Mám dítě s ADHD a učitelé si na něj pořád stěžují. Nosí špatné známky, co doma jde, ve škole nejde, říká maminka



Dítě, které ve škole nestíhá a navíc zlobí. Stresuje učitele, a je samo vystresované. Plus nešťastní rodiče. Příběh jedné maminky, který není neobvyklý. „Učitelé to mají s dětmi jako je můj syn těžké, to vím.  Ale kdyby projevili více pochopení, problémů by bylo nakonec méně,“ domnívá se Věra Frajtová.

Věra Frajtová

Kdy jste zjistili, že syn má problémy?
Když nastoupil do školky, mezi děti. Choval se impulzivně, upozorňoval na sebe, neposlouchal. Paní učitelka si s ním moc nevěděla rady. Trousila poznámky jako, že na školku není zralý, že porušuje školní řád a že je to na vyloučení. Chodili jsme si pro něj s hrůzou, co zas vyvedl. Další rok nastoupil do jiné školky, tam to bylo lepší, paní učitelky si nějak poradily. Ale další rok přišly jiné a už jsme byli zase tam kde před tím. Časem i ony zjistily, jak na něj, ale vždycky když se objevila nová paní učitelka, bylo to zase vše dokola: neposlouchá, zlobí…

Tam mu diagnostikovali ADHD, neboli hyperkinetickou poruchu – hyperaktivnost, impulzivnost, poruchu pozornosti.

Napadlo vás zajít se synem k dětskému psychologovi?
Napadlo to učitelku ve škole, kam syn přišel na den předškoláků. Po návratu mi to jedna z učitelek ze školky řekla mezi dveřmi. Tak jsme se objednali do PPP. Řekli nám ale, že nás vezmou až za několik měsíců, začátkem roku. Mezitím začal školní rok. V poradně pak syna posoudili jako nezralého na školu – v 7 letech – a poslali nás k psychiatrovi. Tam mu diagnostikovali ADHD, neboli hyperkinetickou poruchu – hyperaktivnost, impulzivnost, poruchu pozornosti.

Jaké to bylo ve škole?
První třída byl děs, poznámky lítaly, ze školy pořád nějaké stížnosti, i důtka. Pro nás jako rodiče bylo stresující neustále poslouchat, jaké mají ve škole se synem negativní zkušenosti. Po jednom průšvihu mi paní učitelka dovezla syna domů.

Co se stalo?
Byli se třídou byli na vycházce a syn trefil kamenem spolužáka, nebylo to cílené, ale stalo se. Podle paní učitelky měl celkově špatný den. Byli kousek od našeho bydliště, tak to vzali rovnou k nám.

Jak vidíte syna vy?
Je divoký, dělá věci bez rozmyslu, a pak ho to mrzí. Má to tak i doma, ale my jsme se s tím naučili žít a fungovat a doufali jsme, že totéž se podaří i ve škole. Učitelka to má těžké, neříkám že ne, chápu to, nemůže se věnovat jen jemu. Asistent nevyšel, zkoušeli jsme to.

Je divoký a impulzivní, dělá věci bez rozmyslu, a pak ho to mrzí. Má to tak i doma, ale my jsme se s tím naučili žít a fungovat a doufali jsme, že totéž se podaří i ve škole.

Jak to?
V první třídě se o asistentu uvažovalo, psycholožka se přišla podívat na vyučování, ale syn měl zrovna jeden z dobrých dnů, a tak poradna usoudila, že to paní učitelka zvládne i bez asistenta a padlo to. Vím, že je dost případů, kdy si asistenti se žáky nesednou, tak si říkám, jestli to není takto i lepší, kdo ví. Syn už je teď vyzrálejší a paní učitelka to nějak zvládá, takže asistent snad ani není potřeba.

Kolik je synovi teď?
Je ve čtvrté třídě. Současná paní učitelka je celkem dobrá, umí si s ním poradit, je taková živější a akčnější. Zůstává ale problém s učením. Na vysvědčení teď syn dostal čtyřku z matematiky. Nestíhá časové tempo, výsledky, které má ve škole, neodpovídají tomu, co dokáže udělat doma. Má velký problém zapamatovat si čísla, násobilku si musí pracně vypočítat. Ve škole na to není tolik času jako doma, tak to tam často vzdá. Navíc dostával matematické úlohy jako trest za nevhodné chování. Klidně 50 – 100 příkladů na doma. U dítěte, které už tak matematiku nesnáší, mi to připadalo jako trápení. Tohle se naštěstí již neděje, s paní učitelkou jsme se domluvily, že to bude řešit jinak.

Nestíhá časové tempo, výsledky, které má ve škole, neodpovídají tomu, co dokáže udělat doma.

Má syn individuální vzdělávací plán?
Ano, ale nezdá se mi, že by se tím učitelé nějak řídili. Celý tento školní systém se mi zdá nešťastný pro všechny děti. Každé dítě je jiné, bez ohledu na nějaký handikep napsaný na papíře. Syn má výkyvy, jednou umí na jedničku, podruhé mu to vůbec nemyslí nebo je myšlenkami jinde, takže se stane, že do testu nic nenapíše. Ale když ho z toho pak vyzkouším doma, tak to třeba odvykládá bezchybně. Jednou jsme se doma něco učili dvě hodiny a pak přišel ze školy s pětkou.To mi pak přijde jako marná práce a škoda času, a jemu určitě taky. Hodně záleží na tom, jaký má zrovna den…

Pomohlo by podle vás, kdyby syn nedostával špatné známky?
Ano. Známka podle mě není žádný ukazatel toho, v čem jsme dobří, ale špatná známka vás může zviklat. Já na známky moc nevěřím, protože jsem se dokázala ve škole naučit na jedničku nebo na dvojku i věci, kterým jsem vůbec nerozuměla. Patřila jsem mezi ty lepší a poslušné studenty, ale nikde jsem se tam nenašla, neměla jsem čas se věnovat tomu, co by mne skutečně bavilo. Na vysokou už jsem se nehlásila, byla jsem celým školním systémem tak otrávená, že už jsem se nechtěla nic učit, jen si od toho odpočinout. Spousta těch naprosto zbytečných informací mě od dalšího studia odradila. Dnes, když mě něco zajímá, koupím si k tomu odbornou literaturu a nastuduji si to. Na to žádný titul nepotřebuji.

Věřím, že kdyby učitelé věděli, jak na to, syn by to ve škole zvládal lépe. Je to hodně o možnostech a přístupu učitelů. Důležitá je podle mě kladná motivace pedagoga, ta záporná – odsuzování, kritika – naopak dítě ještě víc sesune ke dnu.

Co by ještě podle vás pomohlo situaci řešit?
Věřím, že kdyby učitelé věděli, jak na to, syn by to ve škole zvládal lépe. Je to hodně o možnostech a přístupu učitelů. Určitě by bylo užitečné, kdyby měli ve škole dobrého psychologa a ten pomáhal i jim, nejen žákům. Jsem na sociální síti ve skupině s maminkami s poruchami, ať už ADHD nebo AS. I když jsou ty poruchy v něčem rozdílné, problémy mají děti podobné. Hlavní zásadou je správný přístup k nim. Někteří rodiče byli dokonce donuceni opustit danou školku nebo školu a hledat si jinou. Takže my se máme ještě dobře, nám zatím hrozí vyloučení jen z družiny. A naopak vím zase od kamarádky, která má také syna s ADHD, že díky učitelce vše zvládá bez psychiatra a bez poradny. Důležitá je podle mě kladná motivace pedagoga, ta záporná – odsuzování, kritika – naopak dítě ještě víc sesune ke dnu.

Věra Frajtová vystudovala SPŠ Otrokovice v oboru aplikovaná chemie. Nyní kvůli svým dvěma dětem pracuje na zkrácený úvazek jako pokojská.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
160 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Petra
Petra
27. 2. 2018 07:25

Pod toto se klidne podepisi. I pro rodice ditete s ADHD je svetylkem ve tme, kdyz vi, ze v tom není sam. Dekuji

Milan
Milan
27. 2. 2018 09:31

Jak já Vám rozumím! Našeho syna chtěli dokonce ze školy vyhodit (ve 3.třídě!). Řešili jsme, psali jsme, diskutovali, ale pořád se to míjelo účinkem. Všechno je o lidech. Byť jsme s vědomím, že syn má ADHD našli speciální školu, přesto jsme měli obrovské problémy, byl to boj s větrnými mlýny. Dnes je synovi už 15, zdá se, že se trochu zklidnil, ale ty začátky ve školce a škole byly velmi, velmi těžké.
Přeji Vám vše dobré, vydržte.

Lucie
Lucie
27. 2. 2018 10:54
Reply to  Milan

Dobrý den.Máme syny, kterému je letos 10 let.Máme taky poruchu ADHD. Můžeme sami říct s manželem, že ten přístup ve škole k dětem s touto poruchu je hrozný. Přiznam se, že as syn měl problém, že se nechtěně pomocil a pokálel do trenek, ale né proto ,že to neumí, ale proto, že měl a má s paní učitelky strach. Jinak je syn pohodové dítě.Ty telefonáty od školy jsme měli a jsou taky stále. Byli jsme i u psycholožky. Přeju všem maminkám s touto poruchou, aby j´vše zvládli a aby věci řešili vklidu a s laskou k dítěti.

Jana
Jana
27. 2. 2018 10:57

Paní mi mluví z duše. Toto jsem si prožila se synem taky a bylo to děs a hrůza. Změna základní školy hodně pomohla. Pokud narazíte na učitele neznalého věci, jste vyvrhelem pro celou školu a vlastně pro školu špatný rodič. Přeji hodně štěstí a musíme bojovat za naše děti.

Kristina Mužíčková
Kristina Mužíčková
27. 2. 2018 11:03

Sama mám syna s ADHD, kterému je již 18 let a prakticky od 3 let zažíváme, nepochopení, neakceptaci a despekt ze strany škol. Po 15 let jsem vymačkaná jako citron a to není ještě v naší cestě za vzděláním konečná meta. Všem přeji mnoho sil.

Regi marelova
Regi marelova
27. 2. 2018 16:31

Muzu se zeptat jak je na tom vas syn na ucnaku máme ten samý problém a bojím se že to neda .Dekuji za odpoved.

Biba
Biba
27. 2. 2018 11:23

Chápu všechny rodiče, je to naprosto vyčerpávající, boj nikdy nekončí, podaří se malý krůček a příští den je to vše, zpět, kde bylo. Chápu i učitele, mají to těžké, sama mám VŠ ped.+ spec. ped., takže vím, o čem mluvím, bohužel i z vlastní zkušenosti. Pevné nervy rodičům i učitelům! Kéž by v dnešní uspěchané době bylo více času na mezilidské vztahy:-(

Radana
Radana
27. 2. 2018 11:26

Mám syna s ADHD ve druhé třídě. Již od školky má asistentky. První rok ve školce to asistentka nezvládala a syna mi po 3 měsících vyloučili, prý se neadaptoval. Další rok dostal jinou a ta ho zvládala. Poslední rok ve školce měl zase jinou a taky v pohodě.
Ve škole mu to jde na dobře, v matice i češtině je nadprůměrný. Jen má velký problém s jemnou motorikou, nemá rád výtvarku atd. Také se umí zatvrdit, nic s ním pak nepohne a bývá občas dost zlý – nadává sprostě a pro ránu nejde daleko.Má individuální plán učení, plno úlev… Ale… Jsem domluvena od první třídy s p. učitelkou, že syn se bude učit stejně jako ostatní děti ve třídě. Jen kdyby opravdu bylo potřeba, tak ať použijí nařízený plán z PPP. Také chodí na fotbal a do sportovního kroužku-někde energii vybít musí a byt si demolovat nenechám 🙂
Tím vším chci říct, že hodně záleží na přístupu školy a učitelek.

Danča
Danča
27. 2. 2018 12:08

No my máme jiný problém, kluk chodí do třídy kde je 5 kluků ADHD. Problém je, že jsou neukázněný, rozjařený a dělají si co je napadne. No a můj syn blbne s nima. Problém je, že když něco vyvedou dostane poznámku jen ten můj, který nemá papír od psychologa. Nedokážu mu vysvětlit, proč to odnese jen on. Nechápe to. Ostatní zlobí bez trestu a on to odskáče. Připadá si ukřivděně. Je to opravdu jen o přístupu učitele. Synovec má ADHD a je z vesnice. Přistup je tam jiný, protože jich je méně ve třídě. A taky s tím chtějí něco dělat.

Radana
Radana
27. 2. 2018 12:28
Reply to  Danča

Syn měl loni asistentku pro sebe, letos se o ni dělí s novým divokým spolužákem. Jsou stále nějaké problémy, ale učitelky napřed vše řeší na místě a málokdy se stane, že jsem informovaná o „průserech“. Zvládají to s přehledem. Je to, jak píšete, o učitelích. Někteří nechtějí nic řešit, tak to vyřeší poznámkou bezpapírovému dítěti a na ty, co mají papír, se bere ohled i když podle svých zkušeností vím, že ve většině případech větší „hajzlíci“ jsou ti papíroví 🙂
Ve které třídě je Váš syn?

