Kristýna Svatá z Variant Člověka v tísni o projektu Active Citizens, který loni také patřil mezi finalisty. FOTO: Kateřina Lánská.

Inovace v době COVIDu: Víte o vzdělávacích projektech, které pomohly žákům, učitelům i rodičům udělat z problému příležitost? Nominujte je na cenu!

EDUína je cena pro inovace ve vzdělávání. Inovativní projekty se oceňují, aby se o nich vědělo, a mohly se tak šířit k dalším uživatelům. Například loni zvítězila velkoformátová kniha pro malé děti nazvaná Největší přání (a postupy, jak s ní pracovat), druhé skončily čtecí babičky (a dědečkové) ve školkách sdružení pod hlavičkou Přečti… A pak přišel COVID-19. V letošní EDUíně se proto hledají projekty, které pomohly dětem, žákům, studentům, rodičům či učitelům se vzdělávat, když školy byly zavřené. Narazili jste na něco, co stojí za řeč? Nominujte! Nebo se přihlaste. Inovace se budou hodit, i když se offline výuka nepřeruší.

Plyšový koník, protagonista knihy Největší přání, putuje přes moře z daleké Asie až do velkého města v srdci Evropy, a skrz tuto cestu se dětem představují problémy současného světa. Autorka a logopedka Ester Stará a ilustrátorka Daniela Olejníková knihu vytvořily ve spolupráci se vzdělávacím programem Varianty organizace Člověk v tísni. Ten připravil i metodiku, jak s dětmi knihu číst tak, aby z toho měly co největší užitek. A právě tomuto projektu loni porota EDUíny přisoudila vítězství. „Určitě nám to pomohlo v tom, aby se informace o knize i metodách dostala mezi širší učitelskou i rodičovskou veřejnost,“ říká Veronika Endrštová z Variant, která projekt prezentovala a ocenění přebírala na slavnostním vyhlášení vítězů.

Napětí do poslední chvíle

Cena funguje tak, že deset finalistů, které vybírá každý rok jiná porota, prezentuje své projekty formou TED talks během jednoho večera, na jehož konci zazní jména vítězů. Porota o nich rozhodne v uzavřené debatě až na místě. „Můj favorit nakonec nevyhrál, ale to vůbec nebylo důležité,“ říká Jana Churáčková, ředitelka Základní školy Eden v pražských Vršovicích, která byla v porotě loni. „Celá ta akce byla úžasná a obohacující, mám z toho silné zážitky,“ dodává.

O vítězství rozhoduje i prezentace, neboli jak se soutěžícím podařilo projekt komunikačně prodat. EDUin, pořadatelská organizace, považuje komunikaci za důležitou a všem finalistům nabízí jako bonus bezplatné školení prezentačních dovedností, aby si své vystoupení mohli náležitě “vybrousit”. „Ocenili ho i matadoři komunikace mezi finalisty,“ říká Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu, který cenu vypiplal. 1. ročník se konal před osmi lety, v katalogu ceny se od té doby nasbíralo na čtyři sta projektů.

Letos na téma COVID

Dobrý začátek, dobré všechno. Schola Empirica přebírá Cenu veřejnosti. FOTO. Kateřina Lánská.
Dobrý začátek, dobré všechno. Schola Empirica přebírá Cenu veřejnosti. FOTO: Kateřina Lánská.

Kromě Ceny odborné poroty se uděluje i Cena veřejnosti – o té se hlasuje online. Loni ji dostala organizace Schola Empirica a její metodika práce s předškolními dětmi Dobrý začátek. “Po Eduině nás zastihl Covid, a proto jsme rozvoj a šíření metodiky přizpůsobili nové situaci,“ říká ředitelka organizace Egle Havrdová. Mimo jiné připravili materiály, které pomáhají rodičům zvládat rodinné konflikty a krize v době karantény.

A letošní EDUína je také ve znamení COVIDu. Neboli na rozdíl od jiných ročníků, kdy téma nebylo určeno, se letos bude vybírat z projektů, které pomohly dětem, žákům, studentům, rodičům či učitelům ve smysluplném vzdělávání během uzavření škol z důvodů pandemie. Nominujte je. Můžete také přihlásit svůj vlastní projekt. Takové inovace se budou hodit, i když školy zůstanou otevřené. 

Čas je do konce září.

Cenu může získat jednotlivec, instituce, organizace či iniciativa působící v České republice. Finalisté budou oznámeni v průběhu října. A vítěze porota vybere 30. listopadu 2020 po prezentačním klání letošních finalistů. 

Tady se dozvíte víc o minulých ročnících a najdete elektronickou přihlášku. Je to jednoduché.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments