První kolo Global Teacher Prize, prestižního ocenění pro učitele, je za námi. Jsou známa jména semifinalistů

Mezinárodní ocenění pro učitele Global Teacher Prize, které zakotvilo i v ČR, má 31 semifinalistů. Z druhého kola vzejde deset učitelských osobností, mezi kterými porota vybere vítěze.

Do letošního ročníku GTP se přihlásilo 60 učitelů. Oproti loňsku je to dvojnásobek. Nominací bylo zhruba 200. Učitele nominovali jejich kolegové, nadřízení, rodiče jejich žáků, ale také samotní studenti či zastupitelé měst a obcí, kde působí. Celkový počet nominovaných učitelů byl ale nižší: někteří učitelé byli nominování několikrát (rekord byl osm nominací), jiní zase nesplňovali kritéria soutěže.

Podmínkou účasti v soutěži je, že nominovaný učitel musel poté sám podat přihlášku.  „Mnozí to neudělali, protože na sebe nechtějí upozorňovat nebo si myslí, že podmínky pro přihlášení nesplňují, že jejich práce není nijak výjimečná. Je to zajímavý příklad toho, jak čeští učitelé hodnotí a oceňují sami sebe,” říká organizátorka Hana Matoušů ze společnosti EDUin.

„Osobně jsem zábrany neměl, jako každý, kdo se poměrně často účastní výběrových řízení, jsem zvyklý na různé formy klání,“ říká jeden ze semifinalistů „Přihlášku jsem tvořil jednu večerní hodinu a půl. Celkem mě to bavilo a slibuji si od toho posílení své a obecně učitelské profesní pozice.“

Do semifinále postoupilo 9 mužů, 25 učitelů je ze základních škol. Jména jsou uvedena na webové stránce soutěže.

Co se posuzuje?
V přihláškách museli učitelé popsat svou pedagogickou práci a jak vede ke zlepšování jednotlivých žáků.  Posuzuje se, zda je učitel schopen vytvářet a šířit inovativní formy a metody výuky. Cení se spolupráce s dalšími vzdělávacími organizacemi včetně zahraničí a aktivní účast pedagoga v mimoškolních aktivitách. Ve speciální kategorii se hodnotí i to, jestli a jak přihlášený učitel podporuje ostatní kolegy v rozvoji jejich dovedností a přispívá k tomu, aby se učitelská profese stala atraktivní a společensky uznávaná. Kromě přihlášky učitelé posílají odkazy na své publikace a popisy jednotlivých didaktických „příběhů“, kterými dokládají, jak se jim daří posouvat každého žáka.

Jak se hodnotí?
Hodnocení mělo na starosti 21 hodnotitelů z řad pedagogů. „Strávil jsem tím hodně večerů, přihlášky jsem zkoumal v několika kolech, vyhledával a ověřoval si informace z nich na internetu. Hodně jsem se při tom i poučil a inspiroval,“ říká jeden z nich. Každé z kritérií se hodnotilo na stupnici 0-10. Kromě toho měli hodnotitelé možnost vepsat do hodnocení i krátkou zprávu. „Okénko na slovní poznámku bylo opravdu maličké, chápu snahu o exaktnost, ale osobně bych býval ocenil více prostoru na slovní hodnocení,“ dodává hodnotitel. Každou přihlášku vidí šest hodnotitelů, každý hodnotitel má unikátní set kandidátů.  U hodnotitelů je zajištěna nestrannost, logicky tedy neposuzovali přihlášky ze škol, kde působí.

Co bude dál?
Z 31 semifinalistů vyberou hodnotitelé 10 učitelů, kteří postoupí do finále. Během května bude odborná porota navštěvovat všechny postupující finalisty v místech jejich působiště. Členové poroty jsou všichni úzce spojeni se světem vzdělávání a většina z nich byla nebo je aktivními učiteli. Slavnostní vyhlášení vítězů Global Teacher Prize Czech Republic 2018 se uskuteční 14.června od 18.00 hodin.

Důvod pro cenu
Global Teacher Prize je projekt nadace The Varkey Foundation, kterou založil indický filantrop a ambasador OSN Sunny Varkey s cílem pozvednout status a prestiž učitelské profese. Mezinárodní finále ceny podporuje mnoho známých osobností, namátkou třeba britský princ Harry. První ročník se konal v roce 2016, přihlásilo se 5000 pedagogů ze 127 zemí. 18.března proběhlo slavnostní vyhlášení tohoto ocenění na globální úrovni. Letos zvítězila učitelka Andria Zafirakou z londýnské školy Alperton Community College. Hodnotitelé a porota ocenila její mimořádné osobní nasazení po vzdělávací a výchovné stránce. S vítězstvím je spojená odměna 1 milion amerických dolarů, kterou ale vítěz nemůže utratit pro sebe, nýbrž na nějaký společensky užitečný projekt. „Cenu obdrží postupně v průběhu deseti let a již v přihlášce musí uvést, jak s ní naloží,“ říká Hana Matoušů. Mezi deseti finalisty byli i učitelé z Filipín, Turecka, Brazílie nebo Jižní Afriky.

Loni se v České republice konal nultý ročník ocenění, letos se poprvé jede „naostro“. Učitelům, kteří získají první tři umístění, organizátoři pomohou zpracovat přihlášku do mezinárodní soutěže, která má uzávěrku v říjnu. Slavnostní vyhlášení vítězů na této úrovni bude pak na jaře následujícího roku. Do mezinárodní soutěže se ale může přihlásit jakýkoli učitel, aniž by absolvoval národní kolo soutěže.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

1 Komentář
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav Jirásko
Jaroslav Jirásko
3 let před

Tohle je super článek a díky za GTP. O skvělých učitelích by veřejnost měla vědět.