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 15:45
Reply to  Danča

Upřímnou soustrast paní učitelce, která má ve třídě 5 dětí s ADHD. To musí být opravdu pecka v tomhle pracovat. Stále tvrdím, že standardní škola není speciální zařízení pro tyto děti, kteří potřebují jinou péči. Biti jsou na tom pak všichni.

Věra
Věra
1. 3. 2018 19:56
Reply to  Danča

Tak to bude asi chyba v učiteli, i když má někdo nějakou diagnózu,neznamená to, že nemůže dostat poznámku

Tehir
Tehir
27. 2. 2018 12:09

Sama jsem chvíli pracovala jako učitelka a musím upřímně říct, že takové děti jsem nezvládala. Škola vás na realitu nijak nepřipraví a poučky z knížek jsou v tomhle případě na nic.
Když máte ve třídě jednoho akčního žáka s potřebou pohybu, mluvení a rychlého střídání aktivit, dalších pět naopak potřebuje ticho, klid a poměrně dlouhé soustředění bez vyrušování, jste v koncích. Pak tam je dalších dvacet s jinými, ne tak výraznými individuálními potřebami. To jsou největší chudáci, protože na ně se prakticky nikdy nedostane. A vy nevíte, jak jim pomoct, protože neustále hasíte jen ty nejhorší problémy.

Radana
Radana
27. 2. 2018 12:39
Reply to  Tehir

Máte pravdu, že na takové dítě se nedá připravit. Každé je jiné a na každé platí něco jiného. Navíc, co platí dnes, neplatí druhý den. S takovým dítětem si musí učitelka „sednout“, jinak je to o nervy.
Syn může třeba na písemku 5minutovku mít klidně 20 minut-má nastavený plán a úlevy… Jede podle školy a ne podle PPP, jak jsem psala výše. Test má hotový za 2 minuty a asistentka, aby nerušil ostatní, mu strčí papír s dalšími příklady 🙂 Syn tak třeba udělá testy 3 a ostatní jen jeden. Začali násobilku 2 a asistentka už s klukem jede trojkovou. To samé v češtině, teď jedou i í y ý. Pořád musí mít nějakou činnost, aby zbytečně „nezlobil“ a nevyrušoval ostatní ve třídě.
Stále vyžaduje nové informace, ví různé věci o světě atd., ale klasické pohádky nezná. Nebaví ho, prý jsou nudné a pomalé 🙂 Na netu nebo v televizi rád sleduje dokumenty a kriminálky.

Tehir
Tehir
27. 2. 2018 13:15
Reply to  Radana

Naprosto souhlasím, asistenta bych v takovém případě určitě ocenila. Moc vám takovou symbiózu přeju!
Jinak s těmi pohádkami souhlasím. Naši to se mnou v tomto směru taky neměli lehké. Byla jsem považována za těžkého dyslektika. Nakonec se zjistilo, že mi dávali neskutečně nudnou Honzíkovu cestu, foglarovky a krtečka zcela zbytečně. Ve třetí třídě jsem dostala do ruky Barbara Conana, Sapkowskiho Zaklínače a Tolkiena, přečetla je jedním dechem a bylo po problému. Podotýkám, že to asi od našich chtělo pevné nervy – jsou tam střeva, krev a sex scény v každé druhé kapitole. 🙂

Radana
Radana
27. 2. 2018 14:48
Reply to  Tehir

Poslední Vaše věta – přesné! Kluka baví Sběratelé kostí, Kriminálky New York – Miami – Las Vegas…Čím lepší záběry na mrtvoly a čím víc krve, je spokojený. V PPP mi doporučili ke čtení encyklopedie, kde je hodně různých informací a detektivky, ve kterých je rychlý děj a akce. Pohádky mu nemám vnucovat, prý jsou pro něj úplně zbytečné a nezáživné. Bavila ho dřív akorát pohádka O koblížkovi – stať, kde babička rozsekne koblížek motyčkou a Kocour v botách-stať, kde se čaroděj změní v myš a kocour jej sežere 🙂 To jsem čítávala několikrát za sebou. Co je sex a jak se dělají děti či porod nebo že není Ježíšek – to ví syn cca od 3 let. Zjistila jsem, že mu musím odpovídat popravdě, protože když odpovím nějak špatně nebo bych chtěla zalhat, tak syn si odpověď uloží v mozečku a potom to nejde „přepsat“ na tu správnou.

Adorna
Adorna
27. 2. 2018 17:59
Reply to  Radana

Z toho mě až mrazí. Jde skutečně jen o ADHD?

Radana
Radana
27. 2. 2018 22:38
Reply to  Adorna

Ano, jde o ADHD 🙂 Takovéto děti jsou v neustálém pohybu, proto i čtení či pořady v televizi musí být rychlejší a akčnější. Syn začal chodit v 9 měsících, do kočáru jsem ho od té doby nedostala a na pískovišti sedět a dělat bábovičky ho nikdy nebavilo, raději pořád běhal nebo lezl. Jediné, co synovi závidím, je to, že „sežere“ jak ruský zájezd a nepřibere ani deko. Kalorie mají hrdost a na něj nejdou, protože i u jídla sebou šije 🙂

Káča
Káča
28. 2. 2018 21:35
Reply to  Radana

Promiňte, už jste zkoušela psychiatra? Aby mu ta záliba nezůstala, protože záliba v motyčce použité jako zbraň asi nebude normální.

Radana
Radana
1. 3. 2018 18:01
Reply to  Káča

K psychiatrovi chodíme 2x ročně. Tyto pohádky jsem mu četla naposledy před dvěma lety. „Záliba“ to byla jen na pár týdnů, než večerní čtení začal odmítat.
Je to sice násilí, ale díky babičce s motyčkou bylo zachráněno hodně lidí i zvířat.

Milladia
Milladia
1. 3. 2018 05:05
Reply to  Radana

Nepletete si pohádku Koblížek a Otesánek?

Radana
Radana
1. 3. 2018 17:57
Reply to  Milladia

Jj, popletla jsem to, omlouvám se. Četla jsem to naposledy před dvěma lety. Je to pohádka o Otesánkovi.

Jane
Jane
24. 3. 2018 15:51
Reply to  Tehir

Naprosto souhlasím. Vím, o čem mluvíte. Navíc, když se rodiče nedokáží smířit s touto diagnózou a chtějí, aby vše řešila učitelka, která „musi“ přece být profesionální. Asistenta odmítli, aby se syn, respektive oni, necitili jiní. Ale že učitelka je nucená soustředit veškerou svou energii na toto dítě a druzí jsou tím pádem ochuzeni….to uz nikoho nezajímá. Bylo by dobré také se na tuto situaci dívat z té druhé strany – z pohledu učitele. Mnozí se snaží, ale bohužel s těmito dětmi je každý den úplně jiný. To, co zabralo jeden den, neplatí pro druhý. Chtělo by to vzájemnou spolupráci, podporu a pochopení i rodičů.

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 12:38

Jako padagog bych se chtěla zastat učitelů, kteří vzkutku nemají při běžné výuce čas se neustále zabývat dětmi s poruchou jako je ADHD, AS, autisty a pod. Víte jak taková třída pak vypadá a jak se v ní učí, když znenadání začne autista mlátit děti židlemi a ohrožovat je na zdraví jen protože ho zrovna něco vykolejilo? Nejsem psycholog ani specialista, abych se těmito dětmi a jejich neustálými výstřelky zabývala. Tohle všechno bych směřovala na ministerstvo školství, které teď všechno inkluzuje. Takže běžné zdravé děti chodí dohromady s těmi, kteří potřebují jiný přístup a péči. Dřív od toho byly specializované školy nebo vyrovnávací třídy. Sama jsem do takové vyrovnávací třídy chodila a taky mám titul z Karlovy University. Děti nejsou v žádném případě hloupí, jen potřebují jiný přístup se specializovaným pedagogem. Za čas se sami srovnají a jsou z nich naopak většinou skvělý studenti, ale potřebují v dětství víc času. Já ho taky potřebovala a bylo mi ve vyrovnávačce dobře. Byly jsme si všichni rovni a každý v něčem vynikal. Na psychyku dítěte to působí velice pozitivně. Ale dneska rodiče lpí na tom, aby jejich dítě chodilo do normální školy a pak se divý, že je z toho synek na šišku a že se mu tam nelíbí. Bodejť, když v ničem nevyniká a pro ostatní je jen přítěž, která neustále vyrušuje. Některá učitelka si umí poradit víc, jiná míň. Ale od toho tu nejsme, abysme neustále řešily něčí poruchu a neučily. A jak sama paní napsala….ne každej asistent je schopnej. Je to jenom náplast za specializované zařízení. Bombardovala bych neustále ministerstvo školství, aby zpátky vrátily zvláští školy a vyrovnávací třídy.

Lucie
Lucie
27. 2. 2018 14:52
Reply to  Markéta

Krásný ,že tady máte +12,ale tedy jako pedagog mate ve vašem příspěvku gramatické chyby.To je dost zvláštní.A jiným to divné nepřijde?
Jak víte .že rodiče lpí na tom aby jejich děti chodili do normálí školy?My třeba ve městě žádnou specku nemáme! Syn by musel vstávat v 5h.ráno aby mohl dojíždět do Prahy a to autem.A děti s ADHD nechodí spát v 19h.aby ráno bylo fit.Nehledě na to ,že ani nevíme jestli by se tam z kapacitních duvodu dostal,všude je narváno.

Hana
Hana
27. 2. 2018 15:16
Reply to  Lucie

Lucie – děti chodily……….. a Markétce by měli vrátit školné.))) Jinak s obsahem souhlas.

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 16:01
Reply to  Hana

Odpovím na pár narážek…..chyby tam mám a i jsem si našla. Je jich tam docela dost.:-) Moc jsem to po sobě nečetla, když jsem psala. Pozdě bycha honit. A myslíte, že ten kdo dělá chyby, nemůže mít zdravý názor? Proto jsem chodila do té vyrovnávací třídy, víte? Český jazyk neučím, jestli Vás to uklidní. To jen pro ty jízlivé…..stejný přístup k dětem s ADHD není možný. Vyžadují větší péči než běžné dítě. Když tu péči nemá, necítí se dobře. Většina rodičů má pocit, že je něco špatně, když děti navštěvují speciální školu. Netýká se samozřejmě všech, aby mě zase někdo nebral za slovo. Stydí se za to a vyžadují po dětech výsledky, jak už tu bylo od někoho zmiňováno, místo toho, aby se dbalo spíš na spokojenost dítěte. Specky se zrušily, proto jsem psala, aby se s tím rodiče obraceli na ministerstvo školství. Je to všechno bohužel problém celého systému školství, který je velice špatně nastavený. Proto když je někde nějaká specka, tak je tam samozřejmě narváno. Je potřeba, aby i tyto děti se cítily dobře a zbytečně netrpěly v běžných školách.

Věra
Věra
27. 2. 2018 16:29
Reply to  Markéta

A nebylo by lepší změnit celý školní systém? Já si myslím, že i běžné dítě potřebuje individuální přístup

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 16:43
Reply to  Věra

Samozřejmě, ale nás pedagogů se nikdo neptá. Školství většinou řídí lidé, kteří ho viděli možná vzdáleně z vlaku. Stejně jako zdravotnictví a jiné. Doporučuji číst hodně pana Klase ml. Má velice kvalitní a zralé názory na celý systém. A vlastně i názory na kde co.

Věra
Věra
27. 2. 2018 17:14
Reply to  Markéta

Chápu, taky mám názor na celý systém a možná je jediný směr jak to změnit, musíme to změnit my jako rodiče a učitelé, bez ohledu, jestli se nás někdo ptá nebo ne.

Adorna
Adorna
27. 2. 2018 18:09
Reply to  Věra

Ve veřejném školství je to nerealizovatelné. Něco o tom vím. Učila jsem angličtinu – téměř denně cca 120 různých dětí. Tolik individuálních přístupů a plánů by nezvládl ani superučitel.

Věra
Věra
27. 2. 2018 18:47
Reply to  Adorna

Máte pravdu, v českém školství to nejde, ale chtělo by to změnu

Jarka
Jarka
28. 2. 2018 16:45
Reply to  Adorna

Promiňte, ale individuální plán a individuální přístup jsou dvě různé věci. Individuální přístup můžete mít ke každému dítěti ve třídě a pokud je někdo dobrý učitel, který umí učit a má vztah k dětem, tak ho uplatňuje naprosto samozřejmě. IVP musí dítěti doporučit SPC po vyšetření.

Káča
Káča
28. 2. 2018 21:31
Reply to  Věra

A jak by jste to chtěla prosím udělat? Každý žák má svého učitele?

Věra
Věra
1. 3. 2018 14:11
Reply to  Káča

Individuální přístup neznamená, že se budete věnovat jen jednomu dítěti, ale budete brát ohledy na jeho individualitu. Myslíte si, že jsou vsechny děti stejné?Myslíte si, že se dokáže každé dítě soustředit stejně, aniž by měl nějakou diagnózu?

