Studenti pracují samostatně a poté o tématu diskutují. Je vlastně jedno, zda zadání úkolu je na papíře, nebo na iPadu, jen prostě mají více možností, tvrdí učitelka. FOTO: Shutterstock

Zahoďte papíry, vyndejte tablety! Výuka s displeji ukazuje novou cestu ke kreativitě

Německá škola v Praze otevřela čistě iPadovou třídu. Výsledky pilotního projektu po několika měsících ukazují, že nová forma výuky vyhovuje žákům i pedagogům. A nikdo by se už nechtěl vrátit zpět. Pedagogové se shodují, že vyučování není automaticky lepší, jen se ze dne na den výrazně rozšířily možnosti.

Na obrazovce se objeví dvě dobové fotografie ze studené války – jedna americká a jedna sovětská. Obě propagandistické. Studenti mají za úkol elektronickou tužkou označit místa na obrázcích, která jim připadají podobná, i když z opačné strany železné opony. Učitelka tak zahajuje hodinu dějepisu a středoškoláci pracují samostatně každý na svém iPadu. Poté si mají ve dvojicích říct, kde jsou obrázky stejné a kde rozdílné. Pak začíná všeobecná diskuse. Hlavní částí hodiny je samostatná práce studentů s tablety – tentokrát mají za úkol na základě dobových zdrojů vypracovat, analyzovat a posoudit ideologické zaměření tehdejší USA a SSSR. Učitelka nakonec uzavírá hodinu debatou nad výsledky samostatné práce.

Studenti také pravidelně tvoří vlastní podcasty, dělají rozhovory třeba s rodinnými příslušníky a stříhají z nich na iPadu rozhlasové pořady, vytvářejí vlastní e-booky s vloženým videem, audiem nebo komiksem. „Práce s iPady je rozmanitější a kreativnější,“ pochvaluje si učitelka dějepisu, němčiny a občanské nauky Klára Hošková.

Místo učebnice tablet

Německá škola v Praze Deutsche Schule Prag vloni rozjela projekt „iPad-třída“ a technicky vybavila všechny učitele a studenty desáté třídy, která odpovídá prváku na gymnáziu v českém vzdělávacím systému. Od té doby používají tablety ve většině předmětů. Po čtyřech měsících pilotního projektu si škola vytvořila průzkum, jak se s tablety učitelům i žákům pracuje.

Čtěte také  Digitální detox – to nejcennější, co můžete naučit své děti. Hned po tom, co to zvládnete sami

„Výsledky našeho interního průzkumu ukázaly, že iPady jsou přínosem. Rozhodli jsme se, že projekt rozšíříme ještě na další třídy. Od září bychom tak vybavili žáky budoucích desítek,“ plánuje ředitel školy Clemens Rother.

Shrnuto a podtrženo, 54 studentů a 24 pedagogů by se ke klasické výuce už vrátit nechtěli. Téměř všichni učitelé si pochvalují jednodušší přípravu na vyučování a více než tři čtvrtiny hodlají tablety využívat v budoucnu intenzivněji. „Dříve jsem přemýšlel, jak podpořit žáky, kteří jsou spíše audiovizuální typy. To s iPady funguje skvěle,“ říká učitel zeměpisu a tělocviku Karim Salim. Nejvíce si pochvaluje rychlost, se kterou připravuje podklady pro výuku a také rychlost a flexibilitu práce v hodině. „Než bych rozdal papírové zadání, tak dnes už mohou na úkolu žáci dávno pracovat. Pokud mají studenti něco vytvořit, nemusejí komplikovaně shánět podklady a někde vystřihovat obrázky, ale všechno je na jednom místě. Zároveň k tomu mohu já jednoduše napsat svůj komentář a během deseti minut se vše dá opravit,“ popisuje Karim Salim.

Podobně to vidí i jeho kolegové, kteří v tabletové třídě vyučují. Přesně polovina z nich vidí v použití těchto technologií nové možnosti, dalších 38 procent s tvrzením spíše souhlasí. Také většina studentů ve školní anketě odpověděla, že je spokojena či spíše spokojena s používáním iPadů ve výuce a vidí nové možnosti aktivit.

