Školáci z Michle se budou učit na balkóně


FOTO: OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Žáci pražské základní školy Mendíků v Michli se už nebudou učit jen v klasické třídě. Zanedbaný balkón v prvním patře proměnili v učebnu pod širým nebem. A hodně se toho při tom naučili.

Nápad dětí zvítězil v projektu Lepší místo, který má za cíl mluvit se školáky o veřejném prostoru a dát jim možnost ho měnit. Dostali na něj 50 tisíc. Největší částka padla na novou izolaci a dlažbu. Nábytek z dřevěných palet si školáci vyrobili sami, takže jim zbyly peníze ještě na ozelenění balkónu. Péče o bylinky bude na školácích a pokud budou úspěšní, kuchařky plody jejich snah využijí do pokrmů ve školní jídelně.

Jako první si učebnu vyzkoušeli prvňáčci během geometrie. Nacházeli na ní tisíc a jedno pozitivum: čerstvý vzduch oproti tomu vydýchanému ve třídách, domácí prostředí, pohodlné místo nejen k učení , ale i povídání a odpočinku… Někdo dokonce navrhl, že by se na balkóně odteď měly odehrávat všechny chemické pokusy. A jelikož je z něj výhled na školní hřiště, mohl by sloužit i jako VIP hlediště.

Nechceme se lepit k židlím
Myšlenka na učebnu pod širým nebem se zrodila v září 2016 v 9.A. „Přemýšleli jsme o místě ve škole, které je nevyužité. A někoho napadl balkón. Dalo by se tam líp učit, aniž by z nás lil pot a lepili bychom se k židlím,“ vysvětlují autoři nápadu. Vzhledem k věku to už udělali spíš pro mladší spolužáky. „Snad to nižší ročníky nezničí, je za tím hodně času a práce,“ doufá deváťák Jakub.

Nábytek z dřevěných palet si školáci vyrobili sami, takže jim zbyly peníze ještě na ozelenění balkónu.

Počítá se, že se v netradiční třídě se dvěma slunečníky bude učit čtení, kreslení, dramatická výchova nebo cizí jazyky. Plný provoz se na něm rozjede až na jaře, do té doby ho děti budou v rámci pracovního vyučování zvelebovat. „Je třeba doladit detaily. Smontovat a nalakovat paletový nábytek, a taky se starat o květiny v truhlících,“ říká učitelka Veronika Zvolánková.

Sama učí dějepis a bojí se, že na balkoně by musela příliš namáhat hlas. Plánuje ho ale využít ve chvíli, kdy děti pracují na společných projektech. Nejčastěji na něm budou pobývat nejmladší ročníky z učeben naproti, kde mají v létě opravdový hic.

Děti si zkusily projektové řízení
S projektem přišla organizace Lepší místo, která začínala jako mobilní aplikace, pomocí níž je možné ohlásit městskému úřadu nepořádek v ulicích. Loni činnost rozšířili: sehnali firemní partnery a oslovili čtyři školy z Prahy 4. K dispozici bylo dvakrát 50 tisíc korun.

Děti spolu diskutovaly, hledaly nápady. „Ty potom rozpracovaly do PPT prezentací a procházely vlastně celým projektovým procesem. Od nápadu, přes zpracování rámcového rozpočtu, argumentaci, proč je právě jejich nápad nejlepší, až po prezentaci před porotou,“ vysvětluje přínos zapojení dětí Kamila Drtilová z Lepšího místa.

Z každé školy se vybraly tři nejlepší návrhy, vítěz vzešel z hlasování veřejnosti a rozhodnutí odborné poroty. Letos Lepší místo chystá druhé kolo svého projektu, při kterém chce zapojit všech 21 základních škol ve čtvrté části.

 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.