Host
Host
1. 3. 2018 15:25
Reply to  Věra

Psycholog by Vám vysvětlil, že při vyšším počtu dětí ve třídě než je 18, je slovo idividuální přístup sprosté slovo…..

lesov
lesov
4. 11. 2018 19:13

Prosím vás a kde by toho kvalitního asistenta asi vzali?!
Na tuhle práci vezmou každého, kdo má čístý trestní rejstřík. Obvykle nějakou pošťačku nebo účetní v důchodu.
Máte pravdu s tou změnou systému.
Měly by existovat Speciální školy se speciálními učitely a speciálními asistenty, pro speciálně nadané děti.
PS. Žádám všechny speciálně vzdělané přispěvatele o opravu chyb, jinak začnu vyvádět. Myslím, že jsem právě chytil ADHD, páč mi ujelo MHD.

Petra
Petra
20. 1. 2019 12:54
Reply to  Hana

I lidé s tituly mají distinkce na celý život. Já mám dceru s ADHD a jsem psychicky na dně. Věkem problémy nemizí. Ale jinak souhlas

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 16:21
Reply to  Lucie

Nevím, co je na tom divného? Kdekdo tu má chyby. Myslíte si, že pedagog, který učí třeba strojírenství nedělá gramatické chyby nebo co? To byste se divila, kolik pedagogů bez gramatické retuše nenapíše bezchybně ani čárku. Pokud to ovšem nejsou pedagogové Českého jazyka…:-) Jsme taky jen lidi zaměřený na určitý obor….

lesov
lesov
4. 11. 2018 19:16
Reply to  Markéta

Vyferfe na ně, nevydí si na špičku boty, natož nosu.

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 19:55
Reply to  Lucie

A mimochodem…máte je tam taky včetně formy psaní. Tak neukazujte prstem.:-D

Věra
Věra
27. 2. 2018 15:18
Reply to  Markéta

Mne by zajímalo, proč myslite, že by učitele nemohli mít stejný přístup k dětem na základních jako na speciálních školách?

Milan Hladký
Milan Hladký
27. 2. 2018 17:43
Reply to  Věra

Třeba proto, že v normální třídě má učitelka 28 dětí. A věřte, že 28 autisů, ADHD a podobných se prostě zvládnout nedá. Ostatně většina rodičů nezvládne ani toho svého jediného. Zatímco ve speciálce má učitelka na starost jen pár dětí.

Věra
Věra
27. 2. 2018 17:54
Reply to  Milan Hladký

No a to je chyba právě, proč by nemohla běžná základka méně dětí? U nás je ve třídě 16.

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 19:34
Reply to  Věra

Když bude mít základka méně dětí, tak to stále neřeší problém s dětmi, co potřebují jinou péči. Opět bude pro všechny nepříjemné spolupracovat, když jeden jedinec potřebuje něco extra a narušuje chod. Takové dítě potřebuje kolektiv podobných dětí, kterých bude ve třídě pár, aby se daly zvládnout. Už jen proto, aby si nepřipadalo divné. Je mezi svými. Nikdo se mu z normálních dětí nebude posmívat a ukazovat na něho.

Věra
Věra
27. 2. 2018 19:57
Reply to  Markéta

Takové děti potřebují být právě v kolektivu i jiných dětí a nevyclenovat je ze společnosti, ucme děti spolupráci s handicapem.Kam chcete dát 2 děti s ADHD z celého ročníku?

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 21:25
Reply to  Věra

Do takového prostředí s ostatními se přece běžně postupem času dostanou. A to nemluvím o kroužkách a jiných mimoškolních aktivitách. Ty děti snad nejsou zavřený doma, ne? Já jsem taky chodila do vyrovnávačky s podobnými a když jsem se srovnala, tak mě zařadili do normální třídy. Nevidím na tom nic divnýho. Naopak mi to celé kvůli psychyce prospělo. Oni stejně dřív nebo později přijdou do školy mezi ostatní. Střední škola už nemá zvláštní speciální školství. Zbytečně to komplikujete a máte pocit, že o něco dotyčné dítě připravujete, ale výsledkem je právě jen to, co tady ostatní maminky s hrůzou popisují a jejich děti jsou stejně vyčleňované z kolektivu, protože jsou pro ostatní přítěží. Ve speciální třídě se dětem uleví. Má se dbát na jejich pohodu a jejich pocity, které jsou z běžného školství pro ně děsné a ne na to, jestli Vy máte pocit, aby se dítěti náhodou nedělo příkoří, když ho dám ke svým dohromady. To je jako když někdo běhá extra pomalu a někdo závodně. ten pomalej brzdí. Sice se může stát, že ho ten rychlejší může táhnout, ale většinou to dopadne tak, že to vzdá, protože je moc rychlý a celý běh je pro něj demotivující. Když bude běhat se stejně výkonnostními dětmi, tak si zasoutěží rád, protože má šanci i vyhrát.

Jarka
Jarka
28. 2. 2018 16:39
Reply to  Markéta

Nevím tedy jaké pedagogické vzdělání máte, ale děti s ADHD rozhodně nepatří do speciálních tříd či škol. Tam patří děti středně až těžce mentálně postižené, které mohou mít také ke svému základnímu postižení ještě třeba to zmiňované ADHD. Děti s ADHD nejsou rozhodně mentálně postižené a jsou schopné se učit v běžné ZŠ, ale je to samozřejmě zátěž pro učitele. Proto má ve škole fungovat speciální pedagog, který ví jak různé situace zvládnout ku prospěchu všech. Věřte, že vím o čem píšu, jelikož speciální pedagog jsem a mám 30 let praxe ve speciálním školství.

Markéta
Markéta
28. 2. 2018 23:11
Reply to  Jarka

Taky netvrdím, že jsou snad mentálně zaostalý….to jsme se nepochopily a psala jsem, že tyto děti jsou naopak velice inteligentní. Musíte číst než něco napíšete. Vyrovnávací třída by postačila. Byly jsme tam převážně dislektici a disgrafici a děti, co nevydržely se delší dobu soustředit….atd. Ale to neznamená, že jsme byly hloupý.

Věra
Věra
1. 3. 2018 13:57
Reply to  Jarka

Jarko díky za rozumný komentář

lesov
lesov
4. 11. 2018 19:35
Reply to  Jarka

Jestli nejsou mentálně postižené, dejme tomu. Ale rozhodně se dá říct, že jsou momentálně postižené, jelikož nejsou stejné, jako ostatní děti. A asi těžko se budou normálně učit v běžné ZŠ, jak píšete.
Zažila jste za své praxe vůbec takový případ? Dovedete si představit takovou banalitu, že vám po třídě, během výuky, pobíhá žák a povídá si.. Celá třída je auf a výuka narušená ix krát za den?! A to vlastně nedělá nic jiného, neni agresivní, jenom tohle.

Panmama
Panmama
1. 5. 2019 23:18
Reply to  lesov

Dobrý večer, nevím zda máte nějaký osobní problém ale co píšete je jako že máte proti dětem s Adhd alergii kdyby né tak pochopíte že si tu maminy píší o trápení a nepochopení ty děti mají sice poruchu ale nejsou zlý zákeřný a závistivý jako ty jak píšete zdravé pokud mám práci jako učitel tak se školím a hlavně maji polovinu dílu na tom jaké děti vychováme jsou snimy 5-7 hodin denně a pokud je dobrý učitel zvládne individuální přístup k těmto dětem ale pokud je učitelem že si léčí komplexi na slabších dětech a vymlouvá se na to že nemůže se jim věnovat tak ať jde jinam a nehází to na špatnou výchovu od rodičů pokud vyučující jsou náladový a dokážou těm dětem ublížit svým přístupem rodič s tím má doma práci a pokud tvrdí že máte doma dítě připravovat tak nemusí chodit do školy a trpět a vzdělávat se v Klidu doma protože za svou práci chtějí plat tak by měli odvádět kvalitní výsledky jako každý znás a děti jsou naše budoucnost tak by si to měli uvědomit! Naschle.

Karolina
Karolina
8. 11. 2018 13:06
Reply to  Jarka

Nesouhlasim s tim, ze je to jen zatez pro ucitele. Syn ma jen lehky problem s pozornosti a spoluzak s ADHD ho tedy hodne rusil, coz pro syna znamenalo horsi znamky a celkove vysledky. Od te doby co spoluzak zmenil skolu, nema problem. Psycholog za tridou chodil stale, ale ve finale zbytecne. Deti se spoluzakem problem nemely, jen je stale rusil a misto hodin telocviku si povidaly s psychologem. Chapu, ze rodice deti, kterych se to tyka chteji, aby jejich deti nebyly vyrazene, ale jak pise Marketa. Ve finale se citi prave ony nejhur, jako Ty “jine”.

Veronika
Veronika
28. 2. 2018 12:40
Reply to  Věra

Super a jak k tomu přijdou ty ostatní děti? Být neustále vyrušováni a popřípadě občas napadáni? Speciální třída není stigma, nervová soustava dítěte a celkově se dítě vyvíjí a vše se mění v čase. Ale za každou cenu se tvářit, že se nic neděje a že ostatní se mají přizpůsobit mi přijde tak příznačné pro tuto dobu.

lida
lida
1. 3. 2018 09:31
Reply to  Věra

Méně dětí ve třídě znamená více tříd. Kolik má budova školy místností? není nafukovací.

Věra
Věra
1. 3. 2018 13:51
Reply to  lida

A za to speciální školy byste nafoukla hned, kdybyste mohla…

lesov
lesov
4. 11. 2018 19:40
Reply to  lida

Přesně! A kde by asi vzali tolik učitelek a peněz, na to všechno?!

Panmama
Panmama
1. 5. 2019 23:29
Reply to  lesov

Dobrý večer tak snad vychováváme novou budoucnost tak peníze na to být musí to by si měli uvědomit ty kteří jsou zvolení . Toho mě přijde debata o nesmyslu když jsou dotace na jiné tak tato dotace do děti a kvalitních učitelů je to první co by měli projednat nemyslíte? Naschle

Káča
Káča
28. 2. 2018 13:26
Reply to  Věra

Třeba proto, že nejsou supermani. Prostě pokud budou mít k někomu individuální přístup tak nebude mít přístup k ostatním.

lida
lida
1. 3. 2018 09:29
Reply to  Věra

Především proto, že učitelé na speciálních školách mají speciální přípravu. Známý učí na takové škole třicet let, během té doby absolvoval nesčetně školení a studií právě pro práci s dětmi s poruchami. Oproti učitelům ze základky má ve třídě 12-17 dětí a může se jim věnovat dle jejich potřeb. Spoustu potřeb mají společnou, některé individuální, vesměs má čas, schopnosti a psychologickou průpravu se dětem věnovat. Učitel na běžné základce nemá jeho znalosti, protože do doby inkluze pracoval s dětmi bez poruch učení. Učitel na základce má nejmíň o 10 dětí ve třídě navíc. A pokud se věnuje pomalejším dětem, rodiče silnějších žáků zase poukazují na to, že se jim málo věnuje. Můj syn např. měl zadání vypracované dřív, než ostatní a aby se nenudil a nerušil, učitelka mu nakonec musela dávat dvojnásobně úkolů. Navíc, pokud dlouze a několikrát vysvětlovala, aby to pochopili i pomalejší, syn ji přerušoval, vykřikoval správné řešení a pod. Myslím, a zkušenosti známých, absolventů speciálních škol, mi dávají za pravdu, že je nesmysl cpát děti do běžných škol a shánět k nim asistenty, když na speciálkách jsou pedagogové k tomu vzdělaní. Asistent je špatně placená práce, kterou dělá laik. A upřímně, známý pedagog, o němž jsem psala výše mě ujistil, že v případě zrušení speciálních škol by po třiceti letech raději odešel ze školství, než by pracoval na běžné základce za současných podmínek.

Věra
Věra
1. 3. 2018 13:26
Reply to  lida

Toto není vůbec objektivní, za nás poruchy byly a učitelé si poradili, ne všude byly před speciální školy před inkluzí, tak logicky děti chodili na zakladku, vy jste někteří úplně zmanipulování různými články o inkluzi. U nás na základní škole je 16 -17 děti a neřekla bych, že nemají znalosti, jsou tam výborní učitele, kteří si umí poradit

Host
Host
1. 3. 2018 15:18
Reply to  Věra

A v tom je právě ten problém, že u vás ve škole mají 16 dětí, ale jinde obvyklých skoro 30……kdo neokusil, nepochopì….

Gabča
Gabča
28. 2. 2018 20:06
Reply to  Markéta

Je zvláštní, že jste pedagog, ale hrubek tam máte jak maku!

Markéta
Markéta
1. 3. 2018 00:48
Reply to  Gabča

Nějak nechápu že si lidé často myslí, že učitelé nejsou lidi a nedělají chyby jako běžná populace. Zvláště, pokud nestudovali český jazyk, ale třeba technický obor a jsou sami dislektici a disgrafici. Nepřijde mi na tom nic tak zvláštního. Zvláštní mi naopak přijde, že se po učiteli vyžaduje neustálá dokonalost. Navíc se píše mák a ne „mak“. Tak bych moc neukazovala na druhé.

Helena
Helena
27. 2. 2018 13:26

Mluvíte mi z duše. Máme dcerku (8,5 roku) s ADHD a také jsme si prošli velkými problémy. Začalo to už ve školce, kde se to střídalo podle toho, jaké měla učitelky. První rok měla úžasné učitelky a to bylo super. Další rok se jim učitelky vyměnily a nastalo doslova peklo. V dalším roce jsme se přestěhovali a tím změnili i školku a zase super, ale předškolní rok opět výměna učitelek opět peklo.
Malá se pak hrozně těšila do školy – a opět zklamání. Nesedly si navzájem s paní učitelkou a z upovídané a veselé holčičky se nám během 2 týdnů stala doslova tichá troska. Okamžitě jsme změnili školu a udělali jsme velmi dobře. Teď máme bezvadnou paní učitelku, která si dokáže v krizových situacích dobře poradit.

Martin
Martin
27. 2. 2018 14:06

Mám 18 letého syna s ADHD. Na základní škole to „vydržel“ do 6 třídy. Učitelé pro něj neměli žádné pochopení. Naštěstí se nám povedlo po dost dlouhých peripetiích umístit syna od 7 třídy na speciální školu. Tam se začal cítit o hodně lépe. Už nebyl ten „nejhloupější“ vyvrhel, jak ho téměř všichni učitelé za původní „klasické“ ZŠ prezentovali. V nové škole se mu podstatně zvedlo sebevědomí i touha učit se a zlepšovat se. Nerozumím tomu, proč jsou dnes děti „nuceni“ za každou cenu k inkluzi. Jsem po těchto zkušenostech jednoznačně proti ní.

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 14:09

Jako pedagog si dovoluji ještě přidat pár poznámek….Učím ve 3.tř. a kromě jednoho žáčka s ADHD je zde navíc pár dětí, které jejich rodiče jaksi pozapomněli vychovat. Je to vážně síla a často se stane, že jdu z hodiny úplně, úplně vyčerpaná. Neučíme, vychováváme. Někteří rodiče tolik zanedbali péči o děti, že k nám chodí sami do školy a žádají o radu, co se svými potomky mají dělat, že je neposlouchají. To je, co?
Za další: že jsou děti hloupější než dříve? Ano, často. A proč? Protože se nemusí o nic snažit. Vše mají, vše se jim podstrčí až pod nos. Učit se nepotřebují, vše si vyťukají na mobilu a vzít do ruky knížku, u které se musí přemýšlet? Na to se těžko zvyká. Že se mají rodiče svým dětem více věnovat? Ruku na srdce, kdo na to máme po dni v práci sílu? I když na pár kol pexesa nebo dobble by to mohlo dát :-).A víte, čím to je? Stresem. Je všudypřítomný…v zaměstnáních jsou na nás často kladeny vysoké nároky, konkurence je veliká. Všichni to ví, proto vyžadují od svých dětí hlavně VÝSLEDKY. Jedničky a dvojky nos ze školy! Trojky, čtyřky a, nedejbůh, pětky nejsou žádoucí. Dnes se jede na výkon, ne na lidství, spokojenost v životě..Lidé jsou ve stresu, děti jsou ve stresu. Došlo k úpadku ve výchově dětí.. A může za to paradoxně pokrok…
Maminkám s dětmi s ADHD přeji hodně sil a trpělivosti s námi pedagogy, sobě přeji šikovného asistenta a všem ostatním přeji krásný předjarní den..

Alena
Alena
27. 2. 2018 14:46
Reply to  Markéta

Pracuji jako asistentka pedagoga. Chápu rodiče s dětmi ADHD. Vidí to po svém. Pedagog nestíhá, nezvládá, neumí si s dítětem poradit. Ale o tom to mnohdy není. Pedagog není superman. Pokud má ve třídě dítě s ADHD, musí si vybrat. Buď obětuje svůj čas a nervy jednomu dítěti a to bude spokojené a nestresované, nebo se bude věnovat ostatním dvaceti dětem a splní své poslání a to, proč se pedagogem stal. Agresivní a nevypočitetelné dítě, které vykolejí každá maličkost je obrovskou zátěží pro učitele i děti ve třídě. Tím nechci říct, že je takové dítě problém. To vůbec ne. Jen se k takovým dětem hledá cesta jen velice těžko. Bez asistenta to je prostě nemožné se zdravím rozumem zvládnout. Omlouvám se, pokud jsem někoho naštvala, ale taková je prostě realita.

Host
Host
27. 2. 2018 17:50
Reply to  Alena

Moc děkuji za tu větu, že učitel není superman. Rodiče vidí problémy svého dítěte pouze z jedné strany a opravdu nemohou často pochopit, že jejich dítě není ve třídě jediné, které si zaslouží pozornost vyučujícího, jsou tam ostatní děti, které mají stejné právo na klid na práci, bezpečné prostředí a pohodu při vyučování. Pokud ale mám ve třídě 30 dětí, tři adhd, mentální retardaci, dva cizince a tři s poruchou učení a jsem na to vše zcela sama, tak to potom z pohledu učitele všechny ty řeči, že záleží jen na tom, jak jsme schopní si poradit, jsou naprosto urážející. A paní Polanská nám ještě poradí, že bychom se měli nad sebou zamyslet. Zamýšlím se denně, věřte, ale narostly mi jen jedny ruce…..

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 19:48

Ano, chová se hůř, když dostane trest. Nerozumí tomu, potřebuje jiný přístup. Protože nechápe, proč dostal trest a tudíž nemá v normální škole co dělat. A za to může celý systém školství. Ne maminka, která nemá pomalu na vybranou a nemá ho kam jinam dát. A ani učitel, který se denně potýká s absurditami místo toho, aby dělal svojí práci. Nějak nechápu, proč někomu vyhrožujete rozhovorem jenom protože má názor…..? Byl to jen další názor, nic víc. Od toho tu ta diskuze snad je, ne?

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 21:38

Ten názor už byl napsán, tak na co rozhovor? A neříkejte, že jste to nemyslela uštěpačně. Nikdo není se vším hotovej, jen názor. Tak to respektujte. Navíc si myslím, že má paní nebo pán naprostou pravdu….a to je smutné. Ve finále to odnese učitel, který není podle většiny lidí člověk, ale stroj, který musí všechno vědět a hlavně všechno zvládnout. A běda, jestli udělá chybu! Další smutnou věcí je, že to odnese nejvíc to dítě, s kterým se šoupe sem a tam a věčně na něj někdo nadává a neustále mu dává nejevo, že je k ničemu a stát není schopný zajistit takovou potřebnou výuku, aby se dítě cítilo dobře.

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 22:53

To byste mohla tady dělat rozhovor s každým. Pán, co byl opravdu vskutku se vším hotový a napsal ve dvou větách, že jsou to všichni jen debilové….toho jste neosočila, že je se vším hned hotový a nepožádala jste ho o rozhovor. Nedělejte z lidí blbce…nejsem malá, nemusíte nikoho oblbovat. taky přeji dobrou noc a přeji další úspěšné články a diskuze. Myslím, že tahle se s článkem jako jedna z mála povedla. Nikdo není extra zlý a nechápavý. A to mám radost, že jsou ještě lidé vstřícní různým odchylkám a úvahám.:-)

Veronika
Veronika
28. 2. 2018 13:11

Dobrý den paní Polanská, mne osobně více než článek zaujala diskuse pod ním, protože ukazuje, že svět není tak černobílý a tendenční, jak by se podle článku mohlo zdát. Absolutně postrádám ohled na spolužáky dotyčného chlapečka a kdyby se měla možnost vyjádřit i dotyčná paní učitelka, zřejmě by také poselství článku nevyznělo tak pateticky. Ale díky za něj, protože mi diskuse pod ním opět potvrdila, že inkluze tak, jak je momentálně aplikovaná, je zločin na dětech. Každý rodič si přeje pro své dítě to nejlepší a některé děti to mají prostě těžší, proto by měly mít možnost, každé z nich, zažít úspěch a vzdělávat se v bezpečném, vstřícném prostředí, které je schopno pokrýt jejich potřeby. PS není snad z Vaší pozice nutné útočit na diskutující, jenom proto, že vám předloží své názory.

Veronika
Veronika
2. 3. 2018 12:43

Milá paní Jitko, vážně?:-) Já chápu pozici maminky, která je unavená, zklamaná, pod tlakem. Ale když kritizuji tento Váš konkrétní špatně napsaný článek, nechápu, proč se ohrazujete v množném čísle? A proč jste opět latentně agresivní? Proč v článku podprahově manipulujete s emocemi čtenářů, TOHLE skutečně nikdy nikomu nepomohlo. Proč prohlubovat příkopy, proč se zakopávat na svých pozicích? Není lepší hledat společnou cestu a řešení, uznat pocity všech aktérů příběhu? V tomto článku učitele nechválíte (jak jste psala někde v komentáři výše), tady na čtenáře svítí nadpis a zvýrazněné texty, které s ničím nezadají s bulvárním plátkem. Jako vážně toto vidíte jako cestu?? A šmahem odmávnutá inkuze je zločin, který odnesou hlavně děti. Školství celkově prahne po reformě, na tom se snad shodneme. Ale od stolu měnit a neposkytnout podmínky, zázemí, finance, podporu, hodit učitele a děti „do vody“, ať se s tím nějak vypořádají, je zločin. Zločin na dětech, které se nemohou bránit. Jistě jsou učitelé, kolektivy, kde to přirozeně zvládnou (a zvládali již předtím). Ani v tomto konkrétním případě, popisovaném v článku, podpora v podobě asistentky, nebyla poskytnuta. Chápu, že máte nějaké zadání, možná to děláte z přesvědčení. Nicméně nerozumím proč napíšete manipulativní článek a pak ještě diskutující, kteří píší k tématu a přináší svůj pohled na věc škatulkujete a napadáte. PS Když jsem dočetla celou diskusi do konce, tak to vlastně chápu. Ráda bych Vašemu projektu závěrem popřála hodně zdaru, ale nejsem si jistá, čemu má vlastně sloužit, jestli je to opravdu ku prospěchu věci. Takže spíš projektu i Vám osobně přeji, ať naleznete svůj pevný bod, ať se oprostíte všech předsudků, zášti a negativní energie a ať Vaše kroky vede láska, pokora a respekt k rozmanitosti života.

Markéta
Markéta
28. 2. 2018 23:20

Napsala jsem to blbě, omlouvám se. Na vysvětlenou….nemyslela jsem snad to, že by jiné články nebyly dobré. Jiné jsem popravdě nečetla. Já jen moc takové věci nečtu, nejsem počítačová. Nemám ani facebook.:-D A když něco čtu, tak jsou to většinou blbiny a zavřu to. A tak mi tohle přišlo po dlouhé době hezky napsané s pěknými příspěvky od ostatních. Myslela jsem to jako poklonu, ne špatně. Ale asi to blbě vyznělo.

Host
Host
27. 2. 2018 19:59

Paní Polanská, já jen chtěla vysvětlit, že právě jen tou dobrou vůlí to nezachráním, to jde už opravdu jen o zachování zdravého rozumu….Abychom si rozuměli, vůbec nesouhlasím s těmi popsanými postupy ze strany učitelů, ale obávám se, že to bylo podané právě jen ze strany roztrpčené, unavené a zoufalé matky. Systém našeho školství je nastavený tak, že kladivo dopadne na ten poslední článek – uštvaného učitele a nešťastné dítě a dělejte, co umíte. Změny jsou v nedohlednu a navíc se zjistilo, že inkluze je čtyřikrát dražší, než se myslelo. Kdo to asi odnese……

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 20:08
Reply to  Markéta

Já jako ta druhá Markéta, co píše chyby:-), učím na střední škole a obdivuji práci učitelů na ZŠ a i v MŠ. Myslím, že ji máte s těmito dětmi nejtěžší. Na střední škole se většinou už začínají srovnávat nebo si je srovnám jinak. Nejsme přece povinná školní docházka. Taky je daleko jednodušší rozeznat, kdo má skutečně problém a kdo je jen nevychovaný hajzlík. Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že nejčastější problémy jsou v zanedbané výchově a já nejsem vychovatel. Bohužel mám na práci úplně něco jiného. A to že se Vás rodiče ptají, co mají dělat….tak to mě se taky chodili ptát. Co mají se synáčkem dělat, když ho ráno nemůžou donutit vstát a jít do školy? Moc jsem se pobavila! Doporučila jsem jim, ať ho vemou ze školy, dají mu lopatu a nechají ho makat a podílet se na všech výdajích v domácnosti.:-) Koukali na mě jak z jara….kluk stejně nedostudoval, protože nechodil.

Marta
Marta
28. 2. 2018 12:57
Reply to  Markéta

Tak bych ráda věděla z čeho to ADHD vzniklo… Nás bylo ve třídě 35, učitelka poměrně mladá (něco málo přes třicet) a nepamatuji se, že by někdo vyrušoval, běhal ve vyučování po třídě, mlátil spolužáky apod. (to má moje známá letos v 1. třídě, všichni mají „papíry“ na hlavu). Ta naše učitelka maximálně zvýšila hlas a nikdy! nepoužila žádný tělesný trest. S rodiči si o dětech nedopisovala přes internet, případné přestupky řešila při osobním setkání a nevím o tom, že by si na ni někdo dovoloval, přestože spousta rodičů byla mnohem starší než ona (ve třídě jsme měli dokonce stejně starého strýce s neteří). Ono to není v „době“, je to v nevychovaných rodičích, kteří neumí vychovat své děti…

lesov
lesov
4. 11. 2018 19:53
Reply to  Markéta

Mluvíte mi z duší. Známá vyfasovala letos prvňáčky. Tak to máš dobrý, já na to. Koukla na mě, jako bych jí přestřihnul šňůru s prádlem.
Samá 3,14ča a kurv@. Vopravdoví andílci. První třída! Všichni ADHD. (Teda podle mě).