Určitě výuka není s použitím digitálních technologií automaticky lepší, jen se rozšiřuje paleta možností, shrnuje zkušenosti němčinářka Klára Hošková. „Jádro výuky zůstává stejné. Studenti pracují samostatně a poté o tématu diskutujeme. Je vlastně jedno, zda zadání úkolu je na papíře, nebo na iPadu, jen prostě máme více možností,“ říká Klára Hošková.

Ideální by bylo, aby bylo v budově dost prostoru, aby si dvacet žáků mohlo najít svůj vlastní koutek a tam si nahlas poslouchat nějaký pořad.

Jen dvě procenta dotázaných je velmi nespokojeno s použitím iPadů ve vyučování, dalších šest procent spíše nespokojeno. Ostatní si to pochvalují. Například 86 procent studentů vidí výhodu, jak se pomocí iPadů dá dohnat zameškané učivo.

„Nejlepší je, že máme všechny podklady a materiály, které na hodinu potřebujeme, stále hezky na jednom místě. Tím pádem také nemámě tak těžkou tašku. To samozřejmě může být i velká nevýhoda, když si tablet zapomenete doma. Vyhovuje mi také, že na tabletu je přímo přístup na internet, takže nemusíme komplikovaně listovat ve slovnících a knihách,“ říká studentka Emily Sophie Starke a vyzdvihuje také ekologickou stránku věci, že se nemusí tisknout a popisovat tolik papíru.

Samozřejmě nejde všechno vždy úplně jednoduše. „Někdy mě v hodině dožene logistika. Když třeba spontánně dám úkol poslechnout si nějaké audio, ale předem jsem neřekla, že žáci potřebují s sebou sluchátka. Malé třídy nejsou na takový způsob práce připravené, takže tam by bylo potřeba změnit třeba i celou architekturu školy. Ideální by bylo, aby bylo v budově dost prostoru, aby si dvacet žáků mohlo najít svůj vlastní koutek a tam si nahlas poslouchat nějaký pořad,“ říká Klára Hošková.

„Je docela výzva udržet na iPadu koncentraci na práci, protože se tam dá jednoduše odvést pozornost jinam,“ dodává Emily Sophie Starke a shrnuje, že k učení s tabletem mají ona i její spolužáci velkou motivaci a že je to všechny moc baví, a to rozhodně více než „v době před tabletem“.

Poznámky jen elektronicky

Ve školním internetovém systému mají všichni přístup do třídní skupiny, ale i tam má každý svou soukromou složku. „Tam mohu vidět všechny zápisky, kontroluji úkoly nebo zadávám nové,“ říká Klára Hošková. Aktivity na iPadu se rozdělují na dvě části – jednak děti čtou materiály, mimo jiné i e-bookové verze klasických učebnic, jednak něco samy tvoří. Zápisky si studenti dělají také na tablet, někdo pracuje s klávesnicí, jiný píše na monitor digitální tužkou. „Protože maturitní písemky píšeme stále na papíře, musejí žáci cvičit i klasické psaní rukou. Určitě nejde, abychom pouze používali klávesnici,“ vysvětluje Klára Hošková.

Čtěte také  Čeká nás období abstinenčních příznaků. Když děti nemůžou do školy, žijí na netu. Mají se rodiče znepokojovat?

„Vybrali jsme desátou třídu, protože už jsou dostatečně vyspělí na používání technologií, ale zároveň se ještě nejedná o maturitní ročníky, kterým by změna způsobu výuky mohla jakkoli zkomplikovat přípravu na maturitu,“ zmiňuje jednatelka školy Jitka Špetová: „Chtěli jsme projekt začít především pro používání iPadů klasicky ve třídě. Samozřejmě se to teď na distanční výuku docela hodí.“

Přidanou hodnotou teď například je, že studenti mohou ve skupinkách spolupracovat například na jednom společném plakátu, i když sedí každý u sebe doma.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments