Pro děti je dobré to, co je baví. Základka 21.století se řídí přirozeností dítěte a neservíruje mu nudu

Drtivá většina dětí se do školy velmi těší. Mnoho z nich to ale brzy přejde. V dobré škole to ale děti baví. Nejsou hloupé a dělají rády to, co je pro ně dobré. Budou tedy mít rády takovou školu, která se řídí dětskou přirozeností. Jaká to je? 

Dobrodružství i ve třídě
Učení jde dětem samo, když je dobrodružné. To neznamená, že se musí odehrávat v džungli. Dobrodružství ve škole znamená experiment, dostat samostatný úkol, postupně objevovat nějaké zákonitosti. Děti v dobré škole nejsou jen nádoby, do kterých někdo lije nějaký obsah. Pod vedením učitele se učí samy.

Jsme tak navyklí na to, že co je užitečné, musí tak trochu i bolet, až zapomínáme, že děti fungují jinak. Nic jim není moc, když je něco opravdu zajímá; ale nuda je nezajímá.

Sněhulák může vypadat i jinak
Generace dětí v zimě ve výtvarné výchově kreslily sněhuláky. Sněhuláci z dětských výtvorů stály pak v zástupech na nástěnkách na chodbě – a svět se zdál přehledný a správný. Maximum vzdoru proti konvencím projevily děti na druhém stupni tak, že sněhuláka postavily na hlavu. Ale postavička ze sněhu nemusí vypadat jen jako klasický sněhulák. Dobrá škola pomáhá dětem rozvíjet jejich fantazii a talenty mimo vyjeté koleje. Učitelé jim tam neříkají takto ale sněhulák nevypadá, Honzíku.

Nestresuje
Základní lidskou potřebou je pocit bezpečí. Pokud má dítě hlad, žízeň a bojí se učitele, mozek přechází do režimu „stres“ a na učení už jaksi nemá pomyšlení, chybí kapacita. Moderní psychologie věrohodně zpochybnila představu, že strach je dobrá motivace k učení. Strachem dítě sice lze k nějakému úkonu přinutit, ale funguje to daleko méně než radost, důvěra a uvolněnost.

O tom, jakou školu chtějí pro své děti dnešní rodiče, si můžete přečíst zde

Bezpečí je i nebát se chyby
Bezpečná škola znamená škola bez šikany, ale i škola, kde učitelé děti neshazují. Pocit ponížení je jedním z nejsilnějších stresorů. V dobré škole se děti nebojí udělat chybu. Metoda pokus-omyl je součástí každého lidského bádání. A učení je bádání svého druhu.

Do školy se chodí za lidmi
Dobrá škola neklade důraz jen na rozvoj jednotlivého dítěte, uvědomuje si význam komunity. Dává děti dohromady, učí je spolu vycházet, vytvářet týmy, spolupracovat. Komunikovat, hrát fair play, pomáhat si. V průzkumu z roku 2013, který byl součástí kampaně Česko mluví o vzdělávání, se na tom shodli učitelé i neodborníci.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

6 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Mamka
Mamka
2 let před

Hahaha – nikdy jsem do žádné diskuze nepsala,ale tohle mi nedalo.Nevím o jakých základních školách tu je řeč.Mám syna ve 3.třídě.Syn je rozumově napřed. Jednou jsem něco sčítala pod sebe a on chtěl vědět,jak se to dělá.Ukázala jsem mu to a víc se o to nestarala.Asi za týden mi jeho učitelka řekla,že ho nemáme učit dopředu a že to ještě nemá umět. Tak asi takhle je to s naším”skvělým” školstvím.