Tomáš
Tomáš
27. 2. 2018 14:57

Za našich časů byli tihle ADHD prostě blbci. Neznělo to tak vznešeně, ale bylo to přiléhavější. Tyto děti jsou jiné, vyžadují speciální péči a být ve třídě s větším počtem těchto jedinců musí být peklo jak pro žáky , tak pro učitele.

Adorna
Adorna
27. 2. 2018 18:16
Reply to  Tomáš

To jsou moc silná slova. A mýlíte se. Mezi dětmi s ADHD jsou i děti dost inteligentní. Fakt je ale to, že za diagnózou ADHD se často skrývá prachobyčejná nevychovanost a nezvládnutí výchovy rodiči.

Radana
Radana
27. 2. 2018 22:28
Reply to  Tomáš

Děti, které mají opravdu hyperkinetickou poruchu, bývají inteligentnější než jejich vrstevníci, jen díky neustálému pohybu to neumějí využít. Mozek jim pracuje rychleji, potřebují neustále mít nějakou činnost, či čerpají strašně moc informací. Syn (8 let) se již pár let zajímá o celý svět, zná věci, které si já musím vygooglovat, abych vůbec věděla, o čem mi vykládá, je nadprůměrný v matematice, v češtině. Ale díky špatné jemné motorice nerad maluje, neumí si zavázat tkaničky, nevymáčkne si pastu na kartáček….Každý takový pokus končí katastrofou. Ale začal třeba chodit již v 9 měsících a od té doby nohy nezastavil. Usíná běžně kolem 10 – 11 h večer a ráno v 6 h je v plné polní.
Děti s ADHD jsou všechno možné, jen ne blbci. Za našich časů bylo hodně takových dětí, jen se o tom nemluvilo.

KATARINA
KATARINA
27. 2. 2018 15:09

VÝCHOVA dětí s ADHD,vychovala jsem dvě děti,které byli ADHD,jedno učitelka tak stimatizovala,že ho odmítla učit a ředitelce oznámila,že radši odejde ze školy,výsledek byl ten,že najednou dítě začalo vadit všem učitelkám,když jsem se ptala co tak hrozného dělá,tak mi bylo sděleno,že neustále sebo mele,komíhá nohama ,vrtí se a jí.Bez mého vědomí aniž by se mnou někdo mluvil,dítě poslali k psychiatrovy na vyšetření,výsledek byl ten,že pan doktor nám sdělil,že dítě je velmi inteligentní a že na vyšetření by měla být poslána paní učitelka s ředitelkou.No,tak to byl mazec!Dopadlo to tak,že dítě bylo šikanováno ze stran učitelek,když konečně ukončila základní školu ,nastoupila na střední s maturitou,byla shledána ne jen jako dobrá žákyně,ale navíc i velmi šikovná,po maturitě jí bylo nabídnuté místo mistrové.Výsledek je ten,že dítě je celoživotně poznamenáno ze strany školy,hůř se začleňuje do kolektivu,neustále si myslí,že si musí obhájit své místo na slunci.Doporučovala bych po těchto zkušenostech,nestigmatizovat tyto děti,jsou krapánek nedisciplinovaní,ale stíhají vnímat vše.Jediná rada,chválit je,chválit je a netrestat za co nemůžou,dostali do vínka abnormální živost a neklid,většinou se to v pubertě zlomí a později je vše OK!

Hana
Hana
27. 2. 2018 15:30

Prožívali jsme s naším synem také tak vše, co píšete. My jsme měli obrovské štěstí na paní učitelky i pana ředitele na základní i střední škole. Jim patří dík, že jsem se nezbláznila 🙂 Jinak dnes je vše v pohodě, časem se vše urovná – to pro povzbuzení.

Alena
Alena
27. 2. 2018 15:35

Ještě si dovolím jednu poznámku.
ADHD mají v papírech napsáno i děti, které jsou prostě jen nevychované a doma nezvladatelné. A pak nastává ten největší problém….jak se pak k takovému dítěti chovat.

Jája
Jája
28. 2. 2018 20:05
Reply to  Alena

Podepisuji! Mnohé poradny jedou tzv. na výkon, takže papír dostane každé dítě, které vleze do dveří.

Věra
Věra
1. 3. 2018 13:03
Reply to  Jája

Poradna nesmí určovat diagnózu

Věra
Věra
1. 3. 2018 13:41
Reply to  Alena

A to mají papíry od psychiatra?

azpol
azpol
22. 5. 2019 10:27
Reply to  Věra

Náš syn má papíry od psychiatra.PPP jsme navštívili pro poruchu učení, aby si syn nepřipadal v ČJ úplně jako totální střevo. Jezdíme pravidelně na konzultace do psych. léčebny a jsme podle potřeby v tel. kontaktu s lékařkou. K synovi se chováme jako ke zdravému klukovi, tento přístup nám neschvaluje lékařka. Vyžadujeme stejné zacházení ve škole jako k ostatním dětem.Nemívá úlevy, co se chování týká.Problémy má a když má špatný den tak velké, ale komunikujeme se synem, lékařkou a školou. Zajímavé je, že lepší komunikace je u nás s vedením školy, než se samotnými učiteli.Paní ředitelka a paní zástupkyně jsou vždy ochotni problém s námi řešit a hodně pomáhají a myslím si, že paní učitelky nemají chuť nebo sílu něco řešit a tak to řeší poznámkami typu…vysvětlí sám, domluvte mu, vysvětlete mu…Uznávám, že to p. učitelky mají těžké, ale když se snažíme hledat řešení a „radíme“ jak na něj, tak místo toho, aby to alespoň zkusili, nás posílají k psychologovi.

Dana
Dana
27. 2. 2018 16:58

Přeji rodičům s ADHD hlavně pevné nervy. Synovi je již 26 let. Do 12let to bylo pro všechny utrpení ☺. Pak se vše začalo pomalinku zlepšovat. Syn byl ve třech školkách. Opravdu záleží na přístupu učitelů, ale i spolužáků (rády na něho vše svedli). Osvědčil se nám menší kolektiv na prvním stupni a ve vyšších ročnících individuální přístup (zkrácené vyučováni). Také se osvědčila důslednost (to, co řeknete dodržte).

Milan Hladký
Milan Hladký
27. 2. 2018 17:48

Lidi, opravdu věříte, že lidstvo za posledních 30 let natolik zdegenerovalo, že je tak moc dětí s ADHD ? Nebo je to v 90% případů jen móda a berlička rodičů, jak omluvit to, že mám nevychované dítě ? Já si tedy myslím to druhé. Jinak by lidstvo při takovém vývoji poruch muselo do 100 lety vyhynout.

Věra
Věra
27. 2. 2018 18:03
Reply to  Milan Hladký

To jste zas kde četl? Poruchy tu byly vždycky, akorát jste se v minulosti o tom jaksi nedocetl

Jája
Jája
28. 2. 2018 20:06
Reply to  Milan Hladký

Milane, máte pravdu. Ale v dnešní hyperkorektní době to nesmíte říkat nahlas. 😉

Honza
Honza
17. 6. 2018 13:31
Reply to  Milan Hladký

Pokud diagnózu stanoví tři na sobě nezávislí lékaři, tak to asi nebude jen výmluva rodičů.. ale jinak ano, lidstvo za posledních 30 let skutečně zdegenerovalo, to není žádná novinka. Nekvalitní strava, všudypřítomná elektronika, stres a další fenomény dnešní doby daly průchod mnoha neurologickým chorobám, které v minulosti nebyly zdaleka tak časté. To dokazují stovky studií. Lidstvu se podařilo vymýtit mnoho chorob, ale místo nich nastoupily nové. To se však v historii stalo už mnohokrát

Milan
Milan
27. 2. 2018 17:52

Ať žiji zločinné inkluze, beztrestný to výplod chorých mozků! Zvyšováním učitelských platů se toto zvěrstvo nevyřeší, nemůže.

Iva
Iva
27. 2. 2018 18:33

Přesně tohle jsme se synem (30) prožívali. Ale v té době nikdo o ADHD nevěděl. Bohužel tato porucha pubertou neskončila. Ve škole ho chtěli dát do vyrovnávací třídy s tím, že se svojí roztěkaností, nepozorností a vyrušováním na učení nestačí. Když dostal jen ředitelskou důtku, tak jsme slavili. Strašně moc jsme mu s učením pomáhali, vystudoval střední školu a za 14 dní má promoci.
Vydržte

Lenka
Lenka
27. 2. 2018 20:48

Dcera chodí do třídy, kde jsou čtyři žáci s různými poruchami učení a jedna cizinka (mongolka – neumí snad dvě věty česky), celkem je žáků ve třídě 27. Aby učitelka vyhověla nárokům matek, které si neustále stěžují, že se dětem s poruchami málo věnuje, dopadá to tak, že ostatní děti se vlastně neučí vůbec a jen si něco dopisují, dokončují, čtou apod. samostatně, jejich povinnost je hlavně chovat se tiše. To znamená, že tíže nového učiva visí ze 100% na rodičích aby vůbec děti něco uměly. Snad potom i ten tlak učitelů na vyšší ohodnocení pak neseme jako rodiče s nevolí i když vím že učitelka se „nefláká“ a má určitě i stres, ale ostatní žáci mohou rovnou chodit do družiny, protože v normální výuce se nenaučí zhola nic, jen si to tam musí odsedět a odevzdat určitý počet testů a písemek, který se pak hodnotí z toho co naučili rodiče a pak si tady matky s ADHD dětmi ještě stěžují, že se učitelky málo věnují jejich nevychovaným zmetkům

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 21:46
Reply to  Lenka

Nevychovanými zmetky bych je nenazývala, pokud vskutku takovou poruchu mají, ale souhlasím. Přesně takto pak vypadá výuka a je to celé o ho…jak už tu někdo napsal….inkluze je zločin. Všem by se ulevilo včetně vyčerpaným maminkám, které nestačí sami na svoje jedno dítě s poruchou a chtěly by, aby učitel stačil na další takévéto s jinou poruchou. A ještě byly zodpovědné za výuku dalších 25 dětí, na které pak nezbývá čas je vůbec učit.

Radana
Radana
27. 2. 2018 22:13
Reply to  Lenka

Dítě s ADHD není nevychovaný zmetek jak píšete. Jsou to děti, které nevydrží v klidu sedět a jsou neustále v pohybu jakýmkoliv způsobem. Potřebují k sobě někoho, kdo jim bude říkat, ať sedí v klidu, drží pero správně, ať píší a nekoukají ven z okna a to pořád dokola. Dokáží totiž rychle přepínat a u ničeho nevydrží udržet pozornost dlouho. Jsou děti s ADHD a děti nevychovaní zmetci.
Podmínka naší školy u zápisu byla, že syna přijmou do normální školy jen s asistentem. Tutéž podmínku měla i mateřská škola. Syn je nyní ve 2 třídě a učí se velmi dobře dle osnov školy, i když by se měl učit dle individuálního plánu od psychologů z PPP.

Host
Host
28. 2. 2018 17:00
Reply to  Radana

Dovolila bych si s vámi trochu nesouhlasit, že jsou na jedné straně děti s ADHD a na druhé děti nevychované (pojmenování zmetek se mi poněkud příčí). Ona totiž existuje ještě jedna varianta, o které se tady nehovoří, a to nevychovné dítě s ADHD……což je potom opravdový průšvih pro všechny zúčastněné.

