Rodiče touží vědět, kdo bude učit jejich prvňáka, a vědí proč. V této škole je k učitelkám pouštějí



Na prvním stupni je třídní učitel pro děti středem školního vesmíru, je tedy hodně důležité, aby si se svými žáky rozuměl. Aby ho měly rády. To není jen něco navíc. Proto se hodně rodičů před zápisem domáhá na školách informace, kdo bude jejich dítě učit, chtějí učitele poznat osobně. Na základní škole v pražském Chodově mají v předzápisovém období Školu nanečisto. Během jedné z odpoledních hodin nanečisto paní učitelka Šárka Kačerová zkoumá pomocí zábavných úloh děti, které mají jít v září do školy, a ukazuje svůj styl výuky zájemcům z řad rodičů. Ti sedí v zadních řadách jako nenápadní, ale velmi napjatí diváci.

Šárka Kačerová svolává děti, které před tím nikdy neviděla, k sobě na koberec. Budoucí prvňáci vmžiku a poslušně reagují. „Čeho je víc, pus nebo uší?“ ptá se jich. „Uší, že ano, a proto víc posloucháme, než mluvíme, a když chceme něco říct, hlásíme se,“ vysvětluje pravidlo, které během této ukázkové hodiny poruší z dětí málokdo. A pak začíná malý koncert, který paní učitelka s dětmi rozehrává za účasti diváků v zadních řadách – rodičů. „Nedívám se na ně, to by mě znervóznělo,“ říká, když se ptám, jak ji ovlivňuje přítomnost dalších dospělých.

Chyba nevadí, musíme to zkoušet!
Každá úloha, kterou děti dostanou, má nějakou funkci, jak mi pak paní učitelka vysvětluje. A zároveň se tak vytváří řada příležitostí ke komunikaci mezi učitelem a žákem. Takové malé testování vzájemné kompatibility. „Snažím se mít jasnou mimiku a řeč, být kontaktní, ale některým dětem mohu připadat příliš hlučná a razantní. Je dobré, abychom si komunikaci vyzkoušeli a poznali se takoví, jací jsme,“ říká.

Evidentně miluje řád a energicky ho v hodině udržuje, ale zároveň u dětí systematicky odbourává strach z chyby. Dokonce během zadávání úkolů naznačuje, že možná sama udělala chybu, ale že to vůbec nevadí, při ukázce vymalování geometrických tvarů na interaktivní tabuli schválně přetahuje, hodně povzbuzuje: musíme to ZKOUŠET!

Děti se představují, v kruhu běží rychlá vlna: Já jsem Adélka, a kdo jsi ty?

Nenáhodně vybrané hry
Děti rozřazují obrázky zvířat do kategorií a paní učitelka pozitivně reaguje na různé návrhy, jak to jde udělat, nenutí dětem jediné řešení.

Pak mají děti mačkat papír do koule, zase ho narovnat a vyhladit, opět udělat kouli, a to celkem třikrát. Šárka Kačerová na tom zkoumá motoriku, výdrž, ochotu plnit úkol, a také jde o to, aby koule byly z měkkého papíru, protože se jimi bude házet. Při házení dává pozor, zda má již dítě vyvinutou lateralitu, jak mi vysvětluje, neboli zda už má jasno v tom, jestli je pravák, nebo levák.

Rodiče po celou dobu sledují se zatajeným dechem, jak si jejich dítě vede, a někteří se viditelně i slyšitelně stydí, když udělá chybu.

V meziblocích učitelka u klavíru učí děti písničku o sněhulákovi, hezky po slokách. Jestlipak vědí, co je to „krajáč“ mléka….

Tak v září nashledanou, možná
Na konci se Šárka Kačerová s dětmi loučí s tím, že jsou šikovné a na školu zralé. Pochybnosti má pouze o jednom chlapci, jak mi pak říká. Po hodině  – s přestávkou to ve skutečnosti byla hodina a půl – školy nanečisto mají rodiče možnost se ještě paní učitelky na něco zeptat. Ta, ač ještě před deseti minutami sršela energií, vypadá najednou poněkud vyždímaně. Je pět odpoledne.

Současná třída Šárky Kačerové, učitelky s dvaceti pětiletou praxí na prvním stupni, je 3.B. V ní má 5 dětí s diagnostikovaným mimořádným nadáním – škola se už asi patnáct let snaží podporovat přemýšlivé děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Pro tuto paní učitelku jsou ale nejdůležitější vztahy ve třídě a všeobecný rozvoj jí svěřených dětí, včetně rozvoje jejich sociálních vazeb, jak říká. „Do deseti let by mělo dítě ve škole dělat pokud možno všechno,“ myslí si.

O třídě jejích třeťáků a o tom, jak s nimi pracuje, chystáme reportáž.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
3 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Denisa Varga Chudá
Denisa Varga Chudá
25. 2. 2019 15:38

Výborný článok, krásne napísaný! Pani učiteľka učí môjho syna a od nového roku bude dúfam ako prváka učiť ďalšieho môjho syna. Je úžasná! Ďakujem za článok anteším sa na ďalší!

lea
lea
25. 2. 2019 16:20

Tak to Vám přeji, vypadá to,že paní učitelka je opravdu šikovná. Bylo by moc fajn,kdyby to takhle fungovalo na všech školách. Je dobře,že jich přibývá.

Eva
Eva
26. 2. 2019 14:23
Reply to  lea

Paní učitelka si během jedné a půlhodiny získala rodiče na svou stranu, ukázala velkou profesionalitu. Jít takhle,, s kůží na trh,, znamená mít spoustu zkušeností, dovedností, pedagogický takt, značnou zásobu způsobů práce a schopnosti poznání jak bude reagovat dítě, jak udržet jeho pozornost. Obdivuji, že to paní učitelka dokázala hodinu a ještě něco navíc. u předškolních dětí je určení doba na takovou práci 30 nanejvíš 45 minut, kdy je dítě schopno se soustředit. Pokud nedýchali ani rodiče, ukázala, že je pro děti tím nejlepším partnerem pro jejich další vzdělávání. Je to plus, že má ve třídě 5 dětí, které jí vedou trošku dál, protože mají své specifické potřeby k rozvoji nadání. Tyto schopnosti dětí pomáhají paní učitelce k hledání nových cest, jak rozvíjet tyto nadané děti. je to krásná práce. Já jsem podobný rok užívala ve třídě předškolních dětí, kdy se sešla parta dětí, co měla velmi blízko k hudbě. Chodila nám paní učitelka ze ZUŠ vedla toto vyučování jako kroužek. Nejen já, ale i děti se na tyto hodiny velmi těšily. Byla toho spousta, co se děti naučily, nejen písniček, pohybového ztvárnění, rytmického doprovodu v kvalitním podání. protože sama ráda zpívám, z nástrojů jsou mi blízké housle, byly to pro mně obohacující hodiny a děti byly v tu dobu optimistické, něco je jak se říká dávalo dohromady. Pomoc profesionální hudebnice byl pro nás velkým přínosem. Paní učitelce přeju ještě hodně dětí, které se budu díky jejímu přístupu rozvíjet v talenty a nové odborníky, profesionály, kteří budou mít šanci uspět ve všech těch nových podmínkách, které v současné společnosti nastávají.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.