Je pomalejší, příliš pečlivé nebo má náročný koníček, který miluje? Pro takové děti se víceleté gymnázium nehodí



Rozhodujete se, jestli poslat dítě na víceleté gymnázium? Krom prospěchu je potřeba zvážit povahové rysy a celkové životní zaměření dítěte. Pro jaké děti se předčasné středoškolské studium nehodí? 

Má koníček, který je pro něj vším
Neformální vzdělávání je důležitou složkou ve vývoji dítěte. Dobrý skautský oddíl může dát dítěti do života víc než elitní gymnázium. Pokud vaše dítě hraje hokej nebo závodně tančí a má tréninky několikrát do týdne, půjde to s náročným středoškolským studiem špatně dohromady. Ester Ledecká by se možná nestala olympijskou vítězkou, kdyby neměla individuální vzdělávání a neučila se jen dvě hodiny denně.

Je příliš důkladné a pečlivé
To, co je na základní škole výhodou, se může na víceletém gymnáziu stát mínusem. Tempo je vysoké a dítě se brzy dostane do stresu, když nebude stíhat pracovat tak důkladně, jak je zvyklé. Náročnější je i domácí příprava a škola si často ani neuvědomí, kolik času to bude dítě stát. Dítěti hrozí žaludeční vředy a rodině totálně nabouraný program strávené smolením seminárních prací.

Nechce se mu… prostě nechce
Některé velké pohodáře gymnaziální tempo donutí zapnout. Ale stávají se i opačné věci: když mu začne vadit tlak, který je na něj vyvíjen,  výsledkem může být negace všeho, co zavání školou a nové životní motto „radši půjdu k pásu, než se učit“.

Hodně se porovnává s ostatními
Na víceletých gymnáziích obvykle panuje soutěživější atmosféra než na základních školách, což nemusí každému vyhovovat. Po odlivu na víceletá gymnázia laťka ve třídě obvykle trochu poklesne, z dvojkařů se stanou lídři. Pro lehce nadprůměrné žáky s horším sebevědomím to může být vítaná vzpruha.

Špatně přijímá změny
Nejde jen o nové spolužáky, učitele a styl výuky, ale třeba také o provozní věci. Jestli už bylo dítě samostatné a do školy, ze školy a na kroužky chodilo samo, asi nebude nadšené, když se bude nuceno vrátit ve vývoji a nechat se do elitního gymnázia tři čtvrtě hodiny od domu vozit rodiči.

Je kreativní 
Je vaše dítě obdařené fantazií a neustále s hlavou v oblacích? Mívá až neskutečné nápady, má velké plány? Tady pozor, striktní výkonový systém většiny víceletých gymnázií s převládající frontální výukou dokáže takovým dětem pořádně přistřihnout křídla. V první fázi budou nešťastné, s narůstající pubertou začnou více a více rebelovat, často to vede k předčasným odchodům, v lepším případě k trápení zvířátek na obou stranách barikády.

Je na své základní škole šťastné
Protože vůbec neplatí, že každé gymnázium je automaticky lepší volba a dítě tam bude spokojené. A o spokojenost dítěte jde přece na prvním místě.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
18 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
lida
lida
27. 2. 2018 09:32

Pro takové děti se víceleté gymnázium nehodí… Jak to? A co inkluze? Na základkách mají právo na individuální přístup a na střední ne? Nově zaváděný systém by snad měl fungovat na všech úrovních, jinak je k ničemu.