Radana
Radana
1. 3. 2018 18:33
Reply to  Host

Nevychované dítě s ADHD je zčásti v každém dítěti s ADHD. Syn (8let) je třeba v obchodě milý, konverzuje s lidmi, napočítá rohlíky do sáčku..A najednou cvak, odmítá cokoliv dát do košíku,překříží ruce před sebou, má rázný krok a ve tváři výraz zralý na facku. K tomu začne odmlouvat a je drzý. Kdo jej nezná, tak na něj (a na mě) civí a kroutí hlavou. Syn dostane na výběr – pořádnýho facáka (či nepůjde doma na PC) nebo se uklidní. Většinou to zabere a uklidní se. Pokud ne, kluka držím silou za ruku, nakoupím,zaplatím a odcházíme. Já se vztyčenou hlavou ( i když je mi stydno) s kroutícím se synem kolem ruky. Kdybych jej pustila, tak ze vzteku by vyhazoval věci z regálu, nebo do všeho kopal. Po cestě domů s ním nemluvím – stejně jsem utahaná, jak táhnu za ruku pytel blech a doma nejde na počítač. To je další boj, zaleze do pokoje, kde mu trvá i půl hodiny, než vyjde v klidu s omluvou.
Opravdu nevychované dítě s ADHD bývá díky výchově rodičů, kteří na ni kašlou a ohání se papírem s diagnózou.

azpol
azpol
22. 5. 2019 10:52
Reply to  Radana

Přesně takhle je to i u nás…při záchvatu mlátí doma do nábytku, zuživě se převaluje na posteli a po zklidnění se chodí omlouvat a jak ho to mrzí a jak nás má rád. Je to o nervy…vůbec nevím, jak záchvatům předcházet

Michaela
Michaela
27. 2. 2018 21:29

Přesně toto mám doma, kdo nezažil nepochopí. Je to neustálé, opakující se, pomalu žádná změna.. Kdo nezná, odsoudí ho jako nezvladatelného pomalu až retardovaného nebo rozmazleného nevychovance.. Ale i on se trápí, mrzí ho důsledky svého chování,ale neumí to předvídat a pak se trápíme oba.. Ve škole má fajn paní učitelku, přišla na to, jak na něho. Ale nevím zda ho pochopí i na druhém stupni. Ted je ve čtvrté třídě. Bojím se toho.. Syn je ted momentálně na léčení, zkusila jsem ho dát na léčení aby se zarežimoval dostal jiné návyky.. Plno lidí mě za to odsoudilo, ale u syna se spojilo ADHD s agresí, do toho složitá rodinná situace a a nedalo se to.. Bohužel.. Od léčení očekávám trošku světýlko ve zlepšení, trošku něco.. I když sama nevím.. je to bolavá situace a sama nevím jak z toho ven a jsem na vše sama, ano sama.. A už u mě se rozjela jakási apatie vůči jeho chování,náladám.. Věřím ve zlepšení…

Markéta
Markéta
27. 2. 2018 22:57
Reply to  Michaela

Držím všechny palce!!!!:-)

Veronika
Veronika
28. 2. 2018 12:58
Reply to  Michaela

Michaelo, držím Vám a Vašemu synovi moc palce, posílám hodně síly. Jako máma s Vámi plně soucítím.

azpol
azpol
22. 5. 2019 10:56
Reply to  Michaela

Syn má také ADHD s agresí, také jsme uvažovali o léčebně a také to lidé v našem okolí odsuzuje. Pomohlo to synovi a Vám?

Jitka
Jitka
27. 2. 2018 22:21

Je skvělý, když v tom člověk není sám. Aktuálně teď řeším odmítání ADHD syna ze strany tchánstva, rozhovor jim posílám a koupila jsem jim i knížku http://www.adhdkrystof.cz – je hodně důležitý, že oboje jsou Češky, na zahraniční věci moc neslyší…

Káča
Káča
27. 2. 2018 22:31

Na problém vzdělávání žáků s postižením se každý dívá pouze ze svého úhlu pohledu. Chápu rodiče dětí, kteří potřebují jiný přístup a rozumím jejich snaze je vzdělávat v běžném vzdělávacím zařízením. Na druhou stranu chlapec se kterým chodí syn do školy s ADHD bil děti již ve školce, někdy je i pokousal. Dnes je v základní škole někdy nezvladatelný, děti si stěžují, že ji například „pokazil tělocvik“. Musí být po jeho, jinak je zle i když má asistentku. A určitě se nedá říct, že by byla asistentka neschopná. Ostatním dětem se to také nelíbí a je to nespravedlivé vůči ostatním. I oni to pociťují jako nespravedlivost. Chudák paní učitelka. Má 20 dětí, jedno s asistentem a opravdu to ani z její strany není jednoduché.
Nevím, když jsem chodila v 80. letech do školy, vždy byl ve třídě někdo hloupý, chytrý a průměrný. Nikdo to neřešil. Dnes má každý papír na hlavu, v pedagogické poradně napíší papír na cokoli, když je to přání rodičů.
Nechtěla bych být pedagog.

Radana
Radana
27. 2. 2018 22:58
Reply to  Káča

Pokud v PPP napíší papír na cokoliv, když je to přání rodičů, tak by měl psycholog vrátit diplom. Protože to zavání podvodem a omluvenkou pro rodiče, aby nevychovanost či jiný problém měli na co svést.
Se synem jsem absolvovala hromadu vyšetření u neurologa, psychologa a psychiatra a několikahodinových zkoumání a testů, než mi dali papír, že má ADHD.

Kateřina
Kateřina
28. 2. 2018 10:16
Reply to  Radana

Máme „jiný problém“, na který nejsou tabulky a diagnózy, ale prostě tu je. Musíme neustále řešit, mluvit o tom s dítětem, kterého se to týká a postupně všichni zjišťovat nejvhodnější přístup, nejen ve škole, ale především doma. Protože když zvládneme nějakou situaci doma, dítě si ji zapamatuje a může si pak řešení aplikovat na podobné situace ve škole, venku s kamarády, atp. Je to o neustálém opakování, rozebírání situací, návrhu řešení, sdělování pocitů a já nevím, čeho všeho ještě. Je to opravdu náročné a věřím, že pokud by byl problém ve škole ze strany učitelů, PPP by nás podpořila alespoň nějakou „diagnózou“, ale nikoli kvůli mně, nebo dítěti, ale především kvůli učitelům, kteří by neslyšeli na mě jako pouhou matku, která si dozajista vymýšlí a dělá se zajímavou. Zatím musím zaťukat, že jsme měli štěstí a narazili vždy na pedagogy vstřícné. Možná je to také tím, že dítko nemá behaviorální problémy, spolupracuje v rámci svých možností a chce dělat pokroky i nadále. Pointa je, že ne vždy tu „diagnózu“ potřebují rodiče nebo děti. Někdy bez toho nejsou učitelé schopni změnit své vnímání a to je bohužel realita. Teď co je větší zlo, učitel, který slyší pouze na „papír“ a nebo psycholog, který na žádost vypíše papír i bez opodstatněné příčiny?

Káča
Káča
28. 2. 2018 10:36
Reply to  Radana

Velmi bych s vámi polemizovala. Na jedné střední škole měli studentky, které neměly vůbec žádné omezení po celou dobu studia. Před maturitou se náhle objevilo doporučení PPP, aby měly u maturity prodloužený čas. Mají zdravotní omezení. Tak teď mi ještě tvrdťe, že v PPP nenapíší cokoli. Vůbec nesnižuji váhu PPP, ale taková je zkušenost. Určitě jsou děti, kteří takové omezení mají, určitě je potřeba je také vzdělávat. Na druhou stranu se mnohdy za „zjištěné omezení“(výchové problémy) schovávají nevychovají spratci. Čerstvá zkušenost. Třídní učitel na střední škole volá otci žáka a sděluje mu, že syn již 14 dnů nechodí do školy. Odpověď otce? Já ho seřežu pane učiteli. Za 5 minut volá matka: „Pane učiteli, náš syn nemůže chodit do školy, protože je obětí šikany, proto již nebyl 14 dnů ve škole“. Rodiče žijí ve společné domácnosti. Následuje papír od psychiatra, že je syn citlivý a nemůže chodit do školy. No a již dochází do PPP. Šikana se nepotvrdila, zato se ukázalo, že dítě je v pěstounské péči a když bude mít neomluvené hodiny, pěstouni přijdou o peníze. Tak teď mi ještě chvíli říkejte, že půlka školy potřebuje individuální vzdělávací plán. Na úkor opravdu potřebných se s inkluzí svezli všichni. Chudák učitel. Matka každý den bombarduje pedagoga nesmyslnými maily, jen aby shodila neomluvenou absenci na kohokoli jiného než na sebe.

Markéta
Markéta
28. 2. 2018 23:27
Reply to  Káča

Jéééé…..o takovýchto příbězích bych mohla napsat knihu s manželem.:-) Ten taky učí na střední škole. Je hezké, že i tento problém tu někdo zmínil, ale je jich samozřejmě daleko více, ale to se netýká této diskuze, tak nebudu zabředávat….

Eva
Eva
27. 2. 2018 22:49

Pročítám se zaujetím všechny příspěvky, srovnávám s tím, co jsem já sama ve své práci zažila. Většina příspěvků je z období, kdy už děti začaly chodit do Základní školy. Pracovala jsem s dětmi v mateřské škole. Většinou se mi podařilo zvládnout s doporučením a návrhy na Individuální plán pro dítě, na co se zaměřit, v čem dítě podporovat. U jednoho případu mi už ale moje schopnosti přestávaly stačit a tak jsem požadovala po matce vysvětlení, nebylo mi dopřáno, potom jsem žádala o pomoc SPC. Pracovnice SPC přijela, pozorovala, vedly jsme rozhovor a já chtěla vyjádření, o jakou poruchu jde a na co se mám zaměřit. Aby se konstatovala nějaká diagnoza, na to mi bylo sděleno, že by nechtěli nějak dítě nálepkovat, že se vyvíjí a po čase se uvidí. Nevěděla jsem dál, ale pátrala jsem a případ skončil tak, že já jsem po 35 letech praxe začala spolupracovat s asistentkou pedagoga. Říkala jsem si to už jsem tak nemožná, že to nezvládnu? Ale nakonec jsme si všichni kápli do noty. Paní byla velmi empatická, velmi dobře spolupracovala a situace se lepšila k tomu dobrému. Protože si na ní zvykl, byla tam pro něho. Pak jsem taky přišla na to, proč se chování dítěte tak vyhrotilo. To už je jiný poznatek. Ale všechno dopadlo dobře ve prospěch dítěte, jeho asistentka s ním pokračuje na Základní škole. Mám jen dotaz na vás na všechny, kdy jste byly, protože píšete většinou ženy, seznámeny s diagnozou dítě, aby jste měly možnost načerpat něco o tom jak s dítětem pracovat? Myslím si, že tady máme ještě velké mezery v tom, jak pomáhat rodičům co v nejrannějším věku, aby byli seznámeni se všemi situacemi, možnostmi, které se u takového dítěte mohou vyskytnout. Vím, že je to těžké, když rodiče zjistí, že s dítětem to není tak, jak má být. Stává se taky, že z rodičů to někdy bývá otec, který situaci nezvládne a opustí rodinu. Vážím si otců rodin, kdy tuto situaci ustojí a jsou velkou oporou právě matkám, které nesou největší díl péče o dítě. Souhlasím s příspěvky, kde uvádíte, že ve třídě při počtu 25- 30 dětí nelze zvládat 2 a více dětí s postižením.

Radana
Radana
27. 2. 2018 23:07
Reply to  Eva

Se synem jsem začala běhat po specialistech, když měl 3 roky. Pediatrovi se nelíbilo, že moc nemluví, radostí se třepal s ručkama v pěst při otevírání a zavírání dveří apod. První výsledky ukazovaly na autismus. Pak to přehodnotili na ADHD. Na dítě se nedá čtením odborné literatury nějak moc připravit, protože na každé platí něco jiného a každý rodič musí přijít na to, co zrovna na jeho potomka bude platit. Co je nejspíš u všech stejné, je to, že se musí neustále chválit za každý sebemenší pokrok.

U nás to zrovna otec syna nezvládl, odešel a brzy následoval rozvod. Párkrát syna navštívil, párkrát si ho vzal na chvíli i k sobě, ale teď už to budou 2 roky co se na něj vykašlal úplně.

Eva
Eva
27. 2. 2018 23:24
Reply to  Radana

Děkuji Vám za odpověď. Já jsem taky takový případ zažila u dítěte, které jsem měla ve třídě. Taky to otec nezvládl a později si založil novou rodinu. Ale ani tam to neměl jednoduché. Nakonec to zvládl a druhá rodina už zůstala pohromadě. Ale první dítě i nadále žije jen s matkou, která o něj pečuje. Jednu dobu se zdálo, že našla přítele, ale dlouho to nevydrželo. Přeji Vám i Vašemu synovi, abyste to spolu zvládli a našli vedle sebe lidi, kteří Vás podpoří a budou vám pomáhat. Já za sebe Vám moc držím palce a děkuji za všechno, co pro svého syna děláte.

Jorimi
Jorimi
27. 2. 2018 23:56

Můj syn má také ADHD a ještě Aspergera. Vše je o přístupu k dítěti. Učitelé to často nezvládají. Psychologové na školách taky většinou ne. Jsou to pro ně nové věci, na které nejsou připraveni (i když tu jsou tyto poruchy odjakživa, jen se jim říkalo zlobení). Pak hodně záleží na tom, jestli má učitel zájem na tom pomoci, nebo ho to radši a vůbec nezajímá. Hlavně, když ostatní děti jsou hodné (jako ovce).

Kateřina
Kateřina
28. 2. 2018 09:21
Reply to  Jorimi

Jako matka „ovcí“ Vás mohu ujistit, že ani to není zadarmo. Se svými dětmi musím a také chci neustále pracovat a komunikovat. Už od školkového věku chápou, že je čas na zlobení, čas na hraní a čas na poslouchání a přizpůsobení se. Zatím je nikdo z jejich okolí nenazval ovcemi, jelikož i přesto, že tak mohou na některé působit, mají svůj názor, nebojí se ho sdělit a zároveň nepovažují za slabost se přizpůsobit a ustoupit. Paradoxně je školský systém vnímá jako nadprůměrně inteligentní, protože se umí sociálně přizpůsobit různým situacím, ale ve vhodnou chvíli! Jsou to děti hravé, zvídavé, ale především vyrovnané a vychované! Ví naprosto přesně, že hrát, běhat, křičet a skákat můžou venku na hřišti, ale v žádném případě ne v MHD nebo v obchodě. Jestli je toto pro Vás znak ovcí, tak se nedivím, že jsme tam, kde jsme. Ve Vaší situaci to určitě nemáte jednoduché, ale uvědomte si prosím, že Vaše dítě chodí do třídy s „ovcemi“, díky kterým má učitel alespoň nějakou šanci se mu věnovat jinak a navíc. Pokud by Váš syn byl ve třídě s 20ti dětmi stejného ražení, kdo by se mu měl přizpůsobovat a kdo by ho měl chápat a pomáhat mu? Plivete na ty, které potřebujete. Někdo se tu ohradil, že dítě s ADHD není nevychovaný zmetek, tak já jsem tím jenom chtěla říct, že vychované dítě není ovce 🙂

Jája
Jája
28. 2. 2018 20:10
Reply to  Kateřina

Máte pravdu, Kateřino. Slušnost není slabost. Ale bohužel v dnešní společnosti to tak pomalu vypadá.

