Povinná docházka přivedla do školek sociálně vyloučené děti. I tak má dost háčků

Povinnost dát dítě alespoň na rok do školky zafungovala. Do institucí začali chodit i předškoláci ze sociálně vyloučených rodin. Obavy, že se budou školce vyhýbat nadále pod rouškou individuálního vzdělávání, se nepotvrdily. I tak má povinný předškolní rok dost háčků.

Od září 2017 platí pro rodiče nově povinnost přihlásit své dítě do posledního ročníku předškolní přípravy. Dítě musí do školky chodit buď každý den nejméně na 4 hodiny, nebo si pro něj rodič musí vyjednat individuální vzdělávání a docházet pravidelně na „přezkoušení“.

V pozadí stojí myšlenka pomoci dětem, kterým v jejich přirozeném sociálním prostředí chybí podněty a nastupují do školy se značným handicapem. Právě na tyto děti se ve svém výzkumu zaměřila organizace Člověk v tísni ve spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování Úřadu vlády.

Někteří rodiče z vyloučených lokalit, kteří pod vlivem nového zákona dali do školky svého předškoláka, přihlásili spolu s ním i mladší sourozence.

„Zjišťovali jsme především, zda na rodiče těchto dětí není vyvíjen tlak zvolit namísto standardní docházky do mateřské školy individuální vzdělávání doma. Jsme rádi, že se tak neděje. Když už bylo povinné vzdělávání zavedeno, tak by mělo podpořit právě ty děti, které mateřskou školu doposud nenavštěvovaly,“ říká Radka Soukupová z Agentury pro sociální začleňování.

Průzkum se týkal 96 mateřských škol a z celkového počtu 4 000 dětí využilo institutu individuálního vzdělávání pouze 58. „Důvody byly různé – zdravotní, nebo třeba dopravní dostupnost. Toto číslo také obsahuje děti, které navštěvují soukromé nebo lesní školky,“ říká Zuzana Ramajzlová z Člověka v tísni. Podle ní opatření zafungovalo dokonce tak, že někteří rodiče z vyloučených lokalit, kteří pod vlivem nového zákona dali do školky svého předškoláka, přihlásili spolu s ním i mladší sourozence.

První krok k hlavnímu cíli akce: poskytnout před vstupem do školy podporu dětem ze znevýhodněného sociálního prostředí, se tedy zdá být naplněn.

Přesto má celá věc své háčky.

Mnoho nejasností, málo podpory
Z průzkumu vyplynulo, že více než polovina mateřských škol považuje agendu související se zaváděním povinného předškolního vzdělávání za náročnou. Provedený výzkum zároveň ukázal, že proces zavádění novinek je pro mateřské školy jednodušší, pokud existuje dobrá spolupráce s jejich zřizovatelem (většinou obec či městská část), nebo s orgánem sociálně-právní ochrany dětí (tzv. „sociálka“).

Co školky mate, je vágně formulovaný zákon. Nejsou v něm například vyjasněny role jednotlivých subjektů. Mají rodiny, které se nedostavily k zápisu, oslovovat samy mateřské školy, zřizovatel nebo snad „sociálka“? Nic z toho ministerstvo nestanovilo, stejně jako nedalo jasná doporučení, jak vysoká absence je ještě v pořádku a co má školka dělat v případě, kdy limity někdo překračuje.

„My jsme se sjednotili v rámci Prahy 6, zavedli omluvné listy a limit stanovili na 70 procentech docházky. Problémovou rodinu máme u nás ve školce jednu a asi bych ji měla nějak popotahovat, ale vlastně nevím, jak,“ říká ředitelka waldorfské mateřské školy na Petřinách Helena Baláková.

Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě
Kritikům povinné předškolní docházky vadí především to, že nařízení je plošné a nezaměřuje se vysloveně na děti z potřebných rodin. Mateřské školy přitom u nás navštěvuje kolem 95 procent dětí. „Bylo by mnohem efektivnější soustředit se na těch zhruba 1 500 dětí v každém populačním ročníku, kteří potřebují důkladnou podporu a pomoc nejen ve formě předškolní péče, ale i podpory v rodinném prostředí. To by ovšem muselo ministerstvo školství spolupracovat s resortem sociálních věcí a s resortem zdravotnictví a taková komplexnost se u nás zatím nedá očekávat,“ říká mluvčí EDUinu Bob Kartous.

Možná je tedy povinný předškolní rok v tuto chvíli tou nejlepší variantou v rámci možného.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

24 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Teylu
Teylu
3 let před

Paralela naší babičky….
Mám košík krásných a zdravých jablek. Dám do něj jedno zkažené… co se stane?
a, zkažené jablko se náhle stane krásným a zdravým
b, zkazí se celý košík

Podle neziskovek nastane situace a, …. ale všichni ostatní vědí, že správně je za b,
Desítky různých začleňovacích agentur se dvacet let holedbají tím, co dokázaly….ale skutek utek, výsledek investování stovek milionů je zcela triskní …počat nepřizpůsobivých roste a s ním i počet vyloučených lokalit.

Karlos
Karlos
3 let před

Povinná by měla být docházka už od porodu. Děti by měli povinně chodit do škol správného chození, potom na nočníkové kurzy, povinně by se měli zúčastňovat rodinných kurzů „Jak být správným dítětem svých rodičů“, pak by měli být povinně zapsáni na multikulturní výchovu s možností povinncýh pobytových zájezdů do spřátelených afrických republik…bléééééééééé

Jara
Jara
3 let před

A co takhle udělat školky ve vyloučených lokalitách, to by nešlo? Je tam dost dětiček aby to zaplnilo školičku.
Jinak povinná předškolní docházka už tady kdysi byla a není mi jasné proč to zrušili. Taky byla určitá pravidla, ale týkalo se to pouze dětí, které měli jít napodzim do školy, takže žádné , že tam přihlásí i ostatní dětičky kterým je méně než pět roků.

Alena
Alena
3 let před

Ono by se mělo říct popravdě, že se problém netýká sociálně slabých rodin.
Problém je se sociálně nepřizpůsobivými.
Chudí neznamená automaticky gauneři.
A ti gauneři si na všech možných sociálních dávkách a příspěvcích přijdou na mnohem víc než slušní lidé, co si na obživu vydělávají prací.
Prostě když sociální pracovnice jsou k ničemu, tak není šance na zlepšení.

Eva
Eva
3 let před

Řešení situace metodou cukr a bič mi připadá trochu nešťastné. Nejdřív se řešilo všechno v dobrém, protože se příslušníci dané skupiny uměli nebo i někteří umí dodnes, razantně ozvat. Šli si za svým a nezajímala se o to, že mince má dvě strany, má dáti a dál. Rozumněli jen té první. Možná už doba pokročila a někteří, kterým se podařilo usadit a zakotvit postupně začínají brát i tu druhou stranu mince. Ale není to o tom, že začneme se vzděláním u dětí. Ono by to chtělo universitu třetího věku i u těchto skupin, v podstatě v jednodušších podmínkách, možná na… Číst vice »

Lea
Lea
3 let před

Mne tohle prostě přímo fascinuje.Sám velký odborník Kartous otevřeně přiznává,co by bylo jistě efektivnější-věnovat pomoc přímo těm zmiňovaným asi 1500 dětí,o které se jedná,ale protože toho není ministerstvo schopno,tak se to prostě nařídí všem.Proto naše školství je tam ,kde je.Copak tahle malá legrace stojí?A to nemluvím o těch všech dalších a větších nesmyslech,co se každý rok zavádějí a o něco později zase ruší,nebo nechají vyšumět. A aby nebylo mýlky,40 let jsem byla učitelkou mš.