Gabriela Nováková
Gabriela Nováková
27. 2. 2018 12:46
Reply to  lida

Paní Lído, neberte „varování“ z článku moc vážně (ono to v některých bodech snad ani nejde – viz strašení žaludečními vředy nebo uraženým potomkem, kterému se „sáhlo na výdobytky samostatnosti“ kvůli nějakému hloupému elitářství). Činnost těchto stránek je součástí vcelku otevřeného tlaku některých zájmových skupin na zrušení víceletých gymnázií, k nimž mají své výhrady. Když to nejde institucionálně cestou „shora“ (přes ministerstvo, parlament atd.), snaží se na to jít „zdola“ a přesvědčit rodiče, ať tam děti nedávají. Nebude-li o VG zájem ze strany veřejnosti, jejich rušení bude mnohem snadnější. Tomu odpovídá skutečně tristně (místy až směšně) manipulativní úroveň článku. Opravdu, chce to klid a hlavně se dobře rozhlédnout, znám skvělá VG, kde se dětem věnují s velkým pochopením pro jejich specifika, systematicky rozvíjejí jejich talenty, podporují kreativitu jednotlivců i celku, vyučují moderně a inovativně, umožňují individuální plány atd. Zapomeňte na to, že každé dnešní VG je fosilním klonem vzdělávacích ústavů z časů Cesty do hlubin študákovy duše. Neříkám, že byste takový relikt minulosti v této zemi nenašla, ale je lež tvrdit, že nenajdete dobré, moderní, vstřícné – a přitom oprávněně náročné – víceleté gymnázium, které Vašemu dítěti prostě sedne (a prospěje). A ještě větší lež je podsouvat rodičům, kteří mají dítě v něčem podobné příkladům v článku uvedeným (je ďábelsky kreativní, má náročného koníčka, je přepečlivé či sociálně zranitelné apod.), že mu bude „automaticky“ dobře na ZŠ. Na dobré ZŠ třeba ano, na mizerné určitě ne. Jestli jsem v životě potkala děti ohrožené nebo rovnou postižené zdravotními problémy v důsledku školních stresů, jestli jsem potkala děti ve věku 11 – 15 let, které byly znechucené, znuděné, naprosto demotivované, ohrožené sociálními patologiemi a vůči vzdělávání zcela negativně vyhraněné, byly to děti ze ZŠ. Ale třeba jsem chodila jenom kolem těch špatných základních škol… a kolem dobrých gymnázií.

Lucie Fialová
Lucie Fialová
27. 2. 2018 13:06

Tlak na zrušení víceletých gymnázií je příliš silný pojem, ale ano, jsme přesvědčeni, že české společnosti VG spíše škodí. Opravdu je podle nás důležitější rozvíjet druhý stupeň základních škol, než z něj vyvádět chytré děti (a ve velkých městech je to až čtvrtina třídy!) na elitní školy. Koneckonců, totéž doporučili experti z OECD české vládě už v roce 1996. V rámci Evropy jsme jedna z mála zemí, která rozděluje děti v tak útlém věku – vcelku logicky to vede k rozdělování společnosti, jehož následky si bolestně neseme už teď. Převládající trend je naopak nechat děti z různých vrstev pohromadě co nejdéle, protože děti v páté třídě si svou sociální realitu ještě neuvědomují. To je ta inkluze, paní Lído, neboli „škola pro všechny“.
Paní Gabrielo, kdybyste mi chtěla napsat tipy na ta skvělá gymnázia, budu ráda. Rádi přinášíme dobré příklady.
Oběma děkuju za reakce.