Věra
Věra
28. 2. 2018 10:20

Mám kluka ADHD ve čtvrté třídě, v pěstounské péči. Malotřídní škola, 4.a5.třída dohromady. A učitelky to perfektně zvládají! Předem jsem je připravovala, čekali, že to bude horší. Třídní učitelka dobře pracuje s kolektivem. Synek je pomalejší v počítání, chce neustálé ujišťování, nedokáže pracovat sám, a spolužák, jedničkář, co to má spočítané, tak mu vždycky pomáhá. Učitelka řekne rychlejším dětem, ať mu pomohou, zkontrolují mu práci apod. A i když je syn třídní „šašek“ a chce na sebe strhávat pozornost, občas v hodině nepracuje, občas chodí po třídě, občas nechtěně ublíží silnou ránou míčem v tělocviku nebo do někoho vrazí, nebo odejde naštvaně ze třídy, děti jej mají přesto rádi a hrají si s ním i odpoledne venku. (A nikomu nevadí, že je Rom) Kluk navíc chodí do fotbalu, do sportovního kroužku apod. Vždycky záleží na přístupu.

Eva
Eva
28. 2. 2018 12:57
Reply to  Věra

Díky, bezvadně jste to popsala, spolupracujete se školou a škola s vámi a umíte si vzájemně ocenit ochotu pomáhat jak to nejlíp vyřešit. Dítě vycítí, když je s ním jednáno při stejném postupu, stejných požadavcích a taky poznává, že těm druhým není lhostejný a že jim na něm záleží. Berou ho takového jaký je a při tom mu ukazují, že to jde i trochu jinak, dávají mu ten správný vzor. Ono je důležité vnímat dítě a sledovat, co se kolem něj a v jeho dušičce děje. Vím, že mi pomáhalo a dítěti taky, pokud jsem si k němu sedla na zem a zadívala se mu do očí, pomalounku získávalo jistotu a dokázalo o svém problému, který jej právě tížil, povídat. Říkala jsem si teď jsem tady jen pro tebe a ty mi můžeš říct, co tě trápí. Věřte, vyslechla jsem někdy věci, že i dnes je mi z nich smutno, naštěstí těch hodně vážných nebylo tolik. Ale i dítě jen s rozbitým kolenem potřebuje pofoukat. To není rozmazlování dítěte, to je vytváření pocitu bezpečí, které je pro dítě tak důležité. Poznala jsem v mnoha případech, že se v rodině něco stalo, co bylo pro dítě zátěžovou situací. Mějme rádi svoje děti, přestaňme pospíchat a vychutnejme si to krásné z období dětsví těch našich nejmenších. Děti rychle odrůstají. A věřte na to, že to co do dětí vkládáte, myslím to krásné a hlavně upřímné, nebo v tom horším případě a to vám nepřeji, to špatné, se vám bude v životě vracet. Takže paní Věro děkuji a přeji vám hodně hezkých chvil.

Veronika
Veronika
28. 2. 2018 12:29

Dobrý den, chápu, že jste v náročné situaci a že je to náročné pro vás rodiče, pro chlapečka i pro učitele, ale trochu mi chybí i ohled na jeho spolužáky, kteří nemají specifické potřeby, ale také se chtějí učit a také potřebují pozornost a péči učitele. Chápu, že si přejete pro syna to nejlepší, zároveň podle mne toho od učitelů a klasické školy chcete moc. I učitel je jen člověk a pokud má ve třídě 20 dětí a více, musí svoji pozornost rozdělit mezi všechny a věnovat se všem. Jak k tomu přijdou další děti, které mají také právo na vzdělání, když sama píšete, že chlapeček potřebuje více času na vypracování úkolů, že pro ránu nejde daleko, že hodil po spolužákovi kamenem apod. To, že je impulzivní, za to samozřejmě nemůže, ale nemůže přece útočit na děti. Jak se mají bránit, jak tomu mají předcházet? Mají si říkat, že Tonda za to nemůže a snášet to nebo mu to mají vracet? To je jen řečnická otázka… Já sama mám dcerku, která má jít do první třídy a záleží mi na to, abychom jí vybrali vhodnou školu a šikovnou, vnímavou paní učitelku (osobně na svůj vstup do školy vzpomínám nerada, měli jsme zlou a nervózní soudružku). Narážím na to, že nucená inkluze je špatná, protože neřeší individuální potřeby dětí, které je mají a zároveň děti, které se nevymykají jsou upozadňovány, protože učitel musí zvládnout výklad látky a zároveň reagovat na nejvýraznější projevy svých žáčků ve třídě. Skutečně by Vašemu synovi nemohlo, kdyby byl ve speciální třídě s nižším počtem žáčků, kde jsou k dispozici speciální pedagogové? Mám zkušenost z rodiny, sestra je dyslektik, měla velké problémy v ZŠ, ale pak přestoupila do speciální třídy (2-4 třída) a byla moc spokojená a hlavně zažívala ve škole ÚSPĚCH. Pak se postupně vše srovnalo, vystudovala, atd. Každý člověk i ten malinký potřebuje zažívat pocity úspěchu, že mu něco jde, že v něčem dobrý. Jak takový pocit chcete dopřát Vašemu synovi v běžné ZŠ? Skutečně se mu mají VŠICHNI přizpůsobit? Já Vás nechci stigmatizovat, to v žádném případě, ale nabídnout Vám i jiný pohled na věc. Protože si nemyslím, že jedině paní učitelka (a její přístup) je zodpovědná za vztah Vašeho syna ke škole a vzdělávání. A pokud trváte na tom, že je paní učitelka zodpovědná, pak ano, ale za spokojenost všech dětí a rodičů z její třídy a pak je tu známé rčení „Není na světě člověk ten, který by se zavděčil lidem všem“.

Věra
Věra
28. 2. 2018 13:32
Reply to  Veronika

Speciální školy nebo školky bylo marné hledat i před inkluzí, ne všichni žijeme ve velkých městech, syn byl ve školce s deseti dětmi a učitelka si s ním nevěděla rady, za to druhá, která měla 30 děti si dokázala poradit

Veronika
Veronika
2. 3. 2018 13:17
Reply to  Věra

Paní Věro, my jsme taky z malého města, bydlíme na
Ústecku, v malém městečku u hranic. Dcera má také své specifické potřeby, ale u ní se to v čase mění k lepšímu jejím postupným dozráváním, ale taky jsem se setkala s nepochopením a určitými dobře“míněnými“ radami. V naší dojezdové vzdálenosti je několik ZŠ, dokonce i jedna alternativní třída. My při rozhodování bereme v potaz několik faktorů. Největší váhu má asi to, jak na nás konkrétní učitel/ka působí, jaká je atmosféra ve škole, dojezdová vzdálenost a možnost budování sociálních vazeb (čím blíž místu bydliště bude mít kamarády, tím lépe).

Káča
Káča
28. 2. 2018 16:17
Reply to  Veronika

Máte naprostou pravdu. Nelze si nevzpomenout na malého Olivu v seriálu My všichni školou povinní. Byl strašně nešťastný, dílem svým a dílem neurotické učitelky v běžné třídě. Přešel do vyrovnávací třídy a měl úspěch. Pamatuji si, že v 80. letech byly vyrovnávací třídy 1-2. ročník zcela běžné. Poté děti přecházely do běžných tříd. Mělo by se to vrátit. Samozřejmě na malých školách by to mohl být z důvodu kapacity problém. Ale u nás máme v každé třídě asistenta (2 třídy v ročníku po 17 dětech) a když se sečtou náklady na 2 asistenty, určitě by to zaplatilo učitele.

Veronika
Veronika
28. 2. 2018 18:14

Nacpema ADHD děti do prostředí, které je pro ně absolutně nevhodné, a pak si hrozně stěžujeme, že jsou problémy. Děti jsou nešťastné, učitelé nespokojení, rodiče háďat zoufalí a ostatní rodiče naštvaní. Všeobecně dostupná alternativa neexistuje. Systém, ve kterém je normální mít 30 prvňáčků ve třídě, je zrůdnost sama o sobě, i bez ADHD dětí. Jednotlivá podpůrná opatření spíše jen hasí největší problémy, jádro problému se prakticky neřeší. Bez změny celého systému, který selhává v mnoha směrech, to sotva půjde vyřešit. Do té doby si akorát jednotlivé strany budou vyčítat, kdo za to víc může, a hádat se, na bedrech koho spočívá náprava. Zcela nesmyslně, v pasti jsou všichni.

Eva
Eva
9. 4. 2018 08:38
Reply to  Veronika

Taky paní Veroniko uvažuju nad tím, jestli je to vždy šťastné řešení pro dítě, dát jej do prostředí, kterému se nemůže přízpůsobit, protože jeho stav mu to neumožňuje. Pro rostliny také hledáme vhodnou půdu. Na letišti startují letadla, která mají být schopna absolvovat let bez problémů. V obchodě také hledáme kvalitní zboží. Prostě jsme to mi všichni, kteří něco chceme. Každý z nás chceme dítě, ale ne všem se je dáno. Někdy se opravdu stane, že s dítětem je to jinak, než jsme si přáli. Prostě je naše se všemi problémy a starostmi a každý z nás si přeje co nejvíce těch radostí. Dítě musíme přijmout takové, jaké je. Přináší to hodně obětí od rodičů. Ale jsme lidé a každý z nás reaguje jinak. Proto se nedivte učitelkám a učitelům, že někdy reagují jinak, než si představujete. Vy máte své jedno dítě a potřebujete pomoc. Učitelka má to vaše a k tomu třeba i dvě tři další a k tomu ještě třeba dvacet pět, kteří už jsou soběstačnějsi a chtějí se naučit něco víc. Poraďte té učitelce jak to má udělat. Když speciální pedagogika se dostává do povědomí v posledních pár letech a učitelů vzdělaných v tomto oboru není ještě tolik. Vzdělávání asistentů pedagoga se teprve rozjíždí a jak už tu někdo psal, není všude na stejné úrovni, než je třeba. Proto se mi jeví inkluze v mnoha bodech ještě velmi málo připravená tak, aby ji každá škola mohla nabídnout jako své služby pro tyto děti.

Anče
Anče
1. 6. 2019 23:27
Reply to  Eva

Inkluze je v zákoně od roku2004 či2005!Tedy již 14 let,to je krátce?

Zuzana
Zuzana
28. 2. 2018 18:43

Máme také syna ADHD, ve čtvrté třídě, tedy 10 let. Narodil se jako 3 dítě po delší „pauze“. Proto jsme jeho chování v předškolním věku připisovali tomu, že jej prostě celá rodina „jen“ velmi milovala. Že je to asi jinak zjistila paní učitelka ve druhé třídě ( v první třídě byl hodně nemocný a „vyučování“ tak probíhalo doma a on měl výborné výsledky – toto těmhle dětem nesmírně vyhovuje). Ale zdraví se zlepšilo, za to zvládání školy se naopak zhoršilo. V současné době syn bere léky, nemáme asistenta – byť se škola snažila pro to něco udělat – ale nevyšlo to (není podle psychiatričky na tom až tak špatně). PPP navrhla individuální plán výuky, ten se dodržuje, problém je, že paní učitelka toho má prostě někdy moc, i když jsme na vesnici a ve třídě má „jen“ 13 dětí. Proto si dost často dopisujeme ve školním deníčku pro domácí úkoly – někdy je to denně ( že zase něco zapomněl, že nedává pozor, že si nezapsal úkoly – ty má správně dostávat napsané od paní uč. jak doporučilo PPP, atd….) Je to obrovsky těžké, denně máme ranní scény breku a vyčítání, obviňování …. a my už jsme tak unaveni. Ale musíme vydržet, syn za to nemůže a my mu musíme jen pomoct to zvládnout a zvyšovat mu sebevědomí jak jen to jde, když v té škole ho prostě nemá.

Jája
Jája
28. 2. 2018 19:56

„Ale když ho z toho pak vyzkouším doma, tak to třeba odvykládá bezchybně.“ Paní učitelko, on už si všechno opravil, jen ten dějepis mu nejde… 🙂

Host
Host
2. 3. 2018 15:34
Reply to  Jája

Hlavně tu madurídu aby měl :o)

Milan
Milan
1. 3. 2018 15:12

Trochu jsem z té diskuse rozpačitý, ne-li smutný. Většina z vás vidí pouze svůj pohled, buď rodiče dítěte s „problémem“ nebo učitele z druhé strany nebo dokonce rodiče dětí, které „problémy“ nemají. Řešení je evidentně v toleranci nebo chcete-li v přijmutí odlišností každého jedince a jak už jsem psal, VŠE JE V a O LIDECH. A bohužel toto je odraz doby a stavu společnosti.
Přeji všem vše dobré.

