Bál jsem se, že nebudu vědět, kam se jít vyčůrat… Škola reaguje na obavy budoucích prvňáků


FOTO: dav

Přechod ze školky na základní školu, to je v životě dítěte i celé rodiny zásadní věc a velká změna. Pojí se s ní velké očekávání, ale někdy také značná nervozita. V některých školách dělají všechno pro to, aby těšení bylo co nejvíc a stresu co nejméně. Jako například v ZŠ Mohylová v Praze na Lužinách.

“Děti, vítejte, ráda vás zase vidím! To nám ten měsíc zase utekl, co?” usmívá se Zdeňka Davidová na skupinku osmnácti předškoláčků, kteří se rozsazují ke třem stolům v místní školní jídelně. Ve škole pracuje jako družinářka, a kromě toho má na starosti pravidelná setkání právě s dětmi z MŠ Zahrádka, která sídlí v sousedství.

“Dnes mám pro vás připravený pracovní list, který vám za chvíli rozdám. Budeme hodně kreslit a vybarvovat. A budeme se bavit o tom, kde je pravá a levá strana. Schválně, která ruka je pravá?” Vzduchem létají dětské paže a Zdeňka Davidová rozdává pracovní listy. “Pozor, ještě sedíme, záda narovnáme, a posloucháme, co budeme dělat. Zatím ještě pastelky necháme být,” uklidňuje děti, které se už už vrhají na kelímky plné pastelek, stojící na stolech.

Vsadili jsme na vlídné přijetí a bezpečí, třídy máme plné
Malá prvostupňová základní škola obklopená masou paneláků pořádá pro předškoláky hned dva druhy programů. Jeden je odpolední a je určen rodičům s dětmi. Zatímco jedna učitelka se věnuje dětem, rodiče absolvují lekce, v nichž jim další pedagožky ze školy předvádějí a vysvětlují například principy Hejného matematiky nebo kritického myšlení. Kromě toho ale základní škola pořádá i pravidelné programy pro mateřské školky z okolí, jako je ten, kterým právě procházejí i děti shromážděné v jídelně.

“Když jsem školu před devatenácti lety přebrala, byly tu poloprázdné třídy. Tehdy byla i populační křivka na minimu a já přemýšlela, jak k nám děti přilákat. Zatímco ostatní školy v okolí sázely na jazyky nebo počítače, já jsem se rozhodla, že u nás se děti setkají s respektem, přijetím, bezpečím a vřelostí. A tak jsem oslovila školky v okolí, ať se k nám přijdou podívat, že jim tu něco připravíme. Postupem času se z toho stala pravidelná a velmi milá spolupráce,” vysvětluje ředitelka Martina Štychová. Každá z družinářek na ZŠ Mohylová má teď na starost jednu školku z okolí a každý měsíc pro ni na jedno dopoledne připravuje program.

Aby se tu děti co nejvíc rozkoukaly
V jídelně mezitím děti sedí nad pracovními listy. Je na nich domeček s holými okny a dveřmi. “Napravo vedle domečku nakreslete vysoký strom,” zadává dětem úkol Zdeňka Davidová. Děti se ohánějí tužkami a pastelkami. “Bezva, teď do horního levého okna nakreslete záclonky,” udílí družinářka další instrukce.

Některé děti se snaží o co největší přesnost a detaily, další chtějí mít hlavně rychle hotovo. “Už to mám, už to mám,” volají a vrtí se na židličkách. “Počkejte na ostatní, ano? Už brzy budeme pokračovat dál,” uklidňuje je Zdeňka Davidová. Po chvíli zadává další práci – namalovat anténu na střeše. Rozbíhá se krátká debata o tom, jak taková anténa vypadá a k čemu vlastně slouží. Děti pracují se zápalem, občas pokukují pod ruce sousedům, domlouvají se na sdílení pastelek. Zdeňka Davidová děti obchází a některým opravuje držení tužky nebo držení těla.

Zbývá ještě chvilka času, pracovní listy jsou zaplněné. “Tak co ti vaši králíci ve školce, jak se mají?” ptá se Zdeňka Davidová a chlapeček s brýlemi se hlásí: “Dobrý, už jsou vycvičený!” “Fakt, a co umí?” “No, to se ještě neví,” krčí chlapeček rameny a družinářka s paní učitelkou se smějí, zatímco děti uklízejí pastelky a loučí se. Za dveřmi už čeká další oddělení předškoláků MŠ Zahrádka.