Gabriela Nováková
Gabriela Nováková
27. 2. 2018 14:53
Reply to  Lucie Fialová

Paní Fialová, už maminka mi říkala, když jsem se vehementně domáhala něčeho, co dělaly nebo co měly moje kamarádky, a já to neměla: „A až ony skočí z okna, skočíš také?“ Tolik k doporučením OECD, proti kteréžto organizaci jinak nic nemám. Pokud Vám vadí gymnázia, protože jsou podle Vás elitářská, co kdybyste napsala manifest zhruba tohoto znění: „Voláme všechny rovnostáře: vezměte vidle, okovejte cepy a vyražme společně vytrhnout trn elitářství z paty naší svaté nedotknutelné rovnosti! Hrrr na ně! Rovnostáři všech zemí, spojte se!“ Nebylo by to rychlejší, efektivnější a hlavně upřímnější než vymýšlet žaludeční vředy a strašit jimi rodiče (potažmo celou společnost)? Pokud se Vám nelíbí, že chytré děti odcházejí z mizerných základních škol, bylo by dobré nejprve něco udělat s těmi mizernými základkami. Pokud se Vám nelíbí, že chytré děti odcházejí i z dobrých základních škol, musíte najít odvahu říct jejich rodičům: zájem vašeho dítěte není podstatný, protože jedinec není důležitý. Budu ráda, když mi pak dáte vědět, jak jste pochodila. Apropos – máte děti? A už Vám někdo někdy řekl, že jejich zájem není důležitý? Nebo že Vy sama houby víte, jaký je vlastně jejich zájem, že společnost to ví lépe? A co Orwella, četla jste?
Jestli tato společnost toho času opravdu bolestně na něco doplácí, tak je to příšerná, tragická úroveň všeobecného vzdělání a hned vzápětí paranoidní nenávistný strach ze vzdělanostních elit, z elitnosti jako takové (proto se jí pohrdlivě říká „elitářství“ – pan prezident ví, co dělá, když tím slovem co chvíli mlátí – to jen na okraj). Je to celkem veselé: každý by rád užíval plodů elitnosti (třeba ve špičkovém zdravotnickém systému), ale sama elitnost nás neskonale dráždí a z představy, že elitní skupiny mají třeba i elitní příjmy a část těch příjmů investují do svých dětí – no fuj! Nikdo ale zatím bohužel nevymyslel, jak se k elitním výsledkům bez těch elitních jedinců dostat… Leckterý našinec to chápe ještě tak u hokeje, jasně, tam se musí začít brzy a pořádně roky makat, o tom žádná – a taky za to právem dostanete slušně zaplaceno, že – ale vzdělání? Pche… tam nezmeškáte. Celkem zvláštní, že třeba takové Spojené království na své pověstné „elitářství“ už dávno nedojelo. Když to vezmete kolem a kolem – s trochou nadsázky, když dovolíte – tak nejvýznamnějším civilizačním příspěvkem britské provenience od časů Beatles je – Harry Potter. Elitář mezi elitáři v té nejelitnější škole na celých ostrovech. No jo, no… nejsme holt v britské pohádce, my řešíme vážné věci. Jenomže pokud jde o VG, tak jste s celým elitářstvím (o příjmovém nemluvě) v podstatě vedle. Do gymnázia nejblíž mému bydlišti chodí děti zdejších elektrikářů, učitelek v mateřinkách, vychovatelek ve školní družině, zdravotních sestřiček, soukromých zemědělců, subalterních úředníků, zaměstnanců na pile, účetních na volné noze, učitelů v ZUŠ. Jsou to úžasní lidé a mají chytré děti. Toť celé. Jistě budou potěšeni, až se dozví, že jsou vlastně elitáři. Odporní elitáři, jak jinak, tak už to dneska chodí.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
27. 2. 2018 15:57

Paní Nováková, dovolte mi, abych tu pod článkem kolegyně a Vaším komentářem, který je už ntý ve stejném duchu, taky zopakovala, že:
– respektujeme a chápeme rodiče v tom, že udělají pro dítě to nejlepší, a někdy to nejlepší může být dát ho na VG
– někdy ale ne, a kolegyně vychází z pozorování zkušených odborníků, vychází o tom články i v jiných médiích, četla jsme o tom v poradnách psychologů a na fórech. Někdy je volba jít na VG špatná. Proč to tak vehementně popíráte nebo nám podsouváte zkreslování?
– Celý náš projekt Rodiče vítáni má ušlechtilou myšlenku přispět ke zlepšení školství, zejména jako veřejné služby, a to šířením informací, a hlavně se zaměřujeme na praxi a fungování základních škol.
– A toto zlepšení není vůbec myšleno jako tupá nivelizace, ale naopak, individuální péče o každého žáka včetně talentovaných. Tak, aby mohly děti být co nejdéle ve škole spolu. K tomu je třeba udělat ještě dost kroků, ale některým školám už to jde.
Je ale těžké diskutovat s někým, kdo vždy vyletí jako čertík z krabičky, když vidí slovo víceleté gymnázium. A začne házet vidlemi a cepy. Nešlo by to s tím přestat?
Moje milá kolegyně dokonce plánuje článek „jak si vybrat dobré VG“, a Vy na ni a o ní takto.
Pokud vím, kolega Feřtek se s Vámi chtěl sejít a probrat, co Vás tak hodně trápí. Nevím, proč se to zatím neuskutečnilo.
Hlavně ale buďte v klidu. Ač jsou víceletá gymnázia v Evropě anomálie, kterou máme jen my a Rakousko a Německo, (pozůstatek Rakouska-Uherska), myslím, že tady ještě nějakou dobu budou.
Zdravím!

