Ve škole se vždycky hodilo mít něco, čím se dá zabavit během nudného výkladu. Ale piškvorky nebo pokémoni nebyli zdaleka tak lákaví jako mobil. Jaký recept mají dnešní školy na všudypřítomné „čumění do mobilu“?
Lucie Břízová, zástupkyně ředitele Scio školy Praha 4
U nás se smí mobily používat jen ve volném čase a v odpoledním klubu. Pravidla si vytvářejí samy děti a samy si je také potom odhlasují. My jim ani neříkáme, jaká pravidla by měly ustanovit a příjemně nás překvapilo, že s tématem mobilů přišly už asi po dvou nebo třech týdnech od začátku školního roku. Měli jsme tu totiž skupinu kluků, kteří na mobilech viseli neustále a dětem to vadilo. Chtěli si s nimi povídat a hrát. Víc než to je pálila snad jen sprostá slova. Ta si zakázali asi po týdnu.
A jelikož si ten zákaz děti samy naordinovaly a samy odhlasovaly, samy si to taky teď důsledně hlídají. Je možné, že za měsíc přijdou s tím, že ani tenhle systém nevyhovuje a že třeba chtějí mobily ve škole zakázat úplně. Protože je fakt, že ta samá skupinka kluků je má v rukou pořád dost.
Věra Mulica Šulistová, asistentka ředitelky Základní školy waldorfské v Českých Budějovicích
U nás děti mobily ve škole používat nesmějí. Máme dohodu, že ho vypnou před branami školy a mohou si ho zapnout až, když školu opustí. V některých třídách se mobily odevzdávají učitelce nebo se po dobu vyučování zamknou v šuplíku. Zákaz platí i pro veškeré školní akce včetně zahraničních výjezdů. S tím mají obvykle větší problém rodiče než děti.
Uwe Buermann, který se dlouhodobě zabývá výzkumem vlivu médií na děti a mládež a byl u nás loni na přednášce, nám vnuknul také myšlenku, která prý funguje v některých německých školách: že by rodiče v jednotlivých třídách udělali dohodu, že do školy se smí nosit jen starší, tlačítkový telefon. Protože i vypnutý chytrý telefon se může stát předmětem závisti nebo touhy se srovnávat. Momentálně o tom s dětmi i rodiči diskutujeme, uvidíme, jestli to projde.
V tom nám přijde téma mobilů cenné – děti se na těchto diskusích učí rétorice a my máme možnost se ujistit, jestli netrváme na něčem, co už je zastaralé. Přínos kompletního zákazu vidíme také v tom, že děti spolu víc komunikují a naučí se zabavit jinak než mobilem.
Václav Nádvorník, zástupce ředitele ZŠ Londýnská v Praze
Nám by bývalo přišlo ideální, kdyby měli žáci během vyučování telefony vypnuté. Ale jak to budu kontrolovat? To je pod moji úroveň. Navíc mi nevadí, když si žák vyfotí tabuli nebo písemku. Takže jsme se při vymýšlení pravidel s dětmi shodli na formulaci „jakmile přijdu do školy, přepnu mobilní telefon do tichého režimu“. A používat jej smějí jen se souhlasem pedagoga, což platí i pro pobyt ve školní družině.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Já bych to jako učitel ( ředitel ) nedramatizoval ….. koupil bych do každé třídy rušičku mobilního signálu a byl by klid .
Opravdu jsem zvědav, kdy konečně někoho při probírání této problematiky napadne, že mobily lze využít k učení. Pan Nádvorník je sice dost blízko, ale mobil dokáže mnohem více, než jen snímat foto popsané tabule! Místo rušičky je třeba posílit ve škole wifi.
Trocha inspirace se nedávno objevila zde: https://www.weareteachers.com/managing-cell-phones-in-class/ – pro neangličtináře včetně obrázků. Podobných nápadů je plný pinterest.
Souhlasím ale, že je potřeba je využívat – např. v matematice slovní úlohy z učebnice, které se nechce žákům řešit, stačí zadat elektronicky a třeba nechat automaticky Moodlem i vyhodnotit. Spontánní věty typu „tohle mě baví“ nejsou pak výjimkou… Ještě mě to nepřestalo překvapovat…