Kdo říká, že na školách je mrtvo, nuda a nic zajímavého se tam nedá zažít, nezná školu, která vodí děti na letecký simulátor ve vývojovém centru, do útrob letiště nebo profesionální hasičské stanice. To vše se dá dělat přímo ve vyučování, napadlo Sylvii Schmiedovou, maminku patnáctileté studentky EKO GYMNÁZIA v Brně, která s tím přišla. Nejdřív využívala vlastních kontaktů, pak přizvala další rodiče. A I-Day, jak tomu říkají, rozjeli ve velkém. „Kromě toho, že to je poučné i zábavné, to velmi spojilo kantory s rodiči,“ říká.
Vaše škola otevřela výuku praxi a zapojila do toho rodiče. Co konkrétně to ve vašem případě obnáší?
Během takzvaného I-Day, který jsme začali pořádat, chodíme na exkurze do zajímavých provozů. Byli jsme na letišti, a to dvakrát, pro obrovský zájem. Díky rodiči, který tam pracuje a který nás provedl, jsme viděli věci skryté očím běžného pasažéra. Byli jsme také ve vývojovém centru Honeywellu, kde zase pracuje jiný rodič, podívat se na letecký simulátor, nebo na Kybernetickém polygonu Masarykovy univerzity, tam jsem dřív pracovala já. Na druhou stranu zajímaví lidé chodí k nám do školy. Lektorka Jihomoravského inovačního centra třeba studentům velmi zajímavě povídala o tom, jak blogovat nebo se pohybovat na Instagramu. Měli jsme tu i ředitelku tanečního studia, která sdílela své triky a zkušenosti s marketingem. V daném dni jsme vybrali dvanáct aktivit z různých oblastí. Část akcí probíhá formou workshopů ve škole, část jako exkurze.
Je v Brně a okolí hodně možností, kam se jít podívat?
Přijeďte na návštěvu, Brno je takové české Silicon Valley. Hrozně to tu u nás žije. Máme dvě vývojová centra, jedno je zřízené přímo Jihomoravským krajem, který nám mimochodem hezky vychází vstříc. Náš I-Day je od loňského podzimu součástí projektu kraje KaPoDaV, jež má u žáků podporovat podnikavost. Další vývojové centrum, které tu máme, se zaměřuje na sociální podnikání. Je tu spousta start-upů, technologických firem. Je opravdu kam zajít, koho pozvat.
I-Day získal 3.místo v kategorii Eduina Zoom, která oceňuje projekty podporující podnikavost a zlepšení uplatnění mladých lidí. Porota rozhodla 27.března, přímo na slavnostním vyhlášení výsledků. Eduína je cena založená obecně prospěšnou společností EDUin na podporu inovací ve vzdělávání.
Co na to učitelé?
Líbí se jim to, sami se dozvědí něco nového a vidí studenty jinak než v běžné hodině. Jejich zpětná vazba byla, že se děti při těchto příležitostech chovají jinak, než jak je znají.
Jak nápad vznikl?
Možná tak trochu díky mé bohaté profesní minulosti. Nejdřív jsem využívala pouze svých kontaktů. Jsem vzděláním ekonomka, pracovala jsem pro největšího obchodníka s akciemi, pak jsem musela přebrat po tatínkovi, který onemocněl, rodinnou firmu, rybářství, zabývala jsem se kybernetickou bezpečností, ale i slevovým byznysem na internetu. Takže znám různá prostředí a obohatilo mě to. Když dcera nastoupila na gymnázium, začala jsem škole pomáhat, až jsem se stala součástí vedení. Aktuálně jsem předsedkyní správní rady.
Projevilo se zapojení rodičů do této akce nějak na komunikaci rodiče-škola? Změnila se?
Učitelé si to pochvalují i proto, že to vztahy s rodiči vyladilo, mají najednou ke škole blíž. Je to logické, když spolu sdílíte zážitky, je to pak jiné se bavit i o školních věcech, atmosféra je spíše neformální, přátelská. Důvěřujeme si.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
🙂 tak na exkurze jsme jezdili už základní škole…v 70-tých letech, vzpomínám že jsme tam jezdili hrozně rádi, viděli jsme totiž místa která byla dětem za normálních podmínek zapovězena – železárny, šachty apod.
Hlavně tomu dejme anglický název, pak budeme zaručeně světoví😁 Jinak nápad dobrý, ale pravdou je, že nikterak převratný. Proč na simulátor? Co jim to asi dá, budou snad piloti? Celá tahle virtuální generace je velmi asociální, neumí se seznámit, neumí komunikovat, stačí na ně křiknout a rozbrečí se a potřebujou psychologa. Co teprve, když o nich napíše někdo něco na soc. sítích-jasný důvod k sebevraždě….. No a název toho gymplu budí dojem podvodu 🤣😂😂😂😂
Slovo „exkurze“ se používalo už před více jak 40 lety takže to není nic nového. Ze slova „workshop“ mám sice také vyrážku ale to je asi čistě můj problém 🙂 A nevidím důvod proč by se studenti nemohli jít podívat na letiště nebo do hasičárny, klidně i do továrny. Určitě jim to neublíží. Za pár let se budou rozhodovat co by chtěli v životě dělat, třeba je jedna taková exkurze ovlivní víc než samotné studium.
Možná to dřív bylo snadnější zorganizovat, proto to třeba nedělá teď každá škola. Není to kdovíjak převratné, ale nějakou energii to vyžaduje. Tak proto je dobré to dávat jako příklad. Když si rodiče vybírají školu pro jejich děti, je dobré se podívat i na to, jaké pořádá škola exkurze, jak často vodí děti ven. Jak nápadité věci podniká za branami školy. Jít s dětmi ven, nebo do nějakého provozu není taková samozřejmost, jak by se mohlo zdát.
!