Gabriela Nováková
Gabriela Nováková
27. 2. 2018 17:48

Milá paní Polanská,
asi nemá smysl opakovat mnohé, co v naší přerušované a nyní opět navázané konverzaci rezonuje a točí se stále v kruhu kolem VG. Já Vaše postoje chápu – jakkoli s nimi nemohu souhlasit – a vcelku myslím, že na 90% Vašich příspěvků, týkajících se VG, v komentářích ani jinak vůbec nereaguji. Jako pořádného ďábla z krabice mě ale může vystřelit fakt, když vyjde článek tak zoufale manipulativní, jako je, při vší úctě, dnešní text paní Fialové. A to je celé. Nikdy, opakuji nikdy jsem netvrdila, že gymnázia jsou pro každého a že tam každý chce či patří. To jde zcela proti smyslu mých příspěvků. Někdo na ně nemá, někdo na ně nechce. Ale – jednoduše řečeno – Vy usilujete o to, aby ti, kdo na ně mají a chtějí tam, na ně nemohli, protože je „zrušíte“. A Váš argument, proč je zrušit, je přitom ideologický. A to je podle mě první problém. A ten druhý s ním úzce souvisí a je také ideologický a manipulativní: ať už napřímo, nebo podprahově, každopádně celkem cíleně interpretujete rodiny, které dají děti na VG, jako rodiny v určitém smyslu nekvalitní, podezřelé – zkrátka elitářské, Kdyby to bylo ze sportovního světa, napíšu bafuňářské. Přece se nemůžete divit, že se to těm rodinám nelíbí. Možná nemáte dostatečně intenzívní zpětnou vazbu (každý ve své bublině, znáte to – to se pochopitelně týká i mojí bubliny) – ale jednoho to opravdu nebaví, když je stále znovu a znovu dehonestován jako „sprostý elitář“ jenom proto, že má chytré dítě, že se tomu dítěti věnuje nebo že do něj investuje. U sl. Ledecké se Vám to zdá v pořádku, dokonce jejím jménem Vaše kolegyně v článku argumentuje – jak to? Vždyť to, co ji vyneslo až k olympijskému zlatu, není nic než její talent a práce – a „elitářský“ potenciál její rodiny.
Musíme si ale možná přesně definovat, v čem vidím hlavní problém dnešního článku: je v podprahovém ovlivňování čtenářů prostřednictvím vytváření resp. upevňování negativních spojů a konotací, z nichž mnohé jsou zcela umělé, jiné přinejmenším zavádějící. Zkrátka běžné postupy propagandy. Jako historik jsem na to citlivá. Mluvím o zbytečných obratech typu „smolení seminárních prací“, o hrozbách, že dítě se zdravotně sesype a rodina vnitřně rozloží, protože potomek ve škole nestíhá, nebo že student VG je nutně „malým lordem“, kterého musíte do školy vozit limuzínou. Děti od nás jezdí na gymnázium vlakem, každé ráno v 640, i teď, ve dvacetistupňových mrazech, ty, co míří na gymnázium ve městě na druhou stranu od nás, šlapou každé ráno tři kilometry pěšky k nejbližší autobusové zastávce. Autobus jim odtamtud jede v 7:05. Ano, je to jak za krále Klacka, ale já neznám v okolí rodinu, která by k tomu dítě nutila z nějakých prestižních důvodů. Ani z jiných důvodů.
Já prostě nechápu jednu věc: kdy se změnilo, že důraz na vzdělání je jednom ze základních a vážených hodnot a rodičovských priorit? Kdy a proč začali být někteří rodiče napadáni, když jim na vzdělání záleží? Proč je třeba tyto rodiče pranýřovat a dělat z nich viníky jakéhosi nejasně definovaného „úpadku společnosti“? Proč je na některé rodiče delegována povinnost „obětovat“ jejich děti vyššímu zájmu jakési chimérické sociální rovnosti? Opravdu platí, že absolventi VG jsou odtrženi od společnosti, nepracují pro ni a jsou tak zodpovědní za sociální, politické či kdovíjaké ještě problémy, s nimiž se teď potýkáme? Opravdu platí, že jakmile jednou vstoupí do své bubliny, už z ní nevystrčí nos až do nejdelší smrti? Nepodléháte náhodou touze nalézt obětního beránka či pověstného kozla, na kterého hodíte „všechny hříchy světa“ a pošlete ho do pouště? Já s Vaší premisou sociálního harakiri zakukleného v existenci nevelkého množství škol, kam chodí zhruba 10 procent dětí, hluboce nesouhlasím. Vyhnaných kozlů už v dějinách bylo… a potíže vždycky zůstaly. To mi můžete věřit, mám elitní historické vzdělání a vím, co mluvím.
Vzdor vypjatosti naší konverzace Vám velmi upřímně přeji hezký večer.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
27. 2. 2018 19:15