“Metodiku si vytváříme samy, stejně jako pracovní listy,” vysvětluje Zdeňka Davidová. “Každou návštěvu vztahujeme k ročnímu období. Lepíme, stříháme, cvičíme grafomotoriku, výdrž. Ale někdy máme pro děti i speciální akce, kdy si třeba procházejí školu a zjišťují, kde co máme, hrají si na našem školním hřišti nebo se jdou podívat na vánoční výstavu prací našich žáků. Chceme zkrátka, aby si to tady co nejvíc okoukaly a zbavily se ostychu.”

Je důležité vědět i to, kde jsou záchody
“Pro naše děti je to výborná zkušenost,” říká učitelka z MŠ Zahrádka Eva Jarošová. “S pracovními listy se samozřejmě předškoláci setkávají i ve školce, ale tady se naučí pracovat s cizí autoritou, poznají odlišný přístup, seznámí se se školou a jejím prostředím. Bohužel nejsou všechny naše děti sem do školy spádové, ale několik z nich tady nakonec určitě do první třídy půjde.”

Zatímco před 19 lety bylo dětí málo a školy přemýšlely, jak je přilákat, v posledních letech je situace opačná. Ani do ZŠ Mohylová se už jiné než spádové děti v podstatě nedostanou. Ačkoliv už tu dávno nouzi o žáky nemají, na rodinnou atmosféru a bezpečí tu sázejí dál. “Nedávno jsem se tu bavila s jedním prvňákem, který k nám také chodil na tato přípravná setkání. Ptala jsem se ho, jak zvládá přechod do školy,  jak se mu u nás líbí. A víte, co mi řekl? Že se bál, že nebude vědět, kam se má jít vyčůrat, ale pak mu došlo, že už přece dávno ví, kde jsou záchody, takže je v pohodě. Děti se někdy stresují kvůli věcem, které by nás dospělé ani nenapadly. Když jim tu školu ukážeme pořádně předem, velká část obav jim ubyde,” dodává ředitelka Martina Štychová.

Předškoláci v ZŠ Mohylová
 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Eva
Eva
19. 3. 2019 09:56

Po přečtení úvodu, kdy paní vychovatelka pracuje s dětmi, jsem si vybavila svou práci, kterou jsem s předškoláky dělávala v mateřské škole. Pracovní listy pro orientaci na ploše, spojování co k sobě patří, určování a porovnávání počtu a jiné. Jenže bylo období, kdy se nám vlastně jakoby vytýkalo, že není naše povinnost připravovat děti na školu. Až se přišlo na to, že to dětem v první třídě chybí, tak se to pomalu dostávalo zpátky do kolejí. Zjistilo se, že dovednosti, které získá dítě průběžně během celého školního roku jsou rozhodně více upevněné a dítě se může víc soustředit na to nové, co se bude v první třídě učit. myslím, že se v metodách dělají někdy kotrmelce a že se přijde na to, že vývoj člověka od narození do dospělosti probíhá pořád stejně, samozřejmě s malými odchylkami u každého z nás. protože, kdybychom byli všichni stejní jako roboti, už by nás ta práce přestala bavit, protože by se z ní stal stereotyp. Ale že má každé vývojové období svoje možnosti, jak dosáhnout patřičných dovedností a znalostí je ta práce zajímavá. faktem je, že všechno to nejzákladnější život by mělo dítě zvládnout do šesti let. Mělo by mít základy soběstačnosti, schopnosti orientovat se v životě v rámci svého okolí, umět reagovat na změny, umět zvládat situace, které jsou v životě běžné a umět se vypořádat i s obtížnějšími situacemi, kdy potřebuje pomoc, zeptat se, získat informaci, odhadovat rizikovější situaci s neznámými lidmi. je toho hodně, co dítě od narození do šesti let zvládne, pokud se mu podaří zvládnout všechny dané dovednosti pro věkovou kategorii i to snadněji nastupuje do dalšího období, kdy začíná s rozvojem myšlení chápání, představivosti a dalších dovedností spojených s rozvojem inteligenčním, emočním a dalším potenciálem člověka. ,K tomu všemu patří také schopnost, vzájemné tolerance, pochopení, empatie po které se dneska tolik volá. Všemu tomu je dáván základ v mateřské škole. Mám ověřeno, že vnímavé děti v tomto věku dokážou velmi dobře rozpoznávat , že se něco v tom druhém děje. nedokážou to vysvětlit, ale cítí to. To že se děti seznámí s prostorem školy je pro ně velmi důležité, pokud se orientují, je to pro ně pocit bezpečí a také důležitá věc k získávání pocitu samostatnosti. proto se učí již v mateřské škole vyřizovat jednoduché vzkazy zaměstnancům v budově školy. Pocit nezávislosti a samostatnosti v rozhodování u těchto dětí je hodně důležitý. Jsem ráda, že školy pro děti pořádají takovéto ukázkové hodiny, kdy se děti naučí, co je čeká a mají možnost se na tu práci těšit.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.