Lucie
Lucie
8. 5. 2018 03:50

Dotaz na AP – není náhodou Asistent pedagoga už podle názvu asistentem PEDAGOGA? Ne tedy že by dítě se SVP mělo mít „svého“ asistenta, nebo že by se dvě děti měly „dělit“ o jednoho asistenta….Ale že by principiálně neměl být učitel ve třídě sám, ale měl by spolu s AP se o třídu postarat – domluvit se, co a jak budou připravovat za aktivity, aby to celé fungovalo pro všechny? Pro ty, kteří potřebují chvilku klid na práci, i pro ty, kteří líp pracují ve dvojici, nebo ty, kteří potřebují skákat po hlavě? Pak by asi mohlo fungovat i to, že ve třídě bude 5 dětí s ADHD, což klidně může být standardní vzorek třídy a společnosti. Prostě lidi jsou různí… A jestli si učitel myslí, že bude 45 minut vykládat něco od tabule a AP „si svého ADHD“ srovná…tak to asi úplně není inkluze, ne?

lenka Štípková
lenka Štípková
22. 5. 2018 11:21

dobrý den.mám to podobně s 10-letým synem.je ve třetí třídě a propadává z matematiky,češtiny,angličtiny.učitelé se smilovali a synovi dají pětku snad jen z matematiky.má z psycho.vyšetření diagnis.diskalkul.disgraf.apod.doma ho k učení nedonutím spíš se učím za něj.nic ho z učení nebaví,v diktátech píše třeba všude samé měkké i nebo tvrdé .y.je obyčejné zš.ukoly nám trvajíi dvě hod.má doučování ve škole a ted nově i v knihovně a to ho docela zajímá.jinak si ze všeho dělá legraci,ničí sešity,děraví je nebo si do nich maluje tanky a pod.věciopakovat třetí třídu nemůže,opakoval první ze zdravotních důvodů.p.uč.ekla že v srpnu bude dělat zkoušky a půjde s pětkou do šesté a v šesté bude opakovat.syn o změně školy nechce slyšet,řekl že se v jinné škole nebude už vůbec učit.denně brečím protože nevím co s takového kluka bude. mějte se hezky a děkuji když se někdo ozve s podobným případem který mě ponaučí co dělat. s pozdravem lena

Ilu Eli
Ilu Eli
24. 5. 2018 13:51

Je smutné se dívat na nevychované dítě. A stejně tak je smutné se dívat na rodiče, kteří to prostě nezvládli. Věřím Vám, že pláčete a trápíte se, ale s tímto asi už nic nenaděláte, leda byste s mimořádným úsilím otočila kormidlem výchovy. Ale obávám se, že už je pozdě, i když naděje umírá poslední…

Honza
Honza
17. 6. 2018 13:40

Může z něj být cokoli, klidně ING a CSc. Dělat závěry jen podle pitomých známek a poznámek ze základní školy je blbost. Znám hromadu „šprtek“, které skončily jako pokladní za kasou a oproti nim spoustu „lemplů“, kteří dělají právníky nebo na vysokých postech v bankách. Současný školní systém je zastaralý a o skutečných schopnostech dítěte nevypovídá naprosto nic.

Ilu Eli
Ilu Eli
24. 5. 2018 13:20

Hyperaktivní chování je reakcí na stres z nadbytku. Psychiatr Leon Eisenberg po 40 letech výzkumů řekl, že ADHD je fiktivní choroba – je to reakce na špatný životní styl. Pomoc je snadná – nedávejte dětem rafinovaný cukr, protože se v těle stane toxickým a vyvolává negativní reakce i v mozku. A navíc cukr vytváří v dítěti přetlak rychlé energie. Představte si např. přístroj, do něhož se pustí vyšší napětí – začne jiskřit a bouchne – no a to se přesně děje s dítětem, které sní najednou vysokou dávku energie. Má potřebu se toho pnutí zbavit, tak začne jiskřit = zlobit, a hledá vybití, protože je energeticky přebušené –a protože to nejde jinak, reaguje neposlušností a hyperaktivitou – to je to celé slavné ADHD! Je nutno snížit příjem cukru, nahradit ho zeleninou, ovoce, celozrnnými obilovinami a sladidly typu rýžový, datlový a javorový sirup nebo sladidlem Stevia. A také musíte svému dítěti poskytnout prostor pro pořádné pohybové vybití. Takže se nezabývejte třídami, asistenty nebo učitelkami, které musejí trpět projevy takto vykolejených dětí. Rodiče si myslí, jak vidím v diskusi, že když mají nějaké lejstro s diagnózou, že je to svatý grál, kolem kterého se bude všechno točit. A to je zásadní chyba, protože papír s diagnózou dítěti nepomůže, to můžete jenom vy, když jim uvedete do života správné zásady a uzdravíte ho.

Honza
Honza
17. 6. 2018 13:09
Reply to  Ilu Eli

To je naprostá pitomost. Žádné omezení cukru mi nikdy nepomohlo. Předpoklady k ADHD jsem měl vyloženě vrozené. Můj otec a stejně tak babička byli úplně to samé jako já. Hyperaktivní, roztěkaní, neposední, se silnými předpoklady k neurotismu a cholerismu. U mne se navíc projevila ve 12ti letech epilepsie. Podle neurologů je to vše úzce provázané a chyba byla jednoduše „v hlavě“, ne v nadbytku cukru v těle nebo ve špatné výchově

Honza
Honza
17. 6. 2018 12:40

Sám jsem měl ADHD, sedět 45 min tiše na zadku pro mne bylo utrpení – asi jako když jste svázaní do kozelce s roubíkem v hubě. Přes to všechno jsem neměl známky tak špatné, lepší průměr, z okruhu kluků jsem v podstatě patřil ke 3 nejlepším ze třídy.. číst a psát jsem uměl ještě před nástupem do školy, takže jsem se v prvních ročnících spíše nudil. Na střední to bylo o trochu lepší, ale nejvíc mi prostě vyhovovala VŠ. Ten přístup: „nebaví vás přednáška? žádný problem, támhle jsou dveře, naučit se vše můžete doma sám“ – pro mne naprosto ideální. Kdyby tohle šlo praktikovat na zš a sš, tak jsem ušetřil spoustu starostí sobě i ostatním.. Bohužel, v 90. letech žádné individuální studijní plány nebyly.. velká škoda..

mini
mini
4. 11. 2018 17:17

Sama mám dítě s ADHD a jsem učitelka. Jsem vděčna za všechny osvícené učitelky(učitel nebyl osvícený žádný), které se synovi věnovaly a respektovaly jeho vadu. Dnes je synovi 30 a jeho školní léta byla pro mne i učitele noční můrou. Po zkušenostech bych tolik netlačila na pilu, více bych syna nechala vyběhat pro nadměrnou energii. Syn vystudoval, má dobrou práci, stará se o rodinu a nadbytek energie věnuje další práci a sportu. Celou dobu cítil, že ho miluji a stojím za ním, což neosvícení pedagogové nechápali. Poslouchala jsem řeči, že jsem učitelka a neumí si poradt s vlastním dítětem. Kdo nepoznal, nepochopí…

Jana
Jana
5. 11. 2018 07:09

Ano, školství je zkostnatělé. Školství je o výkazech, tabulkách, ale o čas investovaný do samotných dětí se naši úředníci nezajímají. Pokud je dítě vychované, dokáže respektovat, co po něm dospělí chtějí, dá se tato diagnóza dobře zvládnout. Ale musí být vůle na straně školy, dítěte i rodičů. A velký problém nastává v představách všech stran. Někteří učitelé nejsou diskusi vůbec nakloněni, i přesto že jsou ve škole kvůli našim dětem. Na druhou stranu mě zaujala věta o znechucení naším školstvím…z takového důvodu si neudělat VŠ? Tomu nevěřím, kdo chce dojít ke svému cíli, překoná různé překážky, stačí chtít. Vzdá takto autorka i boj za své dítě?

lasicak
lasicak
5. 11. 2018 13:35

vazene damy.Zil jsem s pritelkyni ktera mela syna s diagnostikou adhd jinak receno nevychovanyho grazlika kterymu jen podstrojovala,sedel vecne u pocitace ,nechodil do skoly sikanoval deti i moji pritelkyni.zamykal ji dvere nepoustel ji domu a vsude delal neporadekudelato.na jedne strane strasne nervy pri souziti s takovym smradem,na druhe strane se zeptejte sebe nebo kamaradek jAKE JSTE MELI DOMA POVINNOSTI A CO SE DELO KDYZ TO NEBYLO PODLE OREDSTAV RODICU?TED MAJI DECKA JEN SAME PRAVA A ZADNE POVINNOSTI! vPAMATUJTE SE A PRESTANTE CPAT DECKA RITALGINEM ATD ABY JSTE JE UTLUMILI ADHD JE JEN VELKEJ KSEFT PRO FARMACEUTICKE SPOL.kOUKNETE NA YOUTUBE HROZOVLADA PSYCHIATRIE V DRUHE PULCE SE MLUVI O OMYLU JMENEM ADHD TO REKL DOKTOR KTERY HO VYNALEZL.KLIDNE SE MUZU O TEH 3LETECH TERORU ZE STRNY DITETE S KYMKOLIV POPOVIDAT.,jINAK RECENO CHCETE ABY VASE DETI SE MELI DOBRE A TAK JIM USTUPUJETE A DELATE OTROKYA PAK SE DIVITE CO ZNEHO ROSTE

Lenka
Lenka
5. 11. 2018 20:47

Dobry den vsem,kteri maji i nemaji deti ADHD a toto tema je zajima.Moje zkusenosti s prvni skolou,kterou syn navstevoval do 5 tridy jsou tristni. Prestoze,syn ma ADHD s poruchou pozornosti, mel IVP plan,temer kazdy tyden se vyskytla poznamka v ZK,ze je nepozorny,s necim si hraje, nedava pozor a mnoho jinych podobnych poznamek. Neustale jsem chodila do skoly a zapisy z jednani bych si mohla zaramovat. Zjednodusene receno,dite bylo neustale trestano za to,ze je ADHD.Zmenila jsem synovi skolu a mohu jen potvrdit,ze je to vzdy na uciteli,jaky zvoli k diteti pristup.Syn nyni chodi do skoly rad,je spokojeny,ze ho nikdo netresta za neco za co nemuze.Preji vsem hodne sil a nebojte se jednat v zajmu ditete.

Stanislava
Stanislava
5. 1. 2019 14:23

Moc držím palečky. Vím, jaké to je. Mám syna se silným ADHD a schizoidní poruchou osobnosti. Navíc je velký individualista a nesnese moc dětí kolem sebe. Poznámky na denním pořádku…

Iveta
Iveta
10. 1. 2019 11:12

Obecně si myslim že je problém ve škole kde je příliš dětí na jednoho učitele.A nekdy mi opravdu pripada ze jsou ucitelé málo školeni na tuto problematiku.

Petra Miksová
Petra Miksová
8. 1. 2020 18:27

No nevím, nechci maminku z rozhovoru nijak shazovat, ale trochu mě zaráží přístup, s jakým se staví k synovým problémům. I když třeba nechtěl spolužákovi ublížit kamenem, rozhodně se nemůže vymlouvat na to, že „měl celkově špatný den“. Takhle to prostě nemůže fungovat. Jak bude svoji agresivitu řešit například v dospělosti? Vůbec nezávidím jeho budoucí partnerce. To jako jednou přijde k té mamince a řekne například, že jí její syn několikrát uhodil. A ona na to odpoví: „Nezlob se na něj Maruško, on měl asi celkově špatný den a určitě to nemyslel vážně. Musíš se s tím naučit žít a fungovat.“ Je mi hodně líto těch spolužáků, kteří takového kluka musí trpět, i když za svoji nemoc nemůže. Vzpomínám si, že ve škole jsme měli také podobného spolužáka, který byl samý problém a trpěl přehnanou hyperaktivitou. A bylo to teda něco, celý kolektiv stahoval dolů. Ještě jednou se moc omlouvám, jestli jsem se svým komentářem někoho dotkla.

Ade La
Ade La
9. 10. 2020 20:49

Pro takovéhle děti dřív byly dřív zvláštní školy, a měly by být zase zavedeny. Chudinky učitelky, když tohle mají ve třídě, nedej bože, když tam mají dva, a pak zase děti, co mají neurologickou poruchu takovou, že je rychlé pohyby znervózňují a dostávají epileptické záchvaty. To se pak neučí nic. Souhlasila bych s vyloučením ADHD dětí z normálního kolektivu a začlenění do zvláštního. S jak říkáte, osobnějším přístupem. Ono to ty chytré děti nejen ruší v hodinách, ale celkově se probere méně látky a jsou na tom bité všechny ostatní. Kromě toho ADHDčkaře. Ten má chudák poruchu, nemůže za to, musí se tolerovat. Co na tom, že mlátí „protože má špatný den“ děti kamenem…



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.