My ale o VG píšeme opravdu menšinově, já se teď zabývám inkluzí, další rozbuška:-).
Já tedy trochu rovnostář jsem, ale rozhodně – opakuju po desáté – ne ve smyslu, že nadané děti by měly ve škole umřít nudou a obětovat se za ostatní. NE! 🙂
Jsem ráda, že nás pilně čtete. Můžete napsat, až se Vám nějaký článek bude líbit? Máme rádi i pochvalu.
Taky hezký večer, už jsem si Vás skoro oblíbila. 🙂

Gabriela Nováková
Gabriela Nováková
27. 2. 2018 20:00

Máte pravdu, pochvala je stejně důležitá a já, když se mi něco líbí, obvykle si to nechávám pro sebe – chyba mnoha lidí. Takhle z hlavy mohu říci, že s velikou oblibou čtu třeba všechny články o zkušenostech rodičů ze zahraničí. Naposledy mě zaujaly informace z Benátek.
A stran té inkluze: souhlasím, výbušné. Ale v té věci jsme zcela určitě na stejné lodi. Takže kdo ví, třeba budeme časem i spolupracovat 🙂 🙂
Mějte se hezky.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
27. 2. 2018 20:50

Paní advokátka Cappon z Benátek je moje známá a fajn ženská, i když žije trochu elitním životním stylem :-), dcerka samý kroužek, zapřažená od rána do večera, k normálnímu životu to má podle mě daleko a myslím, že je z toho rodina pěkně unavená, ale to už tak v tom moderním světě dnes chodí. Děkuju a na viděnou, tady i osobně. Vše je možné, jistě i případná spolupráce (až budete mít čas, napište email, čím se zabýváte). Mám moc ráda happy endy:), taky se mějte pěkně.

Šárka Eisová
Šárka Eisová
27. 2. 2018 23:28

… chtěla jsem si posunout text a skáče mi tam +i-, prosím, neberte si to nikdo osobně, jen jsem chtěla dočíst komentář…

Anna
Anna
28. 2. 2018 15:24

Paní Polanská, píšete paní Novákové „Někdy je volba jít na VG špatná. Proč to tak vehementně popíráte nebo nám podsouváte zkreslování? “ Ale pani Nováková tu nepopírá, že někdy je volba VG nevhodná, vyjadřuje se jenom k tomu, jak vnímá článek. A já s ní musím souhlasit. Také na mě působí text povrchně a manipulativně. Také nechápu výroky o vředech, ztrátě samostatnosti při nutnosti dojíždění (takove dítě opravdu neznám), nevhodnosti pro kreativni dítě atd. Já si jako vy myslím, že víceletá gymnázia přispívají k zbytečné segregaci, zatěžují předčasně stresem z přijímacích zkoušek a trpí dalšími neduhy, ale tento článek na mě působí jen jako strašení.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
28. 2. 2018 17:03
Reply to  Anna

Já s paní Novákovou vedu debatu trochu nad rámec článku a taky jsem cítila potřebu se zastat kolegyně, která článek pojala expresivně, protože chtěla, aby se dobře četl. Sama VG vystudovala a vím, že jí o žádnou podvratnou manipulaci nejde. Možná to v tom někdo může vidět, ale není to tam. Je to prostě styl. Jinak mě moc těší, že si to myslíte taky, že taky vnímáte společenskou úroveň debaty, nebo lépe řečeno, že něco je pohled rodiče a situace rodiny, a něco je podívat se na roli a dopad VG v systému. Ale jak říkám, i tak je všeobecně přijímané, a já s tím souhlasím, že dokud základní školy nenabídnou dětem – všem dětem -kvalitné vzdělání – VG by měly zůstat. Měly by zmizet přirozeně, tím, že děti nebudou chtít ze ZŠ odejít, protože bude tak dobrá a fajn. Díky každopádně za Vaši reakci a že tu s námi trávíte čas. Vážím si toho.

