by číslice na překážku.
——
A co také za to, jak krásně umíte držet tužku v ruce? A za úsměv při odevzdávání práce? Jistě by se dalo vymyslet i deset dalších věcí pro hodnocení. A navíc nad každou známkou diskutovat a obhájit si své stanovisko, to by nešlo?

Fir
Fir
3 let před

Přesně tohle pak má za důsledek to, že ze školy vycházejí jedničkáři, kteří neumí psát pravopisně správně. Prostě nahrabe si jedničky za krasopis a podobné nesmysly. A přesně kvůli lidem jako vy jsou nyní prázdná učiliště a řemeslům se nikdo neučí. I v hloupých dětech vzbuzujete iluzi, že jsou inteligentní. Ukazujete jim, že něco umí, i když to co umí, je úplně k ničemu. Uměle vytváříte iluzi, která ale časem zmizí a takové dítě pochopí je fakt nic neumí a skončí na pracáku. Takže místo toho, aby takové dítě skončilo jako zedník, instalatér či se věnovalo jinému řemeslu, tak končí… Číst vice »

Urbanova
Urbanova
3 let před

Ve škole, kam chodí dcera, byla předloni školní inspekce. Vytkla škole, že málo známkují výchovy (hudbní, výtvarnou, tělesnou).
Jak tedy škola obhájí neznámkování v hlavních předmětech?