Anna
Anna
28. 2. 2018 14:47
Reply to  Lucie Fialová

„a ve velkých městech je to až čtvrtina třídy!“ nemáte nějaký konkretní příklad nebo data? Občas čtu takove informace o Praze (ale bohužel nikdy s odkazem na čísla) a kdyz jsem prochazela statistiky ČSU a hrube srovnavala pocty zaku ZŠ/viceleta gymnazia ani v tech nejslabsich rocnicich jsem se nedopočítala více než 17%…děkuji, zajímalo by mě to.

Tehir
Tehir
27. 2. 2018 13:08

Víceletá gymnázia se zbytečně démonizují. Sama jsem produktem tohoto „vysoce represivního systému založeného na soutěživosti a srovnávání“ a musím říct, že jsem se tam dostala hlavně proto, že jsem vysoce kreativní, pečlivá a mám spoustu koníčků, které mi pomáhaly se rozvíjet.
Víceleté gymnázuim není o tom, kdo je lepší nebo talentovanější. Je to o výběru dětí motivovaných do výuky pracujících na společném zájmu. Máte tu klid na učení a vyučující vám nechají volnou ruku v sebevzdělávání a zodpovědnost za vlastní činy. Gymnázium od páté třídy bylo to nejlepší, co mi mohl školský systém poskytnout.

Lucie Fialová
Lucie Fialová
27. 2. 2018 14:40
Reply to  Tehir

Taky jsem chodila na VG, a měla štěstí, takže bych skoro podepsala to, co popisujete. Jo, bylo to inspirativní, ocitnout se tak brzo mezi středoškolákama, kteří byli aktivní, zakládali školní vládu, kapely a časopisy. Na základních školách se tohle všechno děje asi v menší míře, ale proč? Není to právě proto, že ti motivovaní a aktivní odejdou na gymply?

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 17:51
Reply to  Lucie Fialová

A není to tím, že motivujících a aktivních učitelů je na druhém stupni ZŠ mnohem méně než na VG? Taková je bohužel moje zkušenost. A dokud bude pro většinu učitelů na ZŠ ale i některých gymnáziích hlavní naplní nalít dětem do hlavy fakta, aniž by je pochopily, tak se nic nezmění.

Dana
Dana
28. 2. 2018 10:15
Reply to  Lucie Fialová

Proč tedy nepoložíte otázku „Proč odchází??“ Protože se ve škole např. nudí a právě protěžovaná inkluze k tomu velkou měrou přispívá. V diskusi u vedlejšího článku je popsáno něco v tomto smyslu “ ve třídě je 5 dětí s ADHD a občas se stane že je něco vykolejí a začnou třískat židličkou, křičet ubližovat ostatním atd. atd….Vy byste v takové třídě své dítě nechala? Já ani náhodou. Mohu sebevíc litovat a chápat rodiče i děti s nějakou poruchou, ale vždy budu v první řadě myslet na svoje děti. A z takové školy je dám pryč co nejdříve to půjde.

Dana
Dana
27. 2. 2018 15:53

Chcete rušit VG a jakou dáte možnost těm nadanějsím, co se v ZŠ nudí. Dcera nechtěla jít na jinou ZŠ než kam patřila spolu se spolužáky z Mš, ovšem podvou letech
neustálých problému z nudy(prý ji paní učitelka dát další práci nemůže byla by to diskriminace, ale tresty jsme psali snad denně) sama chtěla jinam. Její volba bylo i VG (otec s učitelským vzděláním ji to rozmlouval) Nastupovala jako vrcholový sportovec, přepečlivá, urputná, s neuvěřitelnou snahou vyniknout, změny moc nemusela, na školu byla hrdá a ráda ji reprezentovala. Všechny vlastnosti jí zůstaly i na VŠ, momentálně píše BP (v angličtině), Mgr. studium chce dělat v Anglii a připravuje se na mistrovství republiky(loni 10. místo) VG absolvovala s stipendiem a jako nejlepší student. Co s takovými dětmi naběžné